" Fiction " and "The System of Existence " Critical Analysis of " Hayyebne Yagzan " and Salaman va Absal " and the Narratives of Jami , Ibne Sina and Ibne Tofayle Andolosy
Subject Areas : Abstract ArticlesMahdi Ebrahimi Hosseinali Kandi 1 , Ali Asghar Halabi 2
1 - PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 - Professor, Department of Persian Language and Literature, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Keywords: Fiction, Keywords: Hayyebne Yagzan, Salaman va Absal, Ibne Sina, Ibne Tofayl,
Abstract :
Abstract Ibne Sina, Jami and Ibne Tofayle Andolosy with the influence of Honayn Ibne Es' hag, have in addition to their various works, used the form of story-telling to explain abstract thoughts. The two stories of " Hayyebne Yagzan " and Slaman va Absal " are based on different narratives of three thinkers, distinguished from similar examples of folk tales. This format, having special appeal to the philosophers' is used in the structure of the story to reveal their world-view in a cipher, symbol and metaphor. The main point of this paper is that in the narratives of Ibne Sina and Jami the objective worlds are not intended, because the narrative language of these two authors implies the patterns based on specific concepts, including the lack of interest in the world around us, the invalidity of the world material and the importance of privacy. This unique universal worldview can be identified in their history of stories. In the Iranian ecology with complex events and special social relations – a kind of abstract thought is produced which is different from the analogy with its western example, the narrative of Ibne Tofayle Andolosy.In the recent narrative, the universe has more objective phenomena
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتابنامه
1- آبراهامیان، یرواند، (1382)، ایران بین دو انقلاب، ترجمه: کاظم فیروزمند و دیگران، تهران: نشر مرکز.
2- آریان پور، امیرحسین، (1393)، جامعه شناسی هنر، تهران: نشر گستره.
3- ایگلتون، تری، (1368)، پیش درآمدی بر نظریه ادبی، ترجمه: عبّاس مخبر، تهران: نشر مرکز.
4- _______ ، (1386)، ایده فرهنگ، ترجمة علی ادیب راد، تهران: حرفة نویسنده.
5- پورنامداریان، تقی، (1383)، رمز و داستانهای رمزی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
6- __________ ، (1390)، عقل سرخ: شرح و تأویل داستانهای رمزی سهروردی، تهران: سخن.
7- جامی، عبدالرّحمن، (1375)، مثنوی هفت اورنگ، به تصحیح و مقدّمة مدرّس ایرانی، تهران: مهتاب.
8- __________، (بیتا)، لوایح و لوامع به انضمام شرح رباعیّات در وحدت وجود، تهران: کتابخانة منوچهری.
9- زرّینکوب، عبدالحسین، (1379)، با کاروان حله، تهران: سخن.
10- سجّادی، سیّد ضیاءالدّین، (1389)، حیّ بنیقظان و سلامان و ابسال، تهران: سروش.
11- فروزانفر، بدیع الزّمان، (1391)، زندۀ بیدار، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
12- فروغی، محمّدعلی، (1381)، سیر حکمت در اروپا، تهران: انتشارات زوّار.
13- کاسیرر، ارنست، (1367)، زبان اسطوره، ترجمه: محسن ثلانی، تهران: نشر نقره.
ب: مجلّات
14- دانش پژوه، محمّدتقی، حیّ بنیقظان ابنسینا، س 3. ش 7، مجلّة شهر.
15- پراپ، ولادیمیر، (1368)، ریخت شناسی قصّههای پریان، ترجمه: فریدون بدرهای. تهران: نشر توس.
ج: منبع خارجی
_||_