بررسی آزمون اصطکاکی تی شکل برای آلیاژ تیتانیوم در دمای بالا
Subject Areas : Journal of Simulation and Analysis of Novel Technologies in Mechanical Engineering
1 - استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی ومهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان پردیس تحصیلات تکمیلی علوم و تحقیقات
Keywords: آزمایش تی شکل, ضریب اصطکاک, شکل دهی, شبیه سازی اجزا محدود,
Abstract :
متغیرهای متعددی بر فرایند شکلدهی فلزات تاثیر گذار میباشند که یکی از مهمترین آنها اصطکاک است.اصطکاک بر نحوه سیلان ماده و همچنین نیروی مورد نیاز برای شکلدهی اثر گذار می باشد. برای تعیین میزان و نحوه تاثیر آن داشتن مقدار دقیق ضریب اصطکاک ضروری است. این مقاله مربوط به مطالعه تجربی و عددی روی آلیاژ تیتانیوم با استفاده از آزمون اصطکاکی تی شکل در دمای بالا است. و با استفاده از شبیه سازی اجزا محدود و آزمایشهای تجربی اثرات پارامترهای دما، سرعت ، شعاع گوشه قالب، و شرایط اصطکاکی در آزمون تی شکل مورد مطالعه قرار گرفته است. بر اساس نتایج تجربی و عددی مشخص شد حساسیت اصطکاک در آزمایشتی شکلبا افزایش سرعت قالب یا کاهش شعاع لبه قالب و دمای آزمون،افزایش مییابد. همچنین همخوانی بین مقادیر ضریب اصطکاک به دست آمده به وسیله نرم افزار تحلیل اجزا محدود و منحنی کالیبراسیون اصطکاکی برای شرایط مختلف اصطکاک دیده شد.
[1] Rodrigues HenriquesaV.A., Paulo de CamposaP.,AlvesCairoaC.A.,CarlosBressianibJ.,Production of Titanium Alloys for AdvancedAerospace Systems by Powder Metallurgy, Journal Materials Research, vol. 19, 2005,pp. 443-446.
[2]PolmearI.J.,Light Alloys Metallurgy of the Light Metals,Third Edition,Translated by M.R.Aboutalebi,M.Adeli,pp.245-308.
[3] RobinsonT., Armstrong C.G., Study on Ring Compression Test Using Physical Modeling and FE Simulation,Journalof MaterialsProcessing Technology, vol. 154, 2004, pp. 54-59.
[4] BarooghiB.,AmiriA.,SadeghiM.H., Study on hot ring compression test of Al6082 alloy using experimental observations and FEM simulation Journal of Modares Mechanical Engineering, vol.13,2013,pp75-68.
[5] ZhangQ., ArentoftM.,BruschiS.,DubarL., FelderE., Measurement of friction in acold extrusion operation: study by numerical simulation of four friction tests,International Journal of Material Forming, vol. 1,2008,pp. 1267-1270.
[6] ZhangQ.,FelderE.,BruschiS., Evaluation of friction condition in coldforging by using T-shape compression test. Journal of Materials Processing Technology, vol. 209,2009,pp. 5720–5729.
[7]ZhuY.,ZengW.,MaX.,Determination of the friction factor of Ti-6Al-4V titanium alloy in hot forgingby means of ring-compression test usedFEM,Tribology international,vol. 44,2011, pp. 2074-2080.
[8]Fereshteh-SanieeF., BadnavaH., Pezeshki-NajafabadiS.M., Application of T-shape friction test for AZ31 and AZ80 magnesium alloys at elevatedtemperatures,Materials and Design, vol. 32,2011,pp. 3221–3230.
[9]TaurezaM.,Castagne B.S.,AueulanY., Improving the Sensitivity of T-Shape Test to Friction Conditions for the Evaluation of Friction Behaviour in Microforming, Engineering Materials, Journal of Key Engineering Materials,vols. 447-448,2010, pp. 386-390.
[10]FereshtehSanieeF.,PillingerI.,HartleyP.,Friction modeling for the physicalsimulation of the bulk metal forming processes. Journal of Materials Technology,vols. 153-154,2004,pp. 151.
[11]SahinM.,CetinarslanC.,ErolAkataH., Effect of surface roughness on frictioncoefficients during upsetting processes for different materials,Journal of Materials&Design, vols. 28,2007,pp. 633-640.
[12]FereshtehSanieeF.,BayateefarH., Experimental comparison of differentfriction tests in bulk metal forming, Proceedingsof the 7th ICTP, vol. 1, Yokohama, 2002, pp. 91.
[13] BayN.,HundingJ.,KuzmanK., PfeiferE.,Testing of friction in cold forging bycombined forward rod/backward cup extrusion, Proceedings ICTP Ohio, vol. 1; 1996,pp. 318–26.
[14]L.X.Li,D.S.Peng,J.A.Liu,Z.Q.Liu,Anexperiment study of the lubrication behaviorof graphite in hot compression of Ti–6Al–4V Alloy, Journal of Materials Processing Technology,vol. 112,2001.
[15]بادنواح، تعیین منحنی های سیلان آلیاژهای منیزیم با استفاده ازآزمایش فشار،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده مهندسی مکانیک،دانشگاه بوعلی سینا، 1390