تحلیل استاتیکی و دینامیکی شاسی و سازه اتوبوس O-457
Subject Areas : Journal of Simulation and Analysis of Novel Technologies in Mechanical Engineeringابوالفضل محبوبی شاد 1 , محسن اصفهانیان 2
1 - کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
2 - استادیار، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی
Keywords: تحلیل دینامیکی, تحلیل استاتیکی, اجزاء محدود- شاسی و بدنه,
Abstract :
در این مقاله شاسی و بدنه اتوبوس457–O به روش اجزاءمحدود مورد تحلیل استاتیکی و دینامیکی قرار گرفته است. این فرایند با مدلسازی سهبعدی سیستم تعلیق، شاسی و بدنه اتوبوس آغاز شده است. در ابتدا تحلیل استاتیکی انجام شده تا از مقاومت شاسی در حالت معمولی اطمینان حاصل شود. سپس، تحلیل دینامیکی بر روی سازه و شاسی انجام شده که در این تحلیل آنالیز مودال و گذرای سازه و شاسی بررسی شده است. در تحلیل گذرا پیچش و خمش ناشی از تحریکهای وارده از طرف جاده به سازه و شاسی با استفاده از مدل المانمحدودی که مشخصکننده کل سازه وسیله نقلیه میباشد، بررسی گردیده و از استحکام کافی سازه و شاسی در این حالت نیز اطمینان حاصل شده است.
[1] Martec Limited, Prévost Car, INTERCITY BUS WEIGHT REDUCTION- PROGRAM, Transportation Development Centre, January 2000.
[2] Balasa, B., Nicolae, G.and Tircomnicu, R. Extended Virtual Prototype of an Ikaruss98 Bus, ANSYS Conference paper, 2003.
[3] Zienkiewicz, O.C., the Finite Element Method, McGraw-Hill Company, London, 1997.
[4] شنگلی، ح، تحلیل استاتیکی و دینامیکی شاسی نردبانی مینیبوس هیبرید، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان،1382.
[5] تورنگ، ح، تحلیل استاتیکی و دینامیکی شاسی اتوبوس سفیر و 302O و بررسی پایداری حرکت آنها، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، 1384.
[6] هارونی، الف، مطالعه سیستماتیک طراحی شاسیهای نردبانی، دانشکده مهندسی مکانیک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان،1378.
[7] RomanÓw, F.and jankowski, L., Investigations of stress Concentration in Thin-Walled elements of Chassis Frames, International Conference on Vehicle Structures, 1984.
[8] Beerman, h.J., Joint Deformations and Stresses of Commercial Vehicle Frame under Torsion, International Conference on Vehicle Structures, 1984.
[9] Berger, M., Modeling Problems in the Dynamic Design of Autobuses, International Conference on Vehicle Structures, 1984.
[10] SzÖke, D.and Horvah, S, Dynamic Analysis of Vehicle FEM System with Discrete Damper, Vehicle System Dynamic Supplement 28, pp.485-495, 1998.
[11] Dirschmid, Dr.F., Optimization of Car Components using MSC/CONSTRUCT
[12] MSC First Worldwide Automotive Conference Munich 1999.
[13] Lee, j., Thompson, D.J., Hong Hee Yoo, Jang Moo Lee., Vibration analysis of vehicle body and suspension system using a substructures method. International journal of Vehicle Design (IJVD), Vol.24, No.4, 2000.
[14] Friberg, O. and Eriksson. , Optimization of Ride Comfort, Multibody Dynamics, Professional Engineering Publication limited, London, 1998.
[15] Reimpell, J., Stoll, H.and J.W.Betzler. , The Automotive Chassis Engineering Principles, Second Edition, Buter Worth-Hengmann, 2001.
[16] Martec Limited, Prévost Car, INTERCITY BUS WEIGHT REDUCTION- PROGRAM, Transportation Development Centre, January 2000.
[17] Kuti, I. , Dynamic Analysis of Vehicle Manoeuver on the Basis of the Finite Element Method, Periodica Polytechnia Ser. Trans. Eng. Vol.29, No.1-2, pp.47-58, 2001.
[18] Balasa, B., Nicolae, G.and Tircomnicu, R., Extended Virtual Prototype of an Ikaruss98 Bus, ANSYS Conference paper, 2003.
[19] Genta, G., Motor Vehicle Dynamics Modeling and Simulation, World Scientific, 1997
[20] Wong,j.Y.,Theory of Ground Vehicles, Third Editoin,John Wiley&SONS,Copyright 2001.
[21] Meirovitch, L., Element of Vibration Analysis, Second Edition, McGraw- Hill, 1986
[22] Beer man, H.j., The Analysis of Commercial Vehicle Structures, Mechanical Engineering Publications, London, 1989.
[23] Gillespie, T.D., Fundamental of Vehicle Dynamic, published by society of automotive engineers, Inc, Third Printing 1999.
[24] Bendat, J.S., and Piersol, A.G., Random Data: Analysis and Measurement Procedures, John Wiley&Sons, New York.1971, 407p.
[25] Spangler, E.B., GMR Profilmeter Method for Measuring Road Profile, General Motors Research Publication GMr-452, 1964, 44p.
[26] Zienkiewicz, O.C., The Finite Element Method, McGraw-Hill Company, London, 1997
[27] SAS IP, Inc ANSYS, Inc.Theory Manual, Version RV51, 1997.
[28] Bergan, P. G., and Mollestad, E., An Automatic Time-Stepping Algorithm for Dynamic Problems, Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering, Vol. 49, 1985
[29] Rodinov, V., Automotive Chassis Design and Calculations, Mechanical Engineering Publications, London, 1989.
[30] Moaveni S., Finite Element Analysis Theory and Application with ANSYS, Prentice Hall, 1999.
[31] Nunney, M.J., Light & Heavy Vehicle Technology, 3rd Edition, Oxford, UK, Butterworth-Heinemann, 1998.
[32] Mrazek, T.and Marzy, R., Investigationof the Comfort Behavior of a Commercial Vehicle in ADAMS, Paper for the 15th ADAMS EuropeanUsers, Conference, Nov 2000
[33] Bathe, K. J., Finite Element Procedures, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, 1996