تحلیل تجربی و عددی آهنگری سرد دورانی چرخدنده مخروطی با آلیاژ 16MnCr5
Subject Areas : Journal of Simulation and Analysis of Novel Technologies in Mechanical Engineeringسعید بهشتیان مسگران 1 , محمد علی صادقی 2
1 - کارشناس ارشد مکانیک ساخت و تولید، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، باشگاه پژوهشگران جوان، مشهد، ایران.
2 - استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
Keywords: المان محدود, ریز ساختار, آهنگری دورانی, آهنگری مرسوم, چرخدنده مخروطی,
Abstract :
هدف از این تحقیق، تحلیل و بررسی فرایند آهنگری مرسوم چرخدنده مخروطی با شماره مواد 7131/1 به روش المان محدود به کمک نرمافزار (SUPER FORGE) و مقایسه آن با آهنگری سرد دورانی بر اساس آزمایشهای عملی است. بعد از انجام شبیهسازی بر روی آهنگری مرسوم و بهدست آوردن تناژ پرس در روش آهنگری دورانی توسط نرمافزار DEFORM ، قالبهای آهنگری اوربیتال ساخته شد. از آنجایی که تولید چرخدنده مخروطی به روش آهنگری مرسوم دارای سه مرحله پیش فرم است، پس فرایند آهنگری بایستی به روش آهنگری داغ صورت گیرد. اما در فرایند آهنگری اوربیتال، چرخدنده مخروطی تنها در یک مرحله و به صورت آهنگری سرد تولید میشود. در انتها، ریز ساختار چرخدندههای تولید شده به روشهای آهنگری اوربیتال و ماشینکاری و ریز ساختار قالبها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل بیانگر این است که روش تولید قطعات قبل از انجام عملیات حرارتی تأثیر بهسزایی بر ریز ساختار دارد. در آهنگری دورانی، میزان تناژ پرس به مراتب کمتر از تناژ در آهنگری مرسوم است و قدرت پرکنندگی حفره قالب از مواد خام در آهنگری دورانی به مراتب بیشتر از آهنگری مرسوم است. هندسه بیلت تأثیر بهسزایی در پر کردن حفره قالب دارد.
]1[ بیگلری ف.، صادقی م.، طراحی قالبهای فورج، چاپ اول، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تابستان 1386.
[2] Johnson J.H., Kiepur R.T., Metale HanbookNinth Edition Vol. 14 Forming and Forging , ASM International, 1993.
[3] Song J.H., Im Y.T., Process Design For Closed-Die Forging of Bevel Gear by Finite Element Analyses,Journal of Materials Processing Technology, Vol. 193, 2007, pp. 1-7.
[4] Cho J.R., Kang W.J., Distortions Induced by Heat Treatment of Automotive Bevel Gear, Journal of Materials Processing Technology, Vol. 154, 2004, pp. 476-481.
[5] Bramley A.N., and D. J. Mynors, The Use of Forging Simulation Tools, Materials and Design, Vol. 21, 2000, pp. 279-286.
[6] Bariani P.F., Bruschi S., and Nergro T.D., Integrating Physical and Numerical Simulation Techniques to Design the Hot forging Process of Stainless Steel Turbine Blades, International Journal of Machine Tool & Manufacture, Vol. 44, 2004, pp. 945-951.
[7] Cheng L.V., Zhang L., Zhengiun M.U., Qingan T., and Quying Z., 3DFEM Simulation of the Multi- Stage Forging Process of a Gas Turbine Compressor Blade, Journal of Materials Processing Technology, Vol. 198, 2008, pp 463- 470.
[8] Choi S.K., Chun M.S., Van Tyne C.J., Moon Y.H., Optimization of Open Die Forging of Round Shapes Using FEM Analysis, Journal of Materials Processing Technology, Vol. 172, 2006, pp. 88-95.
[9] Liu J., Cuia Z., Hot forging process design and parameters determination of magnesium alloy AZ31B spur bevel gear, Journal of Materials Processing Technology, Vol. 209, 2009, pp. 5871-5880.
[10] Deng X., Hua L., Han X., Song Y., Numerical and experimental investigation of cold rotary forging of a 20CrMnTi alloy spur bevel gear, Materials and Design, Vol. 32, 2011, pp. 1376-1389.