The social movement and soft power of Muslims in the Arbaeen March, the Arbaeen March from a political and international perspective
Subject Areas : INTERCULTURAL STUDIES QUARTERLYabdollah taherkhani 1 , parvin savadian 2 , mansoor sharifi 3
1 - PhD student in Sociology, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Sociology, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Sociology, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran.
Keywords: Islamic awakening, social movement, Arbaeen March, Soft Power of Muslims, Solidarity of Religions,
Abstract :
Statement: The United States and Western countries are trying to create differences between religions and incite Shiite phobia by using soft and hard power. The Arbaeen march, having the characteristics of a social movement, has been able to affect the unity and solidarity of Muslims and to influence the enemy's efforts to divide and create insecurity. Is it conceivable that the various dimensions of this march have led to the formation of elements of Muslim soft power?Objective: This study seeks to investigate the dimensions of the Arbaeen march and its relationship with the formation of elements of soft power of Muslims. This study introduces the characteristics of the Arbaeen movement to form the elements of the soft power of Muslims. Method: This research was conducted using a quantitative and survey method and its information was collected through a questionnaire. Results: The main hypothesis of the research, i.e., the existence of a relationship between the dimensions of the Arbaeen march and the formation of elements of soft power of Muslims was confirmed. The conceptual interaction of the Arbaeen march with the social movement and soft power is one of the new achievements of this research. In the Arbaeen march, a social movement is formed that leads to the emergence of elements of soft Muslim power, which are: convergence, unity and solidarity between religions and nations, the unification of Iran and Iraq, the Islamic Enlightenment and awakening, High power of Muslim mobilization.
افتخاری، اصغر (1387)، دو چهره قدرت نرم، مجموعه مقالات قدرت نرم و سرمایه اجتماعی (مطالعه موردی بسیج)، تهران، دانشگاه امام صادق (علیهالسلام).
افتخاری، اصغر، کمالی، علی (1394)، ساختار قدرت نرم در گفتمان اسلامی، دو فصلنامه مطالعات قدرت نرم، سال پنجم، شماره دوازدهم، صص27-9.
الرک، پاملا ال، رابرت بی ستل (1386)، پژوهش پیمایشی: رهنمودها و استراتژیهایی برای انجام دادن پیمایش، ترجمهی مهراندخت نظام ستهیدی، اردشیر امیدی محنه و محمود متحد، تهران، نشر آگه.
تیلی، چارلز (۱۳۹۴)، رژیمها و چنتهها، ترجمهی علی مرشدی زاده، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
تنهایی، ابوالحسن (1374)، درآمدی بر مکاتب و نظریههای جامعهشناسی (ویـرایش 2)، گناباد، نشر مرندیز.
حسنخانی، محمد (1384)، «دیپلماسی فرهنگی و جایگاه آن در سیاست خارجی کشورها»، دو فصلنامه علمی دانش سیاسی، شماره دوم، ص138.
خواص، حبیب اله (1394)، همایش اربعین جلوهای از زندگی آرمانی شیعه، انتشارات طلیعه ظهور.
رضایی، محمدحسین (1396)، بررسی ابعاد جامعهشناختی مراسم اربعین حسینی و نقش آن در تحکیم پایههای عقیدتی تشیع، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق.
روشه، گی (1380)، تغییرات اجتماعی، مترجم منصور وثوقی، تهران، نشر نی.
سامانی، سید محمود (1397)، کارکردهای سیاسی اجتماعی و فرهنگی اربعین حسینی، فصلنامه فرهنگ زیارت، دوره9، شماره 35، صص59-37.
سیمبر، رضا، فاضلی، سامان و رضاپور، دانیال (1400)، «منابع قدرت هوشمند جمهوری اسلامی ایران در عراقِ پساداعش و تهدیدهای پیش رو»، دو فصلنامه علمی دانش سیاسی، سال هفدهم، شماره دوم (پیاپی 34 )، پاییز و زمستان، صص. 406-383.
قندی، سید محسن، شکوری، میثم ( 1395)، شهر اربعین (مدینه الاربعین) رهیافتی نو به مفاهیم آرمانشهر شیعی، مطالعات مسجد و مهدویت، سال اول، شماره دوم، پاییز و زمستان، ص 112.
غرسبان، مرتضی (1396)، راهپیمایی اربعین؛ ظرفیتها و آسیبها، ماهنامه مبلغان، شماره 220، صص20-4.
غفاری، زاهد، آقایی، محمد (1397)، پیادهروی اربعین بهمثابه جنبش اجتماعی، دو فصلنامه دانش سیاسی، سال14، شماره 1، صص21-1.
عمید زنجانی، عباسعلی (1384)، مبانی اندیشه سیاسی اسلام، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
کلاهچیان، محمود (1387)، بررسی و نقد قدرت نرم در گفتمان غربی، مجموعه مقالات قدرت نرم و سرمایه اجتماعی (مطالعه موردی بسیج)، تهران، دانشگاه امام صادق (علیهالسلام).
گیدنز، آنتونی (1376)، جامعهشناسی، مترجم: منوچهر صبوری، تهران، نشر نی.
موسوی، محمد، بیات، رضا (1397)، واکاوی اثرگذاری اجتماعی و سیاسی کارکردهای آیین پیادهروی اربعین حسینی در تعالی تشیع، دو فصلنامه علمی نامه فرهنگ و ارتباطات، سال سوم، شماره اول، صص116-93.
موسوی امام خمینی، سید روحالله (1378)، صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چاپ اول، 137،ج 20، ص19.
میر محمدصادقی، سید مهدی و رحمت حاجی مینه (1397)، تبیین دیپلماسی فرهنگی ایران در قبال ایران هراسی، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی دوره 13، شماره 6، صص 123-146.
نای، جوزف (1382)، قدرت نرم، ترجمهی محمد حسینی مقدم، راهبرد، شماره 2 ، ص 374.
نای، جوزف (1387)، قدرت نرم، ترجمهی سید محسن روحانی و مهدی ذوالفقاری، تهران، دانشگاه امام صادق (علیهالسلام).
نای، ژوزف (1388)، دیپلماسی عمومی و قدرت نرم، ترجمهی سید احمد فاطمی نژاد، مطالعات عملیات روانی، زمستان، شماره 24، ص186.
نقیب السادات، سید رضا (1391)، راهنمای عملی آمادهسازی طرح تحقیق در روش پیمایشی، تهران، نشر علم.
Nye,J. S. )1990( a. Soft Power, Foreign Policy. No. 80: pp.153-171.
Nye, Josephs (2004), soft power: the means to success in world politics, NewYork: public affairs.
_||_