Identifing the Behavioral Factors Involved in Increasing Students’ Participation in Recreational Sport Activities at Islamic Azad University
Subject Areas :
Sport Sciences Quarterly
هادی عبداللهی فر
1
,
علی محمد صفانیا
2
,
مهدی نمازی زاده
3
,
شیوا آزادفدا
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
4 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Received: 2021-02-28
Accepted : 2021-02-28
Published : 2020-11-21
Keywords:
Behavioral Factors,
Islamic Azad University,
Keywords: Confirmatory Factor Analysis (CFA),
Recreational Sport Activities,
Sport’ participation,
Abstract :
Finding the appropriate solutions for attracting students in active participating in recreational sports and to ensure their health needs a good command in knowing the effective factors in this regard. The purpose of this study was to investigate the behavioral factors involved in increasing students’ participation in recreational sport activities at the university. This research has an applied orientation and is a mixed research in which is exploratory from qualitative point of view and is a survey research from quantitative view point.The statistical population of the qualitative section consisted of managers and faculty members related to the research subject, 22 of whom were selected by purposive quota sampling method. The statistical population of the quantitative section was the educational managers of the Azad University units including 381 persons. According to the condition of sufficient sample size for factor analysis, 200 were selected by stratified random sampling. Data collection method is the quantitative section, Libraries and semi – structured interviewed based on saturation in data collection, and at the quantitative stage a researcher-made questionnaire whose face validity was performed to confirm the questionnaire by experts. Delphi method was used for qualitative analysis of research variables and factorial analysis and confirmatory factorial analysis then the goodness of fit indices and Freedman was used in SPSS and LISREL soft wares. The results revealed that behavioral factors influencing students' participation in university leisure activities can be classified into three structural, interactive (interpersonal) and individual components. These results can help the officials formulate sports university strategies and policies.
References:
آصفی، احمدعلی؛ قنبرپور، امیر. (1397). مدل عوامل مؤثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران، پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 16(32 پیاپی)، 29-46.
آصفی، ا؛ خیبری، م؛ اسدی دستجردی، ح؛ گودرزی، م. (1397). عوامل مؤثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران: عوامل فردی، مدیریت ورزشی، 10(3)، 415-434.
حفظ اللسان، م؛ یداله زاده، ر. (1396). تعیین عوامل موثر بر سطح رفتاری ورزش همگانی دانشگاههای دولتی ایران، مطالعات مدیریت ورزشی، 46، 51-86.
بنار، ن؛ دستوم، ص؛ گوهر رستمی، ح؛ محدث، ف. (1397). طراحی مدل توسعه مشارکت ورزشی (مطالعه موردی استان گیلان)، نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش، 5(2)، 217-234.
سوادی، م؛ همتی نژاد، م؛ قلی زاده، م؛ گوهررستمی، ح. (1396). طراحی الگوی توسعه ورزش همگانی در استان هرمزگان، فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، 2(11)، 87-102.
صانعی، س؛ حسینینیا، س. (1396). بررسی ارتباط عوامل بازدارنده با میزان مشارکت دانشجویان در فعالیتهای فوق برنامة ورزشی دانشگاه نظامی، پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 9(4)، 147-162.
صفاری، م؛ احسانی، م؛ امیری، م. (1394). تحلیلی بر ورزش همگانی ایران با کاربرد مدلیابی معادلات ساختاری، پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 5(9)،83-94.
جوادیپور، م؛ زارعیان، ح؛ پارساجو، ع. (1397). شناسایی زمینههای مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی ایران: یک مطالعه کیفی، آموزش و سلامت جامعه، 5(3)، 20-30.
حسینی، س؛ پورکیانی، م؛ جامی الاحمدی، ع؛ افروزه، ع. (1396). تعیین عوامل موثر بر افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیتهای بدنی، پژوهش در ورزش تربیتی، 12، 97-114.
پارساجو، ع؛ جوادیپور، م؛ زارعیان، ح. (1397). تعیین راهبردهای مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی ایران، پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، 8(16)، 13-28.
مهدی زاده، ر؛ اندام، ر. (1393). راهکارهایتوسعهورزشهمگانیدردانشگاههایایران، مطالعات مدیریت ورزشی، 22، 15-38.
احسانی، م؛ صفاری، م؛ امیری، م، کوزه چیان، ه. (1393). طراحی مدل همگانی ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، 27، 87-108.
رحیمی، ا؛ خیامیان، ز؛ تبریزی، ک؛ شریفیان، ا. (1396). مقایسة عوامل مؤثر بر توسعة ورزش همگانی در خوابگاههای دانشجویی، پژوهش در ورزش تربیتی، 13، 175-192.
خالدی فرد، ع؛ علیدوست قهفرخی، ا؛ محمودوند، ز؛ آقایی، ا؛ کعب عمیر، ر. (1397). بررسی عوامل و موانع مشارکت در ورزش همگانی و تفریحی در استانهای ترک، کرد و لرنشین ایران، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 6(20)، 21-37.
علوی، م. (1393). گزارش دهی نتایج مطالعات با کاربرد مدل یابی معادلات ساختاری، مدیریت پرستاری، 3(2)، 8-19.
Frida, K. S., Mathisen, C., Sami K., Jorma T., Torbjørn T. & Bente, Wold. (2019). Leisure‐time physical activity and participation in organized sports, Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 29(8), 32- 42.
Holt, N.L., Neely, K.C., Slater, L.G., Camiré, M., Côté, J., Fraser-Thomas, J., MacDonald, D., Strachan, L. & Tamminen, K.A. (2017). A grounded theory of positive youth development through sport based on results from a qualitative metastudy, International Review of Sport and Exercise Psychology, 10(1), 1-49.
Sabin I, Marcel P. (2014). Study Regarding the Impact of Sport Competitions on Students Socialization, European Scientific Journal, 10(26), 41-58.
Skille, A. E. (2014). Sport for all in Scandinavia: Sport policy and participation in Norway, Sweden and Denmark International Journal of Sport Policy, 3(3), 327-339.
Wilson, O.A., Walters, S.R., Naylor, M.E. & Clarke, J.C. (2019). University Students’ Negotiation of Physical Activity and Sport Participation Constraints, Recreational Sports Journal, 43(2), 84-92.
Alkhateeb, S.A., Alkhameesi, N.F. & Lamfon, G.N. (2019). Pattern of physical exercise practice among university students in the Kingdom of Saudi Arabia (before beginning and during college): cross-sectional study, BMC Public Health, doi: 10.1186/s12889-019-8093-2.
Abou Elmagd, M., Usha, T., Abubakr, H.M. & Dhirendra, T. (2018). Barriers of sports participation in higher education in the UAE, Journal physical therapy sports medicine, 2(2), 40-45.
Katharina, D., Anna K.F., Katharina, R. & Jennifer H.K. (2018). Students’ Motivation for Sport Activity and Participation in University Sports: A Mixed-Methods Study, Journal of BioMed Research International, Article ID 9524861, 7 pages.
Sabelo, A. & Robert, B. (2017). Sport participation of female university students. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 39(2), 163-179.
Tom, D., Benedicte, D., Ilse, D. & Peter C. (2015) Determinants of physical activity and sedentary behaviour in university students: a qualitative study using focus group discussions, Jornal BMC Public Health, 15, 28-34.
Sivo, S.A., Fan, X.T., Witta, E.L. & Willse, J.T. (2006). The Search for ‘Optimal’ Cutoff Properties: Fit Index Criteria in Structural Equation Modeling, Journal of Experimental Education, 74(3), 276-289.
Hoe, S. (2008). Issues and procedures in adopting structural equation modeling technique, Journal of applied quantitative methods, 3(1), 76-83.
Kline, R. (2010). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (3rded), New York, THE Guilford Press.
Jackson, E.L. (2005). Leisure Constraints Research: Overview of a Developing Theme in Leisure Studies, 3-19. in Constraints to Leisure, edited by Edgar L. Jackson. State College, PA, USA: Venture Publishing, Inc.
AlAnsari, A., AlHarbi, F., AbdelAziz, W., AbdelSalam, M., ElTantawi, M. & ElRefae, I. (2015). Factors affecting student participation in extra-curricular activities, The Saudi Dental Journal, 28(1), 36-43.
Liu, W., Wei, B., & Li, Y. (2016). Perceived competence, motivation, and physical activity participation among college students. Available at: https://aahperd.confex.Com /aahperd/2011/webprogram/Paper15585 Html.
Lee Lok, J. (2012). The effects of socio-economic status on physical activity participation in Hong Kong adolescents: asocial ecological approach, The University of Hong Kong (Pokfulam, Hong Kong), http://hdl.handle.net/10722/17453 9.
Piotr, W., Andrew, F.C., Alana, M., Christine, S., Patricia, T., Jason, A.G. (2018). Examining individual, interpersonal, and environmental influences on children’s physical activity levels, SSM - Population Health, 4, 76-85.
Delian’s, T., & Debouche, B. (2015). Determinants of physical activity and
sedentary behavior in university students: A qualitative study using focus group
discussions, BMC Public Health, 15(201), 1-9.
Joshua, C., Robert, A., Robert, K. & Shania, S.M. (2015). Factors That Affect the Usage of Fitness and Recreation Centers by Students on College Campuses, Journal of Physical Education and Sports Management, 2(20), 100-119.
_||_