The relationship between professional growth and organizational popularity with job performance
Subject Areas : Instructional Excellence of managementomid safari 1 , gholamreza safari 2 , sadegh ghodarzpor 3
1 - Department of Physical Education,Nourabad Mamasani Branch , Islamic Azad University, Nourabad Mamasani , Iran
2 - Assistant Professor, Department of Physical Education, Nourabad Mamsani Branch, Department of Education, Nourabad Mamsani, Iran
Mamasani , Iran
3 - Department of Physical Education,Nourabad Mamasani Branch , Islamic Azad University, Nourabad Mamasani , Iran
Keywords: Physical Education Teachers, job performance, Professional growth, organizational popularity, Mamsani and Rostam cities,
Abstract :
The purpose of this research was
_||_
The Relationship Between Professional Growth,
Organizational Popularity, and Job Performance
Omid Safari
Ph.D., Department of Physical Education, Nurabad Mamasani Branch, Islamic Azad University, Noorabad Momsani, Iran (Corresponding author). omidsafari11@yahoo.com
GholamReza Safari
Assistant Professor, Department of Physical Education, Nurabad Mamasani Branch, Islamic Azad University, Noorabad Momsani, Iran. safari.gholamreza@yahoo.com
Sadegh Ghodarzpor
Master's degree, Department of Physical Education, Nurabad Mamasani Branch, Islamic Azad University, Noorabad Momsani, Iran. ghodarzpor@yahoo.com
Abstract
The present study aims to investigate the relationship between professional growth and organizational popularity, and their impact on job performance among physical education teachers in Mamsani and Rostam cities. This research is applied, descriptive, and correlational. The statistical population included all the physical education teachers in Mamsani and Rostam cities, totaling 89 individuals. From this population, a sample of 76 teachers was selected using the total sampling method. The data collection tools included the standard questionnaires of Akfilt and Cote's professional growth (2005), Heidari and Safari's organizational popularity (2021), and Petersen et al.'s job performance (2004). Descriptive statistics, Pearson's correlation coefficient, and regression were used to describe and analyze the data. The results showed a positive and significant relationship between professional growth, organizational popularity, and job performance. Also, professional growth and organizational popularity can significantly predict the job performance of subjects (P ≤ 0.01).
Keywords: Professional Growth, Organizational Popularity, Job Performance, Physical Education Teachers, Mamsani City, Rostam City.
ارتباط بین رشد حرفهای و محبوبیت سازمانی با عملکرد شغلی2
امید صفری
دکتری، گروه تربیت بدنی، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران (نویسنده مسئول). omidsafari11@yahoo.com
غلامرضا صفری
استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران. safari.gholamreza@yahoo.com
صادق گودرزپور
کارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران. ghodarzpor@yahoo.com
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین رشد حرفهای و محبوبیت سازمانی، با عملکرد شغلی در معلمان تربیت بدنی شهرستانهای ممسنی و رستم بود. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری شامل همه معلمان تربیت بدنی شهرستانهای ممسنی و رستم به تعداد 89 نفر بود، که با روش نمونهگیری کلشمار، 76 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد رشد حرفهای آكفيلت و كوت (2005)، محبوبیت سازمانی حیدری و صفری (1400) و عملکرد شغلی پترسن و همکاران (2004) بود. برای توصیف و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسيون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رشد حرفهای و محبوبیت سازمانی، با عملکرد شغلی، رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. همچنین رشد حرفهای و محبوبیت سازمانی قابلیت پیشبینی معنادار عملکرد شغلی آزمودنیها را دارد (01/0P ≤).
کلیدواژهها: رشد حرفهای، محبوبیت سازمانی، عملکرد شغلی، معلمان تربیت بدنی، شهرستان ممسنی، شهرستان رستم.
مقدمه
در رأس اهدافی که صاحبنظران برای تحول در نظامهای تعلیم و تربیت مطرح میکنند، معلم را نقطه اتکای هر تغییر و تحولی میدانند. از سوی دیگر، هدف اصلی آموزش و پرورش بهبود كیفيت يادگيري3 دانشآموزان است (تقيپور ظهير و توكلي، 1390). عملکرد شغلی معلمان4 یکی از مهمترین مؤلفههای مؤثر مدرسه بر یادگیری دانشآموزان است. نقش برجسته معلمان سبب شده است که خطمشیگذاران بر سیاستهای کارکنان، در انتخاب، نگهداری و جبران خدمت معلمان بهمثابه سازوکاری برای ارتقای بهرهوری آموزشی تمرکز کنند (هریس و ساس5، 2014). معلمان اثربخش و بهرهور افرادي هستند که دستیابی به اهداف خاص را در نظر میگیرند، خواه اين اهداف توسط خود آنها یا توسط ديگران (مديران مدارس و وزارت آموزش و پرورش) تهیه و تدوین شده باشد (سیدنور و همکاران، 1392). اثربخشی معلم تأثیری است که عوامل کلاس درس مانند روشهای تدریس، انتظارات معلم، سازماندهی کلاس درس و استفاده از منابع در کلاس درس، بر عملکرد دانشآموزان دارند. این تعریف آنچه را که در کلاس درس رخ میدهد مدنظر قرار میدهد، اما معیار اثربخشی، عملکرد دانشآموزان است. اثربخشی معلم بهمنزله موفقیت در جامعهپذیری دانشآموزان و ارتقای رشد عاطفی و بهبود شخصی آنها، در کنار تدریس موفق، در برنامه آموزشی مدنظر قرار میگیرد (رجبیان و همکاران، 1399). سازمان آموزش و پرورش زمانی میتواند به رشد و ارتقای کیفیت خود ادامه دهد که اعضای آن نیز رشد یافته و باکیفیت باشند. بنابراین بهبود کیفی یادگیری دانشآموزان، وابسته به بهبود و کیفیت معلمان است. اهمیت رشد حرفهای6 معلمان، بهدلیل تشدید چالشهای پیش روی آنان در حرفه معلمی و افزایش انتظارات مردم از کیفیت آموزش است. معلمان نه تنها یکی از متغیرهای نیازمند تغییر بهمنظور بهبود نظامهای آموزشی هستند، بلکه مهمترین عامل ایجادکننده تغییر نیز محسوب میشوند (صفری و همکاران، 1397). در نظام آموزشی هر کشور اهمیت معلمان انکارناپذیر است، بنابراین بهبود شرایط معیشتی معلمان و رشد مهارتهای حرفهای آنان از وظایفی است که همه نظامهای آموزشی باید خود را ملزم به اجرای آن سازند. رشد حرفهای معلمان شامل فعالیتهایی میشود که معلمان در داخل و خارج از مدرسه انجام میدهند و دامنهای از فرآیندهای رسمی و غیررسمی را تشکیل میدهد و این فرآیندها برای بهبود بخشیدن به مهارتها و دانشها و رسیدن به تدریس مطلوب، میباشند (غلامی نوقاب و همکاران، 1398).
رشد حرفهای معلمان رویکردی است که در آن توسعه دانش و مهارتهایی مانند پرورش شناخت معلمان و تغییرات در نگرش اجتماعی آنان، انجام میپذیرد. برنامه رشد حرفهای معلمان زمانی مؤثرتر خواهد بود که با توجه به نیازهای فردی معلمان، مدرسه و نظام آموزشی بهویژه برنامههای یادگیری مبتنیبر نیازهای دانشآموزان، تواناییها و ویژگیهای آنان تنظیم شده باشد (هاوری7 و همکاران، 2019). در سالهای اخیر برای رشد حرفهای معلمان، پژوهشگران توجه خود را به طیف وسیعتری از فعالیتهایی که شامل ترکیبی از شیوههای یادگیری غیررسمی هستند، مشارکت معلمان با یکدیگر و نیز فعالیتهای خودگردان معطوف کردهاند. بهطور کلی، میتوان فعالیتهای مربوط به رشد حرفهای معلمان را به دو دسته تقسیم کرد: رشد حرفهای سنتی و رشد حرفهای معاصر (تان8 و همکاران، 2015). از سوی دیگر، یکی از متغیرهایی که ممکن است بر بهرهوری آموزشی معلمان تأثیرگذار باشد، محبوبیت9 میباشد. محبوبیت و مقبولیت معلم از عناصری هستند که معلم را در انجام وظایف خود یاری میدهند. عوامل محبوبیت معلم شامل دینداری، گشادهرویی و خوشرویی، خلق نیکو، تواضع و احترام به دانشآموزان، زهد و بیرغبتی به دنیا و آراستگی و زیبایی ظاهری بوده و عوامل مقبولیت معلم شامل تخصص و وثاقت معلم میباشد (اسدی و همکاران، 1394). مفاهیم یک سازمان تأثیر مهمی بر اشخاص ذینفع آن دارد. این مفاهیم شامل شهرت، اعتبار، پرستیژ و حتی هویت سازمانی میشود. از میان اینها، تکتک اعضاء تمایل به حفظ مقبولیت سازمانشان دارند. وجود مقبولیت سازمان در بیرون از آن، امری مهم برای اکثر سازمانها به شمار میرود، به نحوی که سازمانها از پاداشها و پرستیژ بیرونی خود، بهمنزله نشانهها و علائمی جهت ایجاد و تعمیم هویت هستهای خود در نظر مخاطبان داخلی و خارجی استفاده میکنند (موسوی و همکاران، 1398). امروزه مسأله کاهش عملکرد شغلی در بین تمامی کارکنان سازمانهای مختلف و بهخصوص معلمان، به یک مسأله اساسی تبدیل شده است و شاید یکی از دلایل این کاهش عملکرد شغلی در معلمان تربیت بدنی شهرستانهای ممسنی و رستم، بیتوجهی مسئولین و کاهش رشد حرفهای و محبوبیت و مقبولیت سازمانی این معلمان باشد. این مسأله، امروزه یکی از دغدغهها و چالشهای مدیران و مسئولین آموزش و پرورش کشور میباشد، زیرا میتواند بر کارایی و اثربخشی معلمان اثر سوء داشته باشد. بنابراین برای برونرفت از این مسأله و ارائه پیشنهادات لازم به جامعه هدف، محقق درپی پاسخ به این سؤال است که آیا بین رشد حرفهای و محبوبیت سازمانی با عملکرد شغلی در معلمان تربیت بدنی شهرستانهای ممسنی و رستم، رابطه معناداری وجود دارد؟
روش تحقیق
این تحقیق، کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق، تمامی معلمان تربیت بدنی شهرستانهای ممسنی و رستم به تعداد 89 نفر میباشد که از این تعداد، 76 نفر بهعنوان نمونه و به روش نمونهگیری کلشمار با محقق همکاری کردند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد رشد حرفهای آكفيلت و كوت (2005)، محبوبیت سازمانی حیدری و صفری (1400) و عملکرد شغلی پترسن و همکاران (2004) میباشد. برای توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسيون استفاده شد.
یافتههای تحقیق
براساس نتایج جدول (1)، بین متغیر رشد حرفهای با عملکرد شغلی آزمودنیها، رابطه معنادار (01/0P<) وجود دارد.
جدول 1- نتایج آزمون پيرسون درخصوص رابطه رشد حرفهای با عملکرد شغلی
متغیر | عملکرد شغلی | |||||
تعداد | ضریب همبستگی | سطح معناداری | ||||
رشد حرفهای | 76 | 41/0 | 001/0 |
براساس نتایج جدول (2)، بین متغیر محبوبیت سازمانی با عملکرد شغلی آزمودنیها، رابطه معنادار (01/0P<) وجود دارد.
جدول 2- نتایج آزمون پيرسون درخصوص رابطه محبوبیت سازمانی با عملکرد شغلی
متغیر | عملکرد شغلی | |||||
تعداد | ضریب همبستگی | سطح معناداری | ||||
محبوبیت سازمانی | 76 | 39/0 | 001/0 |
جدول (3)، پیشبینی متغیر عملکرد شغلی براساس متغیر رشد حرفهای را نشان میدهد. همانگونه که مشاهده میشود، ضریب تعیین (تبیین) بدست آمده برابر با 169/0 است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که 169/0 (تقریباً 17٪) عملکرد شغلی از طریق رشد حرفهای تبیین میشود.
جدول 3- خلاصه مدل پیشبینی عملکرد شغلی براساس رشد حرفهای
مدل | مقدار همبستگي | مجذور r | مجذور r تعدیلشده | انحراف معیار برآورد |
1 | 41/0 | 169/0 | 117/0 | 412/0 |
جدول (4)، پیشبینی متغیر عملکرد شغلی براساس متغیر محبوبیت سازمانی را نشان میدهد. همانگونه که مشاهده میشود، ضریب تعیین (تبیین) بدست آمده برابر با 152/0 است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که 152/0 (تقریباً 15٪) عملکرد شغلی از طریق محبوبیت سازمانی تبیین میشود.
جدول 4- خلاصه مدل پیشبینی عملکرد شغلی براساس محبوبیت سازمانی
مدل | مقدار همبستگي | مجذور r | مجذور r تعدیلشده | انحراف معیار برآورد |
1 | 39/0 | 152/0 | 147/0 | 580/0 |
20
نتیجهگیری
این تحقیق، با هدف تعیین ارتباط بین رشد حرفهای و محبوبیت سازمانی با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی شهرستانهای ممسنی و رستم انجام شد. یافتههای این پژوهش بیانگر وجود رابطه مثبت و معنادار بین رشد حرفهای با عملکرد شغلی و همچنین قابلیت پیشبین معنادار عملکرد شغلی براساس رشد حرفهای در آزمودنیها میباشد. بنابراین نتایج نشان داد که رشد حرفهای زمینه لازم را جهت ارتقای عملکرد شغلی در آزمودنیها فراهم مینماید. نتایج این تحقیق با نتایج تحقیقات حیدری و همکاران (1401)، کمال (1401)، گودرزوند چگینی و همکاران (1400)، موسوی و همکاران (1398)، شفیقی و همکاران (1397)، فرشباف رودبار جمشیدی و همکاران (1397)، گارت و همکاران (2020) و فرشاب10 و همکاران (2018) همخوانی دارد. در تبیین این نتایج میتوان چنین بیان کرد که هر فرآیند آموزشی مبتنیبر اهدافی است که جهت اصلی آن فرآیند را تعیین میکنند. مهمترین ویژگی فرآیند توسعه حرفهای، تأکید بر اهداف حرفهای است. هدف از توسعه حرفهای معلمان، مجموعهای از دانش، نگرش و مهارتهایی است که اگر معلم آنها را فرابگیرد، در آن صورت او میتواند به دانشآموزان کمک کند تا ابعاد روحی، اجتماعی، عاطفی، عقلانی و جسمانیشان را توسعه دهند. در حقیقت هدف از توسعه حرفهای، استفاده دائم از مهارتها و دانش کسبشده بهدنبال رشد و موفقیت یادگیرندگان است. همچنین هدف توسعه حرفهای، کمک به معلمان بهمنظور توسعه و کاربرد دانش و مهارتهای ضروری آنان است تا در نهایت به یادگیری دانشآموزان کمک کند. به همین دلیل است که ضرورت وجود برنامهریزی با کیفیت بالا برای طرحهای توسعه حرفهای، بهمنظور بررسی نیازهای مربوط به یادگیری دانشآموزان و همچنین شناسایی نیازها و مهارتهای مورد نیاز معلمان برای رسیدگی به نیازهای یادگیری آنان، احساس میشود و در نهایت، این فرآیند منجر به عملکرد شغلی و کارایی و اثربخشی هرچه بیشتر محیطهای آموزشی میگردد.
یافتههای این پژوهش همچنین نشان داد که رابطه مثبت و معنادار بین محبوبیت سازمانی با عملکرد شغلی و نیز قابلیت پیشبین معنادار عملکرد شغلی براساس محبوبیت سازمانی، در آزمودنیها وجود دارد. نتایج حاصل از این تحقیق با نتایج پژوهشهای حیدری و همکاران (1401) و اسدی و همکاران (1394) همخوانی دارد. در تبیین این نتایج میتوان چنین بیان کرد که محبوبیتها دارایيهاي نامشهودي هستند كه از تخصيص منابع درجه اول و از خصوصيات داخلي منحصربهفرد ناشي ميشوند. محبوبیتها خلاصه تاريخچه سازمان درباره تعامل با ذينفعان هستند و به مشاهدهكنندگان دليل آنچه که سازمان به خاطر آن موقعيت خاصي دارد را نشان ميدهند. محبوبیتها در يك دوره زماني بلندمدت در ذهن مشاهدهكنندگان شكل ميگيرند. مطالعات تجربي نشان ميدهد حتي وقتي ذينفعان با اطلاعات منفي مواجه ميشوند، اصرار دارند كه ارزيابي محبوبیتيشان را اصلاح نكنند. بنابراين محبوبیت سازمان، اينرسي را نشان ميدهد و این امر موجب علاقه بيشتر معلمان به سازمان شده و در بلندمدت عملکرد شغلی آنها را تحت تأثير قرار ميدهد.
با توجه به نتايج بدست آمده از اين پژوهش و بهمنظور كمك به ارتقای سطح عملکرد شغلی از طریق رشد حرفهای و محبوبیت سازمانی در آزمودنیها، پيشنهادات زير ارائه میگردد:
1. مدیران و مسئولین آموزش و پرورش فرصتهایی را برای ارتقای سطح عملکرد شغلی از طریق برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت درخصوص بهبود رشد حرفهای و محبوبیت سازمانی معلمان، ایجاد نمایند.
2. مدیران و مسئولین آموزش و پرورش سرفصلهای آموزشی رشد حرفهای معلمان را در دروس آموزشی معلمان دانشگاه فرهنگیان بهمنظور کارایی و اثربخشی بیشتر، قرار دهند.
3. مدیران و مسئولین آموزش و پرورش برنامههای حمایتی را برای بهبود انگیزش و علاقه و در نهایت محبوبیت سازمانی معلمان، مدنظر قرار دهند.
4. در استخدام نیروی انسانی برای آموزش و پرورش، به شاخصهای حرفهای آنها توجه جدی شود.
5. رشد حرفهای معلمان بهعنوان یکی از اجزای مهم عملکرد شغلی، در تدوین سیاستگذاریهای آموزشی مدنظر قرار گیرد.
6. مدیران به اطلاعات، دانش و مهارت شغلی توجه ویژهای كنند.
22
منابع
اسدی، سیدصالح؛ مجیدی، مجید؛ ابراهیم خانی، لیلا (1394). بررسی عواهل مقبولیت و محبوبیت معلم در متون اسلامی. در: تهران: دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
تقیپور ظهیر، علی؛ توکلی، رویا (1390). بررسی رابطه ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش منطقه 4 تهران. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 4(1)، ص 63-80.
حیدری، سروش؛ صفری، امید؛ شهیدی، نیما (1401). آزمون الگوی مفهومی رشد حرفهای معلمان با بهرهوری آموزشی از طریق محبوبیت و پرستیژ سازمانی در معلمان شهرستان ممسنی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی.
رجبیان، احسان؛ الوانی، سید مهدی (1399). ارائه مدل بهرهوری معلمان با رویکرد رفتار سازمانی مثبت در وزارت آموزش و پرورش. فرایند مدیریت و توسعه، ۳۳(۲)، ص۲۲۹-۱۹۳.
سیدنور، سیدعباس؛ حیاتی، داوود؛ عگبهی، عبدالحسین؛ عبدالخانی، زهرا (1392). بررسی رابطه ساده و چندگانه فرهنگ سازمانی و مولفههای آن با اثربخشی معلم در مدارس راهنمایی شهرستان شوش. توسعه آموزش جندیشاپور، 3(5)، ص 29-39.
شفیقی، فاطمه؛ کلانتری، مهدی؛ ذوالفقاری زعفرانی، رشید (1397). تأثیر اخلاق حرفهاي بر عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجی دینداري در کار در معلمان آموزش و پرورش استان همدان. پژوهش در نظامهاي آموزشی، دوره 12.
صفری، اکرم؛ عبدالهی، بیژن؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ زینآبادی، حسن رضا (1397). بررسی و تبیین پیشایندهای رشد حرفهای همکارانه در سازمانهای آموزشی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(35)، ص 269-290.
غلامی نوقاب، محمدحسین؛ پورشافعی، هادی؛ شاهطالبی حسینآبادی، بدری (1398). بررسی مولفههای موثر بر رشد حرفهای معلمان. رهبری و مدیریت آموزشی، 13(2)، ص 167-181.
فرشباف رودبار جمشیدی، مهلقا؛ کهندل، مهدی؛ خدایاری، عباس (1397). رابطه رشد حرفهای با بهرهوری آموزشی دبیران تربیت بدنی. علوم ورزش، 10(32)، ص 93-110.
کمال، محمدحافظ (1401). رابطه اشتیاق شغلی و رشد حرفهای معلمان بر بالندگی سازمانی در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجین. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 6(85)، ص 597-608.
گودرزوند چگینی، مهرداد؛ خاکپور، امین؛ رحمانی، وحید (1400). تعیین رابطه بین رشد حرفهای و هوش اخلاقی با بهرهوری کارکنان اداره امور مالیاتی استان اردبیل. در: تهران: دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، علوم انسانی و رفتاری در ایران و جهان اسلام.
موسوی، سیده مهسا؛ نارنجی ثانی، فاطمه؛ میرکمالی، سیدمحمد (1398). بررسی اثربخشی آموزشهای بالندگی حرفهای در عملکرد شغلی براساس الگوی CIPP. توسعه آموزش جندی شاپور، سال دهم.
23
Farshbaf Roodbar Jamshidi, M., Kohandel, M. & Khodayari, A. (2018). The causal relationship between professional growth and organizational maturity with educational productivity of educators (Case study: Bushehr province). Iranian journal of educational sociology, 1(8), p.147-161.
Garet, M.S., Porter, A.C., Desimone, L., Birman, B.F. & Yoon, K.S. (2020). What makes professional development effective, Results from a national sample of teachers. American educational research journal, 38(4), p. 915-945.
Harris, D.N. & Sass, T.R. (2014). Skills, productivity and the evaluation of teacher performance. Economics of Education Review, 40, o. 183-204.
Havery, C., Townsend, L., Johnson, A. & Doab, A. (2019). Professional development for teachers of nursing students for whom English is an additional language: A reflection on practices. Nurse Education in Practice, 38, p. 52-58.
Tan, A., Chang, C. & Teng, P. (2015). Tensions and dilemmas in teacher professional development. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, p. 1583-1591.
24
[1] Received: 2023/12/02 ; Revised: 2024/02/07 ; Accepted: 2024/02/22 ; Published online: 2024/04/04
Article type: Research Article Publisher: Qom Islamic Azad University © the authors
[2] نوع مقاله: مقاله پژوهشی ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم © نویسندگان.
تاریخ دریافت: 11/09/1402 ؛ تاریخ اصلاح: 18/11/1402 ؛ تاریخ پذیرش: 13/12/1402 ؛ تاریخ انتشار آنلاین: 05/01/1403
17
[3] Learning quality
[4] Teacher productivity
[5] Harris & Sass
[6] Professional development
[7] Havery
[8] Tan 18
[9] Popularity 19
[10] Farshbaf
21