Obstacles affecting students' participation in sports activities, meta-composite and meta-analysis approach
Subject Areas : Sport Sciences Quarterlyfahimeh rivandi 1 , مهوش نوربخش 2 , مهدی کهندل 3 , پریوش نوربخش 4
1 - Doctoral student in the field of Sports Management, Islamic Azad University
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - دکترای تخصصی مدیریت ورزشی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی کرج
4 - مدرس دانشگاه ازاد واحد کرج
Keywords: meta-analysis, meta-composition, sports participation, students, barriers to sports participation.,
Abstract :
There is a large amount of studies about students' participation in sports activities, the results of which are somewhat ambiguous and ambiguous, therefore, the present research was conducted with the aim of meta-synthesis and meta-analysis of the barriers affecting students' participation in sports activities. The method of this research is a systematic review with the aim of combining quantitative and qualitative research. The statistical population of this research is the qualitative and quantitative studies that are available within the country between 1385 and 1400, which were examined based on the inclusion and exclusion criteria in the meta-combination of 12 studies and in the meta-analysis of 22 studies. In the meta-combination section, thematic synthesis method was used to analyze the results of primary research. The findings of the meta-composite section showed that there are three general environmental barriers in the explanation of barriers affecting students' participation in sports, namely public environment barriers, operational environment barriers, and internal environment barriers. Students participate in sports activities. In the meta-analysis, the results of the combined effect size for both the random effects model and the fixed effects model were equal to 0.35. The effective barriers of parents' attitude towards girls' sports are among the most important variables and in most cases the findings of past researches were confirmed and in some cases they were violated.
بیرجندی، ف. (1396). نقش عوامل سازمانی و فردی بر مشارکت ورزشی بانوان خراسان جنوبی. پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت ورزشی، دانشگاه بیرجند.
دهقان پوری، ح.، سرلاب، ر.، و مکبریان، م. (1402). تأثیر حمایت اجتماعی درک شده بر کیفیت زندگی دانش آموزان با نقش میانجی انگیزۀ مشارکت ورزشی. پژوهش در ورزش تربیتی، پذیرفته شده انتشار آنلاین.
سواری، ع.، بهرامی، ش.، و عیدی، ح. (1400). طراحی مدل عوامل موثر بر سلامت دانش آموزان مبتنی بر روش با نگاه به افق 1404. پژوهش در ورزش تربیتی، دوره 9، شماره 23، صص: 98-73.
شمس، ف.، احسانی، م.، صفاری، م.، عروف¬زاد، ش. (1400الف). پیامدهای مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی مدارس ایران. فصلنامه علوم ورزشی، پذیرفته شده انتشار آنلاین.
شمس، ف.، احسانی، م.، صفاری، م.، و عروف زاد، ش. (1400 ب). عوامل سوق دهنده، تسریع کننده و بازدارنده مشارکت دانش آموزان در فوق برنامه های تربیت بدنی مدارس. پژوهش در ورزش تربیتی، دوره 9، شماره 24، صص: 136-107.
شمس، ف.، احسانی، م.، صفاری، م.، و عروف زاده، س. (1399). مفهوم پردازی مشارکت ورزشی دانش آموزان در فوق برنامه های مدارس ایران. مدیریت و رفتاری سازمانی در ورزش، سال دهم، شماره 1، صص: 56-47.
شمس، ف.، و عروف¬زاده، ش. (1402). عوامل تسریع دهندۀ مشارکت دانش آموزان در فعالیت¬های بدنی مدارس ایران. مطالعات راهبردی جامعه شناسی در ورزش، سال سوم، شماره 2، صص: 238-226.
شهولی کوه شوری، ج.، عسگری، ا.، نظری، ر.، نقش، ا. (1399). تدوین استراتژی¬های ورزش تربیتی ایران مبتنی بر سناریو. پژوهش در ورزش تربیتی، دوره 8.
شهولی کوه¬شوری، ج.، عسکری، ا ر.، نظری، ر. (1401). شناسایی شگفتی¬سازها و پیشران¬های مؤثر بر آینده ورزش تربیتی ایران. پژوهش در ورزش تربیتی، دوره 10، شماره 26، صص:84-51.
شیخعلی، ن. (1400). علاقمندسازی دانش آموزان به ورزش و ارایه راهکار. دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی. سال چهارم، شماره 43، صص: 30-1.
صفری، ا.، سادات روشن، ا.، و رستمی، اف. (1402). ارتباط بین حمایت اجتماعی ادراک شده و حمایت سازمانی ادراک شده با مشارکت ورزشی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه. فصلنامه آموزش و پرورش متعالی. دوره 3، شماره 1، صص: 30-23.
عبدالهی، د. (1392). عوامل بی¬رغبتی دختران نسبت به شرکت در فعالیت¬های ورزشی مدرسه (مطالعه موردی دبیرستان-های دخترانه استان اردبیل). پژوهش¬نامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال نهم، شماره 17، صص: 46-27.
عبدی، ک.، رنجبری، ش.، و حمایت طلب، ع. (1401). ارائة مدل عوامل موثر بر ایجاد رفتارهای پایدار مشارکت ورزشی دانشآموزان. مطالعات روان شناسی ورزشی، دوره 11، شماره 42، صص: 58-41.
قنبری، ه.، شتاب بوشهری، ن.، شفیع نیا، پ.ف و مهرعلیزاده، ی. (1398). طراحی مدل عوامل موثر بر گرایش دانش آموزان دبستانی به ورزش: یک پژوهش آمیخته. مطالعات آموزش و یادگیری، دوره 11، شماره 1، صص: 257-239.
کشتی دار، م.، شجیع، ک.، روحی بهلولی احمدی، ث.، و فاطمی زاده، س.ف. (1397). شناسایی الگوی ذهنی خبرگان در خصوص کاهش گرایش دانش آموزان به فعالیت بدنی در مدرسه (با استفاده از روش شناسی کیو). پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی. سال هفتم، شماره 1، صص: 22-11.
منوچهری¬نژاد، م.، و همتی¬نژاد، م.، و رحمتی، م. (1394). رابطۀ سرمایۀ اجتماعی خانواده و مشارکت ورزشی دانش¬آموزان نوجوان. مدیریت ورشی، دوره 7، شماره 3، صص: 457-470.
مومنی، ح.، و لعله¬ئی، س.، و مومنی، س. (1398). رابطه بین سرمایه روان¬شناختی و مشارکت ورزشی دانش¬آموزان متوسطه. جامعه¬شناسی آموزش و پرورش، شماره 12، صص: 107-92.
میرزا راه کوشکی، م.، زارعی، ع.، خدایاری، ع. (1398). تدوین استراتژی های توسعه سلامت با رویکرد فعالیت های بدنی و ورزشی. فصلنامه مدیریت ورزشی، دوره یازدهم، شماره 4، صص: 807-787.
ناطق محمد علی، م. (1399). مطالعه ی موانع شرکت در فعالیتهای ورزشی دانشجویان دختر دانشگاههای خصوصی از دیدگاه معلمان و دانشجویان. پایان¬نامه کارشناسی ارشد مدیریت، جامعه المصطفی العالمیه، موسسه آموزش عالی علوم و معارف.
نصیری خوزانی، م.، عروف زاده، ش.، و نادی، م.ع. (1399). طراحی مدل توسعه پایدار مشارکت ورزش دانش آموزی ایران. فصلنامه علوم ورزشی، سال دوازدهم، شماره 38، صص: 130-109.
نعمت¬زاده، م. (1393). رابطه خودکارآمدی با انگیزش و مشارکت در فعالیت¬بدنی دانش¬آموزان دوره متوسطه شهر تهران. پایان¬نامه کارشناسی¬ارشد، مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت¬بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
یزدانی دهنوی، م.، و علی محمدی، ح. (1402). نقش نظارت والدین بر کیفیت زندگی با اثر میانجی مشارکت ورزشی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان مبارکه. پژوهش¬های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت، دوره 2، شماره 1، صص: 79-66.
یوسفی، س.، و بدری آذرین، ی. (1397). تعیین مؤلفه های مفهومی و کیفی دیوارنگاره ها و نوشته ای مدارس ابتدایی در آموزش و ترغیب دانش آموزان به تحرک بدنی و ورزش. مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 49، صص: 114-95.
Almeida, L., Dias, T., Corte-Real, N., Menezes, I., & Fonseca, A. (2023). Positive youth development through sport and physical education: a systematic review of empirical research conducted with grade 5 to 12 children and youth. Physical Education and Sport Pedagogy, 1-27.
Bull, F. C., Al-Ansari, S. S., Biddle, S., Borodulin, K., Buman, M. P., Cardon, G., ... & Willumsen, J. F. (2020). World Health Organization 2020 guidelines on physical activity and sedentary behaviour. British journal of sports medicine, 54(24), 1451-1462.
Burns, K. E., Chaurasia, A., Carson, V., & Leatherdale, S. T. (2021). A quasi-experimental examination of how changes in school-level intramurals are associated with physical activity among a sample of Canadian secondary school students from the COMPASS study. SSM-Population Health, 14, 100805.
Cain, M., Fanshawe, M., Armstrong, E., & Lieberman, L. (2023). Barriers to Physical Activity for Australian Students with Vision Impairment. International Journal of Disability, Development and Education, 1-19.
Chen, J., Bai, Y., & Ni, W. (2023). Reasons and promote strategies of physical activity constraints in obese/overweight children and adolescents. Sports Medicine and Health Science. 1, 1-23.
Chen, Q., & Liu, T. (2020). The effectiveness of community sports provision on social inclusion and public health in rural China. International journal of environmental research and public health, 17(2), 597-612.
Clark, C. M., & Kosciw, J. G. (2022). Engaged or excluded: LGBTQ youth's participation in school sports and their relationship to psychological well‐being. Psychology in the Schools, 59(1), 95-114.
Guthold, R., Stevens, G. A., Riley, L. M., & Bull, F. C. (2020). Global trends in insufficient physical activity among adolescents: a pooled analysis of 298 population-based surveys with 1· 6 million participants. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(1), 23-35.
Hansen, E., Nordén, H., & Ohlsson, M. L. (2023). Adolescents with intellectual disability (ID) and their perceptions of, and motivation for, physical activity and organised sports. Sport, education and society, 28(1), 59-72.
Hayes, G., Dowd, K. P., MacDonncha, C., & Donnelly, A. E. (2019). Tracking of physical activity and sedentary behavior from adolescence to young adulthood: a systematic literature review. Journal of Adolescent Health, 65(4), 446-454.
Hobin, E. P., Leatherdale, S., Manske, S., Dubin, J. A., Elliott, S., & Veugelers, P. (2013). Are environmental influences on physical activity distinct for urban, suburban, and rural schools? A multilevel study among secondary school students in Ontario, Canada. Journal of school health, 83(5), 357-367.
Kumar, H., Manoli, A. E., Hodgkinson, I. R., & Downward, P. (2018). Sport participation: From policy, through facilities, to users’ health, well-being, and social capital. Sport management review, 21(5), 549-562.
Lau, S. C., Connor, L. T., & Baum, C. M. (2023). Associations Between Basic Psychological Need Satisfaction and Motivation Underpinning Daily Activity Participation Among Community-Dwelling Survivors of Stroke: An Ecological Momentary Assessment Study. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 104(2), 229-236.
Lee, C. G., Kwon, J., Ahn, C., Park, S., Yang, Y. K., & Park, S. U. (2021). Identification and evaluation of beliefs about sport participation among South Korean university students. Journal of American College Health, 1-7.
Liao, T., Tang, S., & Shim, Y. (2022). The Development of a Model to Predict Sports Participation among College Students in Central China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(3), 1806.
Murphy, J., Patte, K. A., Sullivan, P., & Leatherdale, S. T. (2021). Exploring the Association Between Sport Participation and Symptoms of Anxiety and Depression in a Sample of Canadian High School Students. Journal of Clinical Sport Psychology, 1(aop), 1-20.
Nelson, H. J., Spurr, S., & Bally, J. M. (2022). The Benefits and Barriers of Sport for Children From Low-Income Settings: An Integrative Literature Review. SAGE Open, 12(1), 21582440221087272.
Owen, K. B., Nau, T., Reece, L. J., Bellew, W., Rose, C., Bauman, A., ... & Smith, B. J. (2022). Fair play? Participation equity in organised sport and physical activity among children and adolescents in high income countries: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 19(1), 1-13.
Thomas, J., & Harden, A. (2008). Methods for the thematic synthesis of qualitative research in systematic reviews. BMC medical research methodology, 8(1), 1-10.
Vella, S. A., Gardner, L. A., Kemp, B., Schweickle, M. J., & Cliff, D. P. (2019). Sports participation, health Behaviours, and body fat during childhood and early adolescence: A multiple mediation. Journal of science and medicine in sport, 22(12), 1324-1329.