Content analysis of symbols and fictional allegories of writers of the second period (generation) of Bushehr; "Sadegh Chubak and Rasul Parvizi"
Subject Areas : Research Allegory in Persian Language and LiteratureAsghar Alikhani 1 , saeid mahmood saeid sadeghi 2 , عبدالله رضایی 3
1 - Faculty Science and Research, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Busher, Iran
2 - عضوهیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد بوشهر
3 - دانشکده علوم و تحقیقات، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
Keywords: "Content analysis", "Allegory", "Symbol", "Second era of Bushehr's narrative literature",
Abstract :
The province of Bushehr, situated along the Persian Gulf in southwestern Iran, holds a significant position in the literature of the country, especially in the narrative genre of the southern literary school, spanning from the first to the fourth generations of writers. Storytellers from this region, like their counterparts in other parts of Iran, have employed diverse narrative techniques in different historical periods. The literary richness of this diversity and evolution is influenced by global literature on one hand, and on the other, it is connected to the narrative traditions of classical texts in ancient Persian literature, which utilize symbolism as a means of story representation.The aim and necessity of this article are to elucidate the merits, shortcomings, and contextual reinterpretations of allegorical and symbolic content in the second era of Bushehr's literary production. Therefore, this study endeavors to analyze allegorical works in three categories: independent narratives, non-independent narratives, and the use of symbols, focusing on the period between the 1920s and 1950s. It seeks to answer the fundamental question of which allegorical expression methods the writers of this era employed and for what purposes. The outcome of this research, presented in a library-style format with a research-analytical approach, reveals that during the second Pahlavi era, "Choubak" narrates independent stories based on the undesirable social and political atmosphere of the society, while both allegory and symbolic representation are found in the stories of another writer from this period, "Parvizi."
آذرپناه، آرش.(1397). داستان های پشت پرده(تمثیل در داستان کوتاه معاصر ایران). تهران: نیماژ.
باباسالار، اصغر.(1385). صادق چوبک و نقد آثار وي. فصل نامه دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران. دوره 57. شماره 177. ص152-133. براهني، رضا.(1393). قصه نويسي. چاپ چهارم. تهران: مؤسسه انتشارات نگاه.
بشیری محمود، نیلوفر انصاری.(1396). بازتاب اگزیستانس در داستان آتما سگ من. دو فصل نامه مطالات داستانی، زمستان. شماره دوم. ص ۴۷ـ۶۶. بیات، حسین.(1390). داستان نویسی جریان سیال ذهن. چاپ دوم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
پرويزي، رسول.(1387). قصه هاي رسول. تهران: آيينه جنوب.
پيروز، غلام رضا.(1386). درون مايه هاي داستان هاي چوبک با تکيه بر رمان سنگ صبور. پژوهش نامه ادبيات وعلوم انساني. تابستان. شماره 54. ص 176-155.
جان احمديان، فرشيد.(1386). فرهنگ داستان نويسي بوشهر. بوشهر: انتشارات شروع.
چوبک، صادق.(1393). تنگسير. چاپ پنجم. تهران: مؤسسه انتشارات نگاه.
-----------.(1334). خیمه شب بازی. چاپ دوم. تهران: انتشارات کتاب خانه ی گوتمبرگ.
-----------.(1344). انتری که لوطی اش مرده بود. چاپ سوم: انتشارات کتاب های جیبی.
-----------.(1352). سنگ صبور. چاپ دوم. تهران: انتشارات جاويدان.
حسینی کازرونی، سید احمد.(۱۳۹۴). تمثیل و ادبیات تمثیلی. فصل نامه تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد بوشهر. بهار. شماره ۲۳. ص ۲۴-۱۳.
حلاجان، نسرین. دکتر پروین دخت مشهور. دکتر مهدی نوروز. دکتر محبوبه ضیا حدادیان.(۱۳۹۸). بررسی ابعاد تمثیلی داستان «قفس» از صادق چوبک. فصل نامه زیبایی شناسی ادبی. زمستان. شماره ۴۲. ص ۳۹-۲۳.
حیات بخش، علی. فرهاد درودگریان و مصطفی گرجی.(۱۴۰۲). نماد در داستان های کوتاه مدرن فارسی(۱۳۵۷-۱۳۴۰). نشریه علمی سبک شناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب). آذر. شماره ۹۱. ص ۷۶-۵۵.
دست غيب، عبدالعلي.(1391). از دريچۀ نقد(مجموعه مقالات). تهران: خانۀ کتاب.
دهباشي، علي.(1380). ياد صادق چوبک. چاپ اول. تهران: نشر ثالث.
رضایی، لیلا و عباس جاهدجاه.(۱۳۹۵). تحلیل کارکرد«تمثیل داستانی» در پیرنگ داستان کوتاه. فصل نامه علمی-پژوهشی«پژوهش زبان و ادب فارسی». پاییز. شماره ۴۲. ص ۸۵- ۶۱.
روزبه، محمدرضا.(1381). ادبیات معاصر ایران(نثر). تهران: روزگار.
زرين کوب، عبدالحسين.(1387). نقد ادبي. تهران: چاپ و انتشارات دانشگاه پيام نور.
ساعدی، سلما. مسعود معتمدی و شهروز جمالی.(۱۴۰۰). نگاهی به تمثیل و نماد در دو داستان«انتری که لوطیش مرده بود» چوبک و«حصار و سگ های پدرم» از شیرزاد حسن. جستارنامه ادبیات تطبیقی. پاییز. شماره ۱۷. ص۲۷-۱.
سپانلو، محمد علي.(1374). نويسندگان پيشرو ايران. چاپ اول. تهران: مؤسسه انتشارات نگاه.
سید حسینی، رضا.(1401). مکتب های ادبی. تهران: نگاه.
شبانکاره، رضا.(1389). یادنامه رسول پرویزی(مجموعه مقالات). ققنوس. دوره 6. ضمیمه شماره 269 .ص 16-1.
شیری، قهرمان.(1387). مکتب های داستان نویسی در ایران. تهران: چشمه.
علي خاني، اصغر.(1395). نقد و بررسي داستان هاي رسول پرويزي. قم : انتشارات موعود اسلام.
قاسم زاده، محمد.(1383). داستان نویسان معاصر ایران(گزیده و نقد هفتاد سال داستان نویسی معاصر ایران). تهران: هیرمند.
قاسمی پور، قدرت و آرش آذر پناه.(۱۳۹۴). داستان کوتاه تمثیلی در ادبیات معاصر ایران. فصل نامه پژوهش های ادبی. بهار. شماره ۴۷. ص ۶۸- ۳۷. کشاورز، محمد.(۱۳۹۱). بررسی تطبیقی دو داستان تمثیلی از صادق چوبک و بهرام صادقی. مجله تاریخ ادبیات. شماره ۳/ ۷۰. ص 184-161.
کامشاد، حسن.(1395). پايه گذاران نثر جديد فارسي. تهران : نشر ني.
محمودی، حسن.(1381). نقد و تحلیل و گزیده داستان های صادق چوبک. چاپ اول. تهران: روزگار.
مهدی پور عمرانی، روح الله.(1378). گزیده داستان های کوتاه صادق چوبک. چاپ سوم. تهران: انتشارات روزگار.
میرصادقی، جمال.(1381). جهان داستان (ایران). تهران: نشر اشاره.
میرعابدینی، حسن.(1386). فرهنگ داستان نویسان ایران. تهران: چشمه.
---------------.(1387). صدسال داستان نويسي در ايران. چاپ پنجم. تهران: چشمه.