Factor analysis of transparency management model in Khuzestan province education
Subject Areas :Fatemeh Vafamand 1 , Mohammad Hosseinpour 2 , Yadolah Mehralizadeh 3
1 - PhD student, Department of Educational Management, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
2 - Associate Professor, Department of Educational Management, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
3 - Full Professor, Department of Educational Management, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
Keywords: Education, managers, Transparency, organizational transparency,
Abstract :
The purpose of this research was to analyze the model of transparency in education in Khuzestan province. The present research method, the method of this research was descriptive-quantitative and practical in terms of purpose. The statistical population of this research in the quantitative part was all education employees of Khuzestan province, which was considered as the sample size from Morgan's table (384 people) to determine the sample size. The sampling method was a simple stepwise and random cluster. The research tool was a researcher-made questionnaire, whose validity was checked with face validity and reliability with Cronbach's alpha test. To analyze the data, the methods of factor analysis and path analysis were studied, and at this stage, statistical software such as SPSS and Smart pls3 were used. The findings showed that organizational transparency in the education organization of Khuzestan province with a significance level of 0.000 and a coefficient of 0.826 has a significant impact on organizational transparency strategies in the education organization of Khuzestan province. Organizational transparency strategies in Khuzestan education organization with a significance level of 0.000 and a coefficient of 0.867 have a significant effect on the consequences of organizational transparency in Khuzestan education organization. Background conditions with a significance level of 0.000 and a coefficient of 0.064 have a significant effect on organizational transparency strategies in the education organization of Khuzestan province. Causal conditions with a significance level of 0.000 and a coefficient of 0.889 have a significant effect on organizational transparency in the education organization of Khuzestan province. Also, the intervening conditions with a significance level of 0.000 and a coefficient of -0.219 have a significant effect on organizational transparency strategies in the education organization of Khuzestan province.
_||_
تحلیل عاملی الگوی مدیریت شفافیت در آموزش و پرورش استان خوزستان
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش، تحلیل عاملی الگوی مدیریت شفافیت در آموزش و پرورش استان خوزستان بود. روش پژوهش حاضر، روش این پژوهش توصیفی- کمی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارمندان آموزش و پرورش استان خوزستان بودند که برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان (384 نفر) بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای مرحله ای و تصادفی ساده بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار آن با روایی صوری و پایایی با آزمون آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روشهای تحلیل عاملي و تحلیل مسیر مورد بررسي قرار گرفت که دراین مرحله از نرم افزارهای آماری چون SPSS و Smart pls3 استفاده شد. یافتهها نشان داد که شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان با سطح معناداری 000/0 و ضریب 826/0 تاثیر معناداری بر راهبردهای شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد. راهبردها شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان با سطح معناداری 000/0 و ضریب 867/0 تاثیر معناداری بر پیامدها شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد. شرایط زمینه ای با سطح معناداری 000/0 و ضریب 064/0- تاثیر معناداری بر راهبردهای شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد. شرایط علی با سطح معناداری 000/0 و ضریب 889/0 تاثیر معناداری بر شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد. همچنین، شرایط مداخله گر با سطح معناداری 000/0 و ضریب 219/0- تاثیر معناداری بر راهبردهای شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد.
کلمات کلیدی: شفافیت، شفافیت سازمانی، آموزش و پرورش، مدیران
در حال حاضر شفافیت از یك سو سریع ترین، کم هزینه ترین، ساده ترین، مبنایی ترین و قابل اعتماد ترین ساز وکار برای مبارزه با فساد و افزایش مسؤلیت پذیری و پاسخگویی، ارتقا شایسته سالاری، مشارکت فعال و موثر مردمی، کاهش هزینه و زمان و در نتیجه افزایش کارآمدی و سرمایه اجتماعی است (ثنایی و عبدالحسین زاده، 1394). شفافیت مفهوم وسیعی است که در بخشهای زیادی اعمال میگردد. شفافیت سازمانی، شفافیت مالی و حسابداری، شفافیت اقدامات و مسؤلیتهای دولت، شفافیت اسنادی (زندیه، سالار سروی، 1388). شفافیت در مقابل پنهان و پنهانکاری به کارمی رود، به عبارت ساده تر، هر چیزی که از دید عموم پنهان نباشد معنای شفافیت را میرساند در این خصوص کانت در عباراتی شفافیت را به عنوان آزمونی برای مشروعیت معرفی کرده است. چمبر (2005) معتقد است اعمالی که با حق دیگران ارتباط دارد، اگر اصل پایه ای شان اجازه در منظر عموم قرار گرفتن را ندهد، ضد حق و قانون است. سازمان بین المللی شفافیت در تعریف شفافیت چنین میگوید، شفافیت اصلی است که افراد بتوانند از تصمیمات اداری، معاملات تجاری وامور خیریه ای که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد، نه فقط از اصل موضوع ها، واز شیوههای تصمیم گیری آنها مطلع گردند، بلکه وظیفه و تکلیف مدیران دولتی وکلیه مدیران این است که رفتار آنان قابل رویت، قابل پیش بینی و قابل درك باشد (کریستوفر، 2006).
تحقیقات قابل توجهی تمرکزش را بر روی شفاف سازی بر مبنای افشاگری قرار داده، که به نام شفاف سازی نظم بخش یا هدفمند، نظارت از طریف شفاف سازی، تنظیم از طریق آشکارسازی، تنظیم بر مبنای اطلاعات، نظارت اطلاعاتی و مانند آن میباشد. این تحقیقات تمرکزش را بر روی سیاستهایی قرار میدهد که افراد فعال را ملزم میکند تا به افشای اطلاعات در مورد عملکردشان برای عموم افراد پرداخته به این امید که واکنش عموم این افراد فعال را مجبور کند تا عملکردهای جدیدی را بپذیرند. یکی از نتایج چنین فعالیتی که به بررسی شفاف سازی میپردازد شامل موارد ضروری، دولت به عنوان پیشبرنده شفاف سازی، شرکت به عنوان آشکار کننده که به عنوان فرد فعال و مولد اطلاعاتی، و عموم مردم به عنوان کاربر یا دریافت کننده اطلاعات میباشند. موارد دیگر در این تحقیقات به بررسی موارد افشا شده توسط دیگران بوده که مولد اطلاعاتی یک فرد میباشد و نه یک هدف، برای نمونه وقتی که یک دولت یا NGO به جمع آوری و تفکیک اطلاعات در مورد یک هدف میپردازد (دیهیم پور و همکاران، 1396).
با وجود تفاوتهایی که فرد به عنولان یک مولد اطلاعاتی میباشد، موارد افشا شده توسط او و افراد دیگر خصوصیات مشخصی را به اشتراک میگذارند: که فرد مورد هدف به عنوان دریافت کننده اطلاعات نمی باشد. شفاف سازی بر مبنای افشا به دنبال تحت تاثیر قرار دادن عملکرد با حل مشکلات مربوط به نامتقارن بودن اطلاعات میباشد. چنین سیاستهایی براین فرض میباشد که فرد مورد نظر اطلاعاتی را در مورد عملکرد داشته که موجب ایجاد مضراتی برای افراد دیگر شده و انگیزه ای برای افشای اطلاعات ندارد. سیاست بر مبنای شفاف سازی نیازمند افشای دستورات مورد نظر بوده یا موارد شفاف سازی را توسط دیگران مد نظر قرار میدهد. این سیاست بر این فرض میباشد که کسانی که منافعشان با چنین عملکردهایی به خطر میافتد، اگر اطلاعات بهتری را بدست اورند، دارای انگیزه و ظرفیتی برای تغییر رفتارشان در ارتباط با واکنش بوده و این کار را به روشی انجام میدهند که این انگیزه را برای هدفها ایجاد میکند تا عملکرد خود را در محیط اجتماعی مطلوب بسنجند. شفاف سازی بر مبنای افشا براین فرض میباشد که عملکردهای زیان اور محیطی حاصل یک بازی استراتژیک میباشد که افراد فعال قدرتمند دارای اطلاعات خصوصی میباشند که زمانی که در عموم مطرح میگردد، زمین بازی را هموار میکند (سید نقوی و همکاران، 1396).
شفاف سازی بر مینای آموزش شکل مجزایی از شفاف سازی برای نظارت را ایجاد میکند که در آن افراد فعال به عنوان فرد هدف و دریافت کننده اطلاعات میباشد. چنین استراتژی نیازمند شفاف سازی نمی باشد اما نیازمند تهیه اطلاعات به هدف تغییر مستقیم عملکرد افراد مورد نظر میباشد. چنین سیاستهای به طور کل معمول میباشد، برای مثال، ستاد بهداشت که به ارزیابی خطر سیگار کشیدن، مصرف الکل، مواد مخدر، یا بیماریهای قابل انتقال میپردازد؛ ستاد محیط زیست که به ارزیابی زمینهای مرطوب و خشک میپردازد؛ و برنامههای آموزشی که به کشاورزان و ماهیگران نشان میدهد که فعالیتهای کشاورزی و ماهیگیری کنونی انها به بهداشت و منفعت اقتصادی آنها زیان وارد میکند. چنین سیاستهایی تحت شرایط خاص موثر بوده اما توجه کمتری را از طرف محققان نسبت به سیاست شفاف سازی به خود اختصاص داده است (فرج وند، 1396).
وجود معضلات و مشکلاتي از قبیل تمرکز قدرت و تصمیم گیری سازماني که به طور کامل مغاير با نظامهای مردم سالار است، کاهش مشروعیت و مقبولیت سازمانهای دولتي اعم از آموزش و پرورش و عدم همراهي مردم به دلیل عدم اعتماد به دستگاههای دولتي و پديده شوم فساد اداری که همزاد سازمانها است و مرزها و مکانها را درنورديده و با اين ويژگي متعلق به هیچ زمان و مکان خاصي نیست، تمايل به پنهان کاری مقامات دولتي و ممانعت از دسترسي شهروندان به اطلاعات زمینه ساز بروز کارشکنيها و فساد اداری است، مشکلات عديده ای را برای سازمانها به ارمغان مي آورد و برای مصونیت بخشي به سازمانها در مقابله با پیامدهای ناشي از اين مسائل و همچنین نائل شدن به اهداف، افزايش اعتماد و اقبال عمومي، افزايش همراهي و مشارکت عمومي مردم، گام نهادن در ايجاد شفافیت سازماني کاملا ضروری به نظر مي رسد. چالش عمده و اساسي سازمانهای دولتي درک شفافیت و چگونگي پیاده سازی آن است که آرزوی هر سیستمي تعريف يک سازمان شفاف و داشتن تمهیدات مناسب در اين خصوص است. زماني که عمل، انديشه و عزم مديران سازمانها در آينه شبکههای جهاني ارتباطات و اطلاعات به وضوح منعکس مي گردد، بهترين راهبرد برای سازمانها، استفاده از شفافیت سازماني است. به ويژه با گسترش شبکههای اجتماعي (همانند تلگرام، وايبر، اينستاگرام و. . .) که در آن بازخورد تمامي اقدامات سازمانها و کارکنان آنها در هر رده و پست سازماني، به سرعت در بین اقشار جامعه اطلاع رساني مي گردد، اين موضوع، تشديد گرديده است. بدين ترتیب مرزهای خصوصي خلوت سازماني و محدودههای دروني و بیروني از میان رفته و مردم به مدد اين فناوری ها، توانسته اند که عملکرد سازمانها را زير ذره بین و داوری قرار داده و موشکافانه در مورد سازمانها اظهارنظر نمايند. در حقیقت شفافیت سازماني در يک جامعه به شدت متأثر از عملکرد دستگاههای دولتي است که هرگونه شفاف سازی در نحوه انجام امور و پاسخگويي در خصوص چگونگي تحقق اهداف و مصرف منابع، نقش بسزايي در بالا بردن اين پديده دارد.
در سازمانهای آموزشی انسان اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در تمام مراحل این سیستم اعم از درونداد، فرایند و برونداد نقش دارد و علاوه بر این، هدف کلی این سازمان رشد همه جانبة انسان است (رجایی پور و بهرامی، 1387). اثربخشی یك سازمان مستلزم ساختار مناسب و کارکنان شایسته با موقعیت کاری مناسب است. (رابینز، 2005). شفاف سازی بر مبنای آموزش، مشکلات مربوط به عدم تقارن و ناکامل بودن اطلاعات را نشان میدهد. بر خلاف شفاف سازی از طریق شفاف سازی، شفاف سازی بر مبنای آموزش شامل افراد برای دریافت اطلاعات و سپس واکنش به صورتی که انگیزه مجموعه ای از افراد را تغییر دهد، نمی باشد. در عوض افراد دارای اطلاعات ناقصی در مورد عملکردشان، در مورد زیانهایی که عملکردشان بر روی منافع ایجاد میکند، در مورد گزینههای موجود، یا در مورد هنجارهای اجتماعی در مورد قانونی بودن عملکردشان میباشند. سیاست شفاف سازی بر مبنای آموزش، اطلاعاتی را برای افراد به منظور اصلاح نقایص اطلاعاتی و همچنین تحت تاثیر قرار دادن عملکردشان، میدهد. عملکردهای زیان اور محیطی ایجاد میگردند زیرا افراد به طور کامل نمی توانند درک کنند که چه عملکردی باعث بالا بردن منافعشان میگردد. آنها بر این فرض میباشند که افراد فعال بر خلاف آنچه که آنها انتظار دارند، در صورتی که آگاهی کاملی داشته باشند، بر مبنای منافع شخصی شان واکنش نشان میدهند. بخش بعدی جزییات بیشتری را در مورد شفاف سازی بر مبنای اموزش و بر مبنای شفاف سازی نشان میدهد (موسوی و همکاران، 1395).
غفوری و همکاران (1399)، به بررسی نقش میانجی فضیلت سازمانی در رابطه بین شفافیت نقش و رفتار شهروندی سازمانی در میان معلمان آموزش و پرورش باینگان در سال تحصیلی 98-1397 پرداختند. یافتههای تحقیق نشان داد که شفافیت نقش سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی بر فضیلت سازمانی اثر مثبت و مستقیم دارد، همچنین اثر مثبت و مستقیم فضیلت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی معنی دار است، ضریب اثر غیرمستقیم شفافیت نقش سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی نشان میدهد نقش واسطۀ فضیلت سازمانی در رابطۀ بین شفافیت نقش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معنیدار است. بنابراین میتوان گفت که شفافیت نقش و فضیلت سازمانی از متغیرهای مهم و مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی است و مدیران باید جهت ارتقای رفتار شهروندی سازمانی به این دو متغیر توجه داشته باشند. کاشف و همکاران (1397)، به طراحی مدل شفافیت سازمانی به منظور توانمندسازی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی پرداختند. یافتهها نشان داد که شفافیت سازمانی دارای چهار بعد مدیریتی، مالی، ساختاری و فناورانه و توانمندسازی مدیران دارای نه بعد دانش و مهارت، اعتماد، ارتباطات، انگیزه، سبک رهبری، یادگیری سازمانی، ساختار سازمان، تنوع نیروی کار و سیال بودن اطلاعات بود. مدلهای شفافیت سازمانی و توانمندسازی مدیران برازش مناسبی داشتند. همچنین یافتهها نشان داد که شفافیت سازمانی و توانمندسازی مدیران و ابعاد آنها رابطه معنادار مثبتی داشتند. کریمیان، کلاهی، صفری (1394)، در پژوهشی به شناسایی و الویت بندی عوامل موثر بر شفایت نظام اداری ایران پرداختد نتایج نشان داد عوامل ملی، عوامل نهادی، عوامل سازمانی، عوامل بین المللی و عوامل فردی بر شفافیت نظام اداری تاثیر دارد وعامل ملی به عنوان مهمترین معیار در شفافیت اطلاعات نظام اداری قابل تامل است. داداشی (1390)، بر اساس گزارش و مستندات داخلی وبین المللی نوشته است، علی رغم وجود پنج دستگاه نظارتی سطح بالا در نظام، حساسیت مقام معظم رهبری و دستگاههای ذی مدخل در ابلاغ و تدوین قوانین متعدد و دارای ابعاد مختلف حقوقی در مبارزه با فساد اداری و تلاش برای استقرار و ارتقا سلامت اداری چندان که باید موفق نبوده ایم؛ به ویژه در جامعه ای که دارای اعتقادات و باورهای مذهبی و اخلاقی است، علل بسیاری در این امر دخیل است؛ ولی مهم ترین نقش وجایگاه در فساد اداری ونبود شفافیت را به فرهنگ، عدالت و قانون متعلق میداند. کریلو مارتینز1 (2020)، در پژوهشی با عنوان مقرارت انتشار اطلاعات بخش دولتی از طریق وسایل الکترونیکی، شفافیت را یکی از چالشهای اصلی مدیریت عمومی در جامعه اطلاعاتی برای برقراری ارتباط بین ادارات دولتی و شهروندان ودر نهایت در راستای بهبود مشروعیت دموکراتیك، معرفی کرده است. این مقاله با تمرکز بر ابزارهای جدید برای تنظیم انتشار اطلاعات مربوط به بخش دولتی و همچنین بهبود انتشار اطلاعات وشفاف سازی، ابتدامقررات مختلف در انتشار اطلاعات از طریق وسایل الکترونیکی مربوط به بخش عمومی موجود در کشور اسپانیا را بررسی و سپس با توجه را آن راهکارهایی را ارائه کرده است. کرامپتون2 (2019)، به مباحث ارزش آفرینی شفافیت و اینکه شفافیت در زمان بحران و سختیهای مالی، چگونه است، پرداخت. وی شفاف سازی را جزو منافع بلند مدت و اساسی میداند و تاکید میکند که توسعه و پرورش مهارتهای شفاف سازی رهبری میتواند. منجر به اثربخشی و تقویت رهبری وسبك او شود؛ بنابر این توجه و بها دادن رهبر به امر شفاف سازی اطلاعات میتواند این را در سراسر سازمان رواج دهد؛ در نتیجه، رهبر و کارکنان میتوانند با سهولت بیشتری با بحرانها وکاستیها روبرو شوند، زیرا دردست داشتن اطلاعات، به تصمیم گیریها واقدامات بعدی کمك زیادی خواهد کرد. اسونسون3 (2017)، هدف پژوهش خود را توصیف و ارزیابی الزامات قانونی برای شفافیت در موسسههای آموزش عالی کشور سوئد قرار داد و از دو روش کمی و کیفی برای کشف اسناد و مدارك حقوقی، تجزیه و تحلیل دادهها و انجام مصاحبه با مدیران برجسته موسسههای آموزش عالی و سازمانهای اداری سوئد بهره جست. او در نهایت به این نتیجه رسید که شفافیت باید در تمام مراحل مستند سازی و تصمیم گیری وجود داشته باشد و با تمام مراحل انجام کار همراه باشد؛ همچنین تصمیمها و مستندات باید شفاف باشد و در سطوح مختلف به اطلاع برسد.
در مورد ضرورت پژوهش حاضر باید گفت مدیر در یك محیط باید بتواند اولا محیط کار خود را با تعریف و تفسیر هدفها تهیه و اجرای برنامهها و راهنمایی مؤثر فعالیتهای آموزشی به یك نظام همکاری فعال و پویا مبدل سازد و ثانیاً با یاری و مساعدت به افرادی که در امر آموزشی و یادگیری نقش دارند آنها را در نوع آوری و انجام کار مؤثر تقویت کند (علاقه بند، 1392). شفافیت در یك محیط آموزشی میتواند باعث افزایش مسئولیت پذیری و پاسخگویی و کاهش زمینههای و مصادیق فساد و همچنین افزایش مشارکت عمومی شود و میتواند هزینههای غیر ضروری را کاهش داده وباعث ارتقاء کیفیت و کمیت تصمیم گیری و افزایش سرعت و انجام کیفیت امور و بهینه سازی عملکرد موسسات آموزشی و افزایش کارآمدی و توانمندی و ارتقا کیفیت و کمیت آموزش شود. بر اساس مطالب گفته شده هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل عاملی الگوی شفافیت در آموزش و پرورش استان خوزستان است.
روش
روش این پژوهش توصیفی- کمی و از نظطر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کمی کلیه کارمندان آموزش و پرورش استان خوزستان (کارمندان اداری با تجربه کاری بالا -مدیران و معاونین ادارات آموزش وپرورش شهرستانها و مرکز-مدیران و معاونین مدارس-معلمان نمونه و با تجربه) بودند که برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و آخرین عدد جدول مورگان (384 نفر) بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد که در نهایت بعد از بررسیهای صورت گرفته مشخص گردید که 37 پرسشنامه به صورت ناقص تکمیل شده است که از روند تحقیق کنار گذاشته شد و در نهایت اطلاعات 347 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای مرحله ای و تصادفی ساده بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبرا آن با روایی صوری و پایایی با آزمون آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روشهای تحلیل عاملي و تحلیل مسیر مورد بررسي قرار گرفت که دراین مرحله ازنرم افزارهای آماری چون SPSS و Smart pls3 استفاده شد.
یافتهها
ابتدا برخی از خصوصیات جمعیت شناختی نمونه پژوهش ارائه شده است.
جدول1. برخی از خصوصیات جمعیت شناختی نمونه پژوهش
وضعیت سنی | تعداد | درصد |
کمتر از 30 سال | 0 | 0 |
بین 31-40 سال | 125 | 0/36 |
بین 41-50 سال | 133 | 3/38 |
بالاتر از 50 سال | 89 | 6/25 |
جنسیت | تعداد | درصد |
زن | 102 | 4/29 |
مرد | 245 | 6/70 |
سابقه کار | تعداد | درصد |
کمتر از 10 سال | 6 | 7/1 |
بین 11-15 سال | 111 | 0/32 |
بین 16-20 سال | 94 | 1/27 |
بیشتر از 21 سال | 136 | 2/39 |
تحصیلات | تعداد | درصد |
کارشناسی | 217 | 5/62 |
کارشناسی ارشد | 101 | 1/29 |
دکتری | 29 | 4/8 |
کل | 347 | 100 |
یافتههای جدول(1) در خصوص وضعیت سنی نشان داد، 0 درصد پاسخگویان کمتر از 30 سال، 36 درصد بین 31-40 سال، 3/38 درصد بین 41-50 سال و 6/25 درصد بالاتر از 50 سال سن دارند. در خصوص جنسیت نشان داد، 4/29 درصد پاسخگویان زن و 6/70 درصد مرد بودند.در خصوص وضعیت سابقه کار پاسخگویان نشان داد، 7/1 درصد دارای سابقه کار کمتر از 10 سال، 32 درصد 11-15 سال، 1/27 درصد تجربه 16-20 سال و 2/39 درصد بیشتر از 21 سال تجربه کاری داشتند.
در این بخش برای بررسی وضعیت متغیرهای پژوهش با توجه به نرمال بودن توزیع متغیرها از آزمون t تک نمونه ای استفاده شده است.
جدول2. نتایج آزمون تی تک نمونه ای برای تعیین وضعیت متغیرهای پژوهش
عوامل اصلی | گویه ها | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد | میانگین | آماره t | سطح معناداری | فاصله اطمینان 95% | |
حد پایین | حد بالا | ||||||||||
شرایط علی | مشارکت | 1 | 13 | 28 | 181 | 124 | 193/4 | 719/102 | 000/0 | 11/4 | 27/4 |
عدم مخفی کاری | 10 | 3 | 18 | 98 | 218 | 473/4 | 022/96 | 000/0 | 38/4 | 56/4 | |
مسئولیت اجتماعي | 3 | 24 | 37 | 130 | 153 | 170/4 | 012/83 | 000/0 | 07/4 | 27/4 | |
اطلاع رسانی | 6 | 6 | 42 | 160 | 133 | 176/4 | 958/92 | 000/0 | 09/4 | 26/4 | |
شرایط مداخله گر | سیاستهای سازمان | 3 | 12 | 22 | 171 | 139 | 242/4 | 090/100 | 000/0 | 16/4 | 33/4 |
خطرات افشای اطلاعات | 9 | 1 | 23 | 173 | 141 | 256/4 | 069/98 | 000/0 | 17/4 | 34/4 | |
ضعف سیاست کیفری ایران | 1 | 24 | 40 | 172 | 110 | 055/4 | 163/88 | 000/0 | 96/3 | 15/4 | |
شرایط زمینه ای | مشكلات فرهنگي و نارسايي هاي اجتماعي | 13 | 1 | 35 | 172 | 126 | 144/4 | 622/86 | 000/0 | 05/4 | 24/4 |
کاستیهای اقتصادی | 3 | 8 | 15 | 129 | 192 | 438/4 | 896/108 | 000/0 | 36/4 | 52/4 | |
نارساییهای نظام اداری | 3 | 8 | 24 | 145 | 167 | 340/4 | 805/103 | 000/0 | 26/4 | 42/4 | |
راهبردها | ارتباطات سازماني اثربخش | 0 | 11 | 33 | 141 | 162 | 277/4 | 614/90 | 000/0 | 18/4 | 37/4 |
اصلاح ساختار سازماني | 2 | 16 | 24 | 131 | 174 | 323/4 | 919/95 | 000/0 | 23/4 | 41/4 | |
آموزش تعالیم دینی | 3 | 7 | 32 | 132 | 173 | 340/4 | 417/101 | 000/0 | 26/4 | 42/4 | |
سوت زني سازماني | 6 | 19 | 56 | 143 | 123 | 032/4 | 516/79 | 000/0 | 93/3 | 13/4 | |
استفاده از فناوریهای ارتباطي و اطلاعاتي | 9 | 4 | 38 | 152 | 144 | 205/4 | 586/89 | 000/0 | 11/4 | 30/4 | |
قانونگذاری | 6 | 5 | 21 | 132 | 183 | 386/4 | 039/101 | 000/0 | 30/4 | 47/4 | |
نظارت سازماني | 5 | 7 | 25 | 158 | 152 | 282/4 | 518/99 | 000/0 | 20/4 | 37/4 | |
فرهنگ سازی | 7 | 5 | 29 | 156 | 149 | 262/4 | 107/95 | 000/0 | 17/4 | 35/4 | |
مديريت اطلاعات | 3 | 14 | 13 | 120 | 197 | 424/4 | 910/100 | 000/0 | 34/4 | 51/4 | |
مديريت منابع انساني | 1 | 11 | 19 | 157 | 159 | 331/4 | 064/108 | 000/0 | 25/4 | 41/4 | |
کانالهای اطلاع رساني | 9 | 11 | 27 | 131 | 169 | 268/4 | 946/85 | 000/0 | 17/4 | 37/4 | |
آزادی بیان و رسانههای جمعي | 3 | 9 | 16 | 137 | 182 | 401/4 | 414/106 | 000/0 | 32/4 | 48/4 | |
مبارزه با فساد اداری | 6 | 9 | 12 | 125 | 195 | 424/4 | 046/100 | 000/0 | 34/4 | 51/4 | |
پیامدها | بهبود مدیریت منابع انسانی | 10 | 6 | 21 | 144 | 166 | 297/4 | 537/90 | 000/0 | 20/4 | 39/4 |
مشارکت جویی سازمان | 5 | 20 | 27 | 157 | 138 | 161/4 | 023/86 | 000/0 | 07/4 | 26/4 | |
مديريت منابع | 0 | 9 | 25 | 130 | 183 | 378/4 | 003/98 | 000/0 | 29/4 | 47/4 | |
اصلاح رفتار نامطلوب کارکنان | 9 | 9 | 43 | 143 | 143 | 159/4 | 996/83 | 000/0 | 06/4 | 26/4 | |
افزايش پاسخگويي | 9 | 7 | 37 | 167 | 127 | 141/4 | 968/87 | 000/0 | 05/4 | 23/4 | |
بهبود عملکرد و بهره وری سازمان | 0 | 11 | 30 | 137 | 169 | 337/4 | 335/105 | 000/0 | 26/4 | 42/4 | |
سرمايه اجتماعي | 17 | 37 | 46 | 144 | 103 | 804/3 | 077/63 | 000/0 | 69/3 | 92/3 |
همانگونه که یافتههای جدول (2) نشان میدهد، سطح معناداری برای تمامی متغیرها ارائه شده در پرسشنامه، کمتر از 05/0 و سطح آماری t برای این سوالات بیشتر از 96/1 میباشد. از این رو میتوان بیان کرد که بین جواب پاسخگویان به سوالات پرسشنامه، تفاوت معناداری وجود دارد.
قبل از وارد شدن به مرحله آزمون فرضیات و مدل مفهومی تحقیق، اطمینان یافتن از صحت مدلهای اندازه گیری متغیرهای برونزا و درونزا ضروری میباشد. این کار از طریق تحلیل عاملی مرتبه تاییدی صورت گرفته است. تحلیل عاملی تأییدی یکی از قدیمی ترین روشهای آماری است که برای بررسی ارتباط بین متغیرهای مکنون (عاملهای بدست آمده) و متغیرهای مشاهده شده (سؤالات) به کار برده میشود و بیانگر مدل اندازه گیری است. به منظور تحلیل ساختار پرسشنامه و کشف عوامل تشکیل دهنده هر سازه از بارهای عاملی استفاده شده است. نتایج بارهای عاملی متغیرهای تحقیق در شکل(1) نشان داده شده اند.
شکل 1. مدل نهایی ترسیم شده همراه با مقادیر استاندارد شده بار عاملی
شکل 2. مدل نهایی ترسیم شده همراه با مقادیر ضرایب معناداری t-value
در این مرحله مشاهده گردید که تمامی مقادیر بارهای عاملی سوالات پژوهش بیشتر از 40/0 میباشند. لذا میتوان همسویی سوالات پرسشنامه برای اندازه گیری مفاهیم را در این مرحله معتبر نشان داد (هومن، 1388). در واقع نتایج فوق نشان میدهد آنچه پژوهشگران توسط سوالات پرسشنامه قصد سنجش آنها را داشته است توسط این ابزار محقق شده است. لذا روابط بین سازهها یا متغیرهای پنهان قابل استناد است. شاخصی که بار عاملی بالاتری داشته باشد، دارای اهمیت بالاتری نسبت به سایر شاخصها میباشد.
ارزیابی مدلهای اندازه گیری
مدل اندازه گیری مربوط به بخشی از مدل کلی میشود که دربرگیرنده یک متغیر به همراه سوالات مربوط به آن متغیر است. بنابراین برای تحلیل مدل کلی این تحقیق نیاز به بررسی بزارش مدلهای اندازه گیری موجود داریم. برای بررسی بزارش مدلهای اندازه گیری از سه معیار پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده میشود.
با توجه به اینکه مقدار مناسب برای آلفای کرونباخ برابر با 7/0 و برای پایایی ترکیبی مقدار 7/0 و برای AVE مقدار 5/0 مناسب میباشد. مطابق با یافتههای جدول(3) تمامی این معیارها در مورد متغیرهای مکنون مقادیر مناسبی اتخاذ نموده اند. پس میتوان مناسب بودن وضعیت پایایی و روایی همگرای پژوهش را تایید نمود.
جدول 3. ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ-پایایی ترکیبی، روایی همگرا
ضریب آبفای کرونباخ | پایایی ترکیبی (CR) | میانگین واریانس (AVE) | متغیرهای آشکار |
α ≥ 0/7 | CR ≥ 0/7 | AVE ≥ 0/4 | |
945/0 | 952/0 | 603/0 | راهبردها |
833/0 | 9/0 | 749/0 | شرایط زمینه ای |
829/0 | 886/0 | 66/0 | شرایط علی |
747/0 | 856/0 | 665/0 | شرایط مداخله گر |
969/0 | 971/0 | 536/0 | شفافیت سازمانی |
836/0 | 883/0 | 542/0 | پیامدها |
در ادامه با بکارگیری سه معیار «R2»، «Q2» و «F2» به برازش ساختاری مدل پژوهش اقدام میکنیم. جدول4، مقادير اين سه معیار را برای ابعاد مدل پژوهش نشان میدهد:
جدول4. مقادير سه معیار برای برازش مدل پژوهش
ردیف | ابعاد | R2 | Q2 |
19/0 ضعیف 33/0 متوسط 67/0 قوی | 02/0 ضعیف 15/0 متوسط 35/0 قوی | ||
1 | راهبردها | 967/0 | 528/0 |
2 | شفافیت سازمانی | 79/0 | 371/0 |
3 | پیامدها | 751/0 | 362/0 |
علاوه بر اين دو معیار، معیارِ «F2» نیز شدت رابطه میان سازههای مدل را تعیین میکند. مقادير 02/0 ،15/0 و 35/0 به ترتیب نشانه شدت رابطه ضعیف، متوسط و قوی است. مقدار اين معیار در جدول(5) ملاحظه میشود:
جدول5. مقادير معیارF2 برای برازش مدل پژوهش
| راهبردها | شفافیت سازمانی | پیامدها |
راهبردها |
|
| 017/3 |
شرایط زمینه ای | 027/0 |
|
|
شرایط علی |
| 759/3 |
|
شرایط مداخله گر | 336/0 |
|
|
شفافیت سازمانی | 133/5 |
|
|
در نهايت با استفاده از معیار «نیکويیِ برازش» به ارزیابی کلی مدل پژوهش میپردازیم. برای محاسبه GoF از رابطه 1 استفاده میکنیم. سه مقدار 01/0 ،25/0 و 36/0 به ترتیب مقادير ضعیف، متوسط و قوی برای GoF است. این معیار عبارت است از میانگین هندسی متوسط ضریب تعیین چندگانه در متوسط مشترکات. میانگین هندسی R2 و متوسط مشترکات است. بدين ترتیب با انجام محاسبات، مقدار GoF برای مدل پژوهش برابر با 722/0 محاسبه شد که نشاندهنده قوتِ برازش مدل است.
فرمول (1) معیار GOF
722/0= 914/0× 790/0 =
در جدول (6) نتایج مربوط به آزمون روابط بین متغیرهای پژوهش با توجه به شکل (4-2) و (4-3) ارائه شده است:
جدول 6. آزمون روابط بین متغیرهای پژوهش
نتایج | مقادیر P (سطح معناداری) | آماره T | انحراف استاندارد (STDEV) | ضریب مسیر | روابط |
تائید رابطه | 000/0 | 307/32 | 027/0 | 867/0 | راهبردها -> پیامدها |
تائید رابطه | 024/0 | 27/2 | 028/0 | -064/0 | شرایط زمینه ای -> راهبردها |
تائید رابطه | 000/0 | 189/50 | 018/0 | 889/0 | شرایط علی -> شفافیت سازمانی |
تائید رابطه | 000/0 | 694/8 | 025/0 | -219/0 | شرایط مداخله گر -> راهبردها |
تائید رابطه | 000/0 | 695/31 | 039/0 | 826/0 | شفافیت سازمانی -> راهبردها |
یافتههای این پژوهش در خصوص روابط بین متغیرهای پژوهش نشان داد که شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان با سطح معناداری 000/0 و ضریب 826/0 تاثیر معناداری بر راهبردهای شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد.
راهبردها شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان با سطح معناداری 000/0 و ضریب 867/0 تاثیر معناداری بر پیامدها شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد.
شرایط زمینه ای با سطح معناداری 000/0 و ضریب 064/0- تاثیر معناداری بر راهبردهای شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد.
شرایط علی با سطح معناداری 000/0 و ضریب 889/0 تاثیر معناداری بر شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد.
شرایط مداخله گر با سطح معناداری 000/0 و ضریب 219/0- تاثیر معناداری بر راهبردهای شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد.
در نهایت باید بیان کرد که نتایج بدست آمده برای مدل پژوهش در بخش تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که مدل برآورد شده از لحاظ شاخصهای اندازه گیری و ساختاری دارای اعتبار مناسب میباشند. همچنین بررسی آزمون t و ضرائب بین متغیرهای اصلی مدل نشان داد که همواره روابط معناداری بین متغیرهای اصلی مدل برقرار میباشد که در نهایت از این نتایج میتوان نتیجه گرفت که الگوی ارائه شده از اعتبار علمی مناسبی برخودار میباشند.
بحث و نتیجه گیری
هدف از این پژوهش تحلیل عاملی الگوی شفافیت در آموزش و پرورش استان خوزستان بود. یافته ها نشان داد که یافتههای این پژوهش در خصوص روابط بین متغیرهای پژوهش نشان داد که شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان با سطح معناداری 000/0 و ضریب 826/0 تاثیر معناداری بر راهبردهای شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد. راهبردها شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان با سطح معناداری 000/0 و ضریب 867/0 تاثیر معناداری بر پیامدها شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد. شرایط زمینه ای با سطح معناداری 000/0 و ضریب 064/0- تاثیر معناداری بر راهبردهای شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد. شرایط علی با سطح معناداری 000/0 و ضریب 889/0 تاثیر معناداری بر شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد و شرایط مداخله گر با سطح معناداری 000/0 و ضریب 219/0- تاثیر معناداری بر راهبردهای شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد. نتایج این پژوهش با مطالعات جمشیدیان و همکاران (1400)، معین و همکاران (1400)، پناهی (1400)، قاسمی و قاسمی (1399)، جمشیدیان و همکاران (1399)، کاشف و همکاران (1397)، ابراهیمی و همکاران (1395)، وزین کریمیان و همکاران (1394)، کریلو مارتینز (2020)، کرامپتون (2019) همسو است.
برخي از انديشمندان اعتقاددارند که شفافیت کلید همه روشهای حکمراني خوب برای اجرای برنامههای کلان و مديريت سازمانهای دولتي، جلوگیری از فساد، کشف فساد و حمايت از تمامیت حکومتها مي باشد که اين سازمانها برای افزايش پاسخگويي، استحکام بخشي به پايههای مشروعیت و مقبولیت سازماني، پرورش ارزشهای دموکراتیک و مردم سالار، افزايش اعتماد شهروندان به سازمان ها، اصلاح تشکیلات، فرايندها، فناوری ها، فرهنگها و منابع انساني (سلامت اداری)، اصلاح رفتارهای نامناسب کارکنان، پرهیز از اتلاف منابع و افزايش پاسخگويي و اعتماد بین مردم و سازمان ها، مي بايست به شفاف سازی در حوزههای گوناگون بپردازند. بنابراين مي توان گفت در دنیای پر از پیچیدگي و چالش، با توجه به تغییر سازمانها از حالت بوروکراتیک و مدلهای کنترل و فرماندهي به سیستمهای سرپرستي، افزايش آگاهي افراد از حقوق فردی شان و علاقه و اشتیاق در جهت ارتقاء مديريت کیفیت همچنین تبادل دانش و اطلاعات، شرط بقا و تداوم پايداری سازمانهای موفق و اثربخش، توانايي پاسخگويي مناسب به نیازها، تقاضاهای متنوع و گوناگون عوامل استراتژيک و نگه دارنده محیط، مي باشد. از طرف ديگر با توجه به تغییرات روزافزون هزاره جديد در عرصههای گوناگون به ويژه در زمینه تحولات فناورانه و گسترش تمايل افراد به استفاده از اين فناوری ها، عملاٌ حصار آهنین پیرامون سازمانها فروريخته و ديگر همانند گذشته مديران سازمانها نمي توانند سیمای سازمان خودشان را آن گونه که مي خواهند شکل دهند بلکه اين ديدگاهها و طرز تلقي عامه مردم است که چهره سازمان را مي سازد؛ بنابراين برای حفظ بقاء بايد استراتژیهای مناسب و مبتني بر اصل شفافیت و پاسخگويي اتخاذ نمايند.
در تبیین یافتههای این بخش میتوان بیان کرد که شفافیت سازمانی به افزایش مشارکت کارمندان منجر میشود: وقتی کارمندان درمورد شرکت خود بیشتر بدانند، معمولا دربارهی امور بسیار بیشتر اهمیت میدهند و در شغلشان بیشتر مشارکت میکنند؛ شرکتهای با شفافیت سازمانی ماندگاری بیشتری دارند: مشاغل شفاف معمولا از افزایش نوآوری و تصمیم گیری بهتر و سودآوری بیشتری بهرهمند میشوند. ذی نفعان داخلي و خارجي سازمانها نیازمند دريافت اطلاعات ضروری از نحوه عملکرد سازمانهای دولتي و چگونگي عملکرد اين نهادها مي باشند تا ضمن بالا بردن آگاهي آنان از عملکرد سازمانها در برخي از امور نیز با آنان مشارکت نمايند. سازمانهای دولتي به دلیل ارتزاق از بودجه عمومي کشور و همچنین فلسفه وجودی شان که همانا خدمت رساني به آحاد جامعه، داشتن مسئولیت در قبال جامعه و عموم مردم مي باشند، در قبال وظايفي که طبق قانون مي بايست انجام دهند و به هر دلیلي موفق به انجام يا عدم انجام آنان شده اند، مي بايست پاسخگو باشند. سازمانها به دلیل تبعات منفي و هزينه بر بودن شفافیت امور تمايل به اختفاء و پنهان کاری دارند که اين امر موجب شکل گیری پديده شوم فساد اداری مي گردد که مطالبه مردم در اين امور، شفاف سازی در سازمانها است.
در نهایت، نتایج این پژوهش نشان داد که بکارگیری راهبردهای تعیین شده برای شفافیت سازمانی منجبر به بروز پیامدهایی نظیر 1-بهبود مدیریت منابع انسانی2-مشارکت جویی سازمان3-مديريت منابع4-اصلاح رفتار نامطلوب کارکنان5-افزايش پاسخگويي6-بهبود عملکرد و بهره وری سازمان7-سرمايه اجتماعي میگردد. نخستین پیامد اشاره به افزايش مشارکت کارکنان و مردم در سازمانها دارد. ايجاد و توسعه سرمايه اجتماعي که اشاره به جايگاه سازمان در بطن جامعه دارد و بیانگر افزايش اعتماد به سازمانها مي باشد، شکل گیری فرهنگ انجام کار گروهي به واسطه اطمینان و اعتماد مردم و کارکنان، کاهش هزينهها و مخارج سازمانهای دولتي و صرفه جويي در هزينه ها، افزايش سلامت اداری در سازمانها و پرهیز از سوء رفتارهای اداری همانند اعتصابات، درگیریهای سازماني، بداخلاقيها و سوءاستفادههای سازماني، انجام اصلاحات در ساختار سازمانها و رشد و توسعه و تعالي همه جانبه سازمان ها، از ديگر پیامدهای شفافیت سازماني مي باشد.
پیشنهاد می شود:
1. پیشنهاد میگردد که اداره آموزش و پرورش استان خوزستان از فناوریهای نوين اطلاعاتي و ارتباطي در ارائه خدمات، افزايش کارايي و اثربخشي، پاسخگويي و شفافیت بیشتر در امور سازمانی خود استفاده نماید.
2. پیشنهاد میگردد که اداره آموزش و پرورش استان خوزستان اطلاعات قابل بررسي در جهت پاسخگويي در قبال انجام مأموريت ذاتي و وظايف قانوني شان به عموم جامعه و سازمانهای نظارتی ارائه نماید.
3. پیشنهاد میگردد که اداره آموزش و پرورش استان خوزستان برنامه ريزی در جهت فرهنگ سازی شفافیت در سازمان با تدوين ابعاد شفافیت سازماني و نهادينه کردن آن در بین کارکنان از طريق برگزاری دورههای آموزشي به منظور شناخت بیشتر اين پديده نماید.
4. پیشنهاد میگردد که اداره آموزش و پرورش استان خوزستان از ظرفيت قانون سوت زني و ايجاد ضمانت حقوق و قضايي لازم جهت اجراي موثر آن و حمايت از افشاكنندگان، تصويب و اعلام مجازات مفسيدن به صورت شفاف جهت جلوگيري از تبعيض در اعمال قانون استفاده نماید.
5. پیشنهاد میگردد که اداره آموزش و پرورش استان خوزستان با بروز رساني و ارتقای پورتالهای سازماني باهدف انتشار اطلاعات اولیه در خصوص مأموريت و اهداف سازمان، شرح وظايف و مسئولیت ها، قوانین و مقررات مربوطه، برنامه ريزی در خصوص ارائه منظم بررسي عملکرد سازماني، بودجه جاری و هزينه کرد آن، ارائه نتايج جلسات با شرح مختصات زماني و مکاني و اعضای شرکت کننده، برنامه ريزی در خصوص ارائه خدمات از طريق پورتال سازماني بدون حضور فیزيکي افراد به بهبود شفافیت سازمانی در این سازمان کمک نماید.
ارجمند نژاد، عبدالمهدی، (۱۳۸۵)، بهبود شفافیت در بانک از انتشارات کمیته نظارت بر بانکداری بال مستقر در بانک تسویه حسابهای بین المللی، گروه مطالعاتی: بانکی و اعتباری، ۱-۵۷.
درخشان, مژگان, قنبری, سیروس, زندی, خلیل. (1397). ساختار عاملی و همسانی درونی پرسشنامه شفافیت سازمانی. مشاوره شغلی و سازمانی, 10(37), 147-164.
درخشان، مژگان.، قنبری، سیروس.، زندی، خلیل.، سیف پناهی، حامد. (1396). راﺑﻄﺔ رﻫﺒﺮی اﺻﻴﻞ و ﺷﻔﺎﻓﻴﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ (ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: اداره ﻛﻞ راه و ﺷﻬﺮﺳﺎزی اﺳﺘﺎن ﻛﺮﻣﺎن). مدیریت فرهنگ سازمانی، 15(4)، 788-767.
دیهیم پور، مهدی، میانداری، کمال (1396). «بررسی نقش شفافیت سازمانی در توسعۀ سرمایۀ اجتماعی»، نشریه مدیریت سرمایۀ اجتماعی، 4(2)، 307-283.
رستگار، احمد.، رمضانی، سیده گل افروز.، ندیم نژاد، نصرت. (1396). ارائۀ مدل علّی روابط شفافیت سازمانی و وفاداری سازمانی با تأکید بر نقش واسطه ای اعتماد سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، 3(11)، 50-29.
زندیه، حسن؛ سالارسروی (1392). شفافیت اسنادی و حق دسترسی آزاد به اطلاعات. فصلنامه گنجینه اسناد، سال بیست و سوم، دفتر اول، صص 116-134.
ساریخانی، عادل. اگر میسراب، روح الله (۱۳۹۲)، کارکردهای پیشگیرانه شفافیت در سیاست جنایی. مجله حقوقی دادگستری، شماره ۸۲ صص ۱۱۶-۹۲
ساریخانی، عادل؛ اکرمی سراب، روحالله (1392). کارکردهای پیشگیرانه شفافیت در سیاست جنایی، فصلنامه حقوقی دادگستری، شماره 82، صص 103-131.
سید نقوی، میر علی فراهانی، فاطمه، (۱۳۹۲)، ایجاد استراتژی مناسب و ارتقای شفافیت سازمانی از طریق رهبری نوآور. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت بهبود و تحول). سال بیست و سوم، شماره ی ۷۲ ص ۹۷ -۷۵
منوریان، عباس.، نرگسیان، عباس.، فتاحی، مهدی.، واثق، بهاره. (1388). بررسی رابطه بین پاسخ گویی عمومی، مشارکت عمومی و اعتماد عمومی در سازمانهای دولتی مناطق 22 گانه شهر تهران. 274-251.
موسوی خامته، مرضیه. عابد جعفری، حسن محمدیان، محبوبه. (۱۳۹۵). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی سازمانی و سلامت سازمانی (با تاکید بر شفافیت و پاسخ گویی)، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، سال پنجم. شماره ۲، صص ۱۷۶ ۱۴۵
نرگسیان، عباس، هژبر افکن، حسن، و معینی، محمدرضا. (1394). مطالعه تأثیر رسانههای اجتماعی آنلاین بر شفافیت و اعتماد عمومی با اثر میانجیگری مشارکت عمومی. مجله مدیریت دولتی، 3، 656- 637.
همایونی، غلامحسین (1395)، اظهار داراییها مقامات دولتی، اباری برای پیشگری از فساد، مرکز مطالعات و پژوهشهای سلامت اداری و مبارزه با فساد.
یزدانی زنور، هرمز (1388). بررسی نقش شفافیت در تحقق حکمرانی مطلوب، فصلنامه حقوق عمومی، شماره 5، صص 49-70.
Armstrong, E. (2005). Integrity, transparency and accountability in public administration: recent trends, regional and international developments and emerging issues, United Nations. Department of Economic and Social Affairs.
Augustine, D. (2012). Good practice in Corporate goverlanic: Transparency, trust and performance in the microfinlaine industry. Business & Sciety, I70]185.
Bushman, R. M., J. D. Piotroski, and A. J. Smith (2004). "What Determines Corporate Transparency?" Journal of Accounting Research, 42 (2), 207-252. Chanina, Joshua. Courtsb, Jacob. (2017). Examining the Determinants of Police Department Online Transparency. Criminology, Criminal Justice, Law & Society. VOLUME 18, ISSUE 1, PAGES 52-70.
Cheung, Yan-Leung, Jiang, Ping, Tan, Weiqiang. (2010).A transparency Disclosure Index measuring disclosures: Chinese listed companies. J. Account. Public Policy 29, pp. 259-280.
Devin, B. (2016). Half-truths and dirty secrets: Omissions in CSR communication. Public Relations Review, 42(1). 226–228.
Healy, P. M. Palepu, K. G. (2001). Information asymmetry, corporate disclosure, and the capital markets: a review of the empirical disclosure literature, Journal of Accounting and Economics, 31, 405-440.
Najib Razali, Muhammad. Mohd Adnan, Yasmin. (2012). Transparency in Malaysian property companies. Journal of Property Management, Vol. 30 No. 5. pp. 398-415.
Nielsen, C., & Madsen, M. T. (2009), Discourses of transparency in the intellectual capital reporting debate: Moving from generic reporting models to management defined information. Critical Perspectives on Accounting, 22 (7), 847-854.
O'neil, T., Floresti, M., & Hudson, A. (2007). Evaluation of Citizans' Voice & Accountability, Review of the Literature & Donor Approaches Report. London: Department for International Development (DFID).
Williams, Andrew. (2015). A global index of information transparency and accountability. Journal of Comparative Economics 43 (2015) 804-824.
Yu, Fan, (2005). Accounting transparency and the term structure of credit spreads. Journal of Financial Economics 75, 53-84.
Zehira Cemal & Çınarb Fadime & Şengülc Halil(2016). Role Of Stakeholder Participation Between Transparency And Qualitative And Quantitive Performance Relations: An Application At Hospital Managements. 5th International Conference on Leadership, Technology, Innovation and Business Management. Available online at www.sciencedirect.com. Procedia - Social and Behavioral Sciences 229 ( 2016 ) 234 – 245.
Factor analysis of transparency management model in Khuzestan province education
Abstract
The purpose of this research was to analyze the model of transparency in education in Khuzestan province. The present research method, the method of this research was descriptive-quantitative and practical in terms of purpose. The statistical population of this research in the quantitative part was all education employees of Khuzestan province, which was considered as the sample size from Morgan's table (384 people) to determine the sample size. The sampling method was a simple stepwise and random cluster. The research tool was a researcher-made questionnaire, whose validity was checked with face validity and reliability with Cronbach's alpha test. To analyze the data, the methods of factor analysis and path analysis were studied, and at this stage, statistical software such as SPSS and Smart pls3 were used. The findings showed that organizational transparency in the education organization of Khuzestan province with a significance level of 0.000 and a coefficient of 0.826 has a significant impact on organizational transparency strategies in the education organization of Khuzestan province. Organizational transparency strategies in Khuzestan education organization with a significance level of 0.000 and a coefficient of 0.867 have a significant effect on the consequences of organizational transparency in Khuzestan education organization. Background conditions with a significance level of 0.000 and a coefficient of 0.064 have a significant effect on organizational transparency strategies in the education organization of Khuzestan province. Causal conditions with a significance level of 0.000 and a coefficient of 0.889 have a significant effect on organizational transparency in the education organization of Khuzestan province. Also, the intervening conditions with a significance level of 0.000 and a coefficient of -0.219 have a significant effect on organizational transparency strategies in the education organization of Khuzestan province.
Keywords: Transparency, organizational transparency, education, managers
[1] Cerrillo-i-Martinez
[2] Crumpton
[3] Svensson