The Effect of Management Styles (Participative and Traditional) on Teacher's Creativity of Kermanshah High Schools
Subject Areas :Mehdi Feizi 1 , Fasih Bashir† 2
1 - مدرس
2 -
Keywords: Education, creativity, Keywords: Participative management, traditional management,
Abstract :
AbstractThis study investigated the relationship between management styles (participativeand traditional) and the teacher's creativity. The study is conducted based on asurvey on a sample taken from the population. Teachers in high schools throughoutKermanshah city constituted the population of the study, a random sample of whichwas drawn using stratified random sampling method. 275 teachers were finallyselected as the sample for the study. Data for the study was collected using twoquestionnaires designed by the researchers. The validity and reliability of researchtools were calculated using item analysis, factor analysis, and Cronbach's Alpha.Variance and regression analysis were administered to analyze the data. The resultsindicated that there was a positive and significant relationship between themanagement style of leadership and the teacher's creativity. The female managersproved to be more influential on the teacher's creativity. In the study, it has beenconfirmed that the more supervision by the teachers themselves and the more themanagers have utilized the two-way and open styles, friendship styles anddelegation in their approaches, the grater levels of teachers’ creativity has beenobserved.
منابع فارسی
اسلامی پور، ح. (1374). بررسی نقش مدیریت مشارکتی در افزایش کارایی کارکنان. پایان نامه کارشناسی ارشد: مرکز آموزش مدیریت دولتی تهران.
پورجلی، ف. (1379). بررسی تفاوت جنسیتی در تاثیر انگیزش بیرونی (پاداش) برخلاقیت دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی: دانشگاه شیراز.
اسمی، ک. (1385). بررسی تحلیلی رابطه ساختار سازمانی با خلاقیت سازمانی در مدارس متوسطه شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی: دانشگاه شیراز.
زاهدی، ش. (1382). ارتقای مشارکت زنان در سطوح مدیریتی ایران. فصلنامة دانش مدیریت، (ش، 62): 17.
زکی، م. (1380). بررسی نقش عوامل شخصیتی، سازمانی و اجتماعی در نوآوری مدیران آموزشی. مجلة رهیافت، (ش، 26).
عالی، ص. (1379). مدیریت خلاقیت و نوآوری در سازمان. مجلة تدبیر، (ش، 110).
مصطفوی، ف. (1381). بررسی میزان مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز در تصمیم گیری های مدیریتی. پایان نامة کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی: دانشگاه شیراز.
نوری، ز. (1381). بررسی تفاوتهای جنسیتی با توجه به رابطه ی خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دروس ریاضی علوم و ادبیات دانش آموزان دبیرستان شهر شیراز. پایان نامة کارشناسی ارشد روانشناسی: دانشگاه شیراز.
وفایی، س. (1378). بررسی رابطه بین سبکهای مدیریتی مدیران در مدارس شهر سمنان بارضایت شغلی معلمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان.
هاشمی، ر. (1383). مدیریت مشارکتی از طریق نظام پیشنهادها. شیراز: انتشارات راهگشا.
منابع انگلیسی
Amabile, T. M. (1988). A model of creativity and innovation in organization. Creativity Research Journal, 2, 231-253.
Ozsomer, A. (1997). What makes firms more innovative? A look at organizational and environmental factors. Journal of Business and Marketing, 12(16), 400-416.
Paolillo, J. G., & Brown, W. B. (1990). How organizational factors affect R&D innovation. Research Management, 21, 12-15.
Pierce, J. L., & Delbecq, A. L. (1997). Organisation structure, individual attitudes and innovation. Academy of Management Review, 2, 22-37.
Rice, G. (2006). Individual values, organizational context, and self-perceptions of employee creativity: Evidence from Egyptian organizations. Journal of Business Research, 25, 233-241.
Thacher, R. A. (1997). Team leader style: Enhancing the creativity of employees in teams. Training for Quality, 5(4), 146-9 .
Woodman, R. W., Sawyer, J. E., & Griffin, R. W. (1993). Toward a theory of organizational creativity. The Academy of Management Review, 18(2), 293-321.