Investigating the Relationship Between Faculty Members' Human Capital and Students' Achievement in the Technical Faculties of Tehran University
Subject Areas :Abolghasem. Naderi 1 , Mitra Ezzati 2 , Dariush malekpour 3
1 - عضو هیات علمی
2 - عضو هیات علمی
3 - مدرس دانشگاه پیام نور
Keywords: human capital, capital, students achievement, technical colleg,
Abstract :
This The present study examines the relationship between human capital of facluty members and students achievement in Technical College of Tehran University. The research metod was descriptive in type of survey, which was carried out by a field method. The statistical population was consisting of 285 faculty members, the statistical sample with Cochran formula and the alpha level of a=0.05, 164 person selected. The research instrument was the (Naderi human capital questionnaire). by content validity method, validity of questionnaire confirmed by human capital experts and its reliability with Cronbach's alpha (0.941) obtained. for data analysis, descriptive statistics and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test, one-sample t-test, ANOVA test, and partial correlation coefficient) was used. The results showed: (1) the human capital of faculty members of technical College of Tehran University was at the appropriate level and above the theoretical mean. (2) there was no significant difference between human capital of faculty members in schools of Technical College of Tehran University, (a=0.05). (3) the mean of students achievement in shools of Mechanical engineering, Mining engineering and Industries engineering was in the average level, but the meane of students achievement in shools of Electrical and Computer engineering, Civil engineering, Chemistry engineering and Metallurgy and Materials was higher than average. (4) there was no significant difference between the educational achievement of MSc students in schools of Technical College . (5) there was significant and positive correlation between the total index of human capital of faculty members and students achievement (r=0.334). So we can conclude that whatever human capital components (cognitive competences, meta cognitive, communicational-emotional) of faculty members be more we can see better achievement in students.
- ابیلی خ، و موفقی، ح (1389). مدیریت منابع انسانی،. تهران،: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
- امانی،م (1391).دلنوشته ای بر نظام آموزش عالی ایران. مجله آنلاین علوم اجتماعی.
- حاتمی گروسی ، ج (1391). بررسی رابطه سرمایه انسانی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دبیرستان های شهر صحنه پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
- حسنوی، ر. و رمضان، م. (1390). افزایش سرمایه فکری در سازمان : بررسی نقش یادگیری سازمانی،. فصلنامه بهبود مدیریت،سال پنجم، شماره1, 25-39.
- حسنوند، م. (1390). مقایسه وضعیت سرمایه انسانی اعضای هیئت علمی در دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران و ارائه راهکارهای مناسب جهت توسعه آن. پایان نامه کارشناسی ارشد،. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
- دلاور ،ع. (1392). احتمالات و آمارکاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد.
- صالحی عمران، ا. و قنواتی، ل. (1389). بررسی بار آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران. مطالعات تربیتی و روان شناسی، 11 (2), 5-28.
- دهقانی، علی؛ رحیمی، علی رضا و محمدی، داود. (۱۳۸۸). اقتصاد آموزش و پرورش. تهران: انتشارات آییژ.
- صنوبری، محمد. (۱۳۸۸). مقدمهای بر سرمایه انسانی: مفاهیم، ویژگیها و شاخصهای اندازهگیری. دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس. سال ششم، شماره ۲۲، صص 120-136.
- عمادزاده، مصطفی. (1386). اقتصاد آموزش و پرورش. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
- فراستخواه، مقصود(1393). مصاحبه هدفمند. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.
- مرادی، ک(1393). بررسی رابطه سرمایه انسانی و چابکی سازمانی در مدارس متوسطه دولتی و غیردولتی شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد،. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
- نادری، ا. (1390). الگویی جهت سنجش سرمایه انسانی در سازمان ها، شرکت ها و موسسات. گزارش طرح پژوهشی. دانشگاه تهران.
- نادری، ا. (1384). اقتصاد دانایی به عنوان الگوی جدید توسعه و ارزیابی اقتصاد دانایی ایران. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، (35), 1-28.
- نجیمی، آ،مختاق، د، شریعتی،غ (1390). عوامل موثر بر افت تحصیلی ، از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.مجله تحقیقات نظام آموزشی،سال هفتم، شماره 6، 790-797.
_||_- Bassi, L. &. Mc. M.(2008) Toward a Human Capital Measurement Methodology. Advances in Developing Human Resources, 10.
- Clifton, R. A. Perry, Raymond P, Stubbs, Christine Adams, & Roberts, Lance W. (2004). Faculty Environments, Psychosocial Dispositions, And The Academic Achievement of College Students. Research in Higher Education vol. 45 issue 8, 801-828.
- Gabriel, A. & Badea Mihaela. (2012). The Student – Evaluator Of The Teacher. A Case Study In the University of Ploiesti, Romania. Procedia - Social And Behavioral Sciences ,69, 2257 – 2263.
- Kwon, D.B. (2009). Human capital and measurement.Korea: OECD World forum Busan.
- Lee. (2010). Using fuzzy AHP to Develop Intellectual Capital Evaluation Model For Assessing Their Performance Contribution In A University. Expert Systems With Applications, 37, (7), 4941-4947.
- Marr, B. Schium , G. & Needly, A. (2004). The dynamics of value creation: Mapping your international performance drivers. Journal of Intellectual Capital, 5, , 399-400.
- Margaretha. (2012). Universal Design For Learning: Enhancing Achievement Of Students with Disabilities. Procedia Computer Science ,14, 343 – 350.
- Rama, S. (2011). Professor’s Performance For Effective Teaching (Kosovo case). Procedia Social and Behavioral Sciences ,12, 117–121.
- Roos G, Pike, S, & Fernstrom, L. (2005). Managing Intelectual Capitalcin Practice. New York: Butterworth-Heinemann.
- Rushton, J. P. Murray, H. G, & Paunonen,S. V. (1983).Personality, research creativity, and teaching effectiveness in university professors. Scientometrics, Volume 5, Issue 2, 93-116.
- Schultz, T. (1993). The economic importance of human capital in modernization. Education Economics, 1, (1), 13-19.
- Stiles, P. (2004)Human Capital And Performance: A literature Review. Judge Institute of Management.
- Suk, K. J. (2005). The Effects of a Constructivist Teaching Approach on Student AcademicAchievement. Self-concept, and Learning Strategies, Vol. 6, 7-19.
- Ucbasaran, D. Westhead, P, & Wright, M. (2008). Opportunity Identification and Pursuit: Does an Entrepreneur’s Human Capital Matter. Small Business Economics, Vol. 30 No. 2, 153–173.