A look at narration and narration in the story of Rostam and Sohrab in Shahnameh of Ferdowsi
Subject Areas : Department of Persian Literature
ebrahim saravani
1
,
behroz romiani
2
,
Mostafa Salari
3
1 - teacher
2 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran.
3 - Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Islamic Azad University, Zahedan Branch
Keywords: Ferdowsi, narration, poetry, story, Rostam and Sohrab.,
Abstract :
Having interpreted the fundamental axes of each literary work, it seeks to create a general literary theory and presents the correct position of signs, elements, artistic, linguistic and narratological axes of the works. Structuralism in the story deals mostly with the narrative elements. The story of Rostam and Sohrab in Ferdowsi's Shahnameh is analyzed in this article based on the French narratologist Grimas' method. By presenting the model of action and linking it with character and situation, he has made it easy to examine the narrative and provided an efficient model in determining the level of action in the story agent. The purpose of this model is to show the role of the characters in advancing the story and its events. On the other hand, the linguistic norm of Ferdowsi's poetry is such that it has created the necessary platform for narration, and has enabled it to play the role of a narrator poet. In this research, based on the descriptive-analytical method, the structure of the story has been investigated with the help of structuralist narratology theory and based on Grimas's double contrasts. Having investigated, it was concluded that the stability of the story, its structure, and the continuity of its components are consistent with this model, and six Grimas actors (subject, object, sender, helper, hinderer, and receiver) were present in the story
1- احمدی، بابک (1373). مدرنیته و اندیشهی انتقادی، چاپ اوّل، تهران، مرکز.
2 - اخوت، احمد (1371). دستور زبان داستان، چاپ اوّل، اصفهان، فردا.
3 - تولان، مایکلجی. (1383). درآمدی نقّادانه ـ زبانشناختی بر روایت، ترجمهی ابوالفضل حری، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
4 - حميديان، سعيد (1372). درآمدي بر انديشه و هنر فردوسي، تهران، مرکز.
5 - دوستخواه، جلیل.(1353). رستم و سهراب فاجعهی برخورد آرمان و عاطفه، فصلنامهی فرهنگ و زندگی، شمارهی 17، صص167-159.
6 - ژنت، ژرار. (1388). «نظم در روایت». گزیدهی مقالات روایت، مارتین مککوئیلان، ترجمهی فتّاح محمّدی، تهران: مینوی خرَد. صص 150ـ142.
7 - سرامی، قدمعلی.(1373). از رنگ گل تا رنج خار(شکل شناسی داستانهای شاهنامه)، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
8 - سلدن، رامان (1387). راهنمای نظریّهی ادبی معاصر، ترجمهی عبّاس مخبر، طرح نو، تهران.
9 - فردوسي، ابوالقاسم.(1387). شاهنامه فردوسي، بهكوشش سعيد حميديان، تهران، قطره.
10 - .............،.................(1385)................................، تهران، نگاه.
11 - مارتین، والاس. (1382). نظریّههای روایت، ترجمهی محمّد شهبا، تهران، هرمس.
12 - یاحقی، محمدجعفر.(1366). بیگانگی و یگانگی در داستان رستم و سهراب، کیهان فرهنگی، شمارهی 44، صص29-30.