Criticism of the archetype in the novel "Fire Without Smoke" by Nader Ebrahimi and "The So-called Migration to the North" by Tayeb Saleh based on Jung's theory
adel azaddel
1
(
Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
)
zeynab barzegar mahar
2
(
Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
)
khodabaksh asadollahi
3
(
Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
)
جواد گرجامی
4
(
جامعة محقق الأردبیلی
)
Keywords: Comparative literature, archetype, Nader Ebrahimi, Atash without smoke, Tayyeb Saleh, Mosam al-Hijra al-Shamal,
Abstract :
Archetypes are common literary ideas that are rooted in the subconscious mind of mankind and cause the connection of the psychological layers of different texts, regardless of the time and place of their origin. Using the psychoanalytic perspective of Carl Gustav Jung in an analytical-descriptive way, the present study reviews the types of archetypes in the two novels Atash without smoke by Nader Ebrahimi and Time to migrate to the north by Tayyab Saleh. The findings of the research indicate the existence of ten common archetypes in the same application in both texts; The authors of these texts have used various types of archetypes related to natural phenomena such as tree and sea archetypes to process the text; Also, roles such as mother, father, and child are used in their archetypal concepts in two novels, Atash without smoke and Time to migrate to the north. In the development of the first character in both novels, there are signs of archetypes such as the myth of the hero, shadow, mask, anima, and travel; The result is that the two novels Atash without smoke and Time to migrate to the north have a unified spirit and include the ancient literary heritage and were written based on a common set of archetypes.
ابراهیمی، نادر (1388) آتش بدون دود. تهران: روزبهان.
حسن بیگی، ابراهیم (1390) یاد مهرگان، تهران : خانۀ کتاب.
دارابی، جعفر (1388) نظریههای شخصیت، رویکرد مقایسهای. تهران: آییژ.
سیاسی، علی اکبر (1395) نظریههای شخصیت یا مکاتب روانشناسی. تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
شاهین، محمد ( 1996) الادب و الاسطورة، بیروت الموسسه العربیه للدراسات النشر.
شمیسا، سیروس ( 1385) نقد ادبی، تهران: میترا.
غنیمی هلال، محمد ( 1390 ) ادبیات تطبیقی، ترجمه مرتضی زاده شیرازی، تهران : امیر کبیر.
صالح، طیب (2004) موسم الهجرة الی الشمال ، سودان: دار العین.
شولتز، دوآن (1399) روانشناسی کمال، ترجمۀ گیتی خوشدل تهران: پیکان.
فوردهام، فریدا (1388) مقدمهای بر روانشناسی یونگ، تهران: جامی.
کاکس، دیوید (1383) روانکاوی و روانشناسی تحلیلی. (مقدمه بر اثر ک.گ یونگ) ترجمۀ سپیده رضوی. تهران: پیک فرهنگ.
مدرسی،فاطمه (1390) فرهنگ توصیفی نقد و نظریههای ادبی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
یونگ، کارل گوستاو (1377) انسان و سمبلهایش، تهران: جامی.
............،............. (1376) چهار صورت مثالی، مادر، ولادت مجدد، روح، مکار ترجمۀ پروین فرامرزی، مشهد: آستان قدس رضوی.
..............،............... (1384 ) روانشناسی و تعلیم و تربیت علی محمد برادران رفیعی، تهران: جامی.
...............،............. هندرسن، ژوزف( 1389) به سوی شناخت ناخودآگاه انسان و اسطورههایش، ترجمۀ حسن اکبریان طبری، تهران : دایره.
................،.............. (1390) روانشناسی و کیمیاگری، ترجمۀ پروین فرامرزی، مشهد: آستان قدس رضوی.
..................،............... (1391) رویاها، ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیل پور. تهران: قطره.
...............،.................. (1392) ضمیر پنهان (نفس مکشوف) ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور، تهران : قطره.
.................،................ (1395) ناخودآگاه جمعی و کهن الگو، ترجمۀ فرناز گنجی، محمدباقر اسماعیلپور تهران: جامی.
...............،................. (1399) انسان در جست و جوی خویشتن، ترجمۀ محمود بهروزی، تهران: جامی.
نوردبی، ورنون؛ هال، کالوین (1379) راهنمای زندگی نامه و نظریه های روانشناسان بزرگ، ترجمه احمد بهپژوه، رمضان دولتی، تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت.
یاحقی، محمدجعفر(1386) فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادبیات فارسی، تهران : فرهنگ معاصر.
یاوری، حورا(1387) ادبیات و روانکاوی، تهران: سخن.
مقالات زارعی، روح اله (1399) نقد کهنالگویی بعد از یونگ. دو فصلنامۀ علوم ادبی، 10/17
نوروزعلی، زینب؛ خطیبی، احمد خیالی، حلبی، علی اصغر (1401) بازنمود برخی از انگارههای اشخاص در ساقینامۀ ظهوری و سعادتنامۀ استرآبادی بر اساس نظریۀ یونگ. فصلنامۀ زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد یاسوج. 15/54.
منابع لاتین Jung, C.G)1957/1991). The Collected Works of C. G. Jung. Eds. Herbert Read, Michael Fordham, and Gerhard Adler. Translated by R. F. C. Hull. London: Routledge and Kegan Paul.