Analysis of the consumption of new media among women in Tehran (Case study: the extent and type of use of virtual social networks)
Akram boorboor
1
(
Master of Social Communication Sciences, Islamic Azad University, East Tehran Branch
)
سمیه تاجیک اسماعیلی
2
(
Assistant Professor, Department of Social Communication, Tehran East Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. (Corresponding author) So.Tajik@iau.ac.ir
)
Keywords: new media, Instagram, Telegram, Twitter, Facebook, women of Tehran,
Abstract :
The present study was conducted with the aim of analyzing the use of virtual social networks among women in Tehran and also comparing the purposeful use of virtual social networks among them. Descriptive research method, the statistical population of the research includes all the women living in Tehran and the sample number is 303 women who answered the research questionnaires through google form. The findings of the research showed that Instagram (average 3.19) and Telegram (average 2.53) had relatively better status than Twitter (average 1.96) and Facebook (average 1.42). The results also showed that Tehrani women mostly use Telegram to receive information and gain knowledge and are at a weak level in terms of content production. Women mostly use Instagram pages and other people's personal experiences on Twitter to receive various trainings. Female Facebook users are more active in commenting for others.
- آئینی، فرزانه(1400). بررسی رابطه بین استفاده از اینستاگرام با گرایش به سبک زندگی دیجیتال(مورد مطالعه: کاربران 18 تا 35 سال) پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق.
- بوربور، اکرم و تاجیک اسماعیلی، سمیه(1400)، رابطه میان میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با هویت اجتماعی زنان شهرتهران. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی،شماره 41، 137-159.
- تاجیک اسماعیلی، سمیه؛ علیپور، ابوالفضل؛ تربتی، سروناز(1399). نقش اینستاگرام در توسعه برند شخصی(مورد مطالعه: کاربران ایرانی اینستاگرام، 1398). فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال 27ف شماره 3، پیاپی(103).57-35.
- حسنی، حسین، کلانتری، عبدالحسین، کلانتری.(1396). تحلیل پدیدار شناختی تجربه زیسته کاربران شبکه اجتماعی تصویری اینستاگرام در ایران. فصلنامه مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 18(40)، 23-35.
- حمایتخواه، مجتبی(1400). تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر انحرافات اجتماعی زنان. نشریه انتظام اجتماعی، دوره 13. شماره 1. 1-26.
- رضی پور، پرنیا. (1398). بررسی جامعهشناختی سبک زندگی با تأکید بر شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال 1397. دو فصلنامه جامعهشناختی و مدیریت سبک زندگی،4(11)، 137-167
- رئیسی، سید موسی؛ انصاری، حمید و موسایی، میثم(1400). بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر تعاملات اعضای خانواده. فصلنامه علمی امنیت ملی. سال یازدهم، شماره چهل و یکم، 339-370.
- ساریخانی، عباس و کمالینهاد، محمدعلی(1400). نقش شبکههای اجتماعی و سبکهای هویت زنان در ناپایداری زندگی مشترک. فصلنامه پویش در آموزش علوم انسانی، دوره 7، شماره 25.
- شامانی، اسمعیل؛ واحدی، مهدی و نوروزی، داریوش(1395)؛ « رابطه استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با هویت جوانان شهر تهران»، فصلنامه فرهنگ مشاوره ای و روان درمانی، سال 7، شماره 28، 163-182.
- شریفی، مهدی؛ بورقانی فراهانی، سهیلا؛ شیانی، ملیحه و شریفی، مهدخت(1398). تدوین الگویی جهت ارتقای کارکرد شبکههای اجتماعی مجازی در راستای بهبود وضعیت سلامت زنان. فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال پنجم، شماره 20. 245-278.
- شمس، مرتضی و فرقانی، محمد مهدی(1397). شبکه هاي اجتماعي مجازي و توليد شايعات در انتخاباتِ سياسي (مطالعه موردي: شبکه اجتماعي اينستاگرام)، دوره 12، شماره 28. 95-120.
- صادقزاده، رقیه(1396). وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی در زنان خانهدار(مطالعه موردی کیفی). فصلنامه جامعه، فرهنگ و رسانه، دوره 6، شماره 22.
- عاملي، سعیدرضا (1382). دو جهاني شدن ها و جامعه جهاني اضطراب، نامه علوم اجتماعي، 11(1): 174-143، تابستان.
- عدلی پور، صمد و همکاران(1392)؛ « شبکه اجتماعی فیس بوک و هویت ملی جوانان»، فصلنامه مطالعات ملی، س 14، شماره 4.
- فاضلی، نعمت الله (1390). دیجیتالی شدن به سبک ایرانی و ایرانی شدن به سبک دیجیتال، رسانه، 7(3): 48-24، تابستان.
- کاروانی، عبدالطیف(1397)؛ تعامل در فضای مجازی و تأثیر آن بر هویت ملی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان. فصلنامه مطالعات ملی؛ 74، سال نوزدهم، شماره 2.
- کاستلز، مانوئل(1380). عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ، مترجم: افشین خاکباز، احد علیقلیان، تهران نشر نو.
- کاستلز، مانوئل. (1380)عصر اطلاعات، اقتصاد،جامعه و فرهنگ (ظهور جامعه شبکه ای). علیقلیان.ا و خاکباز.ا و چاوشیان.ح . جلد1 .انتشارات طرح نو،تهران.
- یاراحمدي، سعید؛ زارعی، فاطمه. (1398 ).پیامدهاي حضـور در شـبکه هـاي اجتمـاعی آنلاین بر زندگی زوجین مطالعه کیفی. فصلنامۀ آموزش و بهداشت و ارتقاي سـلامت ایران، 7(1 )صـ 45-30.
- Chau, d & Lee, C. (2017); Discursive construction of identities in a social network-educational space, Discourse, Context & Media, Vol 18.
- Gordon, C.,Al Zidjaly,N and Tovares,A.V. (2017), “Mobile phone as Cultural Tools for Identity Construction Among College Students in Oman, Ukrain and the US”,Discourse, Context and Media,No.17: 9-19.
Kizgin,H.(2018). The Impact of Social Media on Consumers’ Acculturation and Purchase Intentions, Information Systems Frontiers, Volume 20, Issue 3, pp 503–514.
- Laeder,J.(2018). Social Media and Consumer Culture: Addicted to the Idealized Consumer, Advanced Writing: Pop Culture Intersections. 30. https://scholarcommons.scu.edu/engl_176/30.
- Laura,D.(2017). What is the impact of Instagram’s Social Influencers on Consumer Attitude and Purchase Behaviour of lifestyle products, Master en Sciences de Gestion.
- Mcmanus, Rechard. (2009). “10 mobile social networks to check out.” ( 12.5.2014) from http://readwrite.com/2009/01/04/10_mobile_social_networks_redux
- Wang, K., Zhou, M., & Zhang, Z. (2017). Can insecurely attached dating couples get compensated on social network sites?—The effect of surveillance. Computers in Human Behavior, 73,pp 303- 310.