Predicting academic vitality based on spiritual intelligence and self-compassion in students
Subject Areas :Aqdas beyad 1 , Mohammad Ghamari 2
1 - Department of psychology, Karaj branch, Islamic Azad university, Karaj, Iran
2 - استاد دانشگاه آزاد ابهر
Keywords: Keywords: academic vitality, self-compassion, spiritual intelligence,
Abstract :
Abstract The purpose of the research was to predict academic vitality based on spiritual intelligence and self-compassion in students. The research method is descriptive and correlational. The statistical population is all students of the Faculty of Psychology of Islamic Azad University, Karaj branch. The study sample includes 250 students who were selected by multi-stage cluster random method and answered three questionnaires of academic vitality, spiritual intelligence and self-compassion. Pearson's correlation coefficient and stepwise regression were used to analyze the data. The results of the study showed that there is a significant positive relationship between academic vitality, self-compassion and spiritual intelligence. Also, the results of the regression analysis showed that 44% of self-compassion and 20% of spiritual intelligence can predict academic vitality. The results indicate that academic vitality can be predicted by using self-compassion and spiritual intelligence of students.
منابع
آذریان، رضا ؛ مهدیان، حسین ؛ جاجرمی، محمود.(1399) . اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان بر معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی، فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، ویژه نامه ۱۴: ۴۸۳-۴۹۴.
اطهری، زهره؛برزگر بفرویی، کاظم ؛ و زارع، مریم .(۱۳۹۹). بررسی نقش شفقت به خود در اهمالکاری تحصیلی با واسطهگری اجتناب تجربهای در دانشجویان دانشگاه یزد.. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8، ۱، ۳۵-۴۴.
تمنائی فر، محمدرضا ؛و اربابی قهرودی، فاطمه. (1401). رابطه خودتنظیمی و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان: نقش واسطهای تابآوری تحصیلی. مجله مطالعا روانشناسی تربیتی، ۴۸، ۳۹-۶۱.
توان، بهمن ؛ قمی، مهین؛ مسلمی، زهرا ؛ جعفری پور فردوسیه، حسن ؛ محمودی، سید عبدالله ؛و مسلمی، اعظم. (1398). رابطه هوش معنوی با اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویاندانشگاه علوم پزشکی اراک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۹، ۲۴۷-۲۳۹.
خالدی، بهزاد؛ اکبری، مریم؛ جدیدی، هوشنگ؛و کریمی، کیومرث. (1399). رابطه سرزندگی تحصیلی بر اساس معنای تحصیلی و خستگی هیجانی با نقش واسطهای خود کارآمدی هیجانی دانشجویان. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، شماره ۳: ۲۷۱-۲۸۳.
خسروی، صدالله؛ صادقی، مجید؛ و یابنده، محمدرضا. (1392). کفایت روانسنجی مقیاس شفقت خود(SCS). فصلنامه علمی روشها و مدلهای روانشناختی، شماره ۱۳: ۴۷-۵۹.
دهقانیزاده، محمدحسین ؛و حسینچاری، مسعود. (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطهای خودکارآمدی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، شماره ۲: ۲۱-۴۷.
دهقانی، ماهرخ ؛ و رستم اوغلی، زهرا. (1399). پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و امید به اشتغال در دانشجویان تربیت بدنی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره ۳۸: ۱۵۳-۱۷۳.
رحمانی دریاسری، مدینه؛ یاوری نیا، سونیا ؛و سپهریان آذر، فیروزه. (1399). پیش بینی پیشرفت تحصیلی براساس هوش معنوی، امید و مسئولیتپذیری در دانشآموزان دختر پایه سوم متوسطه. فصلنامه روان شناسی تربیتی، شماره ۵۶: ۱۸۱-۱۹۶.
شیخ الاسلامی، علی. (1401). پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان براساس حمایت تحصیلی و خودپنداره ی تحصیلی. پژوهش در نظامهای آموزشی، شماره ۵۷: ۵۱-۶۱.
صفری، هدیه؛جناآبادی، حسین؛ سلم آبادی، مجتبی؛و عباسی، امیر.(1394). پیشبینی اشتیاق تحصیلی براساس هوش معنوی و سرسختی روانشناختی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، شماره ۶: ۷-۱۲.
صفیزاده، مطهره ؛ و محمدپناه، عذری.(1400).اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و امید تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم متوسطه شهرستان رابر، مجله راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، شماره ۱۱: ۱۲-۲۳.
عباسی، مسلم؛ اعیادی، نادر؛شفیعی، هادی؛ و پیرانی، ذبیح. (1394). نقش بهزیستی اجتماعی و سرزندگی تحصیلی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، شماره ۶: ۴۹-۵۴.
عسگری، عطیه ؛ و باقرپور، معصومه.(1401).اثربخشی مهارتهای معنوی مبتنی بر آموزههای قرانی و روایات بر سرزندگی و خوش بینی تحصیلی دانش آموزان، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، شماره ۵۵: ۲۹۰-۲۹۶.
فرهادی، علی؛ قدم پور، عزت اله؛ و خلیلی گشنیگانی، زهرا.(1395) .پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، شماره ۴:۲۶۰-۲۶۵.
قمری, محمد. (1401). پیشبینی سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان براساس سبک زندگی اسلامی. روانشناسی فرهنگی، شماره ۱: ۱۷۹-۱۹۸.
ملکی کالیانی، وحید ؛ و موسی بیگی طیبه. (1400). پیش بینی سرزندگی تحصیلی براساس جو عاطفی خانواده، شکفتگی و شفقت به خود در دانشجویان علوم پزشکی کرمانشاه در سال تحصیلی 1399-1398. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، شماره ۴۳: ۶۴-۵۷.
مهبد، مینا؛ و خرمایی، فرهاد. (1397). پیشبینی شناوری تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی تأثیر واسطهای شفقت به خود. مجله روانشناسی، شماره ۴: ۴۴۸-۴۶۶.
وهابی، بشری؛وهابی، احمد؛ یوسفی، فایق؛صیادی، مهناز؛و روشنی، دائم.(1397). بررسی ارتباط سلامت معنوی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و عوامل مرتبط با آن. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، شماره ۲: ۹۳-۱۰۳.
Refrences
Abdellatif, M. S. (2022). Academic buoyancy of university students and its relationship to academic average in light of some demographic variables. Kıbrıslı Eğitim Bilimleri Dergisi, 17(7), 2361-2369.
Elsayed Farid Amr, A., ELsayed El Sawah, E., H Salama, A., Mohamed Mansour Gad, A., & Ibrahim Doma, N. (2023). Effect of Using Electronic Mind Maps as a Teaching Strategy on Academic vitality, Self-Efficacy, and Achievement among Nursing Students. International Egyptian Journal of Nursing Sciences and Research, 3(2), 546-562.
King, D. B., & DeCicco, T. L. (2009). A viable model and self-report measure of spiritual intelligence. International journal of transpersonal studies, 28(1), 8.
Kyeong, L. W. (2013). Self-compassion as a moderator of the relationship between academic burn-out and psychological health in Korean cyber university students. Personality and individual differences, 54(8), 899-902.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Workplace and academic buoyancy: Psychometric assessment and construct validity amongst school personnel and students. Journal of Psychoeducational Assessment, 26(2), 168-184.
Martin, R. D., Kennett, D. J., & Hopewell, N. M. (2019). Examining the importance of academic-specific self-compassion in the academic self-control model. The Journal of Social Psychology, 159(6), 676-691.
Neff KD, Vonk R. Self-compassion versus global self-esteem: Two
different ways of relating to oneself. Journal of Personality. 2009;
77(1):23-50. [DOI:10.1111/j.1467-6494.2008.00537.x] [PMID]
Neff, K. D., & Germer, C. K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self‐compassion program. Journal of clinical psychology, 69(1), 28-44.
Neff, K. D., Hsieh, Y. P., & Dejitterat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and identity, 4(3), 263-287.
Putwain, D. W., Daly, A. L., Chamberlain, S., & Sadreddini, S. (2016). ‘Sink or swim’: buoyancy and coping in the cognitive test anxiety–academic
Zarrinabadi, Z., Isfandyari-Moghaddam, A., Erfani, N., & Soltani, M. A. T. (2020). Formulating a structural model of self-compassion based on the spiritual intelligence of the students of medical library and information sciences in Iranian Universities of Medical Sciences. Journal of Education and Health Promotion, 9.