Identifying And Prioritizing The Components And Indicators Of Talent Management Among The Presidents Of Islamic Azad University In Tehran Province
Subject Areas : DevelopmentMasome Takhtravan 1 , Saeid Moradi 2 , Abas Khorshidi 3 , Pari Soushabi 4
1 - Ph.D. Student, Department Of Educational Sciences, Educational Management, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran.
2 - Assistant Professor, Department Of Educational Management, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran.
3 - Professor, Department Of Educational Sciences, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran.
4 - Assistant Professor, Department Of Educational Sciences, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran.
Keywords: Management Indicators, Talent Management, Presidents Of Islamic Azad University, Tehra.,
Abstract :
The present study aims to identify and prioritize the components and indicators of talent management among the presidents of Islamic Azad University in Tehran Province. This research is a descriptive survey study. The measurement tool is a researcher-made questionnaire designed based on talent management components. Its validity was confirmed through face validity, content validity, and the Content Validity Ratio (CVR). To determine the reliability of the instrument, Cronbach’s alpha coefficient and the Composite Reliability (CR) index were used. The validity of the questions was confirmed using the Average Variance Extracted (AVE) index. The statistical population consists of all presidents of Islamic Azad University in Tehran Province, including vice presidents for education, research and technology, student affairs, and human resources development, totaling 150 individuals. Based on Morgan’s sample size table, the sample size was determined to be 110, selected using stratified random sampling. For data analysis, AMOS (version 24) and SPSS (version 26) software were used. Finally, to prioritize talent management indicators for university presidents and conduct pairwise comparisons, Super Decision software was employed. The results revealed that talent development is the most critical indicator of talent management for the presidents of Islamic Azad University. Additionally, talent acquisition assurance ranked second, motivation ranked third, and talent retention ranked fourth in importance.
آراسته، حمیدرضا. 1380. مدیریت در دانشگاههای وابسته به وزارتعلوم، تحقیقات و فناوری، چالشها و کاستیها. فصلنامۀ علمیپژوهشی-پژوهش و برنامهریزي در آموزش عالي، دورۀ 7، شمارۀ 3 و 4، 69-42.
آقایی، علیاکبر. بحرالعلوم، حسن. اندام، رضا. 1399. طراحی و تبیین مدل فرایند مدیریت استعداد معلمان تربیتبدنی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات مدیریت ورزشی، دورۀ 12، شمارۀ 59، 206-177.
تختروان، معصومه. مرادی، سعید. خورشیدی، عباس. سوسهابی، پری. 1402. طراحی الگوی مدیریت استعداد برای روسای دانشگاه آزاداسلامی استان تهران. فصلنامۀ علمیپژوهشی-تغییرات اجتماعی-فرهنگی، دورۀ 20، شمارۀ 3، 173-133.
تختروان، معصومه. مرادی، سعید. خورشیدی، عباس. سوسهابی، پری. 1403. شناسایی ابعاد و مؤلفههای الگوی مدیریت استعداد برای روسای دانشگاه آزاداسلامی. ششمین کنفرانس بینالمللی و نهمین همایش ملی مدیریت، روانشناسی و علومرفتاری، ایران-تهران، 14-1.
دامنی، عبدالرزاق. زمانیمقدم، افسانه. سالارزهی، حبیبالله. هاشمی، سیداحمد. 1399. بررسی و تبیین عوامل مؤثر بر کارآفرینی منابع انسانی در شرکتهای کوچک و متوسط منطقۀ آزاد چابهار. فصلنامۀ علمیپژوهشی-پژوهشهای مدیریت عمومی، دورۀ 13، شمارۀ 50، 312-287.
رحیمی، مینا. امینبیدختی، علیاکبر. زارع بنادکوکی ، محمدرضا. 1401. شناسایی و اولویتبندی مؤلفهها و شاخصهای مؤثر بر رتبهبندی دانشگاهها باتمرکزبر جنبههای آموزشی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-رهبری و مدیریت آموزشی، دورۀ 16، شمارۀ 4؛ (پیاپی 62)، 121-89.
شامانی، سمیه. زرگر، سیدمحمد. حیدری،, سیدعبداله. همتیان، هادی. 1400. ارائۀ مدلی جامع برای مدیریت استعداد در شرکتهای دانشبنیان. فصلنامۀ علمیپژوهشی-چشمانداز مدیریت دولتی، دورۀ 12، شمارۀ 3، 56-32.
شریفی، معصومه. عباسزاده، ناصر. شفیعزاده، حمید. 1400. شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت استعداد معلمان دورۀ متوسطه دوم. فصلنامۀ علمیپژوهشی-جامعهشناسی آموزشوپرورش، دورۀ 7، شمارۀ 1؛ (پیاپی 13)، 318-310.
شریفیانثانی، شاهد. والا، رضا. شریفی، اصغر. 1400. طراحی مدل توسعۀ مدیریت استعداد معلمان دورۀ اول متوسط. فصلنامۀ علمیپژوهشی-توسعۀ آموزش جندی شاپور اهواز، ویژهنامه، دورۀ 12، 203-193.
موسوی خطیر، سیدجلال. نادری، ابوالقاسم. فراستخواه، مقصود. 1399. شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای سازمان دانشمحور، فصلنامۀ علمیپژوهشی-راهبرد فرهنگ، شمارۀ 52، 201-163.
Adhiambo Adero, Florence. Osito Odiyo, Wilson. 2020. Employee Characteristics, Contemporary Human Resource Management Practices And Organization Effectiveness. International Journal Of Business Management Entrepreneurship And Innovation, 2(2): 1-18.
Al Aina, Riham. Atan, Tarik. 2020. The Impact Of Implementing Talent Management Practices On Sustainable Organizational Performance. Journal Of Sustainability, 12(20): 1-21.
Bhatnagar. Jyotsna. 2007. Talent Management Strategy Of Employee Engagement In Indian ITES Employees: Key To Retention. Journal OfEmployee Relations, 29(6): 640-663.
Chabault, Denis. Hulin, Annabelle. Soparnot, Richard. 2012. Talent Management In Clusters. Journal Of Organizational Dynamics, 41(4): 327-335.
Yaghoubi Hasan Kola, Fatemeh. Aliesmaeili, Abdollah. Fallah, Vahid. 2019. Identifying The Dimensions, Components And Indicators Of Talent Management. Iranian Journal Of Educational Sociology, 2(2): 188-197.