The tendency of women to turn to body management: cultural approaches, causes and challenges: "Study case: women of districts 1 and 17 of Tehran
Subject Areas :Mariam Vahaab 1 , mehrdad navabakhsh 2 , سروش فتحی 3
1 -
2 - professor azad university
3 - معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب
Keywords: body management, religious beliefs, media consumption, commercial advertising, cultural factors,
Abstract :
This study investigates cultural factors affecting women's approach to body management. It also examines the existing techniques and challenges. The target group of this case study was the women of districts 1 and 17 of Tehran. The research method is a survey. The data was collected using a questionnaire on a sample of 400 respondents selected from the population of regions 1 and 17 with a multi-stage cluster sampling method. The findings showed that the cultural variables of religious beliefs, media consumption, and commercial advertisements (Pvalue ≤ 0.001) are effective in women's approach to body management. Among the pre-intercultural variables, media consumption, commercial advertisements, and religious beliefs are the most influential cultural variables on women's tendency toward body management. It seems that the influential variables also have an increasing effect on our cultural changes in an interaction. They effectively affect various aspects of our lives, including women's attitudes toward body management.
- آزاد ارمکی، تقی، چاوشیان تبریزی، حسن(1381)، بدن به مثابه رسانه هویت، مجله جامعه شناسی ایران، دوره چهارم، شماره 4.
- توسلی، غلامعباس؛ نظریههای جامعهشناسی، تهران، سمت، 1385، چاپ هشتم، ص92.
- رضایی،ا(1389)، مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی در بین دختران دانشگاه مازندران، مطالعات راهبردی زنان( کتاب زنان)، سال دوازدهم، شماره 47.
- سفیری، خدیجه، سید میرزایی، س، م، آزادی، ح(1393). بررسی جامعه شناختی مقایسه مدیریت بدن بین زنان و مردان، فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه، سال چهارم، شماره 3.
- صدیق سروستانی،رحمت الله، هاشمی، سید ضیاء(1381)،گروه های مرجع در جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی با تاکید برنظریه های مرتن و فستینگر، نامه علوم اجتماعی، شماره 20.
- فاضلی، نعمت الله ( 1393)، تاريخ فرهنگی ايران مدرن، تهران :پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی.
- فوکو، ميشل(1382)،مراقبت و تنبيه: تولد زندان، ترجمه ي نيکو سرخوش و افشين جهانديده، تهران: نشر ني.
- قادرزاده امید، قادرزاده هیرش و حسن پناه حسین (1391)، »تأثیر مصرف رسانه های جمعی بر مدیریت بدن زنان«، زن و جامعه، سال 3 ،ش 3.
- گیدنز، جان آر و بوریمر(1381)، سیاست پست مدرنیته، ترجمه:منصور انصاری، تهران: نشر گام نو.
- لو بروتون، داويد ( 1392 )، جامعه شناسي بدن، ترجمة ناصر فكوهي، چاپ دوم، تهران: ثالث.
-
Featherstone,M. “Consumer Culture and Postmodernism”, London Journal of Sociology, vol 85, No 9 (1991).