The relationship between media literacy and social intelligence with the aggression of spectators in the Iranian Wrestling Premier League
Subject Areas : Sport psychologyAlireza zand 1 , Golamreza Faraje 2 , Mohammad Ali Nia 3
1 - Department of Physical Education - College of Human Sciences. Islamic Azad University of shahre-ث-qodes - Tehran - Iran
2 - Department of Physical Education, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, shahr_e_Quds Branch.Tehran. Iran
3 - Department of Physical Education and Sports Sciences, Islamic Azad University of shahr-e-Qods, Tehran, Iran
Keywords: Aggression, Media literacy, Social intelligence, Spectators, Wrestling, ,
Abstract :
Objective: Sports provide opportunities to express feelings and emotions such as aggression, which can be influenced by media literacy and social intelligence. Therefore, the purpose of this research is to investigate the relationship between media literacy and social intelligence and the aggression of the spectators of the Iranian Premier League.
Methods: The present research was descriptive-correlational, based on the present tense, in terms of practical purpose, and in terms of collecting field information using a questionnaire. The statistical population of all the spectators of the Iranian Premier League in 1402, which can be counted. According to Morgan's table, the number of statistical sample is 345 people from among the statistical population who are randomly selected from available types. In this study, three philosophical media literacy questionnaires (2013), Krohn's social intelligence questionnaire (2009) and Hennessy and Schwartz's aggression questionnaire (2007) were used. Regarding the collection of data, after the approval of the research title and the proposal related to the research and confirmation of the validity and reliability of the questionnaires, a letter of introduction was obtained from the Islamic Azad University, Quds branch, for the wrestling federation to make the necessary arrangements for the distribution of the questionnaires. Then the questionnaires were distributed and collected by the researcher among the audience. Descriptive statistics were used to classify the raw scores, design a frequency distribution table, and calculate dispersion indices such as mean, standard deviation, and frequency.
Results:The results of Pearson correlation and linear regression showed that there is a negative and significant relationship between media literacy and social intelligence with aggression. There is and media literacy and social intelligence have the ability to predict aggression.
Conclusions: Based on the findings of the research, it is suggested that the managers of wrestling sports venues pay more attention to media .literacy and social intelligence in order to reduce the aggression of the spectators and increase the security of wrestling matches
رحمتی، محمدمهدی. (1388). جامعه شناسی خشونت ورزشی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی نیمروزی،
محمد امین، رضایی، علی محمد(1398). مقایسه هوش اجتماعی و هویت جنسی، پرخاشگری و گرایش به اعتیاد در نوجوانان وابسته به بازی آنلاین ویدئویی GTA و نوجوانان عادی: مطالعه مقطعی. پژوهش در علوم توانبخشی، 15 – 5) ،( 293 - 287 .
حسینی پاکدهی، علیرضا؛ شبیری، حسنیه السادات( 1396)"آموزش سواد رسانه ای در فضای مجازی" )مقایسه وب سایت مدیا اسمارتس کانادا و وب سایت سواد رسانه ای ایران(،فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، سال سوم، شماره 76
ارتقای در "تفکر و سواد رسانه ای" نقش کتاب درسی" ولیزاده ،کمال .جعفری ،علی .(1398)،" فصلنامه ارتباط پژوهش،شماره 4 (پیاپی100) ابعاد سوادرسانه ای دانش آموزان مقطع دوره دوم متوسط شهر اردبیل ."
سبزی ،ندا .یوسفی ، فریده . (1393) . " بررسی علی هوش اجتماعی ، خود کار آمدی عاطفی در مهارت های ارتباطی " مجله روانشناسی .18 (70)
سعیدی، مرضیه؛ فرهادی، هادی ( 1399 )، پیش بینی پرخاشگری و اعتیاد به بازی های رایانه ای بر اساس سواد رسانه ای مادران در دانش آموزان دوره متوسطه اول. ششمین کنفرانس بینالمللی بازیهای رایانهای، فرصتها و چالشها، اصفهان
شجاعی، ثاراله؛ دهداری، طاهره؛ دوران، بهناز؛ اله نوری، کرامت؛ شجاعی، محمد( 1395 )، تأثیر آموزش سواد رسانهای بر پرخاشگری و نگرش به خشونت در 1401 بازی های رایانه ای خشن. فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، 8 ،
جهانی، امیر؛ تاجیک اسماعیلی، سمیه. ( 1401 ). رابطۀ سواد رسانهای و هوش اجتماعی کاربران شبكههای اجتماعی مجازی )مورد مطالعه: دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران(. فصلنامه عملی دین و ارتباطات،( 29 ، 1 ،).
دعا گویان، داوود؛ عبدالرحمانی، رضا؛ پرویزی، رضا(1399)، نقش رسانه ها در بروز پرخاشگری مسابقات ورزشی فوتبال. مطالعات فرهنگی اجتماعی المپیک، (2-1-65)
ایجی، الهام؛ سلیمانی، نادر(1396). پیش بینی سواد رسانه ای دانش آموزان بر اساس هوش اجتماعی و سرمایه اجتماعی آنان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 4 ، 37 - 25 .
شكاری، عباس؛و یزد خواستی، علی(1392 ) بررسی هوش اجتماعی و پرخاشگری دانشآموزان پسر دورۀ متوسطۀ پژوهش های برنامه ریزی درسی و آموزشی پاییز و زمستان،
جمالی قره قشلاقی، الهه؛ عیسوی، محسن(1394).. بررسی رابطه هوش اجتماعی با کنترل پرخاشگری و افزایش سازگاری فردی در بیندانشجویان علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سال تحصیلی 1394. دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، مشهد-
Castells, Manuel (2011), The rise of the network society: The information age:Economy, society, and culture (Vol. 1): John Wiley & Sons..
Friman, M., Nyberg, C., & Norlander, T. (2004). Threats and Aggression Directed at Soccer Referees: An Empirical
Lee, J.E., Wong, C. M. T., Daya, J. D., Maxwella, S. E., & Thorpe, P. (2000). Social and academic intelligences: a multitraitmultimethod study of their crystallized and fluid characteristics, Personality and Individual Differences, 29, 539 553.
Moorhouse, E., & Brooks, H. (2020). Critical media literacy approaches to violence prevention: A research note. Journal of Media Literacy Education, 12(1), 84 99
Maryam Heydarlou, Ida Rezaei, (2022) "Investigating the relationship between media literacy, cyberspace aggression and critical thinking among students of Nebriz University. Quarterly Journal of Curriculum and Learner-Centered Education, Volume 2, Number 4 (Persian).
Philosophi, . (2013) Investigating the relationship between media literacy and lifestyle (case study): adolescents aged 15 to 18
Tehran's sixth district high school. Master's thesis. Islamic Azad University, Tehran East Branch
Bickham, D. S., & Slaby, R. G. (2012). Effects of a media literacy program in the US on children's critical evaluation of unhealthy media messages about violence, smoking, and food. Journal of Children and Media, 6(2), 255-271.
Nagle, J. (2018). Twitter, cyber-violence, and the need for a critical social media literacy in teacher education: A review of the literature. Teaching and Teacher Education, 76, 86-94.
Lebed, F. (2022). “So-called Evil”: Aggression in Competitive Sports in the Mirror of Social Expectations. In Evil in the Modern World (pp. 147-160). Springer, Cham.
Loflin, D. C., & Barry, C. T. (2016). ‘You can't sit with us:’Gender and the differential roles of social intelligence and peer status in adolescent relational aggression. Personality and individual differences, 91, 22-26.
Smailova, D., Sarsekeyeva, Z., Kalimova, A., Kenenbaeva, M., & Aspanova, G. (2023). Means of media literacy development in the educational process of primary school children. Educational Media International, 60(1), 48-66.
Crowne, K. A. (2009). The relationships among social intelligence, emotional intelligence and cultural intelligence. Organization Management Journal, 6(3), 148-163.
The relationship between media literacy and social intelligence with the aggression of spectators in the Iranian Wrestling Premier League
Alireza Zand1* | Gholamreza Faraji 2 | Mohammad Alinia3
1. Corresponding author, Department of Physical Education, shahre-e- Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. E-mail: azandi55@yahoo.com
2. Department of Physical Education, shahre-e- Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
E-mail: faraje2006@gmail.com
3. Department of Physical Education, shahre-e- Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
E-mail: mohmadalinia@gmail.com
Article Info | ABSTRACT |
Article type: Research Article
Received 6 September 2024 Revised 28 September 2024 Accepted 30 September 2024 Published 22 October 2024
Keywords: Aggression, Media literacy, Social intelligence, Spectators, Wrestling.
|
Objective: Sports provide opportunities to express feelings and emotions such as aggression, which can be influenced by media literacy and social intelligence. Considering the control of aggression, the purpose of this research is to relate media literacy and social intelligence with the aggression of spectators of the Iranian Premier League of Wrestling. Methods: Descriptive research method is of the correlation type, based on the present tense, in terms of practical purpose, and in terms of collecting field information. The statistical population of all the spectators of the Iranian Premier League in 1402which is uncounted. According to Morgan's table, the statistical sample is 345 people from the statistical population, who are randomly selected from the available types. In this study, three philosophical media literacy questionnaires (2013), Krohn's social intelligence questionnaire (2009) and Hennessy and Schwartz's aggression questionnaire (2007) were used. Results: The results of Pearson correlation and linear regression showed that there is a negative and significant relationship between media literacy and social intelligence with aggression. Also, media literacy and social intelligence have the ability to predict aggression. Conclusions: Based on the findings of the research, it is suggested that the managers of wrestling sports venues pay more attention to media literacy and social intelligence in order to reduce the aggression of the spectators and increase the security of wrestling matches.
|
Cite this article: Zand, Alireza. Faraji, Gholamreza. &| Alinia, Mohammad. (2024). The relationship between media literacy and social intelligence with the aggression of spectators in the Iranian Wrestling Premier League. Jahesh, 2 (2), 73-84.
© The Author(s). Publisher: Gorgan Branch, Islamic Azad University.
|
ارتباط سواد رسانه ای و هوش اجتماعی با پرخاشگری تماشاگران
لیگ برتر کشتی ایران
علیرضا زند *1 | غلامرضا فرجی 2 | محمد علی نیا 3
1. نویسنده مسئول، گروه تربیت بدنی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران. رایانامه: azandi55@yahoo.com
2. گروه تربیت بدنی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران. رایانامه: faraje2006@gmail.com
3. گروه تربیت بدنی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران. رایانامه: mohmadalinia@gmail.com
اطلاعات مقاله | چکیده |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
تاریخ دریافت: 16/6/1403 تاریخ بازنگری: 7/7/1403 تاریخ پذیرش: 9/7/1403 تاریخ انتشار: 1/8/1403
کلیدواژهها: سواد ارتباطی، هوش اجتماعی، پر خاشگری، تماشاگران، کشتی.
|
هدف: ورزش فراهم کنندۀ فرصت هایی برای ابراز احساسات و هیجاناتی نظیر پرخاشگری است که می توان باسواد رسانه ای و هوش اجتماعی بر این احساسات تاثیر گذاشت .با در نظر گرفتن کنترل پرخاشگری، هدف از این پژوهش ارتباط سواد رسانه ای و هوش اجتماعی با پرخاشگری تماشاگران لیگ برتر کشتی ایران می باشد. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، بر اساس زمان حال نگر، از نظر هدف کاربردی، و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی میباشد. جامعه آماری همه تماشاگران لیگ برتر کشتی ایران در سال 1402که غبر قابل شمارش می باشد. نمونه آماری طبق جدول مورگان تعداد 345 نفر از بین جامعه آماری می باشند، که به صورت تصادفی از نوع در دسترس انتخاب می شوند. در این مطالعه از سه پرسشنامه سواد رسانه ای فلسفی (1393) پرسشنامه هوش اجتماعی کرون (2009) و پرسشنامه پرخاشگری هنسی و شوارتز (2007) استفاده شد. یافتهها: نتایج همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی نشان داد که بین سواد رسانه ای و هوش اجتماعی با پرخاشگری رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. همچنین سواد رسانه ای و هوش اجتماعی توانایی پیش بینی پرخاشگری را دارد. نتیجهگیری: براساس یافته های تحقیق پیشنهاد می شود که مدیران اماکن ورزشی کشتی به سواد رسانه ای و هوش اجتماعی توجه بیشتری نمایند تا بتوانند پرخاشگری تماشاگران را کاهش دهند و امنیت مسابقات کشتی را بالا ببرند.
|
استناد: داخل عبدالکرعاوی، علی و زمانی نوکاآبادی، علیرضا. (1403). ارتباط سواد رسانه ای و هوش اجتماعی با پرخاشگری تماشاگران لیگ برتر کشتی ایران. جهش، 2 (2)، 84-73.
ناشر: واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی. © نویسندگان.
|
مقدمه
امروزه به موازات گسترش روزافزون ورزش کشتی، افزایش جمعیت و شهرنشینی، اقبال عمومی به این ورزش پهلوانی افزایش یافته و آن را به پر تماشاگرترین ورزش کشور بدل کرده است . با توجه به اهمیتی که فعالیت های ورزشی در زندگی گروه های متعددجامعه بویژه نوجوانان و جوانان پیدا کرده است و با توجه به اینكه فرایندهای عمل کننده درحیطۀ فضاهای ورزشی با سایر فرایندهای اجتماعی ارتباط دارد.رحمتی(1388) شناخت عامل های مؤثر در شكل گیری چنین فرایندهایی مانند خشونت و پرخاشگری از منظر جامعه شناسان حائز اهمیت است.
رسانه های جمعی، به ویژه وسایل ارتباطی الكترونیكی، به عنوان پدیده شگفت انگیز عصر اطلاعات بیش ترین تأثیر را در میان انواع روش ها و فنون مؤثر بر رفتار انسانی به خود اختصاص داده اند. در همین راستا هجوم سیل آسای، اطلاعات رسانه های جمعی که ناگزیر اطلاعات بی ارزش و کم ارزش فراوانی را هم در بر می گیرد، سطحی نگری، ابتذال و شناخت نادرست از جهان واقعیت عمیق آن بر بینش ها و نگرش های مردم، از مهم ترین مسائل ویرانگر رسانه ها است.اسمایلو و همکاران1 (2023 )در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که آموزش سواد رسوانه ای در تمامی مقاطع تحصیلی ضروری است و این امر می تواند قدرت تجزیه و تحلیل افراد را بالا برده و انها را در توانائی های تفکر درست یاری رساند. کاستلز2)2011) همچنین سواد رسانه ای می تواند یاری گر مشكلات رسانه های جمعی باشد و افراد بتوانند استفاده مفیدی داشته باشند.. حسینی و همکاران (1396) در دنیای رسانه ای شده امروز که در آن رسانه نه خیر مطلق است نه شرّ مطلق، سواد رسانه ای بهترین مأمنی است که با تکیه بر آن می توان از اثرات منفی و مخرب رسانه ها در امان ماند و از محاسن و فواید آن بهره برد. صاحب نظران ارتباطات و رسانه، سواد رسانه ای را مهارت و توانایی ضروری برای زیستن در عصر حاضر که عصر ارتباطات و اطلاعات نام گرفته است، می دانند. دهقان شاد و همکاران (1391) براساس تعریف یونسکو در سال1951 به فردی که توانایی درک (خواندن و نوشتن) متن ساده ای را در زندگی روزانه داشت، با سواد گفته می شد. همگام با رشد و پیشرفت های وسیع در حوزه فنّاوری های اطلاعات و ارتباطات و سایر تحولات متأثراز این پیشرفت ها، مفهوم سواد نیز تغییر کرده است ، با پیدایش و گسترش انقلاب تکنولوژی در دهه 1980 ، جهان به مرحله نوینی گام نهاد که در آن رسانه ها ضمن تکامل و تنوع به یکی از اجزای اصلی جوامع بشری تبدیل شده اند؛ بنابراین برای اینکه بتوان در برابر رسانه های متعدد، مخاطبانی داشت که در کنار بهره برداری آگاهانه و فعالانه از این رسانه ها، خود را در مقابل چالش ها حفظ کنند، باید سواد جدیدی ایجاد کرد؛ پس نیازمند تعریف گسترده تری از سواد و افزایش فضای مفهومی آن هستیم که معمولاً به معنای توانایی خواندن و نوشتن صرف نیست بلکه» سواد رسانه ای « بهره مندی از تفکرمنتقدانه در برخورد با رسانه هاست که از آن به عنوان یاد می شود. این آموزش، روش و چهارچوب جدیدی فراهم می کند که برای زندگی شهروندی در قرن بیست ویکم ضروری است .ولیزاده و همکاران (1398)با توجه به زندگی در عصر رسانه ای و استفادۀ روزافزون افراد از رسانه ها به ویژه رسانه های تعاملی، و ازسوی دیگر افزایش آسیب های اجتماعی، ارتقای سطح سواد رسانه ای می تواند نقش مؤثری در کاهش آسیب ها و استفادۀ نقادانه و هوشمندانه از رسانه ها به ویژه رسانه های نوظهور داشته باشد. مؤثرترین راه برای کاهش خطرها و آسیب های اجتماعی ناشی از رسانه ها، علاوه بر تصویب قوانین، کسب آموزش های تخصصی و امنیتی استفاده از رسانه ها و در مجموع، ارتقای سطح سواد رسانه ای است.
مورهارس3 و همکاران (2020) به این نتیجه رسیدند که با آموزش سواد رسانه ای، خشونت پیشگیری می شود و رضایت بالایی افراد داشتند،فریمن وهمکاران4 (2004) اجراهای ورزشی با ابعاد زیاد و گوناگون همچون سختی ها، هیجان زیاد، حوادث هیجان آور، آرمان های سنتی، تقلب و پرخاشگری همراه است، لذا از مدت ها پیش گفته شده است که ورزش فراهم کنندۀ فرصت هایی برای ابراز احساسات و هیجاناتی نظیر پرخاشگری است که از یک طرف منجر به بهبود تسلط یافتن بر وضعیت های استرس زا و هیجان آور می شود و از طف دیگر ممكن است منجربه رفتار های خشونت آمیز و پرخاشگرانه گردد با این وجود رقابت های ورزشی، ورزشكاران، تماشاگران و مربیان را در وضعیت هایی قرار می دهد که ممكن است قواعد و هنجارهای رایج در ورزش را نقض و به رویارویی های پرخاشگرانه منجر کند، وان و همكاران5 (2000) همچنین از زمان پیدایش ورزش، پرخاشگری هواداران یكی از دغدغه های مسئولان کشور ها و نیز عموم مردم بوده است و چه در رسانه های داخلی و چه در رسانه های خارجی بعضاً شاهد این مسئله هستیم، وقتی تیم ورزشی کیفیت خوبی در مسابقه ارائه نمی دهد، پرخاشگری های کلامی و حتی آشوب های خیابانی رخ می دهد . همچنین مرندی و همکاران (1401) بیان می کنند که بین سواد رسانه ای و پرخاشگری در بین دانشجویان دانشگاه تبریز در سطح معنی دار (P≤%01 ) وجود دارد.
یكی از شاخه های هوش افراد، هوش اجتماعی می باشد ، سبزی و همکاران (1393)هوش اجتماعی را مجموعه ای از توانایی های را توصیف می کند که عبارت از درک مردم و مهارت های تعامل موفق با ان لازم است به عبارت دیگر هوش اجتماعی شامل توانایی برقراری روابط با دیگران و تشویق آنها به ارتباط و همکاری است. و یک عامل مهم برای کاهش پرخاشگری می باشد. فردی که هوش اجتماعی بالایی دارد می تواند در زمینه ارتباطی خود با دیگران به صورت عاقلانه ارتباط موثر برقرار کند و مذاکره نماید. نیمروزی و رضایی (1398) همچنین افراد با هوش اجتماعی خود، مشكلات ذهنی مانند پرخاشگری را حل می کنند،در همین راستا، هوش اجتماعی می تواند یک ضرورت برای تماشاگران باشد و با کمک این هوش، پرخاشگری خود را کاهش دهند.
بنابراین با توجه به موارد عنوان شده هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی ارتباط سواد رسانه ای و هوش اجتماعی با پرخاشگری تماشاگران لیگ برتر کشتی ایران. با توجه به نقش انكارناپذير سواد رسانهاي و هوش اجتماعی در شكل دهي و جهت دهي نشاط تماشاگران در جامعه هدف ،نیازمند به برنامه ریزی و جهت دهی که باعث کاهش پر خاشگری و ارضا نیازهای روانی تماشاگران با توجه به نوع ورزش آنها باشد. بررسی های محقق نشان می دهد که تحقیقی که ارتباط سواد رسانه ای و هوش اجتماعی با پرخاشگری تماشاگران لیگ برتر کشتی کشور مورد بررسی قرار دهد یافت نشده و این امر موجب خلاء علمی شده است و برای رفع چنین خلاأ علمی انجام تحقیق حاضر ضرورت دارد. نتایج تحقیق می تواند برای مدیران وتصمیم گیران لیگ برتر کشتی ایران و نظر به اهمیت فراوان آن برای حفظ تماشاگران و داشتن محیطی آرام برای تماشاگران نیاز به اهمیت تحقیق بیشتر در ارتباط با این موضوع را توجیه می کند. با توجه به مطالب عنوان شده محقق سعی دراد به این سوال پاسخ بدهد که آیا آیا سواد رسانه ای و هوش اجتماعی با پرخاشگری تماشاگران لیگ برتر کشتی ایران ارتباط دارد ؟
روششناسی پژوهش
پژوهش حاضراز نظر هدف کاربردی، از نوع روش توصیفی- همبستگی،بوده بر اساس زمان حال نگر ، و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری شامل همه تماشاگران لیگ برتر کشتی ایران در سال 1402 به درستی قابل شمارش نمی باشد و نمونه آماری براساس جدول مورگان 345 نفر می باشد .و از بین جامعه آماری نمونه ها به طور تصادفی از نوع در دسترس انتخاب شده اند، که پرسشنامه بین افراد توزیع و تعداد322 نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند. برای سنجش سواد رسانه ای از پرسشنامه سواد رسانه ای فلسفی (1393 (، دارای 20 سوال و دارای 5مولفه "درک محتوای پیام های رسانه ای، آگاهی از اهداف پنهان پیام های رسانه ای ، گزینش آگاهانه پیام های رسانه ای ، نگاه انتقادی به پیام رسانه ای وتجزیه تحلیل پیام های رسانه ای " براساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت استفاده شد . میزان ضریب پایایی برای پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ در مولفه درک محتوای پیام های رسانه ای(77%)، آگاهی از اهداف پنهان پیام های رسانه ای (82%)،گزینش آگاهانه پیام های رسانه ای(79%) نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای (80%) ،تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای اثر بخشی و سودمندی (75%) و برای کل پرسشنامه(78%)برآورد شده که نشان از سطح مطلوب پایایی پرسشنامه ها میباشد. همچنین با تایید اساتید روایی صوری پرسشنامه کسب شده است. برای سنجش هوش اجتماعی از پرسشنامه هوش اجتماعی کرون (2009(، دارای 21 سوال و دارای 3 مولفه ( پردازش اطلاعات اجتماعی ، مهارتهای اجتماعی و آگاهی اجتماعی (، براساس مقیاس پنج ارزشی لیكرت از استفاده شد. در پژوهش پرسشنامه کرون (2014)میزان ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه (75%) برآورد شده که نشان از سطح مطلوب پایایی پرسشنامه ها میباشد. همچنین با تایید اساتید روایی صوری پرسشنامه کسب شده است. و برای سنجش پرخاشگری از پرسشنامه پرخاشگری هنسی و شوارتز (2007) .که دارای 30 سوال و دارای سه مولفه (پرخاشگری کلامی، پرخاشگری فیزیکی و پرخاشگری هیجانی ) ، (، براساس مقیاس پنج ارزشی لیكرت استفاده شد. در پژوهش هنسی (2007)میزان ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه (89%) برآورد شده که نشان از سطح مطلوب پایایی پرسشنامه ها میباشد. همچنین با تایید اساتید روایی صوری پرسشنامه کسب شده است
به منظور تجزیه و تحلیل داده های گرد آوری شده در دو بخش انجام گردید. در بخش اول از آمار توصیفی برای طبقه بندی نمرات خام، طراحی جدول توزیع فراوانی و محاسبه شاخص های پراکندگی مانند میانگین و انحراف معیار و فراوانی استفاده شد. در بخش دوم، از آمار استنباطی برای تعیین وضعیت متغیرهای پژوهش از آزمون t تک نمونهای، برای تعیین روابط ساده همبستگی پیرسون و جهت پیش بینی روابط متغیرها رگرسیون خطی استفاده شد. از اطلاعات جمع آوری شده با استفاده نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتههای پژوهش
با توجه به( جدول شماره 1)نشان داد که بیشترین تماشاگران لیگ برتر کشتی در سال 1402 (9/28%)بین 21 تا 30 سال دارند و کمترین فراوانی آنها (3/6%)با سن بالاتر از 51 سال می باشد و همچنین نتایج نشان داد که (3/59%)تماشاگران متاهل و (7/40%) مجرد می باشد .طبق (جدول شماره 2) ارتباط معنی داری بین سواد رسانه ای با پرخاشگری در سطح معنی داری( %1=α )مشاهده شد، ارتباط معنی داری بین سواد رسانه ای با هوش اجتماعی در سطح معنی داری( %1=α )مشاهده شد، ارتباط معنی داری بین هوش اجتماعی با پرخاشگری در سطح معنی داری( %1=α) مشاهده شد و ارتباط معنی داری بین مولفه های سواد رسانه ای( آکاهی از پنهان، گزینش آگاهانه و تجزیه و تحلیل )با پرخاشگری در سطح معنی داری (%1=α )مشاهده می شودو مولفه های (درک محتوا و نگاه انتقادی ) در سطح معنی دار( 5%=α) مشاهده گردید.
جدول1: یافته های توصیفی مربوط به اطلاعات تماشاگران لیگ برتر کشتی از لحاظ جمعیت شناختی
ویژگی |
| شاخصهای آماری |
ویژگی |
| شاخصهای آماری | |||
فراوانی | درصد فراوانی | فراوانی | درصد فراوانی | |||||
| 20 سال کمتر | 74 | 22/3 |
مدرک تحصیلی | زیر دیپلم | 41 | 12/3 | |
21 تا 30 سال | 96 | 28/9 | دیپلم | 90 | 27/1 | |||
طبقات سن | 31 تا 40 سال | 90 | 27/1 | کاردانی | 87 | 26/2 | ||
41 تا 50 سال | 51 | 15/4 | کارشناسی | 92 | 27/7 | |||
50 سال بالاتر | 21 | 6/3 | کارشناسی ارشد بالاتر | 22 | 6/6 |
یافته های توصیفی براساس جدول شماره 1 درصدهای مربوط به طبقات سن20 سال و کمتر، 21 تا 30 سال، 31 تا 40 سال، 41 تا 50 سال، 51 سال و بالاتر به ترتیب برابر با (3/22%،9/28%،1/27%،4/15%و 3/6%) می باشد. درصدهای مربوط به مدارک تحصیلی زیر دیپلم، دیپلم، کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و بالاتر به ترتیب برابر(3/12% ،1/27% ،2/26% ، 7/27% و 6/6% ) می باشد.
جدول شماره 2 نتایج ضریب پیرسون
متغیر ها | R | R^2 | sing | |
سواد رسانه ای با پر خاشگری | -0/224 | 0/6 | %01 | |
سواد رسانه ای با هوش اجتماعی | 284/0 | 8/0 | %01 | |
هوش اجتماعی با پر خاشگری | 515/0- | 27/0 | %01 | |
مولفه های سواد رسانه ای با پر خاشگری | درک محتوا | 115/0- | 2/0 | 05% |
آگاهی از پنهان | 251/0- | 6/0 | %01 | |
گزینش آگاهانه | 134/0- | 2/0 | %01 | |
نگاه انتقادی | 152/0- | 3/0 | 05% | |
تجزیه و تحلیل | 221/0- | 5/0 | %01 |
طبق جدول شماره 2 بین سواد رسانه ای با پر خاشگری(P≤%01وr=0/234) رابطه معنا داری وجود دارد ،بین سواد رسانه ای با هوش اجتماعی رابطه معنا داری وجود دارد، بین هوش اجتماعی با پرخاشگری رابطه معنا داری وجود دارد. بین مولفه های سواد رسانه ای با پرخاشگری رابطه معنا داری وجود دارد.
جدول3: آزمون تحلیل واریانس در خصوص پیش بینی پرخاشگری براساس سواد رسانه ای
متغیر پیش بین | مدل | مجموع مجذورات | Df | میانگین مجذورات | F | Sig |
سواد رسانه ای | رگرسیون | 267/4 | 1 | 267/4 | - |
|
باقیمانده | 912/73 | 330 | 224/0 | 053/19 | 01% | |
کل | 179/78 | 331 |
|
|
|
نتایج جدول شماره 3 نشان میدهد که رابطه خطی بین دو متغیر سواد رسانه ای با پرخاشگری تایید می شود. به عبارتی ضریب تعیین معنادار است.
جدول شماره4: ضرایب رگرسیون خطی
مدل | ضرایب غیر استاندار | ضرایب استاندار بتا | T | Sig | |
β | خطای استاندار | ||||
مقدار ثابت | 3/234 | 0/192 |
-/235 | 16/830 | 01% |
سواد رسانه ای | -/228 | 0/52 | -4/365 | 01% |
طبق جدول شماره 4 تحلیل رگرسیون نشان میدهد که سواد رسانه ای ( p≤0%01 ,t=-4/365)توانایی پیش بینی پرخاشگری را دارد. بر اساس نتایج ضریب بتا، به ازای یک واحد انحراف معیار افزایش در سواد رسانه ای، میزان پرخاشگری (-/235)انحراف معیار کاهش می یابد.
جدول 5: آزمون تحلیل واریانس در خصوص پیش بینی پرخاشگری براساس هوش اجتماعی
متغیر پیش بین | مدل | مجموع مجذورات | Df | میانگین مجذورات | F | Sig |
هوش اجتماعی | رگرسیون | 759/20 | 1 | 759/20 | - |
|
باقیمانده | 420/57 | 330 | 174/0 | 304/119 | 01% | |
کل | 179/78 | 331 | - |
|
|
نتایج جدول شماره 5 نشان میدهد که رابطه خطی بین دو متغیر هوش اجتماعی باپرخاشگری(P≤0%1وF=119/304) تایید می باشد و به عبارتی ضریب تعیین معنا دار می باشد.
جدول شماره6: ضرایب رگرسیون خطی
مدل | ضرایب غیر استاندار | ضرایب استاندار بتا | T | Sig | |
β | خطای استاندار | ||||
مقدار ثابت | 4/259 | 171/0 | 515/0. | 839/24 | 01% |
هوش اجتماعی | -0/515 | 0/47 | 923/10- | 01% |
با توجه به جدول شماره 6 تحلیل رگرسیون نشان می دهد که هوش اجتماعی ( ( p≤0%01 ,t=-10/923 توانایی پیش بینی پرخاشگری را دارد. بر اساس نتایج ضریب بتا، به ازای یک واحد انحراف معیار افزایش در هوش اجتماعی، میزان پرخاشگری(515/0) انحراف معیار کاهش می یابد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این پژوهش طبق جدول شماره 2نشان می دهد که بین سواد رسانه ای با پرخاشگری (P≤%01وr=0/234) رابطه معناداری وجود دارد،.که با نتایج مرندی و همکاران (1401) ، سعیدی و فرهادی(1399) ،شجاعی و همكاران(1395) و مورهارس و بروکس (2020) هم خوان است همچنین سواد رسانه ای، سطح خشونت را پیش بینی می کند، وب و همكاران (2010) عقیده دارند که سواد رسانه ای می تواند به عنوان یک استراتژی پیشگیری از خشونت باشد، همچنین با نتایج تحقیق بیكهام و اسلابی6 (2012)متعقدند توانایی در مهارتهای سواد رسانهای به تصاویر رسانهای جدید باعث کاهش پرخاشگری می شود و ناگل7(2018) به این نتیجه رسید افراد با توسعه شیوه انتقادی سواد رسانه های اجتماعی کمتر دچار پرخاشگری می شوند .که آموزش سواد رسانه ای در رسانه های ورزشی می تواند به کاهش خشونت ورزشكاران و تماشاگران کمک بسزایی کند ، همخوان می باشد، پس می توان گفت رسانه ها به عنوان یكی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار در بروز رفتارهای پرخاشگرانه محسوب می شوند . با توجه به اینكه بیشتر هواداران وقت بیشتری را به نسبت روزنامه، جراید ورزشی و اینترنت صرف تماشای تلویزیون برای پیگیری اخبار تیم محبوب خود می کنند، بیشتر تحت تاثیر پرخاشگری قرار می گیرند. بر این اساس بهترین روش های مقابله با خشونت سواد رسانه ای است.
همچنین نشان می دهد که بین سواد رسانه ای با هوش اجتماعی(P≤%01وr=0/284) رابطه معناداری وجود دارد . که با نتایج جهانی و همکاران (1401) ، ایجی و سلیمانی(1399) همخوان می باشد. پس می توان گفت سواد رسانه ای علاوه بر توانایی ملحوظ در سواد سنتی، که همان توان خواندن و نوشتن بود، توانایی تحلیل و ارزشیابی پیام ها و قدرت تولید و انتقال اطلاعات به دیگران در قالب های مختلف و با ابزار گوناگون را در انسان پدید می آورد. این گونه از سواد، با توانمند کردنانسان بر درک نحوه کار رسانه ها و نحوه معنی سازی آن ها، ماهیت و اهداف تولید پیام رسانه ها و تاثیرات و تكنیک های رسانه های گوناگون، او را از مصرف کنندگی صرف خارج کرده و در برابر اثرات رسانه ها مقاوم می سازد. از این رو می توان به تاثیر سواد رسانه ای بر هوش اجتماعی پی برد. با داشتن هوش اجتماعی افراد می توانند با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنند و مهارت سواد رسانه ای آن ها افزایش یابد
و همچنین نشان می دهد که بین هوش اجتماعی با پرخاشگری (P≤%01وr=-0/515) رابطه معناداری وجود دارد.که با نتایج شكاری و همکاران (1399) نتایج تحقیق آنان همبستگی منفی و معناداری را بین هوش اجتماعی و پرخاشگری و مولفه های آن یعنی پرخاشگری کلامی؛ پرخاشگری فیزیكی، خشم و خصومت نشان داد. از نتایج دیگر تحقیق آنان این است که هر چقدر هوش اجتماعی بیشتر باشد. احتمال بروز رفتارهای پرخاشگرانه در آن ها کمتر خواهد بود، جمالی قره قشلاقی وهمکاران (1394) نتایج پژوهش آنان نشان داد که بین هوش اجتماعی با مؤلفه های پرخاشگری رابطه منفی و معناداری وجود دارد. از سویی نتایج تحلیل رگرسیون آنان نشان داد که متغیرهای پرخاشگری که شامل کلامی، پرخاشگری فیزیكی و سازگاری قادرند تغییرات متغیر هوش اجتماعی را پیش بینی کنند. و لبد8 (2022) به این نتیجه رسید که هوش اجتماعی یكی از عواملی بر انتظارات اجتماعی تاثیر مثبت ایجاد می کند و . هوش اجتماعی بر ذهن افراد در نتیجه بر کنترل پرخاشگری اثر می گذارد. همچنین با نتایج تحقیق لوفلی و همکاران ((2016)9 به این نتیجه رسیدند که هوش اجتماعی با پرخاشگری رابطه معناداری وجود دارد. همچنین با هوش اجتماعی پرخاشگری کاهش می آید ، همخوان می باشد که.می توان گفت جنبه ها مربوط به رفتار نابهنجار تماشاگران رویدادهای ورزشی ناشی از ناکامی آنان در تحقق یافتن اهدافشان در جریان رقابت های ورزشی است و یكی از این موارد پرخاشگری تماشاگران می باشد. همچنین تربیت هوش اجتماعی به منظور افزایش ظرفیت روبه رو شدن با مشكلات و سازگاری مؤثر با دیگران بسیار کلیدی است و با توجه به اینكه یكی از مشكلات افراد کنترل خشم می باشد. همچنین هوش اجتماعی برقراری بهتر با دیگران را امكان پذیر می سازد و در نهایت می تواند خشونت را کاهش دهد. بنایراین هوش اجتماعی می تواند پرخاشگری تماشاگران را کاهش دهد. طبق جدول شماره 4 و 6 نشان می دهد که سواد رسانه ای و هوش اجتماعی توانایی پیش بینی پرخاشگری رادارد پس با نتایج تحقیق شجاعی و همكاران (1395) ، سعیدی وهمکاران (1399) ،جمالی قره قشلاقی و همکاران(1394 ) به این نتیجه رسیدند که هوش اجتماعی قادر است پرخاشگری را پیش بینی کند، هم خوان می باشد. پس می توان گفت با در نظرگرفتن عامل های اجتماعی گوناگون مانند ساختار و نوع ورزش از نظر میزان برخورد فیزیكی، به عامل های محیطی نیز که رویداد در بستر آن شكل می گیرد، نهادهای مؤثر در جامعه پذیری بویژه رسانه های همگانی، خانواده، آموزش و پرورش، و ساختار ارزش ها و هنجارهای حاکم بر جامعه و محیط های ورزشی در ایجاد و شكل گیری خشونت و پرخاشگری ورزشی توجه دارد . دیدگاه جامعه شناختی و روانشناسی اجتماعی تمایل دارد که به اثر پدیدۀ اجتماعی بزرگتر از قبیل فرهنگ، ساختار اجتماعی و محیط های اجتماعی بر پرخاشگری تماشاگران تأکید کند . یكی از مهارت های اجتماعی تاثیر بر کاهش پرخاشگری هوش اجتماعی است که با برقراری بهتر تماشاگران با محیط اطراف ورزشی می توانند بر خشم خود کنترل کنند. همچنین یكی از عوامل پرخاشگری در تماشاگران ورزشی بازتاب خبری در رسانه های جمعی می باشد که با بالا بردن سوادرسانه ای خود می توانند خشم خود را کنترل کنند و در نهایت از مسابقات ورزشی رضایت داشته باشند.
با توجه به اینکه در این تحقیق نشان داد که بین سواد رسانه ای با پرخاشگری رابطه منفی و معناداری وجود دارد. پیشنهاد می شود به مدیران ارشد فدراسیون کشتی کارگاه های آموزشی تاثیر سواد رسانه ای بر کاهش خشونت برای تماشگران برگزار کنندو همچنین که بین سواد رسانه ای با هوش اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.و پیشنهاد می شود که برای مدیران فدراسیون کشتی یک جلسه برگزار شود تا سواد رسانه ای و هوش اجتماعی تماشاگران شناسایی و با حضور یک روانشناس ورزشی در جهت تشکیل کار گروهی به منظور بررسی وضعیت سواد رسانه ای و هوش اجتماعی صورت گیرد.
تشکر و قدردانی
نویسندگان مقاله از همکاری تمامی افراد شرکتکننده در این پژوهش تشکر و قدردانی مینمایند. همچنین از داوران محترم، جهت ارائه نظرهای ساختاری و علمی سپاسگزاری میگردد..
منابع
رحمتی، محمدمهدی. (1388). جامعه شناسی خشونت ورزشی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی نیمروزی،
محمد امین، رضایی، علی محمد(1398). مقایسه هوش اجتماعی و هویت جنسی، پرخاشگری و گرایش به اعتیاد در نوجوانان وابسته به بازی آنلاین ویدئویی GTA و نوجوانان عادی: مطالعه مقطعی. پژوهش در علوم توانبخشی، 15 – 5) ،( 293 - 287 .
حسینی پاکدهی، علیرضا؛ شبیری، حسنیه السادات( 1396)"آموزش سواد رسانه ای در فضای مجازی" )مقایسه وب سایت مدیا اسمارتس کانادا و وب سایت سواد رسانه ای ایران(،فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، سال سوم، شماره 76
ارتقای در "تفکر و سواد رسانه ای" نقش کتاب درسی" ولیزاده ،کمال .جعفری ،علی .(1398)،" فصلنامه ارتباط پژوهش،شماره 4 (پیاپی100) ابعاد سوادرسانه ای دانش آموزان مقطع دوره دوم متوسط شهر اردبیل ."
سبزی ،ندا .یوسفی ، فریده . (1393) . " بررسی علی هوش اجتماعی ، خود کار آمدی عاطفی در مهارت های ارتباطی " مجله روانشناسی .18 (70)
سعیدی، مرضیه؛ فرهادی، هادی ( 1399 )، پیش بینی پرخاشگری و اعتیاد به بازی های رایانه ای بر اساس سواد رسانه ای مادران در دانش آموزان دوره متوسطه اول. ششمین کنفرانس بینالمللی بازیهای رایانهای، فرصتها و چالشها، اصفهان
شجاعی، ثاراله؛ دهداری، طاهره؛ دوران، بهناز؛ اله نوری، کرامت؛ شجاعی، محمد( 1395 )، تأثیر آموزش سواد رسانهای بر پرخاشگری و نگرش به خشونت در 1401 بازی های رایانه ای خشن. فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، 8 ،
جهانی، امیر؛ تاجیک اسماعیلی، سمیه. ( 1401 ). رابطۀ سواد رسانهای و هوش اجتماعی کاربران شبكههای اجتماعی مجازی )مورد مطالعه: دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران(. فصلنامه عملی دین و ارتباطات،( 29 ، 1 ،).
دعا گویان، داوود؛ عبدالرحمانی، رضا؛ پرویزی، رضا(1399)، نقش رسانه ها در بروز پرخاشگری مسابقات ورزشی فوتبال. مطالعات فرهنگی اجتماعی المپیک، (2-1-65)
ایجی، الهام؛ سلیمانی، نادر(1396). پیش بینی سواد رسانه ای دانش آموزان بر اساس هوش اجتماعی و سرمایه اجتماعی آنان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 4 ، 37 - 25 .
شكاری، عباس؛و یزد خواستی، علی(1392 ) بررسی هوش اجتماعی و پرخاشگری دانشآموزان پسر دورۀ متوسطۀ پژوهش های برنامه ریزی درسی و آموزشی پاییز و زمستان،
جمالی قره قشلاقی، الهه؛ عیسوی، محسن(1394).. بررسی رابطه هوش اجتماعی با کنترل پرخاشگری و افزایش سازگاری فردی در بیندانشجویان علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سال تحصیلی 1394. دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، مشهد-
Castells, Manuel (2011), The rise of the network society: The information age:Economy, society, and culture (Vol. 1): John Wiley & Sons..
Friman, M., Nyberg, C., & Norlander, T. (2004). Threats and Aggression Directed at Soccer Referees: An Empirical
Lee, J.E., Wong, C. M. T., Daya, J. D., Maxwella, S. E., & Thorpe, P. (2000). Social and academic intelligences: a multitraitmultimethod study of their crystallized and fluid characteristics, Personality and Individual Differences, 29, 539 553.
Moorhouse, E., & Brooks, H. (2020). Critical media literacy approaches to violence prevention: A research note. Journal of Media Literacy Education, 12(1), 84 99
Maryam Heydarlou, Ida Rezaei, (2022) "Investigating the relationship between media literacy, cyberspace aggression and critical thinking among students of Nebriz University. Quarterly Journal of Curriculum and Learner-Centered Education, Volume 2, Number 4 (Persian).
Philosophi, . (2013) Investigating the relationship between media literacy and lifestyle (case study): adolescents aged 15 to 18
Tehran's sixth district high school. Master's thesis. Islamic Azad University, Tehran East Branch
Bickham, D. S., & Slaby, R. G. (2012). Effects of a media literacy program in the US on children's critical evaluation of unhealthy media messages about violence, smoking, and food. Journal of Children and Media, 6(2), 255-271.
Nagle, J. (2018). Twitter, cyber-violence, and the need for a critical social media literacy in teacher education: A review of the literature. Teaching and Teacher Education, 76, 86-94.
Lebed, F. (2022). “So-called Evil”: Aggression in Competitive Sports in the Mirror of Social Expectations. In Evil in the Modern World (pp. 147-160). Springer, Cham.
Loflin, D. C., & Barry, C. T. (2016). ‘You can't sit with us:’Gender and the differential roles of social intelligence and peer status in adolescent relational aggression. Personality and individual differences, 91, 22-26.
Smailova, D., Sarsekeyeva, Z., Kalimova, A., Kenenbaeva, M., & Aspanova, G. (2023). Means of media literacy development in the educational process of primary school children. Educational Media International, 60(1), 48-66.
Crowne, K. A. (2009). The relationships among social intelligence, emotional intelligence and cultural intelligence. Organization Management Journal, 6(3), 148-163.
[1] : Smailova.D.et al
[2] : Castells
[3] : Moorhouse, E., & Brooks, H
[4] : Friman, Nyberg & Norlander
[5] : Wann et al
[6] : Bickham, D. S., & Slaby, R. G
[7] : Nagle, J
[8] : Lebed, F
[9] : Loflin, D. C., & Barry, C. T