Identifying the dimensions and components of the knowledge sharing implementation model in educational organizations (case study: school principals in Ahvaz)
Subject Areas : ManagementOmid Ahmadi Babadi 1 , Yadollah Mehralizadeh 2 , Maria Nasiri 3 , Mohammad Hosseinpour 4
1 - PhD student, Department of Educational Management, Ahvaz branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
2 - Professor, Department of Educational Management, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran (corresponding author).
3 - Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
4 - Associate Professor of Educational Management, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
Keywords: Knowledge, Knowledge Sharing, Knowledge Management, School Managers,
Abstract :
The main objective of this research is to identify the dimensions and components of the knowledge-sharing implementation model in educational organizations. In today's world, knowledge sharing is recognized as a vital factor in improving educational quality and enhancing the performance of educational organizations. Given the importance of this topic, the present study examines and analyzes various aspects of this process in the Education Organization of Ahvaz.
The research method is qualitative with a grounded theory approach. The statistical population of this study includes all experts, specialists, managers, and educational leaders in the Education Organization of Ahvaz. Data collection was conducted through purposive sampling until data saturation was achieved.
Ultimately, semi-structured interviews were conducted with 15 members of the statistical population. This method allows for open-ended questions and interview flexibility, leading to a deeper understanding of the participants' opinions and experiences.
For data analysis, qualitative content analysis was employed, focusing on open and axial coding. The results of this research indicate that the main factors affecting knowledge sharing include five key factors: individual factors (with 8 components), organizational factors (with 8 components), and cultural factors (with 5 components), infrastructural factors (with 5 components), and managerial factors (with 5 components).
These findings highlight the importance of addressing various dimensions of knowledge sharing in educational organizations. They can assist managers and educational policymakers in designing and implementing effective strategies to improve educational quality.
ابراهیمیان جلودار، یاسر و ابراهیمیان جلودار، محمود(۱۳۹۰). چابکی سازمانی: سرعت پاسخ گویی و انعطاف پذیری سازمانی. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هشتم، شماره ۳۹، ص ۳۴- ۱۳.
احمدی، علی اکبر، صالحی، علی (1398)، مدیریت دانش، تهران، انتشارات پیام نور.
اعظمی، اکبری، پیمان، کریمی. (1400). تأثیر مدیریت راهبردی بر مدیریت دانش منابع انسانی: نقش میانجی رسانههای اجتماعی. علوم و فنون مدیریت اطلاعات.
امیرنژاد، قنبر و خسرویپور، الهام (۱۳۹۴). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر چابکی سازمانی: دانشگاه های دولتی استان خوزستان. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، شماره ۱۷۹، صص ۴۲ -۴۹.
آرین پور، مرضیه (1395)، میزان رعایت استانداردهای ایزو/آی.ای.اس. 27002 و 27019 در حوزه "مدیریت امنیت اطلاعات" در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا تهران.
بارانی برواتی، هادی و جوادی، مهلا و ارباب زند، عابده (1395). مدیریت دانش، داده و اطلاعات در سازمان،اولین همایش ملی ایده های نوین در مهندسی برق و کامپیوتر،جیرفت.
باغبان، ناصر، افلاکیفرد، حسین، همراهی، مهرداد. (1400). مؤلفههای استقرار مدیریت دانش در اداره کل ثبت احوال استان بوشهر. تحقیقات مدیریت آموزشی، 12(48)، 57-76.
بلوه، خدیجه، ثقفی، فاطمه، موسی خانی، محمد، تاجفر، امیرهوشنگ، & محقر، علی. (1400). ارائه چارچوب مدیریت دانش در شرکتها متناسب با نوآوری باز با روش فراترکیب. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 9(4)، 45-74.
بیدختی، علی اکبر، کیانی فر، فرنوش. (1394). بررسی رابطه مدیریت دانش با عملکرد سازمانی در شرکت های بین المللی شده ایرانی. تحقیقات بازاریابی نوین(5)، ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی)، 63-78.
پریرخ مهری، زاهدی مهدی (1390). بررسی مخزن سازمانی دانشگاه فردوسی مشهد و سنجش میزان همخوانی آن با معیارهای تخصصی. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. ۱۳۹۰; ۲۶ (۳) :۵۱۹-۵۴۵.
پریرخ مهری، زاهدی نوقابی مهدی (1394). چگونگی ارزیابی نرم افزارهای مخزن سازمانی: تجربه ای از یک مورد. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. ۱۳۹۴; ۳۰ (۳) :۷۸۵-۸۲۲.
تولایی روح الله ، بامداد صوفی جهانیار ، علی رضاییان، جمشید صالحی صدقیانی، (۱۳۹۲). ارائه الگوی توسعه شبکه های دانش در هاب های پژوهش و فناوری صنعت نفت با استفاده از الگوهای جهانی، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، ۴(۱۳)، ۵۵.
تیلور، آرلینجی (1390) سازماندهی اطلاعات ترجمه محمدحسین دیانی. مشهد: انتشارات کتابخانه رایانه ای .
جرفی، حسن(۱۳۹۲).بررسی رابطه بین نوع آوری سازمانی و چابکی سازمانی در نیروگاه رامین اهواز، پایان نامه کارشناس ارشد.
Abbas, J., & Kumari, K. (2021). Examining the relationship between total quality management and knowledge management and their impact on organizational performance: a dimensional analysis. Journal of Economic and Administrative Sciences, (ahead-of-print).
Aguillo, I.F. Altmetrics of the Open Access Institutional Repositories: a webometrics approach. Scientometrics 123, 1181–1192 (2020). https://doi.org/10.1007/s11192-020-03424-6.
Ahmad, F., & Karim, M. (2019). Impacts of knowledge sharing: a review and directions for future research. Journal of Workplace Learning.
Ahmad, F., & Karim, M. (2019). Impacts of knowledge sharing: a review and directions for future research. Journal of Workplace Learning.
Ahmed, Y.A., Ahmad, M.N., Ahmad, N. and Zakaria, N.H. (2019), “Social media for knowledge-sharing: a systematic literature review”, Telematics and Informatics, Vol. 37, pp. 72-112.