Analyzing the content of Imam Ali (as) letters with the focus on the cultural competence of university administrators
Subject Areas : Journal of Cultural Management
ZAKIEH BEIKI
1
,
Sayyed Mohammad Reza Davoodi
2
,
سعید شریفی
3
1 - PhD Student, Public Administration, Isfahan Branch, Islamic Azad University, Khorasgan, Iran
2 -
3 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
Keywords: content analysis, cultural competence, university administrators, letters, Nahjul Balagha, ,
Abstract :
Defining the competencies of cultural and social administrators requires a correct explanation of the cultural perspective and, consequently, defining the cultural needs and expectations of university cultural administrators. It is a social field and requires recognizing the competencies and special characteristics of managers in this field, so to identify this important, qualitative research method (content analysis method) has been used, so that after studying the literature and extracting the theoretical framework, the total content of 79 letters , From the noble book of Nahj al-Balagheh, has been analyzed and selected sentences and phrases including Persian text and address in 289 signs in 6 dimensions, which include: having vision skills, social relations management, justice establishment skills, empathy skills, value-social competence, Religious ethics and 15 categories and 77 subcategories were explained. In this study, Atlas TI8 software was used for classification and coding. Finally, after the final analysis, the competency model of future university administrators was presented. The concepts and components of cultural competence of university managers obtained for managers are used in areas such as employment, succession training, human resource development, identifying the organization's need for required personalities and identifying key people in the university.
-نهج البلاغه
- اثباتی، ز .(1385 ). شایستگی ، درمدیر یت و رهبری و بومی سازی آن ،مجموعه مقالات اولین همایش توسعه شایسته سالاری در سازمان ها، تهران: جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران.
-اسکندری، م؛ محمدی، ا؛ ع ا، حسن؛ سیف، ب. (1393).سبک رهبری فرماندهان نظامی از دیدگاه امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام در نهج البالغه، دو فصلنامه مدیریت اسلامی، س 88 ،ش 7 : .04 ـ 7
- اردلان، م ر ؛ نعمتی، ل؛ جعفری، ز . (1393). فرهنگ سازمانی و توانمندسازی روانشناختی مدیران گروه های آموزشی از دیدگاه اعضای هیأٌت علمی دانشگاه بوعلی سینا. دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در علوم مدیریت و حسابداری.
- امامی میبدی، ا ع ، رحیمیان، ح، عباسپور ، ع، غیاثی ندوشن ، س . (1398) طراحی الگوی شایستگی های رهبری در دانشگا های دولتی شهر تهران، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، 11 ،ص 137 -166.
- بابایی، م ب، (۱۳۹۱)، سبک فرماندهی در فرهنگ علوی ، مجله سیاست دفاعی، س بیستم، ش ۸۱ .
- بنیادی نائینی، ع ، کامیفیروزی، م ح .(1392)طراحی الگوی شایستگی های مدیران و فرماندهان ناجا از دیدگاه نهج البلاغه با استفاده از روش داده بنیاد و الگوسازی معادلات ساختاری. مجله نظارت وبازرسی .22-2 :2۱ شماره، 2.
- خان احمدی ، ا ؛ مدنی، س م ،(۱۳۹۲)، منشور فرماندهی کار آمد بر گرفته از نهج البلاغه. فصلنامه مدیریت اسلامی، س بیست و یکم، ش ۲: ۲۲۳ – ۲۵۳.
- رضایت ،غ م ،یمنی دوزی،م ،کیامنش،ع ا،نوه ابراهیم،ع ،(1390).معماری الگوی شایستگی ،دو فصلنامه مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین ،2،ص ۸۱-۴۹.
-- رضائیان ،ع. 1395. اصول مدیریت. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی
- صناعی، ف ؛شیخ الاسلامی کندلوسی ،ن. (1397). دستاوردهای تفکر اسلامی با رویکرد سیستمی در مدیریت. مجله پویش در آموزش علوم انسانی . 83-99.
- مروتی، س ، رضایی، ز. (1392).شاخص های ارتباط مطلوب مردم با زمامدار در نهج البالغه. فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه«. سال 1 ،شماره 1 :25-3.
-باردن، ل. (1375ش)، تحليل محتوا، ترجمه ي مليحه آشـــتياني و محمد يمني دوزي، تهران: انتشارات دانشگاه شهيد بهشتي.
-بیات، ع ال ؛ محمددینی، م ؛ صادقی، م ، حیدری دلگرام، م ح. )۱۳۹۰(. بررسی ویژگی های استعدادی فرماندهان نظامی از دیدگاه قرآن کریم، فصلنامه مدیریت اسلامی، س بیست و چهارم، ش ۶: ۱۹۱-۱۸۹
-جاني پور، م (1393ش)، تبيين ســـاختار حاكم برمكاتبات امام هادي(ع) ، پژوهش نامه حكمت اهل بيت، سال اول، شماره دوم.
-جعفری نیا, س , وکیلی, ی , عرب احمدی, ا ب , چاقمی, ح . (1398). ارائه مدل شایستگی رایزنان و وابستگان فرهنگی ج.ا.ا با استفاده از مرور نظاممند. پژوهش های روابط بین الملل, 9(4), 173-218.
-چیت ساز، ا.، و ذوالفقارزاده، م.، و غیاثی ندوشن، س. (1391). تدوین الگوی شایستگی های محوری مدیران فرهنگی - اجتماعی دانشگاه ها در ایران اسلامی.مدیریت در دانشگاه اسلامی, 1(2), 27-48
-ديويس، ا. (1373).مديريت فرهنگ سازمان، ترجمه: ميرسپاسي، ناصر و پريچهرمعتمد گرجي، تهران، مرواريد، 1
-زارعی متین, ح , رحمتی, م ح , موسوی, س م م , ودادی, ا . (1393). طراحی مدل شایستگی مدیران در -سازمانهای فرهنگی کشور. فصلنامه علمی مدیریت سازمانهای دولتی, 2(شماره 4 (پیاپی 8), 19-36.
-سلطاني، ا، (1388)، مديران فرهنگي، شايستگي ها و مهارت ها،مجله تدبیر، شماره 204 -ارديبهشت 8; از ص 50 تا ص50.
-صدری ایوبی، ح. (1399). شناسایی، اولویت بندی ابعاد و مؤلفههای ارزیابی شایستگی مدیران (مطالعه موردی: شهرداری منطقه 5 تهران)، فصلنامه پژوهشهای جدید در مدیریت حسابداری، دوره جدید، شماره 36، صص 82-59.
-عزتي، م . (1376ش) ، روش تحقيق در علوم اجتماعي، تهران: موسسه تحقيقات اقتصادي دانشگاه تربيت مدرس.
-عقیلی، ر ، محمودی ثانی، ا ، فتاحی میلاسی، ح ،رحیمی ریگی، س،(1393).عوامل موثر در شایستگی فرهنگی و اقتصادی مدیران،اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی آسیب های اجتماعی وفرهنگی ایران،تهران،
-مروتی، س.، و رضایی، ز. (1392). شاخص های ارتباط مطلوب مردم با زمامدار در نهج البلاغه. پژوهشنامه نهج البلاغه, 1(1), 25-37.
-منتظری، م ؛ بهمنی، ا ؛ فتحی زاده، ع . (1397).الگوی حکمرانی خوب از دیدگاه نهج البالغه: گامی در جهت تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مجله مطالعات الگوی پيشرفت اسلامی ایرانی، پیاپی 77 :700 ـ 750.
-موسی زاده ، ز ،عدلی،م.(1388).معیارهای انتخاب وانتصاب مدیران با رویکرد شایسته گزینی در نهج البلاغه،اندیشه مدیریت،۱،ص 103-132
-نریمانی, ز, طاهری نیا, ع ب . (1398). واکاوی مقولۀ آگاهیبخشی در نامههای امام علی(ع) به مردم براساس روش تحلیل محتوای کیفی. فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه .(26)89،7-107.
-نوبری, ع ر, یعقوبی هیق, س ش ا. (1399). تحلیل محتوای نامه های امام علی (ع) به کارگزاران با محوریت اصول حکمرانی ،پژوهش های سیاست اسلامی, 8(17)41-71.
-هولسـتي، اُل.آر (1373ش)، تحليل محتوا در علوم اجتماعي و انسـاني، ترجمه نادر سـالار زاده اميري، تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبايي.
-یوسفی شیخ رباط، م ر؛ بابایی، ف.(1397).استخراج مؤلفه های حکمرانی خوب براساس نامه مالک اشتر و بررسی تطبیقی با اسناد بالاستی جمهوری اسلامی ایران، پژوهشنامه نهج البلاغه، پیاپی 87 :775 ـ 705.
-Acosta ,P. (2010 (Promotion dynamics the Peter Principle: Incumbents vs. external hires, Labour Economics,17, 975–986
-Armstrong, M. (2006). A Handbook of Human Resource Management Practice. 10 th Edition. London: Kogan page.
-Kansal, J., & Singhal, S. (2018). Development of a competency model for enhancing the organisational effectiveness in a knowledge-based organisation. International Journal of Indian Culture and Business Management, 16(3), 287-301.
-Mojab & et al. (2011). Applying competency based Approach for Entrepreneurship education. Procedia and Behavioral Sciences(12) 436-447.
-Niazi, A., Faraz, H. A., Arshad, B., & Asghar, W. (2020 Impact of Managerial Competency and Learning Orientation on Job Performance. Journal of Accounting and Finance in Emerging Economies, 6(3), 885-896.
- Gigliotti, B. D., & Ruben R. A. (2016). Leadership as social influence: An expanded view of leadership communication theory and practice. Journal of Leadership & Organizational Studies, 23(4), 467.
- Raisiene,A.G.(2014).Leadership and managerial competences in a contemporary organization from standpoint of Business Executives. Journal of Economics & Sociology,7(3), 179.
- Saltsman, G. (2014). Global leadership competencies in education: A delphi study of unesco delegates and administrators. Lamar University, Beaumon .
- Savanevičienė, A., Čiutienė, R., &Rūtelionė, A. (2014). Examining leadership competencies during economic turmoil. Procedia, Social and Behavioral Sciences, 156.
-Sánchez, J. 2011. University training for entrepreneurial competencies: Its impact on intention of venture creation. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2), 239-254
-Shun,HsienYu & Wang, KuoYan.2020. The Application of a Managerial Competency Model in Employee Promotion—Combination of AHP and VIKOR Methodology. International Journal of Business and Management; Vol. 15, No. 7
-Uddin Ahmed, K. (2019). Effective management development tactics in the workplace. Training and Development Course, School of Business & Economics, North South University