The relationship between academic support and procrastination with Passion for education in sixth grade elementary school students
Subject Areas : Journal of Educational PsychologyZahra Sarani 1 , Maryam Safari 2
1 - M.A, Department of Educational Scinecs, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran
Keywords: academic support, procrastination, Passion for education, students,
Abstract :
The main purpose of the research was to investigate the relationship between academic support and procrastination with Passion for education. The research method was descriptive, correlational, and applied in terms of purpose. The statistical population of the study included all 1900 sixth-grade female students in Azadshahr city, of which 320 were selected by simple random sampling based on the Krejci and Morgan table. The measuring instruments were Sands and Plaquette's educational support questionnaire (2005), Procrastination (Savari, 2019), Willett et al Passion for education questionnaire (2011). Statistical analysis of the data using SPSS software showed that there is a significant relationship between academic support and procrastination. There is a negative and significant relationship between procrastination and Passion for education of female students. Academic support and procrastination can predict students' Passion for education.
اميري جوميلو، مـيکائيل. (١٣٩٤). تـعيين رابطه جّو رواني- اجتماعي کلاس ، مديريت کلاس و حمايت عاطفي معلم با هيجان هـاي تـحصيلي (مثبت و منفي). پايان نامه کـارشناسي ارشد. دانشکده روانـشناسي و عـلوم تربيتي، دانـشگاه تبريز.
جوکار، بهرام؛ دلاورپور، محمد. (1386). رابطه تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. اندیشه های نوین تربیتی، 3(4-3): 61-80.
زارعي، رضا و مريخ، معصومه. ( ١٣٩٦).رابطه بهزيستي روانشناختي با اشتياق تحصيلي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان دختر متوسطه دوم كوار، پنجمين كنگره علمي پژوهشي سراسري توسعه و ترويج علوم تربيتي و روانشناسي،جامعه شناسي و علوم فرهنگي اجتماعي ایران.
رضاپور، یوسف؛ پورباغبان، سجاد؛ فتحی، آیت اله .(1392). پیش بینی تغییرات تعلل ورزی تحصیلی بر اساس خودکارآمدی دانشگاهی و رضایت از زندگی. پژوهشهای نوین روانشناختی، 8(32): 167-153
بندورا، جي دبيليو. (1986). روانشناسي اجتماعي تعليم و تربيت ، ترجمه يوسف کريمي. تهران : ويرايش .
Skinner, J. B.,& Belmont, D. N. (1993). International students’ enhanced academic performance: Effects of campus resources. Journal of International Students, 5(2) , 132-142.
Saunders, H. E., Plockett, J. (2005). The tumour microenvironment after radiotherapy: mechanisms of resistance and recurrence. Nature reviews Cancer,15(7) , 409-425
Steel, K. (2015). Postsecondary students with psychiatric disabilities identify core services and key ingredients to supporting education goals. Psychiatric rehabilitation, 41(4):299-301
Wang, A., Wilt, O., Gefen, O., & Skill, N. Q. (2011). Distinguishing between resistance, tolerance and persistence to antibiotic treatment. Nature Reviews Microbiology, 14(5):320-30
Wintzel, E. D., & Wright, G. D. (2017). Antibacterial drug discovery in the resistance era Nature, 529(7586) :336-343
فصلنامه روانشناسي تربيتي
دانشگاه آزاد اسلامي واحد تنكابن
سال دهم، شماره اول، بهار 1398، پیاپی 37
صص 9-1
رابطه حمایت تحصیلی و تعلل ورزی با اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی
زهرا سارانی1، مریم صفری 2*
1) دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزاد شهر، ایران
2) استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزاد شهر، ایران
*نویسنده مسئول: Safarimaryam2009@gmail.com
تاريخ دريافت مقاله 08/01/98 تاريخ پذيرش مقاله 10/03/98
چکیده
هدف اصلی در پژوهش حاضر، تبیین رابطه بین حمایت تحصیلی و تعلل ورزی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی بود. جامعه آماري پژوهش شامل كليه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان آزادشهر به تعداد 1900 نفر بود که بر مبنای جدول کرجسی و مورگان 320 نفر نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری داده ها، پرسشنامه حمایت تحصیلی ساندرز و پلاکت (2005)، تعلل ورزی (سواری، 1390) و اشتیاق تحصیلی وانگ، ویلت و اسکیل (2011) بود. تحلیل آماری داده ها با تسافده از نرم افزار SPSS نشان داد که بین حمایت تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین تعلل ورزی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دختر رابطه منفی و معنادار وجود دارد. بر این اساس حمایت تحصیلی و تعلل ورزی می توانند اشتیاق تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی کنند.
کلید واژگان: حمایت تحصیلی، تعلل ورزی، اشتیاق تحصیلی، دانش آموزان
مقدمه
از جمله مشکلاتی که نظام آموزشی و به ویژه دانش آموزان با آن رو در رو هستند و می توانند اشتیاق تحصیلی را تحت تاثیر قرار دهند، تعلل ورزی و به تاخیر انداختن انجام امور است. در تعریف این سازه محققان به تنبلی و امروز و فردا کردن در انجام کارهای مهم، همراه با تجارب ذهنی ناراحت کننده اشاره داشته اند. در خصوص پیش آیندهای تعلل ورزی، محققان و نظریه پردازان به عوامل مختلفی اشاره نموده اند، از قبیل اضطراب، ترس از ارزیابی منفی، عزت نفس پایین، ترس از شکست، تنفر از کار، فقدان انرژی، کمالگرایی، درماندگی آموخته شده، خود کم بینی، پایین بودن سطح تحمل و عصبانیت. در خصوص پیامدهای تعلل ورزی نیز می توان به استرس، اضطراب، ناکامی، عصبانیت و انگیزش پایین اشاره کرد. تعلل ورزی شامل تاخیر عمدی در کارهایی است که فرد قصد انجام آن را دارد، در حالیکه از پیامدهای منفی آن اطلاع دارد و در اکثر موقعیت ها به نارضایتی از عملکرد منجر می شود. تعلل ورزی با توجه به مولفه های شناختی، عاطفی و رفتاری آن تظاهرات گوناگون دارد که از آن جمله می توان به تعلل ورزی تحصیلی، تعلل ورزی در تصمیم گیری و تعلل ورزی رفتاری، تعلل ورزی روانرنجورانه و تعلل ورزی وسواس گونه اشاره داشت (جوکار و دلاورپور، 1386). و هدف ما در این پژوهش تعلل ورزی تحصیلی می باشد که عبارت است از تمایل غالب و همیشگی فراگیران برای به تعویق انداختن فعالیتهای تحصیلی که معمولاً با اضطراب توأم است (استیل، 2015). عدم اشتیاق تحصیلی دانش آموزان نقشی تعیین کننده در کاهش انگیزه برای پیگیری امور تحصیلی دارد، دانش آموزانی که از بی انگیزگی تحصیلی رنج می برند معمولاً نسبت به توانایی های خود ارزیابی منفی دارند، باورهای تلاش برای پیگیری امور تحصیلی در آنها کاهش می یابد، تکالیف برای آنها چندان ارزشمند نیست و در نهایت انجام امور تحصیلی به فعالیتی تکراری و خسته کننده برای آنها مبدل می گردد، تحقیقات صورت گرفته در کشور نشان داده است که سطوح اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان از سطح مطلوبی برخوردار نیست، در نتیجه شناسایی عوامل تاثیرگذار بر آن از اهمیت برخوردار است. آن دسته از دانش آموزانی که از درگیری و اشتیاق بالاتری به امر تحصیل و یادگیری برخوردارند معمولاً انرژی بیشتری را صرف تحقق اهداف تحصیلی میکنند، به قوانین و هنجارهای کلاسی پایبند بوده و با مشارکت بیشتر در فعالیتهای کلاسی نه تنها پیشرفت بیشتری را برای خود رقم میزنند، بلکه جو یادگیری فعال در کلاس، به پیشرفت غیرمستقیم سایر همکلاسیها و افزایش انگیزه و اشتیاق معلمین در آموزش بیشتر محتویات درسی نیز کمک میکند. پشتکار، تمرکز، توجه به مباحث کلاسی سبب میگردد که جو کلاس سازنده شده و برآیند آن پیشرفت کلی اعضای کلاس خواهد بود (وينتزل ،٢٠17).با توجه به اهمیت اشتیاق تحصیلی در امر آموزش شناسایی فاکتورهای تاثیرگذار بر این سازه انگیزشی از اهمیت بالایی برخوردار است و این پژوهش به بررسی دو عامل حمایت تحصیلی و تعلل ورزی میپردازد.براین اساس فرضیات پژوهش حاضر عبارتند از:
فرضیه اصلی:
بین حمایت تحصیلی و تعلل ورزی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان آزادشهر رابطه وجود دارد.
فرضیه های فرعی
1- بین حمایت تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان آزادشهر رابطه وجود دارد.
2- بین تعلل ورزی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان آزادشهر رابطه وجود دارد.
روش شناسی
روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. جامعه آماري پژوهش کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان آزادشهر را در برگرفت که تعداد آنها 1900 نفر بود که با روش نمونه گيري تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.
برای مطالعات میدانی از سه نوع پرسشنامه استفاده شد که عبارتند از:
پرسشنامه حمایت تحصیلی: اين پرسشنامه توسط ساندرز و پلاکت (٢٠٠٥) جهت سنجش مـيزان حمايت تحصيلي ساخته شد. پرسشنامه داراي ٢٤ سؤال و چهار مؤلفه ي حمايت تحصيلي دوستان (٦-١)، حمايت تـحصيلي پدر (١٢-٧)، حمايت تحصيلي مادر (١٨-١٣) و حـمايت تـحصيلي معلّم (٢٤-١٨) ميباشد. نمره گذاري پرسشنامه به صورت طيف ليکرت ٤ درجه اي ميباشد که براي گزينه هاي "کاملاً مخالفم "، "مخالفم "، "موافقم " و "کاملاً موافقم " به ترتيب امتيازات ١، ٢، ٣ و ٤ در نظر گرفته ميشود و کمترين نمره ٢٤ و بالاترين نـمره ٩٦ است . روايي محتوايي پرسشنامه مورد تأييد اساتيد صاحب نظر قرار گرفته و پايايي آن به ترتيب براي ابعاد حمايت تحصيلي همسالان (٠/٧٦)، حمايت تحصيلي پدر (٠/٨٥)، حمايت تحصيلي مادر (٠/٨٦) و حمايت تحصيلي معلّم (٠/٨٥) گزارش شده اسـت . پايايي پرسـشنامه در اين پژوهش با استفاده از روش آلفاي کرونباخ ٠/٨٨ به دست آمده.
پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی : آزمون تعلل ورزی سواری (1390) آزمونی مرکب از 12 ماده و سه عامل با عنوان تعلل ورزی عمدی (گویه های 5، 4، 3، 2، 1) ، تعلل ورزی ناشی از خستگی جسمی – روانی (9، 8، 7، 6) و تعلل ورزی ناشی از بی برنامه گی (12، 11، 10) ساخته شده است. پایایی آزمون از طریق آلفای کرونباخ برای کل آزمون 85/0، برای عامل اول 77/0، برای عامل دوم 60/0 و برای عامل سوم 70/0 بدست آمده است. روایی آزمون یاد شده از طریق همبسته کردن با آزمون تعلل ورزی تاکمن (1991) تعیین و مقدار آن 35/0 برآورد گردید که نشان از روایی نسبتاً خوب آن آزمون است (استیل، 2015). در این پژوهش نیز برای بدست آوردن پایایی آزمون از آلفای کرونباخ استفاده شد که برای مولفه های تعلل ورزی عمدی 69/0، تعلل ورزی ناشی از خستگی جسمی- روانی 62/0 و تعلل ورزی ناشی از بی برنامه گی 59/0 بدست آمد که حاکی از پایایی مطلوب پرسشنامه می باشد.
پرسشنامه اشتیاق تحصیلی: توسط وانگ، ويلت و اسکيل(2011) جهت سنجش ميزان اشتياق تحصيلي در بين دانش آموزان ساخته شد. پرسشنامه داراي ٢٣ سؤال و بر طبق نظريه فـردريک ، بـلوم و پاريس (٢٠٠٤) سـاخته شده است . نمره گذاري پرسشنامه در مقياس ليکرتي ٥ درجـه اي (کـاملاً مخالفم (١)، مخالفم (٢)، بينظر (٣)، موافقم (٤) و کاملاً موافقم (٥)) طراحي شده است (وانگ ، ويلت و اسکيل ، ٢٠١١). کمترين نمره ٢٣ و بيشترين نمره ١١٥ مي باشد.
روايي محتوايي پرسشنامه مـورد تـأييد اسـاتيد صاحب نظر قرار گرفته و پايايي کل پرسشنامه با استفاده از ضريب آلفـاي کرونباخ (٠/٧٤) و پايايي ابعاد رفتاري (٠/٨٢)، شناختي (٠/٨٢) و هيجاني (٠/٨٦) گزارش شده است. پايايي پرسشنامه در اين پژوهش با استفاده از روش آلفاي کرونباخ ٠/٨٧ به دست آمده اسـت .
برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از نرم افزار spss استفاده گردید و از روشهای آمار توصیفی مانند (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و ...) و بخش آمار استنباطی با همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل گردید.
یافته ها
جدول 1 در بخش آمار توصیفی میزان متغیرهای حمایت تحصیلی و تعلل ورزی با اشتیاق تحصیلی را نشان می دهد.
جدول .1 آمار توصیفی به تفکیک حمایت تحصیلی، تعلل ورزی و اشتیاق تحصیلی
متغیر | |||||
320 | |||||
320 | |||||
320 | |||||
320 | |||||
320 | |||||
320 | |||||
320 | |||||
320 | |||||
320 | |||||
320 |
همانطور که در جدول 2 نشان داده شد توزیع تمامی متغیرها با توجه به اینکه سطح معناداری آنها بزرگتر از 0.05 نرمال هستند.
جدول 2. آزمون نرمال بودن برای توزیع داده های حمایت تحصیلی، تعلل ورزی و اشتیاق تحصیلی
متغیرهای اصلی | مقدار آزمون کولموگرف – اسمیرنوف | سطح معنیداری |
1.116 | 0.611 | |
1.182 | 0.721 | |
1.131 | 0.426 | |
1.222 | 0.101 | |
2.186 | 0.311 | |
2.101 | 0.744 | |
1.310 | 0.102 | |
2.46 | 0.644 | |
2.12 | 0.174 | |
1.52 | 0.122 |
فرضیه اصلی: بین حمایت تحصیلی و تعلل ورزی با اشتیاق تحصیلی دانش اموزان رابطه معناداری وجود دارد.
جدول 3. میزان پیش بینی اشتیاق تحصیلی بر اساس حمایت تحصیلی و تعلل ورزی
ضریب همبستگی | مجذور همبستگی | مجذور اصلاح شده | انحراف استاندارد | دربین- واتسون |
61/0 | 38/0 | 39/0 | 85162/5 | 22/1 |
جدول 3 نشان می دهد که ضریب تعیین38/0 است. یعنی 38 درصد تغییرات اشتیاق تحصیلی بر اساس حمایت تحصیلی و تعلل ورزی قابل پیش بینی است. همچنین ضریب دوربین- واتسون که کمتر از 3 است نشان می دهد که خطاها از یکدیگر مستقل هستند.
جدول 4. جدول برازش داده ها با رگرسیون
مدل | مجموع مجذور | درجه آزادی | میانگین مجذورات | F | سطح معناداری |
رگرسیون | 943/1945 | 2 | 981/922 | 62/19 | 0001/0 |
باقیمانده | 152/6856 | 128 | 267/47 | ||
کل | 094/8702 | 129 |
|
جدول 4 نشان می دهد که F معنادار است. لذا دادها یا مدل برازش دارد.
جدول 5. پیش بینی پیش بینی اشتیاق تحصیلی بر اساس حمایت تحصیلی و تعلل ورزی
مدل | شیب خط | خطای استاندارد | بتا | t | سطح معناداری |
مقدار ثابت | 133/62 | 070/6 |
| 55/8 | 000/0 |
حمایت تحصیلی | 322/0 | 108/0 | 321/0 | 84/2 | 005/0 |
تعلل ورزی | 185/0 | 077/0 | 282/0- | 48/2 | 02/0 |
جدول 5نشان می دهد که حمایت تحصیلی (32/0) و بهزیستی روان شناختی (28/0)در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان نقش معنادار دارد.
فرضیه اول: بین حمایت تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
با توجه به نرمال بودن داده ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
جدول 6. ضریب همبستگی پیرسون بین حمایت تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان
متغیر اول | متغیر دوم | ضریب همبستگی | تعداد | سطح معناداری |
اشتیاق تحصیلی | 0.214** | 320 | 0.012 | |
0.422** | 320 | 0.032 | ||
**0.382 | 320 | 0.026 | ||
**0.448 | 320 | 0.041 |
جدول 6 نشان می دهد که بین حمایت دوستان (214/0 = r؛ 012/0=p) ، حمایت پدر (422/0 = r؛ 032/0=p) ، حمایت مادر (382/0 = r؛ 026/0=p) و حمایت معلمین (448/0 = r؛ 041/0=p) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
فرضیه دوم: بین تعلل ورزی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی و معنادار وجود دارد.
با توجه به نرمال بودن داده ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
جدول 7. ضریب همبستگی پیرسون بین تعلل ورزی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان
متغیر اول | متغیر دوم | ضریب همبستگی | تعداد | سطح معناداری |
اشتیاق تحصیلی | 0.448-** | 320 | 0.032 | |
0.214**- | 320 | 0.016 | ||
-**0.321 | 320 | 0.028 |
جدول 7 نشان می دهد که بین تعلل ورزی عمدی (448/0- = r؛ 032/0=p) ، تعلل ورزی ناشی از خستگی جسمی - روانی (214/-0 = r؛ 016/0=p) ، تعلل ورزی ناشی از بی برنامگی (321/-0 = r؛ 028/0=p) رابطه منفی و معنادار وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که حمایت تحصیلی و تعلل ورزی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی نقش معنادار دارد. نتایج این پژوهش با نتایج تحقیقات اميري جوميلو (1394)، زارعی و مریخ (1396)، رضاپور ، پورباغبان و فتحی محمدی(1392) و وينتزل (2017) همخوانی دارد. در تبیین این فرضیه می توان گفت حمایت تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار هستند. حمايت تحصيلي به اين دليل موجب بهبود اشتياق تحصيلي دانش آموزان ميشود كه تلاش و مشاركت دانش آموزان در مدرسه و فعاليتهاي مدرسه را با تشويق توام ميكند. دانش آموزاني كه احساس كنند از طرف والدين، دوستان و يا معلم مورد حمايت قرار مي گيرند با اعتماد به نفس بالايي با تكاليف مدرسه مواجه شده و با چالشهاي مدرسه سازگار شوند كه در بلند مدت ميتواند ميزان تمايل و اشتياق آنها را افزايش دهد. در واقع دانش آموز در عين تلاش احساس امنيت و ارزشمندي مي كند و مدرسه را به عنوان يك محيط امن و حامي درك ميكند. درك حمايت تحصيلي از طرف معلم، والدين و همسالان توسط دانش آموز احساس تعلق آنها به مدرسه را افزايش و اشتياق تحصيلي آنها را افزايش ميدهد
اهميت تعامل منابع حمايت تحصيلي (والدين، دوستان و معلم) در ايجاد رفتارها، احساسات و افكار مثبت را برخي از نظريه پردازان از جمله بندورا در نظريه شناخت اجتماعي و ريان و دسي در نظريه خود تعييي مورد تاكيد قرار داده و به تأثيرات مثبت آن نيز اشاره داشته اند. براساس نتايج اين پژوهش، حمايت تحصيلي و مولفه هاي آن قدرت پيش بيني تغييرات اشتياق تحصيلي در دانش آموزان را دارند بنابراين حمايت تحصيلي ادراك شده و اطمينان و اعتماد دانش آموز به اين منابع چهار گانه از طرف دانش آموزان، مي تواند در كاهش و افزايش ميزان اشتياق تحصيلي دانش آموزان و ميزان انرژي كه صرف تحصيل ميكنند تأثير مثبت داشته باشد. و اینکه تعلل ورزی نقش مهمی در کاهش اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان ایفا می کند تعلل ورزی و به تاخیر انداختن انجام امور است. تعلل ورزی، فرایندی ضد انگیزشی ناشی از فقدان میل و رضایت یرای انجام کاری می باشد. تعلل ورزی علاوه بر این که مشکل کنترل زمانی است، فرایند پیچیده ای است که شامل مولفه های هیجانی، شناختی و رفتاری می باشد (اميري جوميلو ،1394). استیل (2015) بیان کرده است که تعلل ورزی، خودکارآمدی، خودشکوفایی، حواس پرتی، خودکنترلی و رفتار سازمانی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد. طرفداران نظریه شناختی اساس رفتاراهمال کارانه را باورهای غیر منطقی می دانند. پس وجود رابطه بین مولفه های تعلل ورزی و اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان منطقی به نظر می رسد.
با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهادهای زیر ارائه می گردد:
1- برای ارتقای اشتیاق تحصیلی دانش آموزان برنامه ریزی شود و تهمیداتی برای آن در نظر گرفته شود.
2- برای بالا بردن سطح حمایت تحصیلی دانش آموزان برنامه ریزی کوتاه مدت وبلند مدت صورت بگیرد.
3- با طرح ریزی برنامه های آموزش کاهش تعلل ورزی و گنجاندن آن در برنامه درسی دانش آموزان تعلل ورزی را در آنها کاهش دهند.
منابع
اميري جوميلو، مـيکائيل. (١٣٩٤). تـعيين رابطه جّو رواني- اجتماعي کلاس ، مديريت کلاس و حمايت عاطفي معلم با هيجان هـاي تـحصيلي (مثبت و منفي). پايان نامه کـارشناسي ارشد. دانشکده روانـشناسي و عـلوم تربيتي، دانـشگاه تبريز.
جوکار، بهرام؛ دلاورپور، محمد. (1386). رابطه تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. اندیشه های نوین تربیتی، 3(4-3): 61-80.
زارعي، رضا و مريخ، معصومه. ( ١٣٩٦).رابطه بهزيستي روانشناختي با اشتياق تحصيلي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان دختر متوسطه دوم كوار، پنجمين كنگره علمي پژوهشي سراسري توسعه و ترويج علوم تربيتي و روانشناسي،جامعه شناسي و علوم فرهنگي اجتماعي ایران.
رضاپور، یوسف؛ پورباغبان، سجاد؛ فتحی، آیت اله .(1392). پیش بینی تغییرات تعلل ورزی تحصیلی بر اساس خودکارآمدی دانشگاهی و رضایت از زندگی. پژوهشهای نوین روانشناختی، 8(32): 167-153
بندورا، جي دبيليو. (1986). روانشناسي اجتماعي تعليم و تربيت ، ترجمه يوسف کريمي. تهران : ويرايش .
Skinner, J. B.,& Belmont, D. N. (1993). International students’ enhanced academic performance: Effects of campus resources. Journal of International Students, 5(2) , 132-142.
Saunders, H. E., Plockett, J. (2005). The tumour microenvironment after radiotherapy: mechanisms of resistance and recurrence. Nature reviews Cancer,15(7) , 409-425
Steel, K. (2015). Postsecondary students with psychiatric disabilities identify core services and key ingredients to supporting education goals. Psychiatric rehabilitation, 41(4):299-301
Wang, A., Wilt, O., Gefen, O., & Skill, N. Q. (2011). Distinguishing between resistance, tolerance and persistence to antibiotic treatment. Nature Reviews Microbiology, 14(5):320-30
Wintzel, E. D., Wright, G. D. (2017). Antibacterial drug discovery in the resistance era Nature, 529(7586) :336-343
Quarterly Journal of Educational Psychology Skills
Islamic Azad University Tonekabon Branch
Vol. 10, No. 1, spring 2019, No 37
The relationship between academic support and procrastination with Passion for education in sixth grade elementary school students
Zahra Sarani1, Maryam Safari2*
1) M.A, Department of Educational Scinecs, Azadshahr Branch , Islamic Azad University, Azadshahr, Iran
2) Assistant Prof, Department of Educational Science, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran
|
Abstract
The main purpose of the research was to investigate the relationship between academic support and procrastination with Passion for education. The research method was descriptive, correlational, and applied in terms of purpose. The statistical population of the study included all 1900 sixth-grade female students in Azadshahr city, of which 320 were selected by simple random sampling based on the Krejci and Morgan table. The measuring instruments were Sands and Plaquette's educational support questionnaire (2005), Procrastination (Savari, 2019), Willett et al Passion for education questionnaire (2011). Statistical analysis of the data using SPSS software showed that there is a significant relationship between academic support and procrastination. There is a negative and significant relationship between procrastination and Passion for education of female students. Academic support and procrastination can predict students' Passion for education.
Keywords: academic support, procrastination, Passion for education, students
|