Structural-interpretive modeling of effective factors in knowledge-based businesses for the needy classes
Subject Areas :Mohsen Gholamrezaeinejad 1 , mohammad ziaaddini 2 , Mostafa Hadavinejad 3
1 -
2 - Assistant Professor, Department of Management, Rafsanjan Branch, Islamic Azad University, Rafsanjan, Iran.
3 - Department of Management, College of Administrative Sciences and Econimy, Vali Asr University
Keywords: Business, knowledge-based businesses, needy and deprived classes, appropriate model of knowledge-based businesses.,
Abstract :
Background and Purpose: Elite turnover means moving from one point to another in the management field. The aim of this research was to present a structural-interpretive model of elite turnover in the public sector.
Analysis method: This research was fundamental-applied in terms of purpose and was conducted cross-sectionally in the winter of 2024. Library studies and interviews were used to collect information. In order to collect the required data, in-depth interviews were conducted with 25 professors and experts. To analyze the information, the relationships between the dimensions and indicators of elite turnover were determined and analyzed in an integrated manner using the structural-interpretive modeling method; finally, the type of variables was determined with respect to their impact and susceptibility to other variables using MICMAC analysis.
Findings: The variable "organizational anemia" was more affected by other factors. The variables "specialization of managers' career paths", "lack of attention to elites", "attention to meritocracy", "realization of an efficient performance evaluation system" has strong influence and strong dependency power, and fewer variables have the influence of "management stability".
Conclusion: The results of the study showed that avoiding politics and not paying attention to taste criteria in selecting elites in the public sector will play an important role in maintaining and retaining elites in the long term.
1. درودی، هما و بهمن جوان و فرهاد جوان . (۱۳۹۸). تحلیل اثرات اعتبارات خرد بانک کشاورزی در توسعه روستایی با تاکید بر بخش کشاورزی مورد مطالعه: شهرستان رضوان¬شهر، پنجمین همایش بین المللی علوم و تکنولوژی با رویکرد توسعه پایدار، شیراز، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار
. 2. خیاطیان یزدی، محمد صادق، الیاسی، مهدی، طباطباییان، سید حبیب اله. (1395). الگوی پایداری شرکت های دانش بنیان در ایران. سیاست علم و فناوری، 9 (2)، 49-62
. 3. ثقفی، فاطمه و حدادی، جواد. (1397). ارائه مدل سنجش تأثیر خدمات پارکهای علم و فناوری بر عملکرد نوآورانه شرکتهای دانشبنیان مستقر در آنها. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 6 (2)، 127-101
. 4. پاکنیت، مریم، انصاری، رضا و شاهین، آرش. (1395). تحلیل تأثیر توانمندیهای نوآوری فناورانه بر تجاریسازی فناوری و عملکرد شرکتهای دانشبنیان استان اصفهان. مدیریت نوآوری، 5 (3)، 84-59
. 5. خواجهزاده، ف، 1400، بررسی تاثیرتکنولوژی ساختارشکن، دوسوتوانی نوآوری بر قابلیتهای پویا با نقش میانجی مزیت رقابتی پایدار در مجتمع گل گهر، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان
. 6. اکبرزاده، نجمه و شفیع زاده، احسان، 1401، بررسی نقش دولت در بهبود روند ایجاد و توسعه کسبوکارهای دانش بنیان، نشریه رشد فناوری، زمستان، شماره33
. 7. ردائی، م و قاضینوری، ز (1395)، ارزیابی نقش صنایع کوچک و متوسط (SMEs) در رشد اقتصادی ایران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، شماره 39
. 8. گلابي، اميرمحمد و مهرابي روزا و رضواني، مهران، 1399، مفهوم پردازي فرايند مديريت بازاريابي در کسبوکارهاي دانش بنيان مستقر در پارك علم و فناوري شهر اراك، اقتصاد و تجارت نوين، تابستان و پاييز، دوره 6، شماره 21-22، از صفحه 77 تا صفحه 98
. 9. عبدالله زاده، غلامحسین و جمشیدی کوهساری، احمد و حسینی المدنی، سید حسن و شریف زاده، محمدشریف، 1399، عوامل مؤثر بر راه اندازی کسبوکارهای مستقل در نواحی روستایی، نشریه روستا و توسعه، دوره 23، شماره 2 (تابستان)
. 10. محمدکاظمی، رضا، طالبی، کامبیز، داوری، علی، دهقان، عامر. (1400). بررسی تاثیر نوآوری مدل کسبوکار بر خلق مزیت رقابتی با نقش میانجی گری توانمندی کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکتهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 14 (2)، 321-329
. 11. محمدکاظمی، رضا، طالبی، کامبیز، داوری، علی، دهقان، عامر. (1400). بررسی تاثیر نوآوری مدل کسبوکار بر خلق مزیت رقابتی با نقش میانجی گری توانمندی کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکتهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 14 (2)، 321-329
. 12. حاجی آخوندی، عرفان، هاشم زاده خوراسگانی، غلامرضا، بوشهری، علیرضا. (1399). شناسایی عوامل کلان مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در اکوسیستم کسبوکارهای دانشبنیان دیجیتال. مدیریت صنعتی، 12 (2)، 344-372
. 13. انتظاریان، ن، 1394، تاثیر کسبوکارهای دانش بنیان بر رشد اقتصادی کشور، منبع کار و جامعه اردیبهشت 1394 شماره 180
. 14. خویشتن دار، س.، و دانش شکیب، م. (1398). شناسایی الگوهای انگیزشی کارآفرینان در راه اندازی کسبوکارهای دانش بنیان. سیاست علم و فناوری، 11 (4 )، 47-62
. 15. Bang، A.، Mølgaard Cleemann، C.، & Bramming، P. 2020. “How to create business value in the knowledge economy”. Accelerating thoughts of Peter F. Drucker. Management decision. 4 (48). 616-627
. 16. Godin، B. 2006. “The knowledge-based economy: conceptual framework or buzzword?”. The Journal of technology transfer. 31 (1). 17-30
. 17. Hoskisson، R. E. et al. 2020. “Strategy in emerging economies”. Academy of management journal. 43 (3). 249-267
. 18. Joueidi، S. 2013. “A taxonomy of manufacturing and service firms in Luxembourg according to technological skills”
. 19. Zack، M. H. 2013. “Rethinking the knowledge-based organization”. MIT Sloan management review. 44 (4). 67
.