Narrative Self-Reflection on Practical and Applied Teaching of Research Methods, Thesis Writing, and Advanced Article Writing
Subject Areas : Teaching Methods
1 - Associate Professor, Department of Educational Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
Keywords: Lived experiences, teaching in doctoral programs, learning development, narrative self-reflection, qualitative research,
Abstract :
The aim of this research is to examine and analyze the experiences of teaching the course on research methods, thesis writing, and advanced article writing in the doctoral program of educational management at Islamic Azad University, Kermanshah branch. This study was conducted using a narrative self-reflective method and is categorized as a qualitative and phenomenological research, falling under ethnographic studies. The data sources for this research include lived experiences, memories, efforts, and the author's teaching background in research methods and article writing, organized in a narrative format. The qualitative participants consist of faculty members from Islamic Azad University, Kermanshah branch, who have years of experience teaching this course. The data analysis method in this study involves qualitative content analysis of the data collected through self-narration. The data analysis was carried out in stages, where the data were first coded and then classified to identify common patterns and key themes. This process allowed the researcher to extract profound and meaningful experiences, leading to a better understanding of the impact of teaching methods on student learning. The findings of the research indicated that teaching the courses on research methods, thesis writing, and advanced article writing in a practical and applied manner has significant advantages. These advantages include improved knowledge, insights, and skills of doctoral students, as well as the creation of positive and constructive interactions between students and professors. Furthermore, the findings suggest that this teaching approach can effectively address existing limitations in education and enhance teaching quality. The research points to challenges such as the need for more time for teaching and learning activities, which may increase the workload of professors and students. Strengthening a culture of teamwork and research in academic environments is essential to enhance motivation and enthusiasm for collaborative projects. It is also recommended that professors and faculty members in master's and doctoral programs utilize practical teaching methods and organize workshops to improve teaching and learning quality.
بهزادی، حسن و داورپناه، محمدرضا. (1388). بررسی عوامل مؤثر بر تجربه پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و ردانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، 10(2)، 218-250.
تقوایی یزدی، مریم و حمیدیفر، فاطمه (۱۴۰۰). رویکرد جدید به رهبری آموزشی. تهران: انتشارات شیوه.
جلیلینیا، فروز. (۱۳۸۹). بررسی برنامههای درسی پنهان در پایاننامههای کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی. پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی.
دولانی، عباس، حسینی نسب، داوود و نیک نفس، بهروز. (۱۳۸۸). روشهای تحقیق مورد استفاده در پایاننامههای فارغالتحصیلان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سالهای 75 تا 8۴. علوم و فناوری اطلاعات، 25(2)، 169-187.
ذبیحی فرد، عباس، فدوی، محبوبه سادات و سعیدیان، نرگس. (۱۴۰۰). چالشهای رسالهنویسی بر اساس تجارب زیسته دانشجویان دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه توسعه آموزش جندیشاپور اهواز، ۱۲(۱)، ۲۲۱-۲۱۴.doi:10.22118/edc.2020.235061.1404 .
زارعی، علی، جوادی پور، محمد و صالحی، کیوان. (۱۳۹۷). بازنمایی مشکلات فرآیند اجرای پایاننامهها و رسالهها: یک مطالعه کیفی. پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، ۵(۱۷)، ۵۷-۲۵.
زارعی، علی، جوادی پور، محمد و صالحی، کیوان. (۱۳۹۹). رهیافتی پدیدارشناسانه در شناسایی مشکلات فرایند اجرای پایاننامهها. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، ۱۱(۲۲)، ۲۹۰-۲۴۹.
شریعتمداری، مهدی. (1390). آسیب شناسی موانع اجرای پژوهش در میان اعضای هیأت علمی و ارائه راهکارهای کاربردی. تحقیقات مدیریت آموزشی، 3(1)، 45-60.
صمدزاده، حبیب. (۱۳۷۹). بررسی عوامل موثر در تقدم آموزش بر پژوهش در دانشگاهها از نظر اعضای هیات علمی دانشکدههای علوم انسانی دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال تحصیلی ۶۱-۹۲ (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران.
قاسمی، حمید و همکاران. (۱۴۰۰). مرجع پژوهش (ویراست هیجدهم). تهران: اندیشه آرا.
قاسمی، مجید و صالحی، کیوان (۱۳۹۷). تحلیل پدیدارشناسانه عوامل درون سازمانی مؤثر بر استفاده از مؤسسات تولید مقاله و پایاننامه. فصلنامه سیاست و فناوری،۱۰(۴)، ۴۸-۳۵.
قاسمی، مجید و صالحی، کیوان. (۱۳۹۶). بازنمایی موانع و چالشهای رشد و بالندگی اعضای هیأت علمی جدیدالاستخدام: مطالعهای به روش پدیدارشناسی. آموزش و توسعه منابع انسانی، ۴(۱۳)، ۲۵-1.
کاییدی، اعظم، نصر اصفهانی، احمدرضا، شریفیانجزی، فریدون و موسویپور، سعید. (۱۳۹۹). برنامه درسی روش تحقیق در دوره تحصیلات تکمیلی: واکاوی رویکردهای دانشگاههای برتر جهان به طراحی، اجرا و ارزیابی. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، ۱۰(۳۲)، 37-76.
کومار، کریشان. (۱۳۹۰). روشهای پژوهش در کتابداری و اطلاعرسانی (مترجمان: فاطمه رهادوست و فریبرز خسروی). تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
منصوریان، یزدان. (1388). صد ویژگی یک مقاله علمی-پژوهشی خوب. ماهنامه کتاب کلیات ماه، 13(1)، 78-93.
موسوی، فرانک و ویسی، معصومه. (۱۳۹۹). واکاوی مهارت تعویض مخاطب در کلاس درس براساس الگوی داده بنیاد. تدریس پژوهی، ۸(۱)، ۱۲۰-۱۰۲.
مهرعلیزاده، یداله، شاهی، سکینه و حسینی، شهیده. (1390).تلاشی برای تدوین شاخصهای سنجش سرمایه فکری و بررسی وضعیت این شاخصها در دانشگاه شهید چمران اهواز. انجمن آموزش عالی ایران، 3(4)، 65-96.
نقوی، ا. و محمدی، ا. (۱۳۹۴). مقاله مروری: خودمردم نگاری، شیوه پژوهشی نوین در توان بخشی و سلامت (بخش اول). پژوهش در علوم توانبخشی، ۱۱(۶)، ۴۱۸-۴۲۴.
همتی، رضا و بیات، اکرم. (۱۳۹۷). مطالعه پدیدارشناختی تجربه زیسته دانشجویان از فرآیند نگارش پایاننامه. راهبرد فرهنگ، ۱۱(۴۳)، ۸۹-۱۲۲. doi:10.22034/jsfc.2018.88859
یادگارزاده، غلام رضا، فتحی واجارگاه، کوروش، مهرمحمدی، محمود و عارفی، محبوبه. (۱۳۹۵). تحلیلی بر ضرورتها و الزامات بازاندیشی در اهداف، راهبردها و برنامههای درسی دورههای دکتری تخصصی. تدریس پژوهی، ۴(۱)، ۴۷-۶۴ .
Creswell, J.W. (2013) Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 4th Edition, SAGE Publications, Inc., London.
Larsson, K. (2020). Managing Thesis Projects in Higher Education-Through Learning Analytics. Doctoral dissertation, Department of Computer and Systems Sciences, Stokcholm University.