Validation of the implementation model of the supervisory role of secondary school principals
Subject Areas :Mohammad Mahmoud Hadi Saleh Al-Tamimi 1 , Mohammad Naqi Imani 2 , Maryam , Hashem Hamad Hashem Al-Badri 3 , Asghar Sharifi 4 , Mohammad Ali Nadi 5
1 - PhD student in educational management, Department of Educational Sciences, Isfahan (Khorasgan)Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 - Associate Professor, Department of Educational Sciences, Rudehen Branch, Islamic Azad University, Rudehen, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Wasit, Iraq.
4 - Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Rudehen Branch, Islamic Azad University, Rudehen, Iran
5 - Professor, Department of Educational Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
Keywords: validation, supervisory role, school managers, education.,
Abstract :
Purpose: Principals play an important role in running schools. Therefore, the implementation of the supervisory role of managers can help to improve the education system. The purpose of this research was to validate the model of implementing the supervisory role of secondary school principals in Wasit province of Iraq.
Methods: This research is quantitative-descriptive and practical in terms of research purpose. The statistical population included all secondary school principals in Wasit province of Iraq, and the sample size was 200 people based on the Morgan-Georgesi table and confirmed by sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The current questionnaire contains 68 items, which include the dimensions and components of the implementation of the supervisory role of secondary school principals in Wasit province of Iraq. Cronbach's alpha test was used to calculate the reliability of the research tool, and its value was 0.84. To analyze the data, the method of structural equations was used with the help of Amos software.
Findings: The findings showed that the coefficients of covariance between research constructs, standard deviation, critical ratio and its significance levels are significant. According to the significance levels obtained from the covariance between the data for all the research constructs which is less than 0.05 (P-value < 0.05).
Conclusion: It can be said that the research structures are able to provide a model for the implementation of the supervisory role of secondary school principals in Wasit province of Iraq.
بحری کمیشانی، ابوالقاسم، ذوالفقاری زعفرانی، رشید، شهرکی پور، حسن. (1398). الگوی مفهومی ارزیابی و نظارت بر عملکرد آموزشی دانشکدههای فنی و حرفهای با تأکید بر منابع انسانی، آموزش عالی ایران، ۱۱ (۲): 143-167.
رضوی، منیر سادات، ایمانی، محمد نقی، شریفی، اصغر. (1400). مطالعه تطبیقی نقش نظارتی مدیران مدارس ابتدایی در ایران، کره جنوبی و ژاپن، فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، 5(1): 1738-1764.
صفرزاده، حسین، تدین، اعظم، حرمحمدی، مریم. (1392). بررسی تأثیر استراتژی های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی(مطالعه موردی مراکز بهداشتی و درمانی شمال فارس)"، مجله طلوع بهداشت، 11(4): 63-50.
طاهري عبدالمحمد، طهماسبي پور نجف، صادقي کهمينه معصومه. (1397). بررسی رابطه ساختار سازمانی با انگیزش شغلی کارکنان شرکت گاز بیدبلند، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(3): 40-61.
منوريان، عباس. (1378). سازمان هاي متناسب با عصر اطلاعات، نشریه مديريت دولتي، 11 (1): 123-102.
هچ، ماری جو. (1387). تئوری سازمان: مدرن، نمادین ـ تفسیری و پست مدرن؛ ترجمه حسن دانایی فرد، تهران: نشرافکار.
عبادی، رحیم. (1384). فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش. تهران، مؤسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند.
علی نیا، الهه. (1382). آموزش الکترونیکی، سازمان سنجش آموزش کشور. گزارش.
عطاران، محمد. (1383). فناوری اطلاعات بستر اصلاحات در آموزش و پرورش. موسسه توسعه فناوری آموزش مدارس هوشمند.
عطاران، محمد. (1385). دانشگاه مجازی، بازخوانی روایتهای موجود. مجموعه مقالات همایش یادگیری الکترونیکی، دانشگاه زنجان، 3 و 4 خورداد.
عباس زادگان، عبدالحسین. (1385). اندازه گیری بازگشت سرمایه آموزش: با یک هزینه ناچیز، فصل نامه مدیرت نوین.
عباسیان، عبدالحسین؛ جنت، مرتضی. (1388). اثربخشی آموزش، انتشارات آبگین رایان. تهران.
عطاران، محمد؛ آیتی، محسن. (1388). اصول برنامه درسی مبتنی بر فاوا، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 3(12): 15-47.
عباسیان، عبدالحسین. (1385). اثربخشی دوره های آموزشی ( مدل کرک پاتریک). مجله تدبیر، 91 (3): 144-113.
فتحی واجارگاه، کورش. (1390). برنامه ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان، تهران: سمت.
Abreu, A., Cardoso, A. P., & Rocha, J. (2019). Teachers’ perception of the Head of Department’s performance and pedagogical supervision (Perceção dos professores sobre o desempenho do Coordenador de Departamento Curricular e supervisão pedagógica). Millenium, Journal of Education, Technologies, and Health, 2(3), 47-59.
ADEOYE, M. A. (2023). Effective School Supervision: Challenges and Prospects for Educational Supervision in Secondary Schools. Pakistan Journal of Educational Research and Evaluation (PJERE), 11(1).
Heeringa, J., Mutti, A., Furukawa, M. F., Lechner, A., Maurer, K. A., & Rich, E. (2020). Horizontal and vertical integration of health care providers: a framework for understanding various provider organizational structures. International journal of integrated care, 20(1).
Hinde, Elizabeth R. (2004). 'School culture and change: An examination of the effects of school culture on the process of change', Essays in Education, 12: 1-12.
Kolawole, A. O. (2012). Comparative study of instructional supervisory roles of secondary school principals and inspectors of the ministry of education in Lagos State, Nigeria. European Scientific Journal, 8(28).
Lope Pihie, Zaidatol Akmaliah, Afsaneh Bagheri, and Soaib Asimiran. (2014). 'Entrepreneurial Leadership Behaviour among School Principals: Perspectives from Malaysian Secondary School Teachers', Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 22.
Lorenzo Caliendo. (2017). Exporting and Organizational Change،CEPR Discussion Paper No. DP12177
Memduhoğlu, H. B., & Zengin, M. (2012). Implementability of instructional supervision as a contemporary educational supervision model in Turkish education system. Journal of Theoretical Educational Science, 5(1), 131-142.
Meutstege, K., Vrielink, M., van Geel, M., & Visscher, A. J. (2023, October). A cognitive task analysis of the teacher skills and knowledge required for differentiated instruction in secondary education. In Frontiers in Education, 8(3), 1171554.
Morsky, B., & Akçay, E. (2019). Evolution of social norms and correlated equilibria. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(18), 8834-8839.
Olorode, O. A., & Adeyemo, A. O. (2012). Educational Supervision: concepts and practice with reference to Oyo state, Nigeria. The Nigerian journal of research and production, 20(1): 19-28.