Revival of Qadiriyya in the Qajarid Kurdistan and the Relation of Barzanji(The Sule’i) Sheykhs with the Ghajarid Court and Their Social Place in the Region
Subject Areas :
1 -
Keywords: Qadiriyya, Tariqa, Sule’i Dynasty, Qajar dynasty, Kurdistan. ,
Abstract :
The Sule’i dynasty is one of the branches of the famous Qadiriyya in Kurdistan. According to sources, the elders of this order had a good relation to the Qajar dynasty. Moreover, through their mystical beliefs and their established Dirvishi system, they could culturally, socially and economically influence the region. The study is mainly attempted to show why the Qadiriyya having banished from Iran during the Safavid and Afsharid era, was able again to return there, and how the Barzanjis could develop throughout the Kurdistan. Through the descriptive-analytical methodology, the study show that unlike the ancestors, the Barzanjis had a good relation with the Iranian central government and paved the way for the Kurds to convert Shi’ism.
منابع و مآخذ
1) اسکندر بیگ ترکمان. (1382). تاریخ عالم¬آرای عباسی. تصحیح ایرج افشار. چاپ سوّم. تهران. امیرکبیر.
2) بیانی، شیرین. (1370). دین و دولت در ایران عهد مغول. تهران. مرکز نشردانشگاهی.
3) حاجیان پور، حمید. (1392). «جایگاه اجتماعی طریقت قادریه از پیدایش تا پایان دوره صفوی». در پژوهش نامه تاریخ اجتماعی، سال 2، ش 1، 88-67.
4) حضرتی، حسن و قنبری، صباح. (1394). «روابط سیاسی شیوخ برزنجی کردستان عراق با دولت عثمانی». در نشریه تاریخ اسلام. شماره 63، 206-183.
5) روحانی، کمال. (1385). تاریخ جامع تصوف کردستان. تهران. نشر سامرند.
6) زرین کوب، عبدالحسین.(1365). جستجو در تصوف ایران. تهران. انتشارات امیرکبیر،
7) سلطانی، محمدعلی. (1377). جغرافیای تاریخی و تاریخ مفصل کرمانشاهان تهران. نشر سها.
8) ___________. (1380). تاریخ تصوف در کرمانشاه. تهران. نشر سها.
9) سنندجی، میرزا شکرالله. (1366). تحفه ناصری در تاریخ و جغرافیای کردستان. تهران. انتشارات امیرکبیر.
10) شیبی، کامل¬مصطفی. (1374). تشیع و تصوف تا آغاز سدة 12 ه. ترجمة علی¬رضا ذکاوتی¬قراگزلو. تهران: امیرکبیر.
11) عزیز، احمد. (1388). تاریخ تفکر اسلامی درهند. ترجمه نقی لطفی. تهران. انتشارات امیر کبیر.
12) عظیمی، کیومرث، چلونگر، محمدعلی و منتظرالقائم، اصغر. (1393). «طریقت¬های صوفیانه عامل همگرایی کردها به تشیع در کردستان از 907 تا 1400ق». پژوهش¬های تاریخی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، سال چهارم، ش 24، صص42-17.
13) _________________________________. (1394). «بررسی دو متغیر طریقت های صوفیه و مهاجرت بر گسترش تشیع در میان کردها در چند قرن اخیر». در فصلنامه شیعه شناسی، سال 1، ش52، صص 85-134.
14) علیار، ناصر. (1397). «شیخ بابا سعید برزنجی در میانه گمان¬ها و شایعات». کشکول، شماره 9، صص 76-272.
15) ماسینیون، جیتک و همکاران. (1397). تصوف و طریقت: نگاهی تاریخی. ترجمة علیرضا رضایت. تهران. حکمت.
16) مجموعه سخنرانىهاى هفتمين تحقيقات ايرانى، ج 3.(1355). به¬كوشش محمدرسول درياگشت. تهران. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
17) مدرسی چهاردهی، نورالدین. (1382). سلسله¬های صوفیه ایران. تهران. انتشارات علمی و فرهنگی.
18) مشیرالدوله، سید جعفرخان مهندس باشی. (1348ش). رسالة تحقیقات سرحدیه. به اهتمام محمد مشیری. تهران، انتشارات بنیاد فرهنگ.
19) وقایع¬نگار کردستانی، علی اکبر. (1384). جغرافیا و تاریخ کردستان. به کوشش محمدرئوف توکلی. تهران. توکلی.
20) Bausani, "Religion in the Saliuq period".1968. in The Cambridge history of Iran. vol.۵, ed. J. A. Boyle. Cambridge.
21) Martin van Bruinessen.1992. Agha, Shaik and State, The Social and Political Structures of Kurdistan. London and New York.