Designing a model of organizational behavior based on the professional qualification model of educational leaders in the Sama Elementary Schools
Subject Areas :
sara firoozi
1
,
mehdi Shariatmadari
2
,
fateme hamidifar
3
,
baharak shirzad kebria
4
1 -
2 - Assistant Professor, Department of Educational Governance and Human Capital, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 - Associate Professor, Department of Educational Governance and Human Capital, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran: Iran. Corresponding Author.
4 - Associate Professor، Department of Educational Governance and Human Capital، Central Tehran Branch، Islamic Azad University، Tehran: Iran.
Keywords: Organizational behavior, educational leader, teachers, education, teacher training,
Abstract :
The aim of the present study was to design an organizational behavior model based on the professional competency model of educational leaders in SAMA elementary schools in the country based on Grand Theory. The nature of the method is exploratory-fundamental. The research method was qualitative، based on grounded theory with the approach of Strauss and Corbin (2015). The statistical population was all experts in the field of professional ethics and organizational behavior at the SAMA school level. Based on the snowball sampling method and based on the principle of reputation، 12 people were selected as participants. The data collection tool was a semi-structured interview. Data analysis was conducted based on open coding، axial and selective coding. The findings showed that causal conditions (ethical and personality، intellectual and cognitive، intrinsic motivation and commitment، knowledge and empirical foundations، strategic insight and attitude)؛ contextual conditions (management and leadership، communication and social، technological and executive، professional development، monitoring and evaluation)؛ The intervening conditions were (individual facilitators، organizational support، workplace characteristics، expectations and external pressures)؛ strategies (educational-training، communication and motivational، managerial and supervisory، developmental and research، participatory)؛ and outcomes (individual outcomes، organizational outcomes، teacher-related outcomes، student-related outcomes، and extra-organizational outcomes). The desired model and coding process were presented to 5 university professors، and these professors confirmed the classification of indicators، intermediate categories، and dimensions up to 0. 85. The results of this study provide a preliminary basis for designing tools to measure professional competence among educational leaders as well as related educational interventions.
حجازی، اسد. جعفری، مهدی. (1402). شناسایی و ارایه الگوی شایستگیهای حرفهای راهبر آموزشی و تربیتی. رهبری آموزشی کاربردی. 4(4پیاپی16)، 84-69.
خدیوی، اسدالله. ملکی، حمید. (1386). تبیین مولفههای نظارت حمایتی و ارایه مدل ادراکی مناسب برای آن در نظام آموزش و پرورش. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 13(4)، 12-1.
رضایی شریف، علی. شیخ الاسلامی، علی. رجب پور نیک نام، فاطمه. (1395). اعتباریابی مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه در مشاوران مدارس. اندازهگیری تربیتی. 7(25)، 47-29.
عابدی نیا، افشین. زاهدبابلان، عادل. معینی کیا، مهدی. اکبری، تقی. (1401). شناسایی عوامل مؤثر بر اثربخشی راهبران آموزشی و تربیتی از دیدگاه معلمان چندپایه استان گیلان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی. 11(3پیاپی32)، 617-642.
غلامی علوی، صدیقه. حاتمی، جواد. مهرمحمدی، محمود. طلایی، ابراهیم. (1403). شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای صلاحیت حرفهای راهبران آموزشی در دوره ابتدایی. فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 15(3پیاپی67)، 12-1.
غلامی علوی، صدیقه. حاتمی، جواد. مهرمحمدی، محمود. طلایی، ابراهیم. (1403). طراحی و اعتبارسنجی الگوی صلاحیت حرفهای راهبران آموزشی در دوره ابتدایی. مطالعات برنامه درسی. 18(68پیاپی68)، 222-197.
کدخدا، مرتضی. پورشافعی، هادی. قاسمی، سیدعلیرضا. (1404). جایگاه، نقش و چالشهای راهبران آموزش: پژوهش کیفی. رهبری آموزشی کاربردی. 6(2)، 121-102.
محمدی پویا، سهراب. سیدی نظرلو، سیدطاهر. فتحی آذر، اسکندر. محمودی، فیروز. (1400). واکاوی تجارب زیسته معلمان از شرایط حاکم بر سیاست راهبران آموزشی و تربیتی. پژوهشهای برنامه درسی. 11(2پیاپی22)، 17-42.
مهدوی جویباری، رقیه. (1403). بررسی نقش راهبران آموزشی بر بهبود شایستگیهای حرفهای معلمان، چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای مدیریت، تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش. تهران: ایران.
نارنجی ثانی، فاطمه. سیفی، علی. خزاعی فر، سیدمهدی. تیزهوش، فاطمه. (1400). طراحی الگوی شایستگیهای حرفهای راهبران تربیتی در نظام آموزش ابتدایی. تدریس پژوهشی. 9(3)، 250-281.
Balkar، B. (2024). The relationships between organizational climate، innovative behavior and job performance of teachers. International Online Journal of Educational Sciences، 7(2).
Cansoy، R.، Kılınç، A. Ç.، & Türkoğlu، M. E. (2025). Barriers to school principals’ effective instructional supervision practices: evidence from a centralised educational context. Educational Studies، 51(1)، 114-131.
Darawi، S. (2025). Professional Skills and Instructional Supervisory Capacity Among Faculty of Public Higher Education Institutions(HEIs) in Sulu. Aloysian Interdisciplinary Journal of Social Sciences، Education، and Allied Fields، 1(5)، 609-647.
Dizon، C. (2025). Instructional Supervision Needs of Private Higher Education Institutions: Towards a Distinct Distance Learning Management Framework. International Journal on Open and Distance E-Learning، 11(1).
Habiyu، G. W.، & Njuguna، J. (2025). Influence of Headteachers’ Supervision of Teachers on Academic Performance in Public Primary Schools in Moyale Sub-County، Marsabit County، Kenya. Journal of Research Innovation and Implication in Education، 9(2)، 1164-1173.
Hussain، A.، & Ahmad، I. (2025). Effect of Gender on Principals’ Leadership Behavior towards Teachers’ Psychological Wellbeing and Pro-Organizational Motivation. The Critical Review of Social Sciences Studies، 3(3)، 2186-2195.
Nawab، A.، & Noor، T. (2025). “My supervisors first check school cleanliness”: Factors inhibiting instructional leadership practices in Northern Sindh، Pakistan. Educational Management Administration & Leadership، 53(3)، 499-514.
Ngatini، N.، Kusumaningsih، W.، Nurkolis، N.، & Baldemor، M. R. (2025). Influence of Instructional Leadership and Academic Supervision on The Quality of Learning. IJORER: International Journal of Recent Educational Research، 6(2)، 602-614.
Nsengumuremyi، E.، & Imaniriho، D. (2025). Exploring the influence of head teachers’ instructional supervision on the development of competencies in lesson preparation for science and elementary technology teachers in public primary schools in Gasabo District، Rwanda. African Journal of Empirical Research، 6(1)، 213-224.
Özdoğru، M.، & Sarıer، Y. (2024). The relationship of ethical leadership with teachers’ organizational behavior، attitudes، and perceptions: A meta-analysis study. Humanities and Social Sciences Communications، 11(1)، 1-14.
Siaw-Marfo، D.، & Lumadi، M. (2025). Exploring the Influence of School Location on the Self-Efficacy Beliefs of Supervisors in Instructional Supervision in Public Basic Schools in the Greater Accra Region of Ghana. Africa Education Review، 1-23.
Siregar، U. R.، & Hermawan، A. (2024). Strategies to improve teachers' organizational citizenship behavior through strengthening transformational leadership and self-efficacy. International Journal of Business and Applied Social Science (IJBASS) E-ISSN، 2469-6501.
Wang، Y. (2025). The effect of perceived organizational fairness on the endogenous motivation of university teachers’ professional development: A study of the mediating role of trust and organizational identification. PloS one، 20(1)، e0317445.
Zhi، Y.، & Derakhshan، A. (2025). An investigation into Chinese English teachers’ organizational commitment: Do emotion regulation and workplace buoyancy matter?. The Asia-Pacific Education Researcher، 34(2)، 689-698.
