Place and Role of Urban Service Management in the Metropolitan Neighborhoods (Case Study: Ahvaz Urban Region Two)
Subject Areas : Geography and Urban Planning
1 - Guest Teacher Department of Geography and Urban Planning, Mahshahr Branch, Islamic Azad University, Mahshahr, Iran
Keywords: Urban Service Management, Urban Neighborhoods, Ahvaz Metropolis of Region Two,
Abstract :
Evaluation and performance management is one of Special issues of human resources management that is highly strategic and might be considered as appropriate tool to improve the performance of employees and organizations. Sustainable urban development would be viewed in a way as Performance management with their requirements and prerequisites as well as contributing in designing and implementation in the spatial organization of cities. The main goal of this research, Evaluation of the performance of urban services management at the level of the region is two metropolises of ahvaz. The statistical research population of the residents of ahvaz metropolis region 2 and the size of the studied sample were determined by using the cochran formula of 399 people. The sampling method was classified randomly. The method of this survey is using a questionnaire and for data analysis using average tests,t (variable two), Pearson's correlation and levene's and aniva has been used. The research results by the average test shown , The level of satisfaction of the citizens of the region two of ahvaz metropolis scored 2/69 points which indicates a lower than average level of satisfaction and lack of citizens' satisfaction with urban services management.
1.توکلینیا، جمیله، وشمسپویا، محمدکاظم (1396) به سوی حکمروایی اجتماع محلی، کوششی در معرفی موضوعات و عرصه های کلیدی موردپژوهی: محله درکه. فصلنامه آمایش محیط،10(37)، 195-216.
2.جودی، بهنام، موغلی، مرضیه، و خرمبخت، علی (1400) ارزیابی عملکرد مدیریت شهری پایدار با رویکرد رضایتمندی شهروندان در محلات شهر اردبیل. فصلنامه شهرپایدار، 4(4)، 101-117.
3.حاجیلو، زهرا، ارغان، عباس، دریاباری، سیدجمال الدین، و فرهودی، رحمت الله (1397). تحلیلی بر عوامل موثر بر نظام مدیریت شهری کلانشهر تهران در راستای مدیریت یکپارچه شهری. فصلنامه جغرافیا(برنامه ریزی منطقهای)، 9(1)، 141-159.
4.حسینی، سیدعبدالحسین (1399). سنجش میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد مدیریت شهری باتاکید بر خدمات شهری؛ نمونه موردی: شهر ایذه)، دوماهنامه پژوهش در هنر و علوم انسانی،5(6)، 59-68.
5.حمیدیپور، زینب، رستگاران، افسانه، سواری، منصور، سیاحی، عاشور، و مرادی، پوریا (1396). گزیده اطلاعات مناطق و نواحی و محلات شهر اهواز. معاونت برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداریکلانشهر اهواز، 77 صفحه.
6.خدارحیمی، سیامک (1380). بررسی وضعیت ارایه خدمات عمومی و بهینه سازی آن از دیدگاه شهروندان شیرازی، شهرداری شیراز، معاونت برنامه ریزی گروه مطالعات و پژوهش.
7.رجبصلاحی، حمید (1381). ساختار حکومت محلی و چالشهای تجربی. تهران، انتشارات سازمان شهرداریهای کشور.
8.رضایی، میثم، و زنگیآبادی، علی (1399) ارزيابي و تحليل نقش کنشگران مديريت شهري در مديريت يکپارچة بافت تاريخيکلانشهر شيراز با استفاده از مدل ANP. فصلنامه آمایش جغرافیایی فضا، 10(36)، 179-196.
9.رضایی، میثم، و شمسالدینی، علی (1398). تحلیلی بر رابطۀ حکمروایی خوب شهری و عدالت اجتماعی در فضاهای شهری (مورد مطالعه: شهر فردوسیه – شهرستان شهریار). فصلنامه آمایش محیط، 12(45)، 25-48.
10.شیخمحمدی، محمد (1384). مدیریت مشارکتپذیر بر اساس نظام پیشنهادها. انستیتو ایز ایران، تهران.
11.فلاحپور، سجاد، حسینپور، اکبر، و آزادمرد، رضا (1397). بررسی جایگاه شهر جهانی در مدیریت شهری کلانشهر تبریز. فصلنامه جغرافیا وروابط انسانی، 1(2)، 273-293.
12.كياني، گشتاسب (1386). بررسي وضعيت و عملكرد مديريت شهری نمونه موردی: سكونتگاههاي شهري استان چهارمحال و بختياري.پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه اصفهان.
13.Gutierrez Rodriguez, P., Vazquez Burguete, J., Vaughan, R., & Edwards, J. (2009). The Transformation of Municipal Services: towards Quality in the Public Sector, Spain. 12. Ipsos (2009) Citizen Satisfaction Survey, the City of Calgary, Canada.
14.Lee, C.E., Gim, G., & Yoo, B. (2009). The Effect of Rrelationship Quality on Citizen Satisfaction with Electronic Government Services. The Marketing Management Journal.
15.The Research Bureau. (2005). Citizen Satisfaction with Municipal Services and Quality of Life in Worcester, Center for Community Performance Measurement, Worcester.No 272, pp1-33.
16.Gregg, G., & Van Ryzin. (2007). Pieces of a puzzle: Linking government performance, citizen satisfaction, and trust, Public Performance & Management Review, 30(4), 521-535.