Developing Technology Roadmapping Combinational Framework by Meta Synthesis Technique
Subject Areas : FuturologySaba Sareminia 1 , Alireza Hassanzadeh 2 , Shaaban Elahi 3 , GholamAli Montazer 4
1 - PH.D of IT Management, School of Management and Economics, Department of Information Technology Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran (Corresponding Author)
saremy_saba61@yahoo.com
2 - Associate Professor, School of Management and Economics, Department of Information Technology Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 - Associate Professor, School of Management and Economics, Department of Information Technology Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
4 - Associate Professor, School of Industrial Engineering, Department of Information Technology Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
Keywords: Technology Roadmapping, Roadmapping, Framework, Shannon&rsquo, s entropy, Meta Synthesis Technique,
Abstract :
In recent years, technological advances have motivated industries, companies and even governments to look for an improved alignment between strategic objectives and technology management, preferably through the application of structured and flexible approaches that use techniques such as technology roadmapping. There are a lot of studies that have presented various models, processes, and frameworks to develop technology roadmap and more studies have developed roadmaps based on these contributions. Most of these studies have mentioned that the roadmapping process must be customized in every case. Accordingly; having a model or a framework that represents the most prominent findings of these studies in one view, is so helpful for customizing the process. But there is no research that accumulates previous studies and achieving this purpose. This paper presents the outcomes of a Meta-synthesis review of technology roadmapping literature that was published between 1997 and 2016 (73 papers) and develops a framework from important roadmapping components which affected the roadmapping process and roadmaps. Finally, the components of the proposed framework have been evaluated by survey benefiting from experts’ opinion and Shannon’s entropy technique.
_||_
توسعه چارچوب ترکیبی رهنگاری فناوری با استفاده از تکنیک فراترکیب
چکیده
در محیط پرتلاطم و پویای امروز، هدایت مسیر توسعه فناوری، مشتمل بر هدفگذاری، اتخاذ راهبردها و تدوین سیاستها؛ لازمه توسعه موفق آن بهشمار میرود. اما فناوری چه درونزا و مبتنی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه داخلی باشد چه با منشاء خارجی و برونزا تلقی شود؛ مستلم سیاستگذاری و مدیریت صحیح بر فرایند توسعه فناوری و رهنگاری آن است. لذا رهنگاری فناوری با هدف همراستایی استراتژیهای سازمان در جهت دستیابی به اهداف کسب وکار به عنوان یک ابزار مدیریتی پشتیبان کسب وکار قلمداد شده و بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. پژوهشهای متعددی در این حوزه صورت گرفته و مدلها، فرایندها و چارچوبهای مختلفی برای نمایش رهنگاشتها و اجرای فرایند رهنگاری ارائه شدهاست. با این وجود کمبود پژوهشی که به بررسی سیستماتیک و تحلیلی این مطالعات پرداخته باشد احساس می شود. لذا این پژوهش میکوشد با استفاده از تکنیک فراترکیب و تفسیر تطبیقی 73 پژوهش (از سال 1997 تا 20161) در حوزه رهنگاری فناوری، به ارائه یک چارچوب ترکیبی از مولفههای اصلی رهنگاری فناوری (دیدگاههای مختلف نست به رهنگاری، نیازمندیهای رهنگاری، فرایند رهنگاری، مولفه های رهنگاشت، شکل و قالب رهنگاشت و تکنیکهای اثربخش در رهنگاری) بپردازد. این چارچوب پیشنیاز تحقیقات آتی در حوزه رهنگاری (توسعه فرایند رهنگاری و یا تدوین رهنگاشت نوین در حوزه های تخصصی) میباشد. در پایان با استفاده از نظر خبرگان و آنتروپی شانون کفایت و اهمیت مولفه های شناسایی شده در چارچوب پیشنهادی، ارزیابی میشود.
واژه های کلیدی : رهنگاری، رهنگاری فناوری، تکنیک فراترکیب، چارچوب، آنتروپی شانون
1 مقدمه
اغلب سازمانها اذعان میکنند که داشتن یک رویکرد سازگار در سازمان (Robert Phaal & Muller, 2009)) و یک زبان مشترک (R. Phaal, C.J.P. Farrukh, & D.R. Probert, 2001b; Robert Phaal et al., 2004; Robert Phaal & Muller, 2009) که از رهنگاری ناشی می شود، سبب ایجاد مزیت رقابتی میشوند (Bucher, 2003). لذا امروزه رهنگاشت فناوری و مشتقات آن، تبدیل به یکی از گستردهترین تکنیکهای مدیریتی در سطوح ملی، بخشی و سازمانی؛ برای پشتیبانی از استراتژی و نوآوری شده است. مهمترین مزیت این رویکرد، وجود ارتباطات همراه با توسعه و انتشار رهنگاشت؛ به خصوص در جهت همراستایی فناوری و چشم انداز تجاری، برقراری تعادل بین کشش بازار و فشار فناوری است (Robert Phaal & Muller, 2009; دسترنج, قاضینوری, ثقفی, & حسنزاده, 1395; قاضینوری & قاضینوری, 1391). افزایش نرخ تغییرات در محیط، پیچیدگی قوانین دولتی در اقتصاد نوین و فشار رقابتی بالا در صنعت؛ استفاده از تکنیکهایی مانند رهنگاری را برای سازمانها با هدف توسعه کارایی و اثربخشی و تحقق اهداف بازار حیاتی کرده است. هدف رهنگاری تحقق همراستایی استراتژی های سازمان مشتمل بر بازار، محصول، فناوری و تحقیقات؛ جهت دستیابی به اهداف کسب و کار است. لذا همواره به عنوان یک ابزار مدیریتی که قادر به پشتیبانی از کسب و کار است قلمداد شده است (Geum, Kim, Son, & Park, 2013).
امروزه رهنگاری و تدوین رهنگاشت با توجه به اهمیت و مزایایی آن بسیار کاربردی شده و در سطوح سازمانی (EIRMA, 1997; R. Phaal, C.J.P. Farrukh, & D.R. Probert, 2001a; Price, Conway, Palmer, & Summers, 2004)، صنعتی (Garcia, 1997)، ملی (McMillan, 2003; METI, 2005) و فراملی (METI, 2005) مورد استفاده قرار گرفته است. هر کدام از این پژوهش ها به فراخور موضوعی یک مدل، چارچوب و یا فرایند اولیه را مدنظر قرار داده و متناسب با نیاز خود آن را شخصی سازی نمودهاند و یا از تکنیکهایی جهت تسهیل فرایند رهنگاری استفاده کردهاند (David Fenwick, 2009; Geum, Lee, Lee, & Park, 2015; Yujin Jeong, 2014). همین امر پشتیبانی کننده انعطافپذیری رهنگاری فناوری است به نحوی که هر سازمان می تواند در رهنگاری فناوری خود یک چارچوب مختص به خود داشته باشد (Carvalho, Fleury, & Lopes, 2013; Ghazinoory, Dastranja, Saghafi, Kulshreshth, & Hasanzadeh, 2017). تعدد در مدلها و چارچوبها سبب بروز سردرگمی در پیادهسازی رهنگاری در سازمانها شده و با وجود تعدد تحقیقات، محدودیتهایی مانند پیچیدگی در پیاده سازی فرایندها، الزامات رهنگاری، تکنیکهای کاربردی در فرایند رهنگاری و ... در رهنگاری وجود دارد (De Cavin, 2012) و هنوز هم کمبود یک طرح جامع، ترکیبی و تحلیلی از پژوهش های پیشین در حوزه رهنگاشت و فرایند رهنگاری به چشم می خورد که خود پیشنیاز تحقیقات آتی در حوزه رهنگاری (توسعه فرایند رهنگاری و یا تدوین رهنگاشت نوین در حوزه های تخصصی) گردد.
لذا این پژوهش می کوشد با استفاده از تکنیک فراترکیب و تفسیر ترکیبی پژوهش های حوزه رهنگاری، به ارائه یک چارچوب ترکیبی رهنگاری فناوری بپردازد. تا تجمیعی تفسیری بر مدلها، فرایندها و چارچوبهای ارائه شده در این حوزه باشد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی مولفه های تاثیر گذار در فرایند رهنگاری، گامهای توسعه رهنگاشت، ویژگیها و مشخصات یک رهنگاشت کارا و تکنیکهای قابل کاربرد در فرایند رهنگاری است.
2 ادبیات پژوهش
کاربرد رهنگاری درسطح سازمان، ملی، فراملی از سال 1990 به طور روز افزونی افزایش یافته است. بیش از 1500 رهنگاشت در حوزه های مختلف علمی، سیاسی، صنعتی و ... توسعه یافته اند و هر کدام از پژوهشها دارای فرمت، چارچوب، مدل و رویکرد خاص خود در رهنگاری متناسب با اهداف خود میباشند (R. Phaal, Farrukh, Mitchell, & Probert, 2003). رهنگاشت فناوری یکی از ابزار متداول مدیریتی است که پشتیبانی کننده مدیریت استراتژیک فناوری است (S. Lee & Park, 2005; Robert Phaal et al., 2004; Rinne, 2004). رهنگاشتها تامین کننده ابزار گرافیکی جهت کاووش و برقراری ارتباط بین بازار، محصول و فناوری در طول زمان با اتصال استراتژی کسب و کار به توسعه مشخصه های محصول هستند (R.E. Albright & Kappel, 2003; S. Lee & Park, 2005).
ساختار و فرمت عمومی رهنگاشت به صورت یک نمودار لایه ای (سلسله مراتبی) مبتنی بر زمان است که نشان دهنده الگو تغییر و تحول بازار، محصول و فناوری به صورت متصل به یکدیگر و بیان روندها و تعاملات آنها است (Robert Phaal et al., 2004). هدف اصلی رهنگاری، مدیریت استراتژیک فناوری در یک محیط کسب و کار پویا است و به عنوان یک ابزار مدیریتی جهت برنامه ریزی، پیش بینی و اداره امور مورد استفاده قرار می گیرد (S. Lee & Park, 2005). رهنگاشتها به صورت عمومی مشتمل بر برنامهریزی محصول/خدمت، برنامهریزی استراتژیک، برنامهریزی بلند مدت، برنامهریزی دارایی دانش، برنامهریزی فرایند و برنامهریزی یکپارچه؛ می باشند (Robert Phaal et al., 2004).
با توجه به اهمیت رهنگاری فناوری، در برنامهریزی استراتژیک مطالعات زیادی در این حوزه صورت گرفته است و چارچوبهایی جهت رهنگاری ارائه شده است. برخی از این پژوهش ها به ارائه چاچوب، مدل، متدولوژی و روش اجرایی جهت ارائه چارچوب پرداختهاند؛ مدل فال1 و گروه ساندیا2 از جمله مشهورترین آنها است (H.Bray & L.Garsia, 2004; Robert Phaal et al., 2004). برخی دیگر نیز به ارائه رهنگاری در حوزههای مختلف پرداخته اند. فال (2011) فهرستی از این پژوهشها و نتایج آنها را اعلام نموده که به بالغ بر 2000 رهنگاشت در حوزههای علمی مختلف است (Ian F. Akyildiz, 2014; Kaixian Chen, 2010; Robert Phaal, 2011). در این پژوهش، مطالعات ذکر شده مورد بررسی سیستماتیک تفسیری قرار می گیرد.
3 روش پژوهش
این پژوهش شامل دو فاز اصلی است، مطالعه تطبیقی پژوهش ها جهت توسعه چارچوب تطبیقی رهنگاری فناوری و اعتباربخشی چارچوب. در فاز اول پژوهش به منظور بررسی، ترکیب و مقایسه تطبیقی پژوهشهای گذشته از تکنیک فرامطالعه2 شاخه فراترکیب، استفاده میشود. فرا مطالعه، تجزیه و تحلیل عمیق از کارهای پژوهشی انجام شده در یک حوزه خاص است (Patterson, Thorne, & C., 2001) که خود دارای چهار نوع اصلی: فرا تحلیل (تحلیل کمی محتوا مطالعات اولیه)، فراروش (تحلیل روش شناسی مطالعاات اولیه)، فرا نظری (تحلیل نظریه های مطالعات اولیه) و فراترکیب (تحلیل کیفی محتوای مطالعات اولیه)؛ میباشد (Bench & Day, 2010). فراترکیب، تفسیر تفسیرهای داده های اصلی مطالعات منتخب و استفاده از یافته های آنها است. این روش پژوهش بر مطالعه کیفی پژوهش های پیشین تمرکز دارد و به جای ارائه خلاصه جامعی از یافتهها، یک ترکیب تفسیری از یافته را ایجاد میکند (Beck, 2002; Zimmer, 2006). لذا با توجه به تحقیقات صورت گرفته در حوزه رهنگاری فناوری، در این پژوهش از روش فراترکیب به منظور مقایسه، تفسیر و ترکیب چارچوبهای مختلف رهنگاری استفاده می شود (بزی, زاده, & معینی, 95; شعاعی, نقشینه, علیدوستی, & ناخدا, 1396; نامداریان, 1395). برای این منظور از روش هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده می کنیم که خلاصه این روش در شکل 1 قابل مشاهده است (Sandelowski & Barros, 2007).
شکل 1- مراحل روش فراترکیب (Sandelowski & Barros, 2007)
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پژوهش های صورت گرفته در حوزه رهنگاری فناوری، است که از موتورهای جستجو Scopus, Google Scholar و مجلات Emerald, Wiley, Springer & Science Direct تامین شده است. فرایند شناسایی پژوهشها، محل استخراج، کلمه کلیدی مورد استفاده و محل استخراج و نحوه غربال پژوهش ها در شکل 2 قابل مشاهده است. فرایند غربال (مشتمل بر فیلترهای : تکراری بودن، عنوان و محتوای خلاصه مقاله) و نحوه کاهش تعداد مقالات به تفکیک، مجله و کلمه کلیدی نیز در پیوست 1 قابل مشاهده است.
شکل 2- مراحل جستجو و غربال منابع داده
در فاز دوم پژوهش به منظور اعتبار بخشی چارچوب پیشنهادی از تکنیک آنتروپی شانون استفاده می شود. این تکنیک ضريب اهميت و اولويت هر يك از مفاهيم شناسایی شده در چارچوب را با استفاده از نظر خبرگان تعیین می کند. در این فاز؛ چارچوب توسعه یافته با استفاده از پرسشنامه آنلاین و دریافت نظرات متخصصان حوزه رهنگاری، مورد بررسی قرار گرفته و مولفههای آن بر اساس آنتروپی شانون از مظر اولویت و کفایت ارزیابی می شود.
با بررسی اولیه این پژوهش ها، مطالعات دراین حوزه به چند دسته کلی ذیل طبقه بندی می شوند :
1. مطالعات صورت گرفته در شکل دهی مفاهیم اولیه و ارائه مدلهای پایه که از مشهورترین آنها می تواند به مدل فال و گروه ساندیا3 اشاره نمود (H.Bray & L.Garsia, 2004; Robert Phaal et al., 2004).
2. ارائه رهنگاشت در حوزه های مختلف. فال (2011) در فهرستی این پژوهش ها و نتایج آنها را اعلام نموده که بالغ بر 2000 رهنگاشت در حوزه های علمی مختلف است (Ian F. Akyildiz, 2014; Kaixian Chen, 2010; Robert Phaal, 2011).
3. ارائه راهکارهایی جهت بهبود رهنگاری (فرایند، چارچوب، مدل) با استفاده از مفاهیم و فناوری های جدید؛ مانند: بومی سازی چارچوبها بر اساس اهداف (S. Lee & Park, 2005)، استفاده از تکنیکهای سیستم های پشتیبان تصمیم برای بهبود چارچوبهای رهنگاری (David Fenwick, 2009)، استفاده از تکنیکهای داده کاوی تحت عنوان "قاعده کاوی همبسته4" جهت بهبود روابط درون لایه ای و میان لایه ای اطلاعات در رهنگاشت (Geum et al., 2015) و ...
لذا در این پژوهش بر اساس مطالعات دسته 1 که خود ناشی از اجرای تحقیقات دسته 2 هستند، مدل ترکیبی رهنگاری فناوری ارائه میگردد و با توجه به بررسی پژوهش های دسته 3، مدل مزبور تکمیل می گردد. خلاصه روش شناسی این پژوهش در شکل 3 قابل مشاهده است.
شکل 3- روش شناسی پژوهش در توسعه چارچوب تطبیقی رهنگاری فناوری با تکنیک فراترکیب
4 یافته ها (توسعه چارچوب رهنگاری فناوری با استفاده از تکنیک فراترکیب)
در بررسی اولیه پژوهشهای شناسایی شده؛ می توان بیان نمود که در حوزه رهنگاری و ارائه رهنگاشت، موضوعات ذیل مورد توجه محققان قرار گرفته است و محققان در پژوهش های مختلف با تمرکز بر یک یا چند بخش به بیان موضوعات ذیل پرداخته اند:
1. دیدگاه های مختلف نسبت به رهنگاری: تعاریف مختلفی که از رهنگاری شده است و دیدگاههای محققان نسبت به این واژه از منظر نوع، حوزه های تحت پوشش و هدف.
2. شرایط لازم جهت اجرای کیفی فرایند رهنگاری و تدوین رهنگاشت: در این بخش آن دسته از الزاماتی که در ادبیات پژوهش جهت افزایش کیفیت فرایند رهنگاری و تدوین رهنگاشت عنوان شده است، جمع بندی و طبقهبندی شدهاند.
3. گام های اجرای فرایند رهنگاری: تعیین گام های فرایند رهنگاری جهت تدوین رهنگاشت.
4. مولفه های رهنگاشت خروجی: دانش رهنگاشت خروجی که مشتمل بر مولفه های نظام ساختاری و محتوای درون رهنگاشت می باشد.
5. شکل و قالب رهنگاشت تدوین شده: انواع فرمتهای پیشنهادی جهت نمایش کاراتر و اثربخش تر رهنگاشت.
6. تکنیکهای مورد استفاده در فرایند رهنگاری: انواع تکنیک، فناوری، ابزار و روشهایی که برای تسهیل اجرای فرایند رهنگاری پیشنهاد شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
شکل 4 این طبقه بندی اولیه را نمایش می دهد. در ادامه هر کدام از این مولفه های اصلی رهنگاری فناوری و زیرمولفههای آنها توصیف می شوند.
شکل 4- طبقه بندی اولیه مباحث حوزه رهنگاری ناشی از مطالعه پژوهش های حوزه رهنگاری
4.1 دیدگاه های مختلف نسبت به رهنگاری
تعاریف مختلفی در مورد رهنگاری و رهنگاشت وجود دارد که هر کدام دیدگاه محقق (محققان) را نسبت به این موضوع نشان میدهد. به عنوان مثال رابرت گالوین، مدیر عامل موتورولا، بیان می کند که "رهنگاشت یک تصویر گسترده نسبت به آینده از موضوعات مورد علاقه است که از دانش تجمعی سازمان و توانایی تجسم سازی توانمندسازها ایجاد شده است" (Richey & Grinnell, 2004; Willyard & McClees, 1987).
برخی از محققان رهنگاری فناوری را به عنوان یک تکنیک قدرتمند برای پشتیبانی از برنامهریزی و مدیریت فناوری در سازمان، معرفی کردند (R. Phaal, Farrukh, Mitchell, et al., 2003) برخی دیگر آن را فرایندی مشتمل بر خلق، ارتباطات و کاربرد فعالانه فناوری (Bucher, 2003) معرفی میکنند. آلاینت (2006) آن را فعالیت خطاب کرده (Alignent, 2006) و انجمن مدیریت تحقیقات صنعتی اروپا آن را چارچوب معرفی نموده است (EIRMA, 1997).
اغلب محققان، حوزه های تحت پوشش رهنگاشت را کلیه حوزههای کسب و کار معرفی کردند (Bucher, 2003; EIRMA, 1997; R. Phaal, Farrukh, Mitchell, et al., 2003). اما برخی از پژوهشگران حوزه های تحت پوشش رهنگاری را به پروژه های تحقیقاتی (Zurcher & Kostoff, 1997) و یا بازار و فناوری (Alignent, 2006; Price et al., 2004) تحدید نمودند.
در این دیدگاههای مختلف، اهداف مختلف (اما همراستا) برای رهنگاری بیان شده است؛ به طور خلاصه میتوان گفت که محققان رهنگاشت را وسیلهای برای برنامهریزی استراتژیک فناوری، یکپارچه سازی توسعه فناوری با استفاده از شناسایی محرکهای بازار و بررسی تغییرات معرفی کرده اند. در جدول 1 قیاس بین برداشتهای مختلف از رهنگاری و رهنگاشت را بر اساس نوع، حوزه تحت پوشش و هدف از رهنگاری، ارائه شده است.
جدول 1- مقایسه تعاریف رهنگاری و رهنگاشت در پژوهش های مختلف
رفرنس | طبقه بندی دیدگاه های مختلف | |||||||
نوع | حوزه های تحت پوشش | هدف | ||||||
تکنیک | فرایند | مدل گرافیکی | فعالیت | سبک، چشم انداز | چارچوب | |||
Robert Galvin موتورولا |
|
|
|
| * |
| حوزه ترکیبی کسب و کار | شناسایی محرکهای بازار |
|
|
|
|
| * | بازاریابی، ساخت و تولید و مولفه های فنی | یکپارچگی در کلیه جنبه های فناوری در استراتژی کسب و کار | |
|
| * |
|
|
| پروژه های تحقیق و توسعه | موقعیت توسعه فناوری و تغییرات آن | |
| * |
|
|
|
| بازاریابی، تولید، تحقیق و توسعه، مالی | کاربرد فعالانه فناوری، برنامه ریزی فناوری استراتژیک | |
* |
|
|
|
|
| بازار، محصول و فناوری | برنامه ریزی و مدیریت فناوری | |
| * |
|
|
|
| بازار و فناوری | تجمیع و نمایش اطلاعات | |
|
|
| * |
|
| بازار و فناوری | پشتیبانی فرایند تصمیم گیری و برنامه ریزی استراتژیک |
در بسیاری از پژوهش های حوزه رهنگاری؛ الزاماتی معرفی شده است که سبب افزایش کارایی رهنگاری و اثربخشی رهنگاشت می شوند. به عنوان مثال یک تیم مناسب با ترکیبی از تخصص های ضروری (Kostoff, Boylan, & Simons, 2004; McMillan, 2003) ، کیفیت و کمیت مناسب داده های ورودی (McMillan, 2003) و استفاده از ابزارهای گرافیکی برای نمایش (Y. Yamashita, Y. Nakamori, & A.P. Wierzbicki, 2009)؛ در فرایند رهنگاری بسیار حیاتی اند. برخی از این الزامات عمومی اند و در بیشتر حوزه های مدیریتی، تصریح شده اند؛ اما برخی از آنها مختص رهنگاری بوده و به عنوان یک نیاز یا معیار بلوغ سازمان در فرایند رهنگاری معرفی شده اند. در این پژوهش، شرایط لازم جهت تدوین و پیاده سازی رهنگاشت (Cagnin & Ko¨nno¨la, 2014; R. Phaal, Farrukh, Mills, & Probert, 2003; Robert Phaal et al., 2004; Robert Phaal, Farrukh, & Probert, 2010) به سه دسته کلی ذیل طبقه بندی شده اند که در شکل 5 نمایش داده شده است:
· الزامات مرتبط با منابع انسانی: به آندسته از الزاماتی اطلاق میشود که مرتبط با افراد درگیر در فرایند رهنگاری؛ میباشد و مشتمل بر: ترکیب بندی و کفایت تیم رهنگاری، تعهد تیم و مشارکت کنندگان، مشخصات رهبری و مدیریت، تعهد مدیریت ارشد و ذینفعان، میباشد.
· الزامات مرتبط با فرایندهای کاری: بازتاب کننده آندسته ازالزامات میباشد که به نحوی با ورودی ها و فرایند رهنگاری در ارتباط اند. این الزامات عبارتند از : کیفیت و کمیت داده های ورودی، وجود یک تصویر واقعگرایانه از محدودیتهای فنی و غیر فنی، شناخت دقیق فناوری های رقیب، ریالی سازی نتایج رهنگاشت و ... .
· الزامات مرتبط با فناوری: بازتاب کننده فناوریها، ابزار و متدهای مورد نیاز جهت فرایند رهنگاری میباشند و عبارتند از: یکپارچه سازی رهنگاری با ابزارهای مدیریتی، بهره برداری از ابزارهای نمایشی گرافیکی، کاربرد ابزار تحت وب و ...
شکل 5- نیازمندیها (الزامات) شناسایی شده جهت توسعه و پیاده سازی رهنگاشت؛ منتج از مطالعه تطبیقی
4.3 فرایند رهنگاری
رهنگاشتها علاوه بر اینکه خود یک منبع دانشی محسوب میشوند، فرایند توسعه آنها نیز منبع دانشی بسیار ارزشمند است که در بسیاری از مواقع حتی ارزشمندتر از خود رهنگاشت معرفی میشود (Robert Phaal & Muller, 2009). فرایندهای مختلفی جهت انجام رهنگاری پیشنهاد و در نتیجه پیاده سازی شدهاند، به عنوان مثال یکی از متداولترین فرایندها، فرایند رهنگاری در SEMATECH میباشد. بر اساس مطالعات این فرایند رهنگاری در سه فاز اصلی "فعالیتهای ابتدایی" که در این مرحله عملاً نقشه راهی تعریف نمیگردد؛ فاز دوم که "توسعه نقشه راه" است و فاز سوم که "پیگیری و کاربرد" رهنگاشت میباشد؛ توصیف میشود. هر کدام از این فازها دارای فعالیتهای متعددی است که کل فرایند رهنگاری پشتیبانی میکند. این فرایند در آزمایشگاه ملی ساندیا توسعه افته است (H.Bray & L.Garsia, 2004).
انجمن تحقیقات صنعتی اروپا نیز 8 گام (فاز آغازین، تشکیل تیم، طرح اولیه رهنگاشت فناوری، پردازش ورودی ها، فشرده سازی و ایجاد یک سند کاری (رهنگاشت)، برنامه ریزی برای بررسی، مشاوره و ارتباطات، تدوین یک سند تصمیم گیری و به روز رسانی) را جهت اجرای فرایند رهنگاری پیشنهاد نموده اند که دارای حلقه های بازخورد احتمالی بین گام های هشت گانه میباشد (EIRMA, 1997).
آلبرایت و کاپل5 (2003) فرایند چهار مرحله ای (تحلیل بازار، کد گذاری محصول، شناسایی فناوری و اجرا) را برای پیاده سازی رهنگاشت در شرکت فناوری فلوئورسین6 پیشنهاد کرده اند. آنها در این پروژه خود از تعدادی فرمت و قالب از پیش تعیین شده جهت هدایت تیم رهنگاری استفاده کردند (R.E. Albright & Kappel, 2003).
فرایند T-Plan یا شروع سریع نیز توسط دانشگاه کمبریج برای مدیریت فناوری توسعه یافت و یک فرایند مبتنی بر کارگاه است. این فرایند یک فرایند مصور سازی و همکارانه است که اتصال بین برنامههای تحقیق و توسعهای، اهداف توانمندساز و نیازمندیها را برقرار میکند. هدف این فرایند کمک به مدیر ارشد جهت تصمیم بهینه در فرایند سرمایهگذاری فناوری است (Wells, Phaal, Farrukh, & Probert, 2004). این رویکرد مشتمل بر سه مرحله است: برنامه ریزی، کارگاه و نهایی سازی. مرحله کارگاه خود مشتمل بر چهار کارگاه: بازار، محصول، فناوری و زمانبندی است (R. Phaal, Farrukh, Mitchell, et al., 2003). این متدولوژی با کارگاه بازاریابی شروع شده و در کارگاه محصول و فناوری ادامه مییابد و در کارگاه نهایی رهنگاشت، شکل می گیرد. بعد از برگزاری این کارگاه ها؛ و تدوین رهنگاشت، فاز نگهداری و به روزآوری رهنگاشت آغاز می شود (R. Phaal, Farrukh, Mitchell, et al., 2003; Robert Phaal & Muller, 2009; R. Phaal, C.J.P. Farrukh, & D.R. Probert, 2004, 2006; R.Phaal, C.J.P.Farrukh, & D.R.Probert, 2009).
متدولوژی رهنگاری فناوری استراتژیک7 (STAR) نیز یک متدولوژی است که توسط پروفسور گیندی8 با همکاری گروه همراستا سازی استراتژیک فناوری در دانشگاه ناتینگهام؛ توسعه یافته است. متدولوژی STAR به عنوان فرایند "برنامه ریزی نیازمندیهای فناوری" تعریف شده است و هدف آن اتصال و همراستا سازی پروژه های تحقیق و توسعه با نیازمندیهای کسب و کار به خصوص استراتژی های کسب و کار، بازار، محصول و فناوری در سازمان است (N. Gindy, Morcos, Cerit, & Hodgson, 2008). این متدولوژی به سه فاز اصلی تقسیم بندی می شود : "فاز مقدماتی"؛ "فاز "STAR، که همان فرایندهای اجرایی این متدلوژی (مشتمل: بر تعیین محرکهای استراتژیک کسب و کار، تعیین استراتژی رقابتی و بازار، استراتژی محصول، استراتژی فناوری و استراتژی تحقیق و توسعه)، می باشد و "فاز نهایی" است (N. N. Z. Gindy, Arman, & Cavin, 2009).
روش رهنگاری دانش نورث وسترن برای تسریع نوآوری در فناوری به رهبری پروفسور راندور9 توسعه یافت. بوچر (2003) به توصیف این روش میپردازد و بیان می کند که این روش رهنگاری در قدم اول اقدام به سازماندهی مجدد برنامه محصول و فناوری میکند، در این سازماندهی مجدد آیتم های بحرانی بر اساس اولویت و اهمیت در اهداف بازار، مشخص می شوند. این اولویتها به مجموعه ای از محرکها، محصولات رقابتی و گزینه های فناورانه در یک افق زمانی به عنوان یک برنامه داخلی جهت تیم رهنگاری؛ متصل می شوند. این روش به سه بخش کلی تقسیم بندی می شود: "خلاصه، اکشن پلان و مدیریت ریسک"(R.E. Albright & Kappel, 2003).
لی و فال10 (2013) یک فرایند سه مرحله ای (فعالیتهای مقدماتی، توسعه و یکپارچه سازی رهنگاشت و فعالیتهای پیگیری) را در 8 فاز که هر فاز نیز دارای گامها و فعالیتهای مخصوص به خود است؛ توسعه دادند. فعالیتهای مقدماتی، فرایند رهنگاری را برنامه ریزی نموده و تیم رهنگاری را سازماندهی میکند. توسعه و یکپارچه سازی رهنگاشت خود مشتمل بر 6 فاز است: تعیین نیاز، تعیین خدمات، تعیین ابزار و وسایل، تعیین فناوری، توسعه پیش نویس رهنگاشت و همراستا سازی رهنگاشتها. فعالیتهای پیگیری نیز به دنبال توسعه برنامه اجرایی و اجرای آن برنامه می باشد (J. H. Lee, Phaal, & Lee, 2013).
با توجه به توصیفات مطرح شده، علی الرغم تنوع و تمایز بین گام های فرایند رهنگاری در پژوهش های مختلف، یک اجماع کلی روی برخی از گامهای رهنگاری مشهود است، لذا در این پژوهش فازهای فرایند رهنگاری به شرح ذیل توصیف می شود:
· فاز برنامه ریزی و آماده سازی که با تعریف شکاف دانشی و تعیین دامنه رهنگاشت، آغاز می شود. بر اساس دامنه تعیین شده و نیازمندیها، تیم مناسب جهت رهنگاری تشکیل میشود. زیرساختهای لازم اعم از سخت افزاری و نرم افزاری تامین میگردد.
· توسعه رهنگاشت با تعیین روند بازار و تحلیل نیازمندیهای محیطی (با استفاده از ابزارهایی چون SWOT,PET, STEEP, …) آغاز می شود. این فرایند با تعیین محرکهای کلیدی و نقاط بحرانی ادامه مییابد. کلیه این فعالیتها در کارگاهها انجام شده و پیش نویس رهنگاشت به همراه مستندات راهنما تدوین میگردد.
· اعتبار بخشی و نهایی سازی رهنگاشت توسط متخصصان حوزه مورد نظر، رهنگاری و ذینفعان مربوطه صورت میگیرد.
· پس از اعتبار بخشی رهنگاشت تدوین شده اجرا می شود.
· در حین اجرا با دریافت بازخوردهای و کنترل های دوره ای و تصادفی، رهنگاشت مزبور بهبود مستمر مییابد.
لذا مولفه های استخراجی (گام های فرایندی) ناشی از مطالعه تطبیقی پژوهش های حوزه رهنگاری در شکل 6 قابل مشاهده است.
شکل 6- مولفه های گام های فرایندی جهت توسعه و پیاده سازی رهنگاشت؛ منتج از مطالعه تطبیقی
مولفه های رهنگاشت، دانش رهنگاشت خروجی مشتمل بر مولفههای نظام ساختاری (لایه های رهنگاشت) و محتوای درون رهنگاشت میباشد. لایه های تعریف شده در هر رهنگاشت انواع مختلف دانش (چیستی، چرایی، چه کسی، چه موقع، کجا و چگونه) در فرایند رهنگاری را پشتیبانی میکند. فرمتها و مولفههای مختلفی برای نمایش یک رهنگاشت، ارائه شده است. پیتر گرونولد11 (1997) در منبع الکترونیکی فیلیپس فرایند رهنگاری محصول-فناوری را توسعه داده است و بر یکپارچه سازی استراتژی فناوری و کسب و کار تمرکز نموده است. او اصطلاح محصول را در یک دامنه وسیعی از مفاهیم (محصول، سیستم، خدمت، عملکرد، نظام، سامانه و ...) تعبیر کرده است و مفهوم رهنگاری را عمومیت بخشیده است (Groenveld, 1997).
گروه مدیریت فناوری12 فرمت سادهای برای رهنگاشت ارائه کرده که در آن محور X نمایش دهنده زمان و محور Y نمایش دهنده میزان افزایش و توسعه عملکرد در طول زمان مورد نظر است و هر پروژه را نیز به صورت یک بیضی در این فضای دو بعدی نمایش می دهد (Grossman, 2004).
فال و همکارانش در مطالعات دانشگاه کمبریج، مولفه های رهنگاشت را منابع، فناوری، محصول/خدمت، کسب و کار و بازار؛ معرفی میکنند (R. Phaal, Farrukh, Mitchell, et al., 2003; R. Phaal, Farrukh, & Probert, 2000; R. Phaal, C.J.P. Farrukh, & D.R. Probert, 2001b; Robert Phaal et al., 2004; R Phaal, Farrukh, & Probert, 2005; Robert Phaal & Muller, 2009; R. Phaal et al., 2004, 2006). انجمن تحقیقات صنعتی اروپا مهمترین مولفه های رهنگاری فناوری را زمان، قابل تحویلها (محصول)، فناوری، مهارت-علم و منابع معرفی میکند (EIRMA, 1997). آلبرایت و کاپل منابع، فناوری، محصول و بازار را به عنوان مولفه های رهنگاشت بیان می کنند (R.E. Albright & Kappel, 2003). لذا مولفه های استخراجی (محتوای رهنگاشت) ناشی از مطالعه تطبیقی پژوهش های حوزه رهنگاری در شکل 7 قابل مشاهده است.
شکل 7- مولفه های رهنگاشت؛ منتج از مطالعه تطبیقی
4.5 شکل و قالب رهنگاشت (ویژگیهای تصویری)
بر اساس نظر کر و فال (Valls, Gibert, Sánchez, & Batet, 2010): "مصورسازی رهنگاشت، صرفاً یه مشخصه ظاهری نیست بلکه انتقال دهنده نقطه نظر خاص مبتنی بر بافت و پس زمینه خلق و کاربرد رهنگاشت است. با توجه به اینکه رهنگاشت با هدف برقراری ارتباط استراتژیک و همراستا سازی برنامهها ایجاد می شود؛ لذا باید در یک فرمت تصویری بسیار شفاف، خلاصه، جامع و یکپارچه که بازتاب کننده مفاهیم و اطلاعات مورد نیاز مخاطب است، نمایش داده شود."
یکی از مهمترین ویژگی های رهنگاشت فرمت گرافیکی و مصور آن است که قادر است مرتبط ترین اطلاعات را در ساده ترین حالت در اختیار تصمیم گیرندگان قرار دهد. برای تحقق این هدف، فرمتهای متعددی معرفی و مورد استفاده قرار گرفته است؛ اما عمومیترین آنها فرمتی است که توسط دانشگاه کمبریج ارائه شده است. این فرمت، یک چارت مبتنی بر زمان است که مشتمل بر لایه هایی چون: بازار، محصول و فناوری است. با توجه به اینکه رهنگاشت یک چارت چند لایه مبتنی بر زمان است، می تواند تغییرات و پیشرفت الگوهای بازار، محصول و فناوری را در طول زمان نمایش دهد و ارتباط بین آنها را بیان کند (Robert Phaal et al., 2004). این فرمت رهنگاشت اجازه میدهد که تحولات درون هر لایه بررسی و نگاشته شود و در کنار آن، وابستگی های میان لایه ای یکپارچگی فناوری در محصولات، خدمات و نظام های کسب و کار را تسهیل کند (R. Phaal, 2003). اما رهنگاشتها همواره با فرمت بیان شده ارائه نمیشوند بلکه با توجه به حوزه رهنگاشت، سطح آن و اهداف رهنگاشت از فرمتهای متعددی پیروی میکنند. فال (2003) برخی از انواع فرمتهای رهنگاشت را در قالب فرمت میلهای، جدول، گراف، تصویری، فلوچارت، تک لایه و متنی؛ معرفی میکند (R. Phaal, 2003). کر و فال (2015) چهار دامنه اصلی را به عنوان الزامات و ویژگیهای ظاهری رهنگاشت را جهت افزایش کارایی و اثربخشی آن، عنوان نموده اند: داشتن چارچوب زمانی، داشتن ساختار سلسله مراتبی و لایه ای، نمایش دهنده ارتباطات و جهتگیریها (Valls et al., 2010).
با وجود تنوع تصویری رهنگاشتها؛ اما یک سری ویژگیهایی در اکثریت آنها به چشم میخورد به عنوان مثال فال و همکارانش داشتن بعد زمان، داشتن فرمت لایهای و سلسله مراتبی بودن را جزو مهمترین ویژگیهای تصویری رهنگاشتها معرفی میکنند (R. Phaal, Farrukh, Mitchell, et al., 2003; R. Phaal et al., 2000; R. Phaal et al., 2001b; Robert Phaal et al., 2004; R Phaal et al., 2005; Robert Phaal & Muller, 2009; R. Phaal et al., 2004, 2006). در برخی از رهنگاشتهای ارائه شده کدگذاری مفاهیم برای افزایش کارایی رهنگاشت به کار برده شده است (Richard E. Albright, 2003; R.E. Albright & Kappel, 2003; Grossman, 2004; Richey & Grinnell, 2004). زوچر و کوستاف در ابزار رهنگاری خود تحت عنوان GMS؛ ارتباطات فی مابین مفاهیم را نیز کدگذاری مینمایند (Zurcher & Kostoff, 1997) و هم مفاهیم و هم ارتباطات را از منظر هزینهای طبقهبندی میکنند (N. Gindy et al., 2008; N. N. Z. Gindy et al., 2009; Zurcher & Kostoff, 1997).
در نهایت مولفههای استخراجی (ویژگیهای ظاهری رهنگاشت) ناشی از مطالعه تطبیقی پژوهش های حوزه رهنگاری در شکل 8 قابل مشاهده است.
شکل 8- مولفه های ویژگی های ظاهری و فرمت رهنگاشت؛ منتج از مطالعه تطبیقی
4.6 تکنیکهای مورد استفاده در فرایند رهنگاری
پیادهسازی کارا و موثر رهنگاری نیازمند استفاده از ابزار، تکنیکها، فناوریها، بهروشها و متدهای مناسب است. پیتر گرنولد (1997) درفرایند رهنگاری از ابزارهای مدیریتی ای چون: توسعه عملکرد کیفی(QFD)13،مدیریت پورتفوی، تحلیل SWOT و ماتریس نوآوری استفاده مینماید (Groenveld, 1997). انجمن تحقیقات صنعتی اروپا بر تکنیکهای هدفگذاری، ممیزی، الگو برداری، تحلیل شکاف و مزایا و .. تاکید میکند (EIRMA, 1997). برخی از پژوهشها بر تکنیکهای سناریو نویسی جهت شناسایی گزینه ها و مسیر های رهنگاری تمرکز کرده اند (Geum, Lee, & Park, 2014; C. Lee, Song, & Park, 2015; M. Landherr, 2012; Ringland, 1998; Saritas & Aylen, 2010).
فنویک (2009) سعی کرده است از تکنیکهای سیستم های پشتیبان تصمیم برای بهبود چارچوبهای رهنگاری استفاده نماید؛ وی در چارچوب پیشنهادی خود معیار ارزش اطلاعات را ملاک اصلی ورود به چارچوب مدنظر قرار داده است (David Fenwick, 2009). جانگ14 در سال 2014 به دنبال ارائه چارچوبی برای رهنگاری بازار با استفاده از چارچوبهای رهنگاری فناوری بوده است (Yujin Jeong, 2014). جم15 و همکارانش (2015) برای بهبود روابط درون لایه ای و میان لایه ای اطلاعات در رهنگاشت از تکنیکهای داده کاوی تحت عنوان "قاعده کاوی همبسته16" استفاده کرده اند (Geum et al., 2015). تورو-جارین17 و همکارانش، از مفهوم بوم مدل کسب و کار18 در خلق یک متدولوژی جدید در رهنگاری استفاده کرده اند(Miguel Angel Toro-Jarrín, Idalia Estefania Ponce-Jaramillo, & Güemes-Castorena, 2016).
واتانا و گردسری19 (2010) ابزاهایی که در فرایند رهنگاری و توسعه رهنگاشت، توسط محققین مورد استفاده قرار گرفته است را به سه دسته کلی طبقه بندی کرده اند:
· ابزارهای تحلیل بازار که عموماً در در لایه های بالایی رهنگاری مورد استفاده قرار میگیرند و برای شناخت بازار و تصمیمگیری روی بیانیه نیازمندیها کاربرد دارند. برخی از این ابزارها عبارتند از: منحنی تجربه، پنج نیروی رقابتی پورتر، SWOT,STEEP,PET، سناریو سازی و مصورسازی مفهوم و ... .
· ابزارهای تحلیل فناوری که عموماً در در لایههای پایینی رهنگاری مورد استفاده قرار میگیرند و برای تعیین، ارزیابی و نگاشت فناوری، دانش، مهارتها و توانمندی ها می باشد. برخی از این ابزارها عبارتند از: بایبلیومتریک، متدلوژی سافت سیستم، تحلیل پتنت، تحلیل مورفولوژی، فرایند سلسله مراتبی تحلیل (AHP) و ... .
· ابزارهای پشتیبان که عموماً پشتیبانی کننده توسعه رهنگاشت از طریق پردازش اطلاعات جمعآوری شده در طول رهنگاری هستند. برخی از این ابزارها عبارتند از: توسعه عملکرد کیفی(QFD)، ماتریس نوآوری، روشهای امتیاز دهی متوازن و ... .
سایر روشهایی که در فرایند رهنگاری مورد استفاده قرار گرفته اند توسط فال و همکارانش (2010) عنوان شده اند و عبارتند از: سطح آمادگی سیستم و فناوری، آینده پژوهی فناوری، هوشمندی فناوری، شبکههای تحلیل متصل، مدیریت پورتفوی، ابزارهای ارزشگذاری، کارت امتیاز دهی متوازن، زنجیره ارزش پورتر و تریز (TRIZ) (Ilevbare, Phaal, Probert, & Padilla, 2011; Robert Phaal et al., 2010).
با توجه به موارد ذکر شده، بخش اعظم ابزارها، در گام های مختلف فرایند رهنگاری قابلیت کاربرد دارند. لذا آگاهی از ابزار عملیاتی و کارا در هر گام از فرایند بسیار اثربخش خواهد بود. در این پژوهش ابزارها، تکنیکها و فناوریهای کاربردی در رهنگاری بر اساس کاربردشان در فازهای رهنگاری به شرح ذیل طبقه بندی می شوند:
· ابزارها، تکنیکها و روشهای هدفگذاری مانند : تعیین اهداف SMART، مصورسازی مفهوم، الگوبرداری، منحنی تجربه و مدل مدیریتی یکپارچه.
· ابزارها، تکنیکها و روشهای تحلیل مانند: ممیزی، تحلیل استراتژی، تحلیل شکاف، تحلیل سود و زیان، پنج نیروی رقابتی پورتر، شبکه های تحلیل متصل، دلفی، PET,SWOT,STEEP,PETS، فرایند سلسله مراتبی تحلیل(AHP)، ماتریس مورفولوژی، ماتریس مشخصه های رقابتی، ابزار های ارزشگذاری و کارت امتیاز دهی متوازن (BSC).
· ابزارها، تکنیکها و روشهای آینده نگاری و پیش بینی مانند: آینده نگاری، آینده پژوهی، سناریونویسی، تکنیکها پشتیبانی تصمیم.
· ابزارها، تکنیکها و روشهای شناسایی گزینه مانند: توسعه عملکرد کیفی(QFD) ،مدیریت پورتفوی، ماتریس نوآوری، TRIZ، گروههای تمرکز، رتبه بندی نگاشت ادراکی، ارزشگذاری، بایبلیومتریک، متدولوژی سافت سیستم، تحلیل پتنت، تحلیل مورفولوژی و فرایند سلسله مراتبی تحلیلی (AHP).
· ابزارها، تکنیکها و روشهای شناسایی مسیر مانند:سناریو نویسی، داده کاوی، متن کاوی و...
· ابزارها، تکنیکها و روشهای عمومی مانند: ابزارهای مدیریت، فناوریهای مبتنی بر وب و فناوریهای همکارانه.
لازم به ذکر است ممکن است، یک ابزار، متد، تکنیک و یا فناوری در بیش از یک گروه قابل استفاده باشد. مولفههای استخراجی (ابزار، تکنیکها و فناوریهای مورد کاربرد در رهنگاری) ناشی از مطالعه تطبیقی پژوهش های حوزه رهنگاری در شکل 9 قابل مشاهده است.
شکل 9- تکنیکها، ابزار و فناوریهای مورد استفاده در رهنگاری؛ منتج از مطالعه تطبیقی
در پایان با جمع بندی یافتههای ناشی از مطالعه تطبیقی پژوهشهای رهنگاری فناوری، چارچوب پیشنهادی جهت رهنگاری فناوری مطابق با شکل 10 میباشد. همانطوری که پیش از این عنوان شد، این چارچوب، مولفه های اصلی رهنگاری، زیر مولفه ها و ارتباط بین آنها را نمایش می دهد و مشتمل بر شش لایه ذیل می باشد:
1. لایه دیدگاهها : در این لایه دیدگاههای مختلف نسبت به رهنگاری و رهنگاشت از منظر نوع، دامنه و هدف نمایش داده میشود ولایه زیرین این چارچوب میباشد. لایه های دیگر به موازات یکدیگر و تکمیل کننده یکدیگر میباشند. این لایه مشتمل بر هفت نوع دیدگاه نسبت به رهنگاری می باشد: ابزار/روش/تکنیک، ابزار گرافیکی/مدل، متدولوژی/فرایند، فعالیت، رویکرد/چشم انداز، برنامه و چارچوب/پلاتفرم.
2. لایه نیازمندیهای رهنگاری: پیاده سازی کارا و موثر رهنگاری نیازمند مجموعهای از الزامات است. این الزامات کیفیت فرایند رهنگاری و توسعه رهنگاشت را افزایش می دهند. مجموعه این الزامات در این لایه در سه دسته کلی افراد، فرایند و فناوری طبقه بندی شده اند.
3. لایه فرایندهای رهنگاری: این لایه نمایش دهنده گامهای پیشنهادی جهت فرایند رهنگاری بر اساس مطالعه تطبیقی پژوهش های حوزه رهنگاری میباشد ومشتمل بر پنج بخش: آماده سازی، تدوین رهنگاشت، اعتباربخشی، اجرا و بهبود مستمر است. هر فاز نیز دارای گام های مشخص میباشد.
4. لایه مولفههای رهنگاشت : این لایه نمایش دهنده انواع دانش ساختاری و محتوایی در هر رهنگاشت بر اساس مطالعه تطبیقی پژوهش های حوزه رهنگاری است و مشتمل بر : زمان (چه وقت)، محرکهای محیطی (چرایی: مشتمل بر محرکهای اجتماعی-فرهنگی، سیاست و قوانین، کسب و کار و بازار)، قابل تحویل ها (چیستی: مشتمل بر سیستم، خدمت، محصول و عملکرد)، راه حل ها (چگونه: انواع این راهکارها مشتمل بر پروژه، فناوری، مهارت و علم می باشد) و منابع (کجا و چه کس: مشتمل بر منابع فنی، مالی، انسانی و ساختاری)؛ میباشد.
5. لایه فرمت رهنگاشت : این لایه نمایش دهنده ویژگیهای پیشنهادی در نمایش یک رهنگاشت است و مشتمل بر: زمان، لایه بندی، کد گذاری مفاهیم، کد گذاری ارتباطات و نمایش هزینه ها؛ میباشد.
6. لایه ابزارهای کاربردی در فرایند رهنگاری: این لایه پشتیبانی کننده لایه فرایندی است و بیان کننده ابزار، تکنیک، روش، فناوری و بهروشهایی برای اجرای کارا و موثر فرایند رهنگاری میباشد. این مجموعه بر اساس میزان و نحوه کاربردشان در فازهای توسعه رهنگاشت به شش گروه ابزار، تکنیک، روش، فناوریهای: هدفگذاری، تحلیل و ارزیابی، پیش بینی، شناسایی گزینه، شناسایی مسیر و عمومی) طبقه بندی شده اند.
4.7 اعتباربخشی مولفه های چارچوب نهایی
همانطوری که در روش شناسی پژوهش مطرح شد، به منظور تعيين ضريب اهميت، کفایت و اولویت هر يك از مفاهيم شناسایی شده در چارچوب، از روش كمي آنتروپـي شانون استفاده شده است. در این مرحله؛ چارچوب توسعه یافته با استفاده از پرسشنامه آنلاین و دریافت نظرات متخصصان حوزه رهنگاری، مورد بررسی قرار گرفته و مولفههای آن بر اساس آنتروپی شانون ارزیابی می شود. در ابتدا، کارشناسان حوزه رهنگاری فناوری با استفاده از روش نمونه برداری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعیین شدند. ده کارشناس در این مرحله به رسمیت شناخته شد و هفت کارشناس به پرسشنامه پاسخ دادند. هفت خبره ای که در فرایند ارزیابی و اعتباربخشی چارچوب شرکت کردند؛ دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا بالاتر در حوزه مدیریت (2خبره)، مهدسی صنایع (3 خبره)، مهندسی متالورژی (1 خبره) و مهندسی شیمی (1خبره) بوده اند. تجربیات مرتبط این خبرگان در حوزه برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت دانش و فناوری و رهنگاری می باشد. در حدود 30% از این خبرگان دارای تجربه 10-20 سال بوده و 70% آنها دارای تجربه 5-10 سال می باشند. پس از آن، "رتبه مولفه های" چارچوب طراحی شده بر اساس آنتروپی شانون از طریق یک پرسشنامه آنلاین مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه دارای سوالاتی است که به سه دسته تقسیم میشوند: برخی از آنها نظر کارشناسان در مورد مولفه های چارچوب دریافت میکنند (77 سوال)، برخی از آنها نظر کارشناس در مورد اهمیت لایه در رهنگاری فناری (5 سوال) را دریافت نموده و برخی از آنها نظر کارشناس را در مورد کفایت و شایستگی لایه در چارچوب ارائه شده (5 سوال) را دریافت میکنند.
شکل 10- چارچوب رهنگاری استخراج شده از مطالعه تطبیقی پژوهش ها در این حوزه
وزن برآورد شده هر مولفه بر اساس روش آنتروپی شانون در پیوست 2 آمده است. بر اساس وزن های محاسبه شده، لایه های "فرایند" و "شکل و قالب رهنگاشت" (وزن= 0.006( از نظر خبرگان دارای اهمیت ویژهای در فرایند رهنگاری و رهنگاشت هستند. لایه "تکنیکها و ابزار کاربردی" (وزن=0.003) دارای اهمیت کمتری نسبت به سایر لایه ها در فرایند رهنگاری و رهنگاشت، می باشد. کفایت و کیفیت مولفههای استخراج شده در این چارچوب در "لایه فرایند رهنگاری" از همه ضعیفتر است و نیاز به بررسی بیشتری دارد. علاوه بر این با توجه به وزنهای محاسبه شده، مولفههای شناسایی شده که دارای اولویت و اهمیت بالاتر در رهنگاری و رهنگاشت هستند به شرح ذیل می باشد:
· مولفه "کدگذاری روابط" در لایه "فرمت و قالب رهنگاشت" (F-4, weight: 0.061)
· مولفه "ارائه اطلاعات جامع و کامل از فناوری رقیب" در لایه "نیازمندیهای رهنگاری" (R-2-4, weight: 0.043)
· مولفه "نمایش هزینه" در لایه "فرمت و قالب رهنگاشت" (F-5, weight: 0.042)
· مولفه "استانداردسازی و نرمال کردن" در لایه " نیازمندیهای رهنگاری" (R-2-8, weight: 0.037)
· مولفه "انتصاب رهبر" در لایه " نیازمندیهای رهنگاری" (R-1-4, weight: 0.033)
· مولفه "بهرهبرداری از ابزار کارا" در لایه " نیازمندیهای رهنگاری" (R-2-7, weight: 0.033)
· مولفه "مدنظر قراردادن محرکهای کسب و کار" در لایه "مولفه های محتوایی رهنگاشت" (C-2-4, weight: 0.033)
همانطوری که از این مولفهها نمایان است، اغلب این مولفهها در لایه "نیازمندیهای رهنگاری" و لایه "شکل و قالب رهنگاشت" هستند. این بدان معنا است که تامین نیازمندیهای رهنگاری و ارائه یک تصویر نهایی با ارائه اطلاعات در سطح بهینه؛ سبب افزایش کارایی و اثربخشی رهنگاشت از منظر خبرگان میشود. در نمودار 1 اهمیت (اولویت) لایه ها در چارچوب و کفایت مولفههای شناخته شده در هر کدام از آنها از منظر خبرگان نمایش داده شده است.
نمودار 1- مقایسه اولویت لایه ها و کفایت مولفه های شناخته شده در هر لایه
امروزه استفاده از تکنیکهایی مانند رهنگاری برای سازمانها با هدف توسعه کارایی و اثربخشی و تحقق اهداف بازار، حیاتی شده و پژوهش های متعددی در این حوزه صورت گرفته است که مدلها، فرایندها و چارچوبهای مختلفی برای نمایش رهنگاشتها و اجرای فرایند رهنگاری ارائه نموده اند. از سوی دیگر بسیاری از محققان با توجه به مزایای رهنگاری؛ در سطوح سازمانی، صنعتی، ملی و فراملی؛ هر کدام به فراخور موضوعی یک مدل، چارچوب و یا فرایند اولیه را مد نظر قرار داده و متناسب با نیاز خود آن را شخصی سازی نموده اند و یا از تکنیکهایی جهت تسهیل فرایند رهنگاری استفاده کرده اند. با این وجود هنوز هم کمبود یک طرح جامع تحلیلی از مولفه های تاثیر گذار در فرایند رهنگاری و فرایند توسعه رهنگاشت به چشم می خورد که خود پیشنیاز تحقیقات آتی در حوزه رهنگاری (توسعه فرایند رهنگاری و یا تدوین رهنگاشت نوین در حوزه های تخصصی) گردد. لذا این پژوهش با استفاده از تکنیک فراترکیب و تفسیر ترکیبی 73 پژوهش در حوزه رهنگاری، به ارائه یک چارچوب ترکیبی رهنگاری فناوری می پردازد.
این چارچوب از شش لایه اصلی تشکیل شده است: لایه زیرین، "دیدگاه" های مختلف نسبت به رهنگاری است. لایه های بعدی که به نحوی تکمیل کننده یکدیگراند، عبارتند از : "لایه الزامات رهنگاری" (مشتمل بر سه دسته کلی: الزامات فردی، فرایندی و فناورانه)، "لایه فرایند رهنگاری" (مشتمل بر پنج زیرلایه: آماده سازی، تدوین رهنگاشت، اعتباربخشی، اجرا و بهبود)، "لایه مولفههای رهنگاشت" (مشتمل بر: زمان، اثرات بیرونی، قابل تحویل ها، راه حل ها و منابع)، "لایه فرمت رهنگاشت" (مشتمل بر: زمان بندی، لایه بندی، کد گذاری مفاهیم، کد گذاری ارتباطات و نمایش هزینه ها) و "لایه تکنیکهای کاربردی" در فرایند رهنگاری (مشتمل بر تکنیکهای : هدفگذاری، تحلیل و ارزیابی، پیش بینی، شناسایی گزینه ها و شناسایی مسیرها). هر کدام از لایه ها دارای مولفه ها و زیر مولفه های مرتبط با خود هستند.
در پایان با توجه به نظر خبرگان گام های فرایند رهنگاری و فرمت رهنگاشت از اهمیت و اولویت ویژهای در رهنگاری برخوردار است و از سوی دیگر تکنیکهای قابل کاربرد در فرایند رهنگاری در مقایسه با سایر لایههای شناسایی شده از الزام کمتری برخودار میباشد.
چارچوب نهایی از منظر تئوریک میتواند به عنوان پیشنیاز تحقیقات آتی در شخصی سازی رهنگاری یک حوزه تخصصی و یا استفاده از تکنیکهایی برای بهبود فرایند رهنگاری مورد استفاده قرار گیرد. از منظر عملیاتی نیز با ارائه یک تصویر تک برگی از: الزامات، فرایند، مولفههای الزامی، ویژگیهای ظاهری رهنگاشت و ابزارهای کاربردی در فرایند رهنگاری، به کاربر این امکان را می دهد که قبل ازشروع رهنگاری، روش و مسیر مناسب سازمان خود را انتخاب نموده و با توجه به سطح آمادگی سازمان خود اقدام نماید و یا حتی با توجه به هدف رهنگاری، قابلیت سازمان خود را افزایش دهد. از سوی دیگر با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می گردد؛ لایه تکنیکهای کاربردی در فرایند رهنگاری با توجه به شرایط اقتضایی اثرگذار در انتخاب نوع تکنیک و ابزار تقویت گردد.
6 منابع
Alignent. (2006). Roadmapping Technology: Roadmapping Frequently Asked Questions. Alignent Software. from http://www.roadmappingtechnology.com/resources/strateva_faq.htm
McMillan, A. (2003). Roadmapping-Agent of change. Research Technology Management, 42(2), 40-47.
METI. (2005). Strategic Technology Roadmap in Energy Field- Energy Technology Vision 2100.
Phaal, R. (2011). Public-Domain Roadmaps. University of Cambridge.
Center of Technology Management.
Ringland, G. (1998). Scenario planning: managing for the future. Chichester: John Wiley & Sons.
Developing Technology Roadmapping Combinational Framework by Meta Synthesis Technique
Saba Sareminia3 (Corresponding Author)
Alireza Hasanzadeh4
Shaaban Elahi5
Gholamali Montazer6
Abstract: In recent years, technological advances have motivated industries, companies and even governments to look for an improved alignment between strategic objectives and technology management, preferably through the application of structured and flexible approaches that use techniques such as technology roadmapping. There are a lot of studies that have presented various models, processes, and frameworks to develop technology roadmap and more studies have developed roadmaps based on these contributions. Most of these studies have mentioned that the roadmapping process must be customized in every case. Accordingly; having a model or a framework that represents the most prominent findings of these studies in one view, is so helpful for customizing the process. But there is no research that accumulates previous studies and achieving this purpose. This paper presents the outcomes of a Meta-synthesis review of technology roadmapping literature that was published between 1997 and 2016 (73 papers) and develops a framework from important roadmapping components which affected the roadmapping process and roadmaps. Finally, the components of the proposed framework have been evaluated by survey benefiting from experts’ opinion and Shannon’s entropy technique.
Keywords: Roadmapping, Technology Roadmapping, Meta Synthesis Technique, Framework, Shannon’s entropy.
[1] Phaal
[2] Sandia
[3] PH.D of IT Management, School of Management and Economics, Department of Information Technology Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran; E-mail: saremy_saba61@yahoo.com. Phone: +989133191250
[4] Associate Professor, School of Management and Economics, Department of Information Technology Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran;E-mail: ar_hassanzadeh@modares.ac.ir
[5] Associate Professor, School of Management and Economics, Department of Information Technology Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran; E-mail: Elahi@modares.ac.ir
[6] Associate Professor, School of Industrial Engineering, Department of Information Technology Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran; E-mail: montazer@modares.ac.ir
[1] اول مارچ 2016
[2] Meta Study
[3] Sandia
[4] Associated Rule Based Mining
[5] Albright and Kappel
[6] Fluorescein Technology Company
[7] Strategic Technology Roadmapping (STAR) Methodology
[8] Nabil Gindy
[9] Michael Radnor
[10] Lee and Phaal
[11] Pieter Groenveld
[12] Technology Management Group (TMG)
[13] Quality function deployment (QFD)
[14] Jeong
[15] Geum
[16] Associated Rule Based Mining
[17] Toro-Jarrín
[18] Business Model Canvas
[19] Vatananan and Gerdsri