Designing a mathematical model for the multi-product green supply chain of automobile industry under uncertainty
Subject Areas : Futurologydavood khodadadian 1 , reza radfar 2 , abbas toloieashlaghi 3
1 - Ph.D. student of industrial management, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, iran
2 - Full Professor, faculty of management and economics, Industrial management department, science and research branch, Tehran, Iran
(Corresponding Author)
radfar@gmail.com
3 - Full Professor, faculty of management and economics, Industrial management department, science and research branch, Tehran, Iran
Keywords: Designing Supply Chain Network, Non-dominated Sorting Genetic Algorithm, Multi-objective optimization, Green Supply,
Abstract :
Today supply chain network is recognized as the main bases in economic activity. Their significance is due to just in time delivery and the efficiency of different commodities including food, clothing, energy, computer hardware. This has stimulated researchers and experts to analyze supply chain problems. Meanwhile, uncertainty has penetrated every level of our lives and we encounter it every day. The present paper focuses on green supply chain that consider uncertainty conditions to solve a model for designing a forward green supply network (environmental)under uncertainty of future economic conditions in Iran Khodro Company. The problem of designing the aforementioned network includes hypotheses including multi-commodity, multi-layer and one-period. Due to inconsistent economic conditions, uncertainty has been differently tackled here as compared with previous literature. In this problem, several important parameters have been considered as indefinite including customers’ demands, operating expenses, the productive capacity and relocating capacity of facilities. The proposed model also considers the contamination of production section and the transportation system of the chain and tries to reduce it by suggesting an objective function and Eco-indicator 99 method. As well, production and distribution centers operate in a dual-purpose manner. Saving costs and reducing contamination due to applying transportation supplies and common infrastructures are among the benefits of this method. Considering the complexity of solving this problem and its NP-hard nature, the meta heuristic method of genetic algorithm with non-dominated sorting (NSGAII) was analyzed and finally model performance was examined with a numerical example and solving it with MATLAB and GAMS software.
_||_
طراحی مدل ریاضی شبکه زنجیره تأمین سبز چند محصولی صنعت خودرو در شرایط عدم اطمینان
چکیده:
امروزه شبکه های زنجیره تامین به عنوان ستون اصلی فعالیتهای اقتصادی شناخته می شوند. اهمیت آنها به دلیل تحویل به موقع و کارامد بودن محصولات گوناگون نظیر مواد غذایی، پوشاک، انرژی و سخت افزارهای کامپیوتری باعث علاقمندی محققان و متخصصان جهت تجزیه و تحلیل مسایل زنجیره تامین شده است. از سوی دیگر عدم اطمینان مسایل در همه سطوح زندگی ما وارد شده و روزمره با آنها در ارتباط هستیم. مقاله حاضر در حیطه زنجیره تامین سبز تهیه شده که با در نظر گرفتن شرایط عدم قطعیت به حل یک مدل برای طراحی شبکه زنجیره تامین سبز (زیست محیطی) رو به جلو و تحت عدم اطمینان شرایط اقتصادی آینده در شرکت ایران خودرو می پردازد. مسأله طراحی شبکه مورد نظر شامل فرضیاتی از قبیل: چند محصولی، چند سطحی و تک دورهای میباشد. به علت عدم ثبات شرایط اقتصادی، عدم اطمینان در این مسأله به شکلی متفاوت با مقالات گذشته در نظر گرفته شدهاست. در این مساله چندین پارامتر مهم از قبیل تقاضای مشتریان، هزینه های عملیاتی و ظرفیت تولیدی و ارسالی تسهیلات به صورت غیر قطعی در نظر گرفته شدهاند. اهداف این تحقیق شامل مینیمم سازی هزینه ها و مینیمم سازی اثرات زیست محیطی با استفاده از روش ECO-indicator 99 می باشد. از مزایای این روش صرفهجویی در هزینهها و کاهش آلودگی در نتیجهی استفاده از تجهیزات حملونقل و زیرساختهای مشترک میباشد. با توجه به پیچیدگی حل این مسأله وNP-hard بودن آن روش فرا ابتکاری1 الگوریتم ژنتیک با مرتب سازی نامغلوب (NSGA-II)2 تشریح و در انتها نیز نحوه عملکرد مدل با یک مثال عددی و حل آن با نرم افزارهای MATLAB3 و GAMS مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهند که الگوریتم NSGA-II پیشنهادی دارای عملکرد قابل قبولی در مدت زمان مناسبی می باشد.
واژه های کلیدی: طراحی شبکه زنجیره تامین، زنجیره تأمین سبز، بهینهسازی چندهدفه، الگوریتم ژنتیک با مرتب سازی نامغلوب
1- مقدمه
طراحی شبکه زنجیره تامین شامل تمام اجزای داخلی و خارجی مدیریت زنجیره تامین (SCM) می باشد(تیواری و همکاران،2016). نخستین هدف وجودي یک زنجیره، تامین و راضی کردن نیازهاي مشتري در فرایند تولید ارزش براي خویش است. فعالیت هاي زنجیره تامین با سفارش مشتري شروع می شود و زمانی که مشتري پول خرید کالا و خدمات دریافتی خود را پرداخت می کند، خاتمه می یابد. اکثر زنجیره ها در واقع بصورت شبکه هستند. زنجیره تامین سبز زنجیره ای است که در طی آن طرح های مربوط به محيط زيست مورد توجه قرار گرفته است (سلیمانی و همکاران،2017). با توجه به شتاب بالای تغییرهای اجتماعی و فنآورانه، اندیشیدن به آینده بیش از پیش از اهمیت برخوردار شده است. ملتها، سازمانها و حتی افراد در این مسیر باید اقدام خود را بر دانشی آمیخته با عدم قطعیت و احتمال استوار سازند تا بتوانند واقع بینانه و خلاقانه درباره آینده تفکر کنند. انسانها با توجه به داشتن قدرت اختیار، میتوانند با اقدامهای خود فرصتهای بسیاری برای معماری آینده خود ایجاد کنند. (پدرام، جلالی وند، 1392). پس آینده به این دلیل مطالعه میشود که فاعلیت و عاملیت در برابر آن افزایش یابد تا بتوان آینده بهتری ساخت؛ چرا که آینده یک "امکان" است و برحسب اراده و تصمیمهای امروز میتواند به هر ترتیبی که مد نظر باشد ساخته شود. (ملکی فر و همکاران، 1386). آیندهپژوهی دانش و معرفت شکل بخشیدن به آینده، به شیوهای آگاهانه، عاملانه و پیشدستانه است و انسان را از غافلگیری در برابر توفان سهمگین تغییرها و پیشرفتهای سرسام آور محافظت میکند. یکی از پیش فرضهای اساسی آیندهپژوهی آن است که آینده محتوم و قطعی نیست و پدید آمدن آن بستگی بی واسطه به اراده انسانها دارد (برین، 1393).
زنجیره تأمین اصطلاحی است که امروزه به صورتی گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و در برگیرنده تمامی فعالیتها در زمینه تولید و توزیع محصول نهایی با ارائه خدمت از ابتدایی ترین مرحله، یعنی تهیه مواد خام تا انتهایی ترین مرحله، یعنی تحویل به مشتری است. مدیریت زنجیره تأمین شامل مدیریت توزیع وتقاضا، تأمین اجزا و مواداولیه، ساخت ومونتاژ، ذخیره سازی و حمل موجودی، مدیریت سفارش وتحویل به مشتری است. مدیریت زنجیره تأمین مؤثرتنها با همکاری تمامی اعضای زنجیره تأمین حاصل می شود. دربازار اقتصادی امروز، برای دستیابی به موفقیت، لازم است که تأمین کنندگان مواد خام (مواداولیه)، تولیدکنندگان وتوزیع کنندگان به امر بهینه سازی کاملا متعهد باشند. شرکتها باید همواره به دنبال یافتن راه حل کارا و اثربخش برای تولید محصولات وانجام خدمت باشند. خوشبختانه در سالیان اخیر، تکنولوژي اطلاعات، زمینه مناسبی را براي یکپارچه سازي فعالیتهاي داخلی و خارجی زنجیرة تأمین فراهم نموده است (سون و لین4، 2000). درنتیجه، اعضاي زنجیرة تأمین همواره به دنبال روشهاي نوین به منظور بهبود شبکۀ زنجیرة تأمین با استفاده از تلفیق ردههاي شبکه میگردند (کارا5 و همکاران، 2007). در سال های اخیر مسئله طراحی شبکه زنجیره تأمین به دلیل افزایش رقابت در بازارهای جهانی اهمیت زیادی پیدا کرده است. شرکت ها مجبور شده اند تا سطح خدمت مطلوب تری به مشتری ارائه دهند در حالی که بایستی قمیت تمام شده محصول را کاهش داده و در عین حال حاشیه سود شرکت را نیز تضمین نمایند (جبور و جبور6، 2009). جهانی شدن اقتصاد و توسعه فنآوری اطلاعات باعث گردیده بازار عرضه محور به شکل گستردهای به بازار تقاضا محور تغییر یابد و سازمانها برای حفظ و بقای خود به اهمیت ارضای نیاز مشتریان پی بردند. بر این اساس مدیریت زنجیره تأمین اهمیت پیدا میکند، زیرا ارضای نیازها و علایق مشتریان نه فقط توسط آخرین موجودیت چسبیده به مشتری یعنی محصول نهایی است، بلکه توسط سایر تأمینکنندگان بالادست نیز صورت میگیرد.
در دیدگاه مرسوم و گذشته، مدیریت زنجیره تأمین شامل هدایت تمام اعضای زنجیره تأمین به صورت یکپارچه و هماهنگ با هدف بهبود عملکرد جهت ارتقای بهرهوری و سود بیشتر بود و مدیران زنجیره تأمین به دنبال تحویل سریعتر کالا و خدمات، کاهش هزینه بودند، اما بهبود عملکرد زیستمحیطی زنجیره تأمین و اهمیت هزینههای اجتماعی و تخریب محیط زیست لحاظ نمیگردید. مدل تصمیمگیری طراحی زنجیره تأمین در برگیرنده تعیین تعداد اجزای زنجیره، نظیر تأمینکنندگان مواد اولیه و قطعات مورد نیاز، تولیدکنندگان و مونتاژ کنندگان، مراکز نگهداری و توزیع با هدف ارائه یک ترکیب مناسب از این اجزا میباشد. هدف از ارائه این ترکیب که پیکربندی زنجیره در پی آن تعیین میگردد، آن است که محصولات در مقدار، زمان و مکان مناسب تولید و توزیع گردند (اسچوز و همکاران7، 2009). طی پژوهشهایی که صورت گرفته است با افزودن یک کلمه سه حرفی به مدیریت زنجیره تأمین، بار دیگر بر قابلیتهای این الگوی صحیح تأکید شده است. "سبز" پسوندی ست که این مفهوم را به مدیریت زنجیره تأمین سبز تبدیل کرده است به این معنا که با اجرای سیاستهای سبز در طول زنجیره تأمین شاهد انتقال پاکیزگی و سلامت از سازمان به محیط و فرد و سازمان دیگر باشیم و نگاهی زیستمحیطی به زنجیره تأمین داشته باشیم (ژو و همکاران8، 2010).
البته شواهد حکایت از آن دارد که سازمانها برای پاسخگویی به نیاز مشتریان و همچنین فشارهای سازمانهای بینالمللی و دولتی حامی مسایل زیستمحیطی، چند سالی است که واکنش نشان دادهاند و ضرورت مدیریت زیستمحیطی راپذیرفتهاند و جهت رقابت با بازارهای جهانی به اجرای مدیریت زنجیره تأمین سبز پرداخته اند (لی9، 2011). بسیاری از شرکتهای خریدار تقاضا دارند که تأمینکنندگانشان، شیوههای مدیریت زنجیره تأمین سبز را اجرا کنند و حتی الزامات زیستمحیطی اضافی را نیز انجام دهند (جبور و جبور10، 2009). (لی11، 2009).و اهمیت این موضوع در سطح جهانی به اندازهای است که تأمینکنندگان برای پیداکردن هر فرصت کسب و کار در فضایی جدید ، بدون تمرینها و شیوههای مدیریت زنجیره تأمین سبز، سخت تحت فشار هستند (لین و وانگ12، 2011). نگاه زیست محیطی به زنجیره تأمین در هر کشوری، در هر صنعتی و در هر سطحی، موضوعیت پیدا میکند. باتوجه به مطالب بیان شده در راستای آینده نگری اقتصادی و زیست محیطی، در این مقاله مدلی ریاضی را برای شبکه زنجیره تأمین سبز ارائه می نماییم که ضمن در نظر گرفتن چندین هدف بصورت همزمان به صورت چند محصولی و در شرایط عدم قطعیت عمل نماید. طبق تحقیقات انجام شده در حوزهی زنجیره تأمین توام، مقالات اندکی پارامتر همراه با عدم قطعیت را در مدل پیشنهادی خود در نظر گرفتهاند و در اکثر این مقالات از برنامهریزی احتمالی استفاده شده است. همچنین در اکثر مقالات تنها عدم قطعیت تقاضا و یا عدم قطعیت هزینهها در نظر گرفته شده است، اما در این رساله عدم قطعیت هر دو مورد هم تقاضا و هم هزینه به صورت توام بررسی شده است. همچنین مدلهای ارائه شده فرضیات سادهای نظیر تک محصولی بودن را در نظر گرفتهاند و ما آن را به چندمحصولی بسط دادهایم. تفاوت دیگر این کار، در نظر گرفتن سبز بودن آن است که در مقالههایی که مطالعه شده به این شکل کار نشده است.
2- مطالعات پیشین
در دهه 80 ميلادي با افزايش تنوع در الگوهاي مورد انتظار مشتريان، سازمانها به طور فزايندهاي به افزايش انعطاف پذيری در خطوط توليد و توسعه محصولات جديد براي ارضاي نيازهاي مشتريان علاقهمند شدند . در دهه 90 ميلادي ، به همراه بهبود در فرايندهاي توليد و به كارگيري الگوهاي مهندسي مجدد، مديران بسياري از صنايع دريافتند كه براي ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرايندهاي داخلي و انعطافپذيري در تواناييهاي شـــــركت كافي نيست بلكه تأمينكنندگان قطعات و مواد نيز بايد موادي با بهترين كيفيت و كمترين هزينه توليد كنند و توزيعكنندگان محصولات نيز بايد ارتباط نزديكي با سياستهاي توسعه بازار توليدكننده داشته باشند ؛ با چنين نگرشي ، رويكردهاي زنجيره تأمين و مديريت آن پا به عرصه وجود نهاد (قاسمی نژاد، 1393). نخستین هدف وجودي یک زنجیره، تامین و راضی کردن نیازهاي مشتري در فرایند تولید ارزش براي خویش است. فعالیت هاي زنجیره تامین با سفارش مشتري شروع می شود و زمانی که مشتري پول خرید کالا و خدمات دریافتی خود را پرداخت می کند، خاتمه می یابد. اکثر زنجیره ها در واقع بصورت شبکه هستند (پیشوایی و همکاران، 2009). هدف هر زنجیرهاي، حداکثر کردن کل ارزش تولیدي توسط آن است. اختلاف بین پولی که مشتري می پردازد با کل هزینه هاي متحمل شده توسط زنجیره براي تولید و توزیع کالا، میزان سود دهی زنجیره را نشان می دهد. میزان سود دهی زنجیره، کل سودي است که باید بین کلیه مراحل زنجیره تقسیم شود. بر همین اساس موفقیت یک زنجیره بر حسب میزان سود دهی آن تعریف می شود و مدیریت زنجیره تامین مستلزم مدیریت جریان هاي بین و داخل مراحل یک زنجیره براي حداکثر کردن کل سوددهی آن است (اسچوز و همکاران، 2009).
زنجیره تامین سبز، به زنجیرههایی اطلاق میشود که در آنها مباحث محیطی بسیار مهم تلقی میشوند. بوجود آمدن چنین زنجیره هایی میتواند دو دلیل عمده داشته باشد. اول آنکه نگرانی های عمومی در مورد شرایط محیطی بیش از پیش به چشم میخورد و دوم قوانین محیطی شدید و بعضا جریمه های هنگفتی است که سازمان های حفظ محیط زیست برای شرکتها و کارخانه های خاطی در نظر میگیرند. در ضمن نباید از این مساله هم فارغ بود که منابع مواد اولیه کارخانهها، محدود و تجدیدناپذیر است. دلایل فوق تنها جزیی کوچک از مجموعه دلایلی است که باعث میشود امروزه، زنجیره تامین سبز بسیار مورد توجه قرار گیرد. ابعاد و ابزار بسیاری در سبز کردن یک زنجیره تامین وجود دارد.
به زعم آقای گوپتا13 چهار مجموعه اصلی به شرح زیر در سبز شدن یک زنجیره تامین تاثیر دارند. اگرچه تحقیقات مدیریت زنجیره تأمین، اخیراً بررسیهای زیستمحیطی را نیز در نظر میگیرد، جدیدا مروری توسط دکر و همکارانش14 در سال 2011 بر روی طراحی شبکههای لجستیک سبز انجام گرفته است. طبقهبندی اولیه این تحقیق شامل موارد زیر میباشد:
1. طراحی و تولید محصول سبز که توسط لو و همکارانش15 (2010) ، چو و همکارانش16 (2009) و اوبرین و همکارانش17 (1999) مطالعه شده است.
2. توزیع و حمل و نقل سبز که توسط نتو و همکارانش18 (2008)، لی و همکارانش19 (2008)، رامادهین و همکارانش20 (2009) و یاکووو و همکارانش21 (2010) مورد تحقیق قرار گرفته است.
3. انباریابی سبز که توسط ایمت و سود22 (2010)و مکینون و همکارانش23 (2010) انجام شده است.
4. لجستیک معکوس که توسط فلیشمن و همکارانش24 (1997) و هو و همکارانش25 (2002) بررسی شده است.
به طور تخصصی برای طراحی زنجیره تأمین، لی و همکارانش در سال 2008 یک روش برنامهریزی ریاضی دو هدفه (با اهداف حداکثر کردن سود و حداقل کردن آلودگیها) برای بهینهسازی مراکز توزیع با در نظر گرفتن هزینههای حملو نقل و آلودگیهای کربن ناشی از تولید و حمل پیشنهاد دادهاند. آنها تأثیر تغییرات قیمت نفت خام را بر تصمیمات مکانیابی نیز بررسی کردند. نتو و همکارانش در سال 2008 یک مدل برنامهریزی چندهدفه پیشنهاد دادهاند که این مدل هر دو هدف (تأثیر هزینه و تأثیر زیستمحیطی) را به طور همزمان بهینه میسازد و موازنهای بین هزینه و محیطزیست برقرار میکند. تأثیر محیطی (از گرم شدن جهانی، سمی شدن اکوسیستم، اکسیداسیون نور-شیمیایی، اسیدی شدن و زبالههای جامد) به شکل مقادیر موزون به جای مقادیر مطلق نشان داده میشوند تا مکانهای بهینه تسهیلات را در زنجیره تأمین بدست آورند.
رامودهین و همکارانش در سال 2009 چارچوبی جامع برای طراحی شبکه زنجیره تأمین سازگار با محیط زیست تدوین کردهاند. آنها یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح آمیخته چند هدفه را به عنوان ابزار حمایتی تصمیمگیری برای انتخاب تأمینکنندگان و پیمانکاران فرعی، تخصیص محصولات به مکانها، بهرهبرداری از ظرفیت و پیکربندی حملو نقل و همچنین تصمیمات در رابطه با کاهش آلودگیهای کربنی زنجیره تأمین پیشنهاد دادهاند. آونیس و همکارانش26 در سال 2012 تأثیر سبزکردن زنجیره تأمین را بر روی طراحی شبکه و هزینه آن بررسی کردهاند. آنها تصمیمات استراتژیکی و تاکتیکی را برای کمک به مدیران در ارزیابی تأثیر موضوعات محیطی توسعه دادهاند. برای این کار، انواع مختلف وسایل نقلیه را در نظر گرفته و تصمیمات استفاده از انبارها و وسایل نقلیه مشترک را در مقابل تخصیص داده شده بررسی کردهاند. پیشوایی و رزمی در سال 2012 مدلی دو هدفه برای شبکه زنجیره تأمین زیستمحیطی تحت عدم قطعیت ذاتی دادههای ورودی طراحی کردهاند. آنها از روش مبتنی بر ارزیابی چرخه عمر محصول برای سبز نمودن طراحی استفاده کردهاند و همچنین روش فازی را برای حل آن به کار بردهاند.
عدم قطعیت یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در مقالات اخیر به آن توجه شده است، بهطوریکه به ندرت شاهد مقالاتی هستیم که در فضای قطعی منتشر میشوند. روشهای متفاوتی وجود دارد که میتوان عدم قطعیت را در مدل وارد نمود. پژوهش های زيادي در زمينه تجميع موجودي در مراکز خرده فروش/جمع آوری صورت گرفته است. کارهاي اوليهاي که در اين زمينه صورت گرفت، داراي شبکه هاي بسيار سادهاي بودند که هيچگونه محدوديت ظرفيت در نظر گرفته نشده بود، (بهطور مثال چن و دیگران (چن و لین، 1989)). نمونهي ديگر مقالهاي است که توسط گئونس و دیگران در سال 2005 ارائه شد. مدل آنها داراي هزينههاي انتقال و موجودي بود، ولي بحث مکانيابي جايگاهي در مدل نداشت، به عبارت ديگر هزينههايي مانند ساخت در مدل لحاظ نشده بود.
در مقاله ای که توسط رمژین در سال 2007 منتشر شد، نهتنها موجودي در مراکز خرده فروش/جمع آوری تجميع ميشد، بلکه قسمتي از آن ميتوانست در خرده فروشان قرار گيرد . مدل آنها داراي يک شبکه ساده شامل يک منبع به عنوان کارخانه، مراکز خرده فروش/جمع آوری و خردهفروشان بود. هدف يافتن بهترين مکان براي مراکزخرده فروش/جمع آوری بود بهطوریکه هزينههاي ثابت موجودي و حملونقل در مدل کمينه شود. این رویکرد که هم مراکز خرده فروش/جمع آوری موجودی ذخیره کنند و هم خردهفروشان، در مقالهی دیگری که توسط قضاوتی، جبل عاملی و ماکویی در سال 2009 منتشر شد، نیز مورد استفاده قرار گرفت. آنها شبکهي خرده فروش/جمع آوریي را معرفي کردند که شامل مرکز تأمين کالا (مانند کارخانه)، مراکز خرده فروش/جمع آوری و مشتريان (يا خردهفروشان) بود. سناريوهاي مختلف، موجودي اطمينان، هزينه کمبود و توزيع پواسون براي تقاضا مهمترین مواردی بود که در مدل لحاظ شد و اين امکان وجود داشت که سطح خدمتي بالاتر از مقدار از پيش تعيين شده براي مشتريان در نظر گرفته شود.
3- روش پژوهش و ارائه مدل پیشنهادی
در این پژوهش یک مدل ریاضی برای مساله طراحی شبکه زنجیره تأمین سبز و چند محصولی ارائه میشود. همچنین از روش های فراابتکاری برای یافتن جوابی نزدیک به جواب بهینه با توجه به معیارهای بهینه سازی برای مساله مورد نظر استفاده می شود. شبکه زنجیره تامین مورد نظر شامل تأمین کنندگان مواد اولیه، تأمین کنندگان قطعات، مراکز تولیدی، مراکز توزیع و مشتریان می باشد. واحدهای تولید محصولات نهایی (مراکز تولیدی) از توانایی ساخت مواد اولیه و نیم ساخته برخوردار نیستند.
در این بخش نماد های مورد نیاز معرفی شده و برای درک بهتر، آنها را تعریف مینماییم. همچنین پارامترهای مسئله، شامل پارامترهای ورودی مدل ارائه شده، پارامترهای سبز و متغیرهای تصمیم گیری را معرفی کرده و در نهایت تابع هدف مسئله را به همراه محدودیتهای تعریف شده ارائه می نماییم.
- نمادها و تعاریف
نمادهای (اندیس) به کار گرفته شده در مدل ریاضی این تحقیق عبارتند از :
K | مجموعه تأمین کنندگان مواد اولیه (سطح یکم)(k =1,2,…,K) | F | مجموعه محصولات نهایی (1,2,…,F = f) |
I | مجموعه مواد اولیه (1,2,…,I = i) | W | مجموعه مراکز پخش (1,2,…,W = w) |
S | مجموعه تأمین کنندگان قطعات (سطح دوم((s =1,2,…,S ) | N | مجموعه سناریوها (n =1,2,…,N ) |
R | مجموعه قطعات (1,2,…,R =r ) | A | نشانگر مجموعه بالقوه مکانهای تولیدی و بازیافت |
C | مجموعه مشتریان (c =1,2,…,C ) | B | نشانگر مجموعه بالقوه مکانهای توزیع و بازرسی |
D | مجموعه تقاضا (d =1,2,…,D ) | E | نشانگر مجموعه مکانهای ثابت دورریز |
P | مجموعه کارخانه های تولیدی (p =1,2,…,P ) |
- پارامترها
پارامترهای ورودی مدل به صورت زیر می باشند :
| مقدار ماده اولیه i مورد نیاز برای ساخت یک واحد قطعه r: تقاضای مشتری منطقه مشتریان c از قطعات r |
| هزینه واحد تهیه محصول f توسط کارخانه p برای مرکز پخش w تحت سناریوی n | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| متوسط نسبت قطعات r فرستاده شده به واحد دورریز E |
| هزینه واحد تهیه محصول f توسط مرکز پخش w برای مشتری c تحت سناریوی n | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| متوسط نسبت قطعات r فرستاده شده به واحد بازیافت A |
| احتمال وقوع سناریوی n | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| مقدار قطعه r مورد نیاز برای ساخت یک واحد محصول نهایی f |
| حد بالای ماده اولیه i فرستاده شده توسط تامین کننده سطح اول k تحت سناریوی n | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| تقاضای مشتری c برای کالای f تحت سناریوی n |
| حد بالایقطعه r فرستاده شده وسط تامین کننده سطح دوم sk تحت سناریوی n | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| هزینه ثابت انتخاب تامین کننده سطح یکم (مواد اولیه) k |
| حد بالای محصول نهایی f فرستاده شده توسط تامین کننده کارخانه p تحت سناریوی n | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| هزینه ثابت انتخاب تامین کننده سطح دوم (قطعات) s |
| حد بالای محصول نهایی f فرستاده شده توسط مرکز پخش w تحت سناریوی n | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| هزینه ثابت انتخاب کارخانه تولیدی p |
| حد بالای ماده اولیه i فرستاده شده توسط تامین کننده سطح اول k به تامین کننده سطح دوم s تحت سناریوی n | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| هزینه ثابت انتخاب مرکز پخش w |
| حد بالای قطعه r فرستاده شده توسط تامین کننده سطح دوم s به کارخانه تولیدی p تحت سناریوی n | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| هزینه ثابت تخصیص ماده اولیه i به تامین کننده سطح یکم k |
| حد بالای محصول نهایی f فرستاده شده توسط کارخانه p به مرکز پخش w تحت سناریوی n | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| هزینه ثابت تخصیص قطعه r به تامین کننده سطح دوم s |
| حد بالای محصول f فرستاده شده توسط مرکز پخش w به مشتری c تحت سناریوی n | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| هزینه ثابت تخصیص محصول نهایی f به کارخانه تولیدی p |
| ظرفیت تامین کننده سطح اول k تحت سناریوی n | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| هزینه ثابت تخصیص محصول نهایی f به مرکز پخش w |
| ظرفیت تامین کننده سطح دوم s تحت سناریوی n | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| هزینه ثابت تهیه ماده اولیه i توسط تامین کننده سطح اول k برای تامین کننده سطح دوم s |
| ظرفیت کارخانه p تحت سناریوی n | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| هزینه ثابت تهیه قطعه r توسط تامین کننده سطح دوم s برای کارخانه p |
| ظرفیت مرکز پخش w تحت سناریوی n | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| هزینه ثابت تهیه محصول f توسط کارخانه p برای مرکز پخش w |
| منبع مورد استفاده یک واحد ماده اولیه i در تامین کننده سطح اول k | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| هزینه ثابت تهیه محصول f توسط مرکز پخش w برای مشتری c |
| منبع مورد استفاده یک واحد قطعه r در تامین کننده سطح دوم s | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| هزینه واحد تهیه ماده اولیه i توسط تامین کننده سطح اول k برای تامین کننده سطح دوم s تحت سناریوی n |
| منبع مورد استفاده یک واحد محصول نهایی f در کارخانه p | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| هزینه واحد تهیه قطعه r توسط تامین کننده سطح دوم s برای کارخانه p تحت سناریوی n |
| منبع مورد استفاده یک واحد محصول نهایی f در مرکز پخش w | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| مقدار ماده اولیه i مورد نیاز برای ساخت یک واحد قطعه r: تقاضای مشتری منطقه مشتریان c از قطعات r | M | یک عدد بزرگ نزدیک بی نهایت | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| اگر تقاضای مشتری c برای کالای f تحت سناریوی n بزرگتر از صفر باشد1 ، در غیر اینصورت0 |
| اگر کارخانه p بتواند محصول نهایی fام را تولید کند1، در غیر اینصورت0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| اگر تامین کننده مواد اولیه kام بتواند ماده اولیه i تولید کند1، در غیر اینصورت0 |
| اگر مرکز پخش w متقاضی پخش محصول نهایی f باشد1، در غیر اینصورت0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| اگر تامین کننده قطعات sام بتوانند قطعه r تولید کند 1، در غیر اینصورت0 |
| تأثیر محیطی تولید یک واحد محصول r |
| تأثیر محیطی حمل یک واحد محصول r از مکان b به مکان e | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| تأثیر محیطی حمل یک واحد محصول r از مکان a به مکان b |
| تأثیر محیطی بازرسی یک واحد محصول r در مکان b | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| تأثیر محیطی حمل یک واحد محصول r از مکان bبه مکان c |
| تأثیر محیطی بازیافت یک واحد محصول r در مکان a | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| تأثیر محیطی حمل یک واحد محصول r از مکان b به مکانa |
| تأثیر محیطی دفع یک واحد محصول r در مکان e |
| متغییرهای تصمیم به کار گرفته شده در مدل ریاضی پیشنهادی بصورت زیر می باشد : |
| تصمیم در مورد تخصیص و یا عدم تخصیص ماده اولیه i به تامین کننده سطح اول k | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| مقدار ماده اولیه i تهیه شده با بوسیله تامین کننده سطح یکم k برای تامین کننده سطح دوم s تحت سناریوی n |
| تصمیم در مورد تخصیص و یا عدم تخصیص قطعه rتامین کننده سطح دوم s | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| مقدار قطعه r تهیه شده بوسیله تامین کننده سطح دوم s برای کارخانه p تحت سناریوی n |
| تصمیم در مورد تخصیص و یا عدم تخصیص محصول نهایی f به کارخانه p | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| مقدار محصول نهایی f تهیه شده بوسیله کارخانه p برای مرکز پخش w تحت سناریوی n |
| تصمیم در مورد تخصیص و یا عدم تخصیص محصول نهایی f به مرکز پخش w | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| مقدارمحصول نهایی f تهیه شده بوسیله مرکز پخش w برای مشتری c تحت سناریوی n |
| تصمیم در مورد تهیه و یا عدم تهیه ماده اولیه iبرای تامین کننده سطح دوم s توسط تامین کننده سطح اول k | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| تصمیم در مورد انتخاب و یا عدم انتخاب تامین کننده سطح یکم k |
| تصمیم در مورد تهیه و یا عدم تهیه قطعه r برای کارخانه p توسط تامین کننده سطح دوم s | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| تصمیم در مورد انتخاب و یا عدم انتخاب تامین کننده سطح دوم s |
| تصمیم در مورد تهیه و یا عدم تهیه محصول نهایی f برای مرکز پخش w توسط کارخانه p | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| تصمیم در مورد انتخاب و یا عدم انتخاب کارخانه تولیدی p |
| تصمیم در مورد تهیه و یا عدم تهیه محصول نهایی برای مشتری c توسط مرکز پخش w | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| اگر تقاضای مشتری c برای کالای f تحت سناریوی n ارضاء شود1، در غیر این صورت 0 |
| تعداد محصولات r حمل شده از مرکز توزیع b به مرکز بازیافت a | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Y | سطح رضایت مشتریان |
| تعداد محصولات r حمل شده از مرکز توزیع b به مرکز دورریزe | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| تعداد محصولاتr حمل شده از مرکز تولیدa به مرکز توزیع b |
| متغیر صفر و یک نشانگر باز بودن و یا بسته بودن مرکز تولیدی a | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| تعداد محصولات r حمل شده از مرکز توزیع b به مکان مشتری c |
| متغیر صفر و یک نشانگر باز بودن و یا بسته بودن مرکز توزیعb |
(3) |
s.t: . 0 n,i,s (4) . 0 n,r,p (5) 0 n,f,w (6) . . n,k (7) . . n,s (8) . . n,p (9) . . n,w (10) n,i,k (11) . n,r,s (12) . n,f , p (13) . n,f,w (14) . n,i,k,s (15) . . n,r,s.p (16) . . n,f,p,w (17) . n,f,w,c (18) / . . i (19) .r (20) /.f (21) / . f (22) M. n,f,c (23) M .() n,f,c (24) ) / ≥ y n, c (25) , , , ,y ≥0 i,r,f,s,p,w,c,n (26) , , , , , , , {0,1} i,r,f,s,p,w,c (27) , , , , {0,1} (28) (29) (30) (31) (32) (33) (34)
4- تفسیر محدودیت های مسأله تفسیر محدودیت های فوق به صورت زیر می باشد : محدودیت (4) : تضمین می کند که مقدار کل ماده اولیه i فرستاده شده به تأمین کننده قطعات sام، برابر است با کل مقدار ماده اولیه ای که برای ساخت قطعات در این تأمین کننده مورد نیاز است. محدودیت(5) : تضمین می کند که مقدار (تعداد) کل قطعه r فرستاده شده به کارخانه pام، برابر است با کل تعداد قطعه ای که برای ساخت محصولات نهایی در این کارخانه مورد نیاز است. محدودیت (6) : تضمین می کند که تمام محصولات نهایی که وارد یک مرکز پخش می شوند، از همان مرکز پخش نیز خارج می شوند.محدودیت های (7)-(10): این محدودیت ها بیانگر این موضوع هستند که مقدار منابع مورد استفاده در هر یک از تأمین کنندگان مواد اولیه، قطعات، کارخانه ها و مراکز پخش در صورت انتخاب بایستی کوچکتر یا مساوی حداکثر منابع (ظرفیت واحد) موجود خود باشند.محدودیت های (11)- (14) : این محدودیت ها با توجه به حداکثر توان هر واحد ( تأمین کننده ها، کار خانه ها، مراکز پخش) در ارسال مواد اولیه، قطعات و محصولات نهایی نشان می دهد که مقدار مواد اولیه یا قطعات یا محصولات نهایی که از یک واحد در صورت انتخاب به واحدی در لایه دیگر بایستی کوچکتر یا مساوی حد بالای آن واحد برای آن کالای خاص باشد.محدودیت های (15)- (18) : این محدودیت ها بیانگر این هستند که واحدهای یک کالا فراهم خواهند شد از یک مبدأ برای یک مقصد، اگر و فقط اگر مبدأ ذکر شده انتخاب شده باشد برای فراهم کردن کالا به مقصد ذکر شده ارسالی آن واحد. محدودیت های (19)- (22) : تضمین می کند که ظرفیت کل تسهیلات باز شده بزرگتر یا مساوی تقاضای کل می باشد. محدودیت های (23)- (24) : این محدودیت ها همچون سنسور هایی برای تحقق تقاضا می باشند، به عبارت دیگر اگر تقاضا ارضاء شود سنسور برابر با یک و در غیر اینصورت برابر با صفر خواهد شد.محدودیت (25) : بنابراین بوسیله این محدودیت متوسط تعداد سنسورهایی که برابر با یک شده اند بایستی بیشتر از سطح رضایت باشد. محدودیت (26): این محدودیت ها برای بیان بزرگتر و یا مساوی صفر بودن متغییر های تصمیم مربوط به حجم کالا های ارسالی در شبکه مورد نظر می باشد.محدودیت (27) : این محدودیت ها نیز مر بوط به متغییر های صفر و یک (باینری) که مختص پیکر بندی شبکه اند می باشند.محدودیتهای (28) تا (34) بالانس جریان محصول را در مکانهای تولید/ بازیافت و مراکز بازرسی/ توزیع در جریان رو به جلو و معکوس تضمین میکنند.
5- حل مدل برای مثال اگر مساله تحت بررسی دارای 13 مکان تولیدی بالقوه و 13 مکان توزیع و بازرسی بالقوه باشد و مراکز تولیدی در نقاط 1، 2، 5، 7 و 13 و مراکز توزیع و بازرسی در نقاط 4، 6، 11 و 12 تاسیس گردند.همچنین، از یک ماتریس با دوازده سطر که تمامی درایههای آن اعداد صفر و یک میباشند نیز برای نمایش جواب استفاده میشود. در سطر اول این ماتریس، k ستون وجود دارد و چنانچه تامین کننده سطح یکم k انتخاب شود، k امین درایه از این سطر مقدار یک را به خود میگیرد. در سطر دوم ماتریس، S ستون وجود دارد و چنانچه تامین کننده سطح دومs انتخاب شود، s امین درایه از این سطر مقدار یک را به خود میگیرد. سطر سوم ماتریس نیز دارای P ستون است و اگر کارخانهتولیدیp انتخاب شود ، p امین درایه از این سطر مقدار یک را به خود میگیرد. سطر چهارم ماتریس نیز دارای W ستون است که اگر مرکز پخشw انتخاب شود، w امین درایه از این سطر مقدار یک را به خود میگیرد.
6- تولید نمونههای تصادفی جهت تایید اعتبار مدل پیشنهادی و تعیین کارایی الگوریتم پیشنهادی پنج مسأله در ابعاد مختلف طراحی می شود که در جدول 1 اطلاعات مرتبط با آن ها تشریح می شود. در جدول 2 نیز حدود در نظر گرفته شده برای پارامترهای مسأله تشریح خواهد شد. لازم به ذکر است که مسائل شماره 1الی 3 را مسائل سایز کوچک و مسائل 4الی 5 را مسائل سایز بزرگ در نظر میگیریم. جدول 1. تعداد سطوح مختلف مسائل نمونه
جدول 2 . توزیع پارامترهای ورودی برای مسائل نمونه
پس از مشخص شدن مقادیر جدول 3، بر اساس گام سوم روش محدودیت اپسیلون، 10 مقدار اپسیلون برای تابع هدف دوم در نظر گرفته می شود. در ادامه در جدول 4 مقادیر اپسیلون های نقاط مختلف شکست برای توابع هدف دوم تا سوم محاسبه می گردد. میزان نقاط شکست در نظر گرفته شده نیز برابر با 10 نقطه شکست می باشد. جدول 4 مقادیر نقاط شکست و توابع هدف منتج شده در هر یک از نقاط شکست را نشان میدهد. جدول 4. مقادیر مختلف اپسیلونهای بدست آمده و مقادیر توابع هدف برای مساله شماره 3
در ادامه، در جدول 5 مرز پارتوی تشکیل شده توسط دو الگوریتم استفاده شده برای مساله شماره 3 مشاهده میشود. همانطور که واضح است، الگوریتم NSGA II موفق به یافتن نه جواب پارتو برای مساله شماره 3 شده است. جدول 5. جواب بهینه پارتو حاصل از حل نمونه شماره 3 توسط روش EC و الگوریتم NSGA II
در شکل 1 نقاط پارتو بدست آمده توسط دو الگوریتم برای مساله شماره 3 به عنوان مثالی از ابعاد کوچک تشریح می گردد. لازم به ذکر است، این نقاط و توابع هدف به صورت دو به دو نشان داده شده اند.
شکل 1. مرزهای پارتوی ایجادشده در مساله نمونه برای توابع هدف اول و دوم و سوم
شکل 1 مرز پارتو ایجاد شده برای توابع هدف اول و دوم را نشان میدهد. با توجه به ذات تابع هدف اول (میزان هزینه) و تابع هدف دوم (سطح رضایت مشتریان)، در نمودار این شکل واضح است که خرج هزینه بیشتر رضایت بیشتری برای مشتریان را در پی داشته است. چرا که با افزایش هزینه، سطح رضایت مشتریان افزایش نشان داده است. شکل 4-9 توابع هدف اول و سوم را مورد بررسی قرار میدهد. با افزایش هزینهها مقدار تاثیر مخرب روی محیط زیست کمتر شده که نشان از عملکرد مناسب مدل ارائه شده دارد. همچنین، در شکل 1 مشاهده می گردد که با کاهش میزان تاثیر مخرب بر روی محیط زیست به طور همزمان سطح رضایت نیز افزایش می یابد. از طرف دیگر، با توجه به شکل1 ، واضح است که مرز پارتوی پیشنهادی توسط الگوریتم NSGA II تا حدود زیادی نزدیک به مرز بهدست آمده از روش دقیق اپسیلون محدودیت میباشد. اما برای اعتبارسنجی دقیقتر الگوریتم پیشنهادی و اینکه این الگوریتم تا چه میزان قادر به شناسایی مرز بهینه پارتو میباشد، از شاخصهای معرفی شده در بخشهای قبلی استفاده میکنیم. برای این منظور، سه شاخص MID، SM و DM را محاسبه کرده و با توجه به مقادیر SAW منتج شده از این سه شاخص، عملکرد الگوریتم پیشنهادی را بررسی مینماییم. مقادیر محاسبه شده برای مرزهای به دست آمده توسط دو الگوریتم برای مساله نمونه شماره 1 الی 5شکل 2 میباشد. همچنین، مقایسهی شاخصهای MID، SM و DM و همچنین مقایسه کلی عملکرد دو الگوریتم در نمودارهای شکل 2 نشان داده شده است. با توجه به شکل2 مشخص است که در ابعاد کوچک (مسائل 1 الی 3)، یعنی تا جایی که حل دقیق در محدودیت زمانی 3600 ثانیه ممکن است، الگوریتم NSGA II بسیار نزدیک به روش اپسیلون محدودیت عمل میکند. بنابراین، الگوریتم فرا ابتکاری استفاده شده در این تحقیق نزدیک به حل دقیق عمل میکند و بنابراین میتواند ابزار مناسبی برای حل این مساله در زمان عدم کارایی حل دقیق باشند. برای مثال، از مساله شماره 4 به بعد، روش اپسیلون محدودیت قادر به حل دقیق مسائل در محدودیت زمانی ذکر شده نمیباشد. بنابراین، با توجه به عملکرد مناسب الگوریتم NSGA II، از این الگوریتم برای حل مسائل با ابعاد بالا استفاده میشود.
شکل 2. مقادیر شاخص فاصله از نقطه ایده آل و شاخص گوناگونی برای دو الگوریتم
با توجه به نمودارهای شاخصهای فاصله از نقطه ایده آل، فاصله و گوناگونی، باز هم متوجه این موضوع میشویم که الگوریتم NSGA II در تمامی شاخصها عملکرد مناسب و نزدیکی به روش دقیق داشته است و بنابراین، عملکرد نهایی آن نیز نزدیک خواهد بود. با توجه به شکل 2، آن چه که مهم است این است که خروجی الگوریتمNSGA II قابل اتکا بوده و جوابهای حاصله از اعتبار مناسبی برخوردارند. بنابراین، می توان از آن به عنوان یک روش حل مناسب برای حل مساله در مقیاس بالا استفاده نمود. با افزایش ابعاد مساله زمان حل دقیق بهطور چشمگیری افزایش یافته تا جایی که از مساله نمونه شماره 3 به بعد ، روش اپسیلون از حل دقیق مساله در محدودیت زمانی در نظر گرفته شده عاجز مانده است. اما الگوریتم فرا ابتکاری در زمان بسیار کوتاهتری قادر به حل مساله میباشد. بنابراین، الگوریتم NSGA II دارای عملکرد قابل قبولی در مدت زمان حل مناسبی میباشند. این قضیه را در شکل 3 نیز میتوان مشاهده نمود.
شکل 3. زمان حل دو روش EC و NSGA II (ثانیه) و مرز پارتوی ایجاد شده برای توابع هدف توسط الگوریتم NSGA II
همچنین، با توجه به کارایی مناسب الگوریتم NSGA II، حل مسائل سایز بزرگ در این تحقیق را به این الگوریتم سپرده و به عنوان یک مثال از مسائل سایز بزرگ، مرز پارتوی بهینه بهدست آمده توسط الگوریتم NSGA II برای مساله شماره 5 را در شکل 3 میتوان مشاهده نمود.
8- بحث و نتیجه گیری در این پژوهش برای یک زنجیره تأمین چند سطحی که شامل مراکز تولید/ بازیافت، بازرسی/ توزیع، مکانهای مشتری و مکانهای دورریز زباله میباشد، مدل برنامهریزی سبز که حمل و نقل محصولات را سبز نموده و تاثیرات زیست محیطی حمل محصولات را کمینه می کند و از طرف دیگر کلیه هزینه های زنجیره تامین را حداقل می نماید، توسعه داده شده است. مدل ارائه شده در ابتدا یک مدل غیر خطی بود که در ادامه با استفاده از تکنیکهای تحقیق در عملیات به یک مدل برنامه ریزی خطی تبدیل و با یک مسأله در ابعاد کوچک توسط نرم افزار گمز اعتبار دهی شد. از طرفی چون این مسأله از پیچیدگی محاسباتی زمانی زیادی برخوردار است و مسائل زنجیره تأمین واقعی دارای دهها ویا حتی صدها تأمین کننده، تولید کننده و مشتری هستند، برای حل اینگونه مسائل از روش های فراابتکاری که در زمان بسیار کمتری جواب های نزدیک به بهینه را می یابند، بهره گرفته می شود. این مدل، تمامی هزینه ها اعم از احداث واحدها، تامین مواد خام، تولید و حمل و نقل را کمینه میکند و از سوی دیگر تاثیرات زیست محیطی حاصل از تولید، حمل، بازرسی، بازیافت و دفع محصولات معیوب را کاهش داده و در نهایت رضایت مشتریان را بیشینه می نماید. نتایج نشان می دهد که حتی بدون در نظر گرفتن محدودیت های زیست محیطی، هزینه کل مقرون به صرفه می باشد. علت این امر صرفه جویی های است که در خرید مواد اولیه و همچنین فروش محصولات بازیافتی در بازارهای ثانویه ایجاد می کند. با احداث مراکز جمع آوری و بازیافت بیشتر، فاصله حمل و نقل بین تسهیلات کاهش می یابد و محصولات بیشتری بازیافت می شود که این باعث کاهش اثرات زیست محیطی می شود. هرچند باید در نظر گرفت که در مساله پیشنهادی قیمت مواد اولیه، هزینه احداث تسهیلات و تقاضای مشتریان به عنوان پارامترهایی شناخته می شوند که امکان نوسان آنها در دنیای واقعی وجود دارد. در پایان پیشنهاداتی در زمینههای توسعه ساختار زنجیره، توسعه پارامترها و توسعه معیارهای ارزیابی به علاقه مندان در این زمینه ارائه میگردد: در شبکه بررسی شده محصولات تولیدی از مواد اولیه اصلی هیچ تفاوتی با محصولات بازیافتی و یا اصلاحی ندارند میتوان تفاوتهایی در قیمت و یا میزان تقاضا یا موارد دیگر برای این دو نوع محصول لحاظ کرد. مدل ارائه شده تک دورهای میباشد که پژوهشگر میتواند برای توسعه مدل آن را به صورت چند دورهای نیز بسط دهد. همچنین برای سبز نمودن مدل طراحی شبکه، یک تابع هدف به مدل قطعی اضافه شده است که روشهای دیگری مانند اضافه نمودن چند محدودیت از قبیل حداکثر آلودگی مجاز بخش تولید و حمل و نقل نیز وجود دارد و میتواند در تحقیقات آینده بررسی گردد. هزینههای فرآیند و هزینههای حمل و نقل قطعی فرض شده است که برای توسعه مدل میتوان تعداد این پارامترها را غیرقطعی فرض نمود. از طرفی میتوان کلیه فاکتورهای موثر بر یکدیگر را مشخص نمود و با رویکرد تحلیل سیستمها و نرمافزار ونسیم مدلی با واقعیت بسیار بالاتر از مدل کنونی ارائه داد. همچنین در تحقیقات آتی عدم قطعیت بر تقاضا و هزینهها میتواند بر روی کیفیت و کمیت محصولات مرجوعی نیز در نظر گرفته شود.
یادداشت: 1. Metahuristics 2. Non-dominated Sorting Genetic Algorithm 3. Matlab 4. Chian-Son Y, Han-Lin L 5. Kara, S., Rugrungruang, F., Kaebernick, H 6. Jabbour, A.B. and Jabbour, C 7. Schutz P, Tomasgard A, Ahmed S 8. Zhu, G., Geng, Y. and Lai, K 9. Lee 10. Jabbour, A.B. and Jabbour, C 11. Lee 12. Lin, C-C., Wang, T-H 13. Ilgin, M. A., & Gupta 14. Dekker et al 15. Luh et al 16. Chu et al 17. O Brien et al 18. Neto et al 19. Li et al 20. Ramadhin et al 21. Iakovou et al 22. Emmet & Sood 23. Mckinnon et al 24. Fleischmann et al 25. Hu et al 26. Ioannis et al
منابع: 1- برین، رسول، (1393) «بررسی ضرورتها و ابعاد آینده پژوهی در سازمان حج و زیارت»، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. 2- پدرام، عبدالرحیم و عباس جلالیوند (1392)«روش شناسی»، جلد دوم مجموعه 7 جلدی کتابچههای مقدمهای بر آیندهپژوهی، انتشارات مؤسسه آموزش و تحقیقات صنایع دفاعی. 3- قاسمی نژاد، رضا، (1393) «توسعه یک مدل بهینهسازی چند هدفه برای طراحی شبکه زنجیره تأمین در شرایط عدم قطعیت با در نظرگرفتن سطوح کیفی»، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه علوم و فنون مازندران. 4- ملکی فر، عقیل. (1385) «آیندهپژوهی و آیندهنگاری دفاعی»، سمینار آینده پژوهی و بخش دفاعی، دانشگاه امام حسين (ع). 5- Yeh W-C., “A hybrid heuristic algorithm for the multistage supply chain network problem ”.. International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 26, 675-85. (2005). 6- Tiwari A, Chang P.C, Tiwari M.K., Kandhway R., A Hybrid Territory Defined evolutionary algorithm approach for closed loop green supply chain network design, Computers & Industrial Engineering, Volume 99, September 2016, Pages 432-447, (2016). 7- Soleimani H, Govindan K, Saghafi H, Jafari H., Computers & Industrial Engineering, Volume 109, July 2017, Pages 191-203, (2017).
8- Chen, M. S., & Lin, C. T. (1989). Effects of centralization on expected costs in a multi-location newsboy problem. Journal of the Operational Research Society, 597-602. 9- Chian-Son, Y., & Han-Lin, L. (2000). “A Robust optimization model for stochastic logistic problems”. International Journal of Production Economics, 64, 385-397. 10- Chu, C.H., Luh, Y.P., Li, T.C., Chen, H. (2009) “Economical green product design based on simplified computer- aided product structure variation”. Computers in industry, 60, 485-500. 11- Dekker, R, Bloemhof, J., Mallidis, I. (2011) in press “Operation research for green logistics- an overview of aspects, issues, contributions and challenges”. European Journal of Operational Research, doi: 10.1016/j.ejor. 12- Emmet, S., & Sood, V. (2010) “Green supply chains: An action Manifesto.Willey, UK.”. European Commission, 2007.Freight Transport Logistics Action Plan, COM (2007) 607 Final. <http: //eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do? uri=COM: 2007:0607: FIN: EN:PDF> (accessed 12.01.12). 13- Fleischmann, M., Bloemhof- Ruwaard, J.M., Dekker, R., Van Der Laan, E., Van Nunen, J.A.E.E., & Van Wassenhove, L. N. (1997) “Quantitative models for reverse logistics: a review”. European Journal of Operational Research, 103, 1-17. 14- Fortes, J. (2007). “Green supply chain management: a literature review”. Otago Management Graduate, Review, 7. 15- Ghezavati, V. R., Jabal-Ameli, M. S., & Makui, A. (2009). A new heuristic method for distribution networks considering service level constraint and coverage radius. Expert Systems with Applications, 36(3), 5620-5629. 16- Hu, T.L, Sheu, J.B., & Huang, K.H. (2002) “A reverse logistics cost minimization model for the treatment of hazardous wastes. Transportation Research part E ,38, 457-473. 17- Huang, W., Romeijn, H. E., & Geunes, J. (2005). The continuous‐time single‐sourcing problem with capacity expansion opportunities. Naval Research Logistics (NRL), 52(3), 193-211. 18- Iakovou, E., Vlachos, D., Chatzipanagioti, M., & Mallidis, I. (2010) “A comprehensive optimization framework for sustainable supply chain networks”. Seventh International Conference on Logistics and Sustainable Transport, Slovenia, 19- Ilgin, M. A., & Gupta, S. M. (2010). Environmentally conscious manufacturing and product recovery (ECMPRO): a review of the state of the art. Journal of environmental management, 91(3), 563-591. 20- Ioannis M, Rommert D, & Dimitrios V. (2012) “The impact of greening on supply chain design and cost: a case for a developing region” Journal of Transport Geography, 22 , 118-128. 21- Jabbour, A.B. and Jabbour, C. (2009) Are supplier selection criteria going green? Case studies of. Industrial Management & Data Systems, 95-477. 22- Kara, S., Rugrungruang, F., Kaebernick, H. (2007). “Simulation modelling of reverse logistics network”. International Journal of Production Economics, 106, 61-69. 23- Lambert, D. M., & Cooper, M. C. (2000). “Issues in Supply Chain Management, Industrial Marketing Management”, 29, pp. 65-83. 24- Lee, K. (2009) Why and how to adopt green management into business organizations? Management Decision, 1101-1121. 25- Lee, K. (2011) Motivations, barriers, and incentives for adopting environmental management (cost) accounting and related guidelines: a study of the Republic of Korea. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 39-49. 26- Lin, C-C., Wang, T-H. (2011) “Build-to-order supply chain network design under supply and demand uncertain-ties”,Transportation Research, part B 45, 1-15. 27- Luh, Y.P.,Chu, C.H., Pan, C.C. (2010) “Data management of green product development with genetic modularized product architecture”. Computers in industry, 61, 223-234. 28- Mckinnon, A., Cullinane, S., Browne, M.,& Whiteing, A. (2010) “Green logistics: Improving the environmental sustainability of logistics. Kogan, London”. 29- Neto, J.Q.F., Ruwaard, J.M.B., Van Nunen, J.A.E.E., & Van Heck, E. (2008) “Designing and evaluating sustainable logistics networks”. International Journal of Production Economics, 111, 195-208. Li, F., Liu, T., Zhang, H., Cao, R., Ding, W., Fasano, J.P., “Distribution center location for green supply chain”. International Conference on service Operations and Logistics and informatics, IEEE, pp., 2951-2956. 30- O Brien, C. (1999). “Sustainable production, new paradigm for a new millennium”. International Journal of Production Economics,. 60-61, 1-7. 31- Pishvaee MS, & Razmi J. (2012) “Environmental supply chain network design using multi-objective fuzzy mathematical programming”. Applied Mathematical Modelling. 36, 3433-3446. 32- Pishvaee, M.S, Jolai, F., & Razmi, R. (2009) “A stochastic optimization model for integrated forward/ reverse logistics network design”. Journal of Manufacturing Systems, 28, 107-114. 33- Ramudhin, A., Chaabane, A., & Parquet, A.M. (2009) “On the design of sustainable green supply chains”, International Conference on Computers and Industrial Engineering,CIE, pp. 979-984. 34- Romeijn, H. E., Shu, J., & Teo, C. P. (2007) Designing two-echelon supply networks. European Journal of Operational Research, 178(2), 449-462. 35- Schutz, P., Tomasgard, A., & Ahmed, S. (2009) “Supply chain design under uncertainty using sample average approximation and dual decomposition”. European Journal of Operational Research, 199, 409-419. 36- Zhu, G., Geng, Y. & Lai, K. (2010) Circular economy practices among Chinese manufacturers varying in environmental-oriented supply chain cooperation and the performance implications. Journal of Environmental Management, 1324-1331.
Designing a mathematical model for the multi-product green supply chain of autobobile industry under uncertainty Abstract: Today supply chain network is recognized as the main bases in economic activity. Their significance is due to just in time delivery and the efficiency of different commodities including food, clothing, energy, computer hardware. This has stimulated researchers and experts to analyze supply chain problems. Meanwhile, uncertainty has penetrated every level of our lives and we encounter it every day. The present paper focuses on green supply chain that consider uncertainty conditions to solve a model for designing a forward green supply network (environmental)under uncertainty of future economic conditions in Iran Khodro Company. The problem of designing the aforementioned network includes hypotheses including multi-commodity, multi-layer and one-period. Due to inconsistent economic conditions, uncertainty has been differently tackled here as compared with previous literature. In this problem, several important parameters have been considered as indefinite including customers’ demands, operating expenses, the productive capacity and relocating capacity of facilities. The proposed model also considers the contamination of production section and the transportation system of the chain and tries to reduce it by suggesting an objective function and Eco-indicator 99 method. As well, production and distribution centers operate in a dual-purpose manner. Saving costs and reducing contamination due to applying transportation supplies and common infrastructures are among the benefits of this method. Considering the complexity of solving this problem and its NP-hard nature, the meta heuristic method of genetic algorithm with non-dominated sorting (NSGAII) was analyzed and finally model performance was examined with a numerical example and solving it with MATLAB and GAMS software.
Key words: Designing Supply Chain Network, Green Supply, Multi-Objective Optimization, Non-dominated Sorting Genetic Algorithm
|