Designing a Model for Implementing the Policies of the Ministry of Education using Interpretive Structural Modeling
Subject Areas : Public Policy In Administrationreza zeinivandmoghadam 1 , Mohammadreza Bagherzadeh 2 , Yousef Gholami Kanani 3 , Mehrdad Matani 4 , mohsen aref nejad 5
1 - PhD student in Management of Ghaemshahr Azad University of Mazandaran
2 - Assistant Professor of Management, Ghaemshahr Azad University, Mazandaran
3 - Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Ghaemshahr Azad University, Mazandaran
4 - Assistant Professor of Management, Islamic Azad University of Ghaemshahr, Mazandaran
5 - Assistant Professor of Management Department, Lorestan University, Khorramabad
Keywords: Policy-making, Interpretive Structural Modeling, Pathology, Key word: Policy-making, Ministry of Education,
Abstract :
Background: Today, all thinkers and experts have come to the necessity of the existence of educational organizations and the priority of education over other social activities. In terms of words, education (capital) is a country and the reason for using this word is the great importance of education in the development and fundamental uplift of the country. Therefore, the correct implementation of education policies to achieve the set goals is very important. . Objective: The aim of this study was to design a model for implementing the policies of the Ministry of Education using interpretive structural modeling . . Methods: This research is a mixed method, based on qualitative and quantitative research and inductive deductive research. The statistical population of the study is the experts of the Ministry of Education who were selected as sample members using purposive sampling method based on the principle of theoretical adequacy. Data collection tools were in the qualitative part of the interview and in the quantitative part of the questionnaire whose validity and reliability were confirmed using CVR index and Kappa Cohen test and content validity and reliability of retest, respectively. Research data were analyzed using interpretive structural modeling . . Findings: The results of the research include identifying the factors affecting the implementation of the policies of the Ministry of Education and formulating a research model, the most important of which are: formulating sustainable policies according to the facts and appropriate to the time; Develop motivational policies and engage in stakeholder participation; Continuous assessment and evaluation; adequacy of resources and practical participation of all specialized and general sectors Conclusion: The need to formulate sustainable policies in accordance with the facts, appropriate to the time and beneficiaries using technology can be considered as the most important factor in the optimal implementation of the policies of the Ministry of Education. .
الوانی، سیدمهدی و شلویری، میثاق (1395)، اجرای خطمشی عمومی، چاپ اول، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.
الوانی، سیدمهدی (1390)، تصمیم گیری و تعیین خطمشی دولتی، چاپ هفدهم، تهران، انتشارات سمت.
اکبری، احمد، نویدبخش، سیما، بختیاری، منصوره، (1395)، الگوی پیشنهادی نظام مند برای سیاست گذاری در آموزش و پرورش، مدیریت و حسابداری، سال دوم، شماره سوم، ص 172-179
الوانی، مهدی، (1392)، تصمیم گیری و تعیین خطمشی دولتی، انتشارات سمت، چاپ سوم.
الوانی، مهدی و شریف زاده، فتاح، (1383)، فرآیند خطمشی گذاری عمومی، چاپ سوم. تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
بروجنی، حمید و بذرافشان، مرتضی (1393)، بررسی عوامل موثر بر اجرای خطمشیهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال سوم، شماره نهم، ص 51 - 31.
پورکیانی، مسعود؛ سلاجقه، سنجر و زارع پور نصیرآبادی، فضل اله (1393)، تبیین موانع اجرای خطمشی با استفاده از بحث متمرکز گروهی، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، سال سوم، شماره نهم، صص 22 - 7
جهان دیده، سامان، رحمتی، محمد، زارعی متین، حسن، (1396)، طراحی مدلی برای خطمشی گذاری شبکهای در حوزة گردشگری کشور، مدیریت فرهنگ سازمانی، سال پانزده، شماره سوم، ص 483-502
جهانیان، رمضان، (1391)، بررسی و تحلیل سیاستهای توسعهای آموزش و پرورش ایران در دوره معاصر، فصلنامه علوم
پورکیانی، مسعود؛ سلاجقه، سنجر و زارع پور نصیرآبادی، فضل اله (1393)، تبیین موانع اجرای خطمشی با استفاده از بحث متمرکز گروهی، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، سال سوم، شماره نهم، صص 22 - 7
حاجی پور، ابراهیم، فروزنده، لطف الله دانایی فرد، حسن و فانی، اصغر(1394)، طراحی الگوی آسیب شناسی اجرای خطمشی عمومی در ایران، فصلنامه مدیریت نظامی، سال پانزدهم، شماره سوم، ص 159-176
خنیفر، حسین، (1384)، ارائة الگوی مدیریت بومی مبتنی بر دیدگاه امام علی (ع)، با استفاده از مدلمفهومی سه شاخگی، فرهنگ مدیریت، سال سوم، شمارة هشتم، صفحات 110-146
دانش فرد،کرم الله، (1393) موانع اجرای خطمشیهای عمومی در سازمانهای غیر دولتی، فصلنامه علمی پژوهشی سیاستگذاری عمومی، سال چهارم، شماره اول، ص 221-245
دانش فرد، کرم الله، (1392)، مبانی خطمشی گذاری عمومی، نشر نیاز دانش، چاپ اول.
داناییفرد، حسن، فروزنده، لطفالله، حاجی پور، ابراهیم و فانی، اصغر، (1394)، طراحی الگوی آسیبشناسی اجرای خطمشی عمومی در ایران، فصلنامه مدیریت نظامی، سال پانزدهم، شماره چهارم، ص 1-23.
دانایی فر، حسن، ثقفی، عماد، مشبکی اصفهانی، اصغر، (1388)، اجرای خطمشی عمومی، بررسی نقش عقلانیت در مرحله تدوین خطمشی، مدرس علوم انسانی، سال چهاردهم، شماره چهارم، 79-106
دانایی فرد، حسن؛ حسینی، سید یعقوب و فانی، علی اصغر، (1392)، ظرفیت خطمشی گذاری عمومی؛ کلید توسعه یافتگی ملی. تهران: انتشارات صفار، چاپ اول.
رنگریز، حسن، موذنی، بهرام، (1396)، شناسایی و اولویت بندی موانع اجرای خطمشیهای عمومی در سازمانهای دولتی با استفاده از مدلهای تصمیم گیری چند معیاره، خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، سال هشتم، شماره چهارم، ص 27 -43.
ربوی، رجب، ملکی آوارسین،صادق، ترک زاده، جعفر، (1395)، تحلیل رگرسیونی موانع اجرای مصوبات شوراهای آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره بیست و هشتم، ص 35-48
سنجری، احمد رضا،(1384)، تحلیل روند تحولات ساختاری تشکیلات نظام آموزش و پروش ایران با تاکید بر حوزه مرکزی ستادی، پژوهشکده تعلیم و تربیت، پژوهشگاه تعلیم وتربیت، دی ماه 1384.
شورای عالی وزارت آموزش و پرورش، (1368)، کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، تهران، وزارت آموزش و پرورش.
شاه آبادی، محمد، پورعزت، علی اصغر، دانایی فر حسن، (1393)، تحلیلی بر رویکرد تاریخی به توسعه سیستم خطمشی گذاری عمومی، روش شناسی علوم انسانی، سال بیستم، شماره هشتاد و یک، ص 73-109
عباسی، عباس، معتضدیان، رسول، میرزایی، محمدقاسم، (1395)، بررسی موانع اجرای خطمشیهای عمومی در سازمانهای دولتی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی سال ششم، شماره دوم، ص 211-230
عباسی، طیبه، قلی پور رحمت الله، هادی، مهدی، (1397)، شناسایی عوامل تسهیل کنندۀ شواهدمحور کردن فرایند خطمشی گذاری، فصلنامۀ مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی، دورۀ هشتم، شمارۀ بیست و ششم، ص 65-84
قلی پور، رحمت اله، دانایی فرد، حسن؛ زارعی متین، حسن و جندقی، غلامرضا، (1390)، ارائه مدلی برای اجرای خطمشیهای صنعتی؛ مطالعه موردی در استان قم، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره نهم، شماره دوم، صص 130 - 103
کرمی پور، محمد رضا، (1382)، جهانی شدن در مدیریت و رهبری آموزشی، تهران، انتشارات سازمان پرورش و برنامه ریزی، چاپ اول.
کاظمی، محمد، قاسمی، حمید، رستم بخش، محمدرضا، (1390)، شناسایی و تحلیل موانع رفتاری کارآفرینی سازمانی در سازمان تربیت بدنی کشور. فصلنامة پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی سال اول، شمارة دوم، ص 100-121
مخزن، بنفشه،(1394)، آسیب شناسی کارکردهای نظام برنامه ریزی و سیاست گذاری در بخش اموزش وپرورش کشور، چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ پیشرفت ایران؛ گذشته، حال، آینده.
مقدس پور، سعید، دانایی فرد، حسن،کردنائیچ، اسدالله،(1393)، واکاوی عوامل کلیدی در عدم موفقیت برخی خطمشیهای عمومی در ایران، مدیریت فرهنگ سازمانی، سال یازدهم، شماره سوم، ص 91-111
هومن، محمد، (1368)، رهنمودهایی برای برنامه ریزی توسعه، انتشارات صدرا، نهران، چاپ اول.
_||_Anderson,E.J. (2011). Public Policymaking: An Introduction. Seventh Eduition Boston, MA: Wadsworth Publishing.
Bartholomew, U. & Chukwuemeka, E. E.O. (2013). The Obstacles to Effective Policy Implementation by the Public Bureaucracy in Developing Nations: The Case of Nigeria/Singaporean. Journal of Business Economics and Management Studies, 1(8), pp. 34-43.
Brynard, Petrus A.(2005). POLICY IMPLEMENTATION: LESSONS FOR SERVICE DELIVERY: School of Public Management and Administration, University of Pretoria
Chompucot, M. C. (2011). Major Factors Affecting Educational Policy Implementation Effectiveness for the Three Southern most Provinces of Thailand as Perceived by School Directors. Dissertation for the Degree of Doctor of Philosophy, National Institute of Development Administration.
Konsult (2009) Barriers to Implementation, The Kon SULT Knowledgebase, available.
Kettunen P (2008). The Innovative Comparison of Public Policies, Public Administration
Review. Washington: Mar/Apr 2008. 68(2): 276-291
Lester, J.P et al. 2008. Public Policy: An Evolutionary Approach, Cengage Learning.
Konsult, f, (2009, Knowledgebase Barriers to Implementation. Retrieved from: http://www.konsult.leeds.ac.uk/public/level1/sec10/index.htm.
Lester, J. P. & Goggin, M. L. (1998). Back to the future: The rediscovery of implementationstudies. Policy Currents, 8 (3), 1–9.
Postnote (Parliamentary Office of Science and Technology), (2009), Postnote: LESSONS FROM HISTORY Number 323.
Alvani, Seyed Mehdi and Shlouiri, Misagh (2016), Public Policy Implementation, First Edition, Tehran, Presidential Public Management Training Center Publications.
Alvani, Seyed Mehdi (2011), Decision Making and Determining Government Policy, 17th Edition, Tehran, Samat Publications.
Akbari, Ahmad, Navidbakhsh, Sima, Bakhtiari, Mansoureh, (2016), A Proposed Systematic Model for Policy Making in Education, Management and Accounting, Second Year, Third Issue, pp. 172-179
Alvani, Mehdi, (2013), Decision Making and Determining Government Policy, Samat - Publications, Third Edition.
Alvani, Mehdi and Sharifzadeh, Fattah, (2004), The process of public policy-making, third edition. Tehran, Allameh Tabatabai University.
Boroujeni, Hamid and Bazrafshan, Morteza (2014), A Study of Factors Affecting the Implementation of Tourism Policies of the Islamic Republic of Iran, Journal of Tourism Planning and Development, Third Year, Ninth Issue, pp. 51-31.
Jahan Dideh, Saman, Rahmati, Mohammad, Zarei Matin, Hassan, (2017), Designing a Model for Network Policy in Tourism, Organizational Culture Management, Fifteen Years, No. 3, pp. 483-502
Jahanian, Ramadan, (2012), A Study and Analysis of Iran's Educational Development Policies in the Contemporary Period, Science Quarterly
Purkiani, Massoud; Selajgeh, Sanjar and Zarehpour Nasirabadi, Fazlollah (2014), Explaining Obstacles to Policy Implementation Using Centralized Group Discussion, Quarterly Journal of Management of Government Organizations, Third Year, Ninth Issue, pp. 22 – 7
Hajipour, Ebrahim, Forouzandeh, Lotfollah Danaeifard, Hassan and Fani, Asghar (2015), Designing a Pathological Model of Public Policy Implementation in Iran, Military Management Quarterly, Year 15, Number 3, pp. 159-176
Khanifar, Hossein, (2005), Presenting an Indigenous Management Model Based on the Viewpoint of Imam Ali (AS), Using a Three-pronged Conceptual Model, Management Culture, Third Year, No. 8, Pages 110-146
Daneshfard, Karamollah, (2014) Obstacles to the implementation of public policies in non-governmental organizations, Quarterly Journal of Public Policy, Fourth Year, First Issue, pp. 221-245
Danesh Fard, Karamollah, (2013), Principles of General Policy Making, Niaz Danesh Publishing, First Edition
Danaeifard, Hassan, Forouzandeh, Lotfollah, Hajipour, Ebrahim and Fani, Asghar, (2015), Designing a pathology model of public policy implementation in Iran, Military Management Quarterly, Year 15, Number 4, pp. 1-23.
Danaeifar, Hassan, Saghafi, Emad, Meshbaki Esfahani, Asghar, (2009), Implementation of public policy, Study of the role of rationality in the policy formulation stage, Lecturer of Humanities, Fourteenth year, Number 4, 10-10-79
Danaei Fard, Hassan; Hosseini, Seyed Yaghoub and Fani, Ali Asghar, (2013), Public Policy Capacity; The key to national development. Tehran: Saffar Publications, first edition.
Rangriz, Hassan, Moazeni, Bahram, (2017), Identifying and prioritizing barriers to the implementation of public policies in government organizations using multi-criteria decision models, Public policy in management, eighth year, fourth issue, p. 27 -43.
Sanjari, Ahmad Reza, (2005), Analysis of the Structural Changes in the Organization of the Iranian Education System with Emphasis on the Central Staff Area, Education Research Institute, Education Research Institute, December 2005.
High Council of the Ministry of Education, (1989), Generalities of the Education System of the Islamic Republic of Iran, Tehran, Ministry of Education.
Shahabadi, Mohammad, Pourezat, Ali Asghar, Danaeifar Hassan, (2014), An Analysis of the Historical Approach to the Development of Public Policy-Making System, Methodology of Humanities, Year 20, No. 81, pp. 73-109
Abbasi, Abbas, Motazedian, Rasoul, Mirzaei, Mohammad Ghasem, (2016), A Study of Obstacles to the Implementation of Public Policies in Governmental Organizations, Quarterly Journal of Organizational Resource Management Research, Year 6, No. 2, pp. 211-230
Abbasi, Tayebeh, Gholipour Rahmatollah, Hadi, Mehdi, (1397), Identifying Evidence-Facilitating Factors in the Policy-Making Process, Quarterly Journal of Strategic Studies in Public Policy, Volume 8, Number 26, pp. 65-84
Gholipour, Rahmatollah, Danaeifard, Hassan; Zarei Matin, Hassan and Jandaghi, Gholamreza, (2011), Presenting a model for implementing industrial policies; Case study in Qom province, Organizational Culture Management, Volume 9, Number 2, pp. 130 – 103
Karamipour, Mohammad Reza, (2003), Globalization in Educational Management and Leadership, Tehran, Publishing and Planning Organization Publications, First Edition.
Kazemi, Mohammad, Ghasemi, Hamid, Rostambakhsh, Mohammad Reza, (2011), Identification and analysis of organizational entrepreneurial behavioral barriers in the country's physical education organization. Journal of Sports Management and Motor Science Research, first year, second issue, pp. 100-121
Makhzan, Banafsheh, (2015), Pathology of the functions of the planning and policy-making system in the education sector of the country, the fourth conference of the Iranian Islamic model of progress; Iran's progress; Past, present, future.
Moghadaspour, Saeed, Danaeifard, Hassan, Kordanaich, Assadollah, (2014), Analysis of key factors in the failure of some public policies in Iran, Organizational Culture Management, Year 11, Number 3, pp. 91-111
Hooman, Mohammad, (1989), Guidelines for Development Planning, Sadra Publications, Nehran, first edition.