Identifying effective policies for school smartening on the quality of learning and academic achievement of elementary students in Tehran province
Subject Areas : Public Policy In AdministrationSHahrzad Kamal KHani 1 , Alireza Assareh 2 , Morteza Samiee Zafarghandi 3
1 - M.Sc. Student of Curriculum Planning, Science and Research Branch of Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Professor, Faculty of Educational Sciences, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran
3 - Associate Professor of Organization For Educational Research and Planning (OERP) ,Tehran ,Iran
Keywords: Schools, academic achievement, intelligence, learning, elementary students,
Abstract :
Purpose: This research aimed to identify the effective policies of smartening schools on the quality of learning and academic progress of elementary school students in Tehran province.Research methodology: The research method was semi-experimental. The statistical population of 60 male and female students were selected by random sampling and received the questionnaire. Then, 4 schools (girls and boys) were selected randomly, 30 people were placed in smart classes and 30 people were placed in traditional classes. The experimental group was trained in useful 45-minute sessions in smart classrooms for a month, while the control group followed their daily schedule during this period and did not receive any educational intervention. After the implementation of the educational program, the questionnaire was again administered to both groups.Findings: Data analysis using covariance analysis showed that participation in smart classes was significantly effective in improving the quality of students' learning.Conclusion: The results show that the identification of effective school smartening policies has had a positive and significant impact on the quality of learning and academic progress of students.
آقایی ستار، جلالوندی مهناز ، ناطقی فائزه (1400)، بررسی وضعیت موجود عناصر برنامه درسی مبتنی بر رویکرد فرایند شناختی در مدارس هوشمند دوره ابتدایی ، مجله توسعه ی آموزشی جندی شاپور ، فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی ،سال دوازدهم ویژه نامه1400.
احمدی اذر سنگان، زینب؛ محمدی، دکتر فایقه؛ محمودی، فیروز (1399)، تولید محتوای الکترونیکی با استفاده از منابع آموزشی موجود در وب برای تدریس کلاسی در مدارس هوشمند ابتدایی شهر تبریز: چالش ها و راهکارها ، نشریه نظریه و عمل در برنامه درسی ، پاییز و زمستان ،سال هشتم - شماره 16.
اردلان، محمدرضا؛ عبدالملکی، جمال؛ احمدی، محسن؛ امانی، مرتضی؛ حیدری سورشجانی، نسرین (1399) ،نقش سواد اطلاعاتی در کیفیت یادگیری مادام العمر معلمان مدارس هوشمند منطقه پنج تهران، نشریه اندیشه های نوین تربیتی ،دوره شانزدهم - شماره 3،ص117-144
بیدگلی زهرا اشرف السادات.، و نوروزی داریوش، و مقامی، حمیدرضا (1397). تأثیر فناوری های هوشمندسازی مدارس برخلاقیت دانش آموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 7(4 ), 241-262.
سلیمی جمال ، رمضانی قباد (1394). شناسایی مولفه های هوشمندسازی مدارس و ارزیابی وضعیت مدارس متوسطه شهر سنندج بر اساس آن مولفه ها. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی, 6(2 (پیاپی 22)), 41-61.
شیرزادکبریا بهارک، و سیدمحمدی سیده زینب. (1394). بررسی مولفه های موثر بر هوشمندسازی مدارس و ارائه مدل
مفهومی مناسب. پژوهش در کیفیت یادگیری آموزشگاهی و مجازی, 3(10 ), 37-46.
درطوطیان اصفهانی, صدیقه, پرور, حمید رضا. (1401). آسیب شناسی اجرای خطمشیهای آموزش نظام اداری با استفاده از مدل سه شاخگی در کارکنان وزارت نفت. خطمشیگذاری عمومی در مدیریت, 13(1( پیاپی 45 بهار 1401)), 73-88. doi: 10.30495/ijpa.2022.51791.10861
چراغی نسرین؛ باتمانی فردین؛ شیربیگی ناصر(1400)، طراحی و اعتبارسنجی الگوی شایستگی های مدیران مدارس هوشمند، نشریه مدیریت مدرسه :: تابستان 1400 ،سال نهم - شماره 2،ص304-331.
رحیمی خوراسگانی، زینب وفایی، زینب غفاری، مریم(1399)، مقایسه عملکرد مدارس هوشمند و مدارس عادی بر عملکرد نوآورانه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر اصفهان، نشریه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، بهار ،دوره ششم - شماره1،ص59-62
غزنوی، محمد رضا، و دایی زاده، حسین، و فلاح، وحید، و اللهی، ذبیح اله. (1398). هوشمندسازی از نظریه تا عمل. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 10(1 (پیاپی 37) ), 69-84.
هدایتی، معصومه؛ نجفی پنبه چوله، زهرا؛ غلامحسین زاده، کلثوم (1399) ، تاثیر هوشمندسازی مدارس بر خودکارامدی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان دوره ی دوم ابتدایی ناحیه یک ساری، نشریه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی ،زمستان1399 - شماره 56 ،ص25-36.
_||_Anita Menon Pri.(2016).Effectiveness of smart classroom teaching on the achievementin chemistry of secondary school students.American International Journal of Researchin Humanities,Arts and Social Science.
شناسایی خط مشی های اثر بخش هوشمند سازی مدارس بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران
چکیده
زمینه : هوشمند سازی مدارس نیاز بشر در قرن جدید است و توسعه دادن آن گره گشای اغلب مشکلات نظام آموزش و پرورش است. برخي شکاف ها در سازمان ناشي از کاستي هاي اجراي خط مشي هاي اثر بخش هوشمند سازی مدارس در عصر جدید است.
هدف : این پژوهش با هدف شناسایی خط مشی های اثر بخش هوشمند سازی مدارس بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران بود.
روش شناسی پژوهش : پژوهش حاضر از نوع کاربردی نیمه آزمایشی و در گروه تحقیقات کمی است جامعه آماری 60 نفر از دانشآموز دختر و پسر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه را دریافت نمودند. سپس بهطور تصادفی ساده 4 مدرسه (دخترانه و پسرانه) انتخاب شد که 30 نفر در کلاس های هوشمند و 30 نفر در کلاس های که به صورت سنتی تدریس می شد قرار گرفتند. گروه آزمایش در یک ماه جلسات 45 دقیقهای مفید در کلاس های هوشمند آموزش دیدند، در حالی که گروه کنترل در طی این مدت برنامه روزانه خود را دنبال میکردند.پس از اجرای برنامه آموزشی، مجددا پرسشنامه بر روی هر دو گروه اجرا گردید. برای سنجش پیشرفت تحصیلی میانگین دو نیمسال1398 و 1399 دانش اموزان مد نظر قرار گرفته است. برای سنجش یادگیری از پرسشنامه رحمانی (1389) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار spss نسخه 21 و از آزمون های تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافته ها : طبق نتایج در خصوص فرضیه اصلی، شرکت در کلاسهای مدارس هوشمند بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران سال تحصیلی 1400-1399 تاثیر دارد و در خصوص فرضیه های فرعی نیز، شرکت در کلاسهای مدارس هوشمند بر متغیرهای نگرش ها وادراكات، اكتساب و درهم تنیدن دانش، استفاده معنا دار از دانش و عادت های ذهنی تاثیردارد ومعناداری کمتر از 0.05 است ولی متغیر بسط و اصلاح بیشتر از درجه معناداری 0.050 است و برابر 0.0104 است و معنادار نیست و شرکت در کلاسهای مدارس هوشمند بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران سال تحصیلی 1400-1399 تاثیر دارد زیرا درجه معناداری کمتر از 0.05 است.
نتیجه گیری : نتایج نشان میدهد که شناسایی خط مشی های اثر بخش هوشمند سازی مدارس بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر مثبت و معنا دار داشته است.
کلید واژگان:
هوشمند سازی، مدارس، کیفیت یادگیری، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان دوره ابتدایی
مقدمه
امروزه، مهم ترین دغدغه نظام آموزش و پرورش یک کشور، ایجاد بستري مناسـب جهـت رشـد و تعالی سرمایه هاي فکري در جامعه اطلاعاتی و دانایی محور میباشد. بـراي آن کـه همـه گـروههـاي اجتماعی قادر باشند، به طور مؤثردر چنین جامعه اي مشارکت داشته باشند، باید یادگیري پیوسـته ، خلاقیت ، نوآوري و نیز مشارکت فعال و سازنده اجتماعی را بیاموزند. تحقق این امر مستلزم تعریف مجدد و نوینی از نقـش و کـارکرد مـدارس بـه عنـوان اصـلیتـرین نهـادهـاي آموزشـی در جامعـه میباشد. مدارس هوشمند ، یکی از عرصه هایی است که فناوري اطلاعات و ارتباطات را با مدلی همه جانبه و کل نگرانه و بـا اهـداف و مأموریـت هـاي ازپـیش تعیـین شـده، وارد حـوزه آموزش میکند. هدف اصـلی مدرسـه هوشـمند، آمـادهسـازي نسـل آینـده کشـور بـراي زنـدگی در عصـر اطلاعاتی و شکوفایی استعدادهاي بالقوه دانـش آمـوزان متناسـب بـا علایـق وپتانسـیل آن ها اسـت (سلیمی و رمضانی ،1394).
تفکر استفاده از رایانه ها و شبکه هاي رایانه اي براي کارهاي مدرسه اي و علمی، به قرن بیستم و اوایل دهه 1960 بر میگردد. اینترنت که در 1969 در دوران جنگ سرد از درون شبکه معروف پا گرفت، بسیار سریع رشد کرد. هیچکس گمان نمیکرد. این شبکه اطلاع رسانی در سال 2000 صاحب 180 میلیون کاربر باشد. سرعت و شتاب این رشد به گونه اي بود که به حدود 500 میلیون کاربر در سال 2003 بالغ گردید. این توسعه سریع فنآوري اطلاعرسانی به همراه عوامل دیگري چون تبدیل جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی، تغییرات جمعیتی، جهانیتر ایجاد طرح مدارس هوشمند در ایران (84-1383) متاثر از نظام آموزش و پرورش مالزي بوده است. استفاده از فنآوري در آموزش ایران به زمان بهره گیري از ابزارهاي کمک آموزشی سمعی بصري شامل نمایش اسلاید و فیلم هاي آموزشی در کلاس درس باز می گردد شدن فعالیتهاي حرفهاي، گسترش نیروهاي بازار در محدوده آموزش و به عبارت دیگر تجاري شدن مقوله آموزش، همه و همه، تاثیرات شگرف و چشم گیري در امر آموزش داشته اند. در سال 1984 دیوید پرکینز و همکارانش در دانشگاه هاروارد، طرح مدارس هوشمند را به عنوان تجربه اي نوین در برنامه هاي آموزش و پرورش، با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات ارائه نمودند گفته می شود اولین مدارس هوشمند در سال 1996 در انگلستان تاسیس گردید و سپس مالزي در برنامه توسعه خود در پروژه «بیست بیست» مدارس هوشمند را با ساختار تمام الکترونیک و فناوري اطلاعات و به منظور پیگیري توسعه فناوري اطلاعات و فنآوري هاي نوین در حوزه آموزشی مدارس کشور افتتاح کرد.طرح مدارس هوشمند در اوایل ژوئن سال 1997 وزارت آموزش و پرورش مالزي را درگیر بحث عمومی در قالب مدرسه هوشمند کرد. این طرح در آغاز در 90 مدرسه به صورت آزمایشی اجرا شده و سپس توسعه یافت. هدف این مدارس در سند آموزش و پرورش مالزي کمک به تحقق اهداف فلسفه تربیتی مالزي عنوان شده است و نیز تربیت نیروي کار که بتواند با چالش هاي قرن 21 مواجه شود (حیدری سراب بادیه،1399).
خطمشي عبارت است از آن چيزي كه دولتها و سازمان ها تصميم دارند انجام دهند يا انجام ندهند؛ بنابراين خطمشيهاي ممكن است رفتارها را نظمدهي كنند، بوروكراسيها را سازماندهي كنند، منافع را توزيع كنند، مالياتها را جمعآوري كنند و همه اينها را همزمان انجام دهند . اجراي خطمشي نيز به عمليات و اقدامات سازمانها و مؤسسات مجري و چگونگي انجام دادن آنها گفته ميشود (درطوطیان اصفهانی و پرور،1401).
از راهبردها و خط مشی های مدارس هوشمند به موارد زیر می توان اشاره کرد :تاکید بر مهارتهای فکر کردن
، تدریس ارزشها و زبان از طریق آموزش ، فراهم نمودن محیط یاددهی-یادگیری، فراهم کردن انواع شیوه های آموزشی برای استعدادهای مختلف ، آگاهی دادن به اولیاء در مورد آنچه در مدرسه واقع شده است.
فراهم کردن فرصتهای همکاری افراد جامعه با مدرسه یکی از فاکتورهای مهم مدارس هوشمند آن است که فرآیند یاددهی کیفیت یادگیری که هدف اصلی سیستم آموزشی بهبود آن است، تقویت شود و با توجه به نیازهای عصر حاضر که عصر ارتباطات و اطلاعات نامیده می شود، مهارت ها و توانایی های خاصی مورد شناسایی و توجه قرار می گیرد. مهارت هایی را که شاگردان را به یادگیرندگان فعال و مادم العمر تبدیل می کند (آقایی و همکاران،1400).
به کارگیری گسترده ی فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند آموزشوپرورش ، همزمان با تحول در رویکردهای آموزشی درجهان، زمینه ی شکل گیری مدارس هوشمند را فراهم آورده است.این مدارس از جمله نیازمندی های کلیدی جوامع دانش محور میباشند و رویکردهای توسعه ی مهارت های دانشی و کارآفرینی دانش آموزان را دنبال می نمایند. در این مدارس ، فرآیندهای یاددهی-کیفیت یادگیری تقویت شده و محیط تعاملی یکپارچه برای ارتقای مهارت های کلیدی دانش آموزان با تکیه بر فعالیت های گروهی، در عصر دانایی محور فراهم می شود. هوشمندسازی مدارس یک اقدام مدبرانه در راستای سند چشم انداز نظام تحول بنیادی آموزش و پرورش و سند توسعه فاوای آموزش و پرورش و ضرورتی انکارناپذیر با هدف اجرای پیشرفته ترین روش های مدیریتی و آموزشی و نگاه علمی و فناورانه به وضعیت کنونی نظام آموزشی و پرورشی کشور است که اعمال تغییر ساختار و معماری اجرایی در آن ها باعث افزایش بهره وری و مدیریت زمان برای مدیران، کارکنان، معلمان، فراگیران و اولیاء دانش آموزان خواهد بود (غزنوی و همکاران،1398).
مدارس هوشمند سازماني است که يادگیرنده در آن نسلي خلاق و توانمند در عرضه های زندگي و توانا در خلق دانش تربیت مي شوند. اين مدارس از جمله نیازمندی های جوامع دانش محور هستند و زويکردهای توسعه مهارت های دانش و خالقیت دانش آموزان را به دنبال دارند. اين مدارس در جهت ايجاد محیط ياددهي-يادگیری و بهبود نظام مديريتي مدرسه و تربیت دانش آموزان پژوهنده و خلاق طراحي شده است (ادیب و همکاران،1394). دانش آموزان با استفاده از امکانات مدارس هوشمند ديگر نیازی به حمل کتاب های فراوان، لوازم التحرير و ... را به مدرسه ندارند) آناند و همکاران در اين مدارس، دانش آموزان متناسب با استعدادها و علايق خود، به يادگیری مي پردازند، و توجه به بارور کردن همه استعدادهای بالقوه دانش آموزان در تمامي فعالیت های آموزش و فوق برنامه به چشم مي خورد، و هم چنین محدوديتي در ادامه روند يادگیری و پیشرفت تحصیلي دانش آموزان وجود نخواهد داشت. معلمان در اين مدارس به متخصصان توانا تبديل مي شوند که راهنمايي دانش آموزان را در فرآيند يادگیری بر عهده دارند، به علاوه آنان در دستیابي دانش آموزان به منابع دانش برای انجام دادن فعالیت های تحقیقات و پژوهش، نقش تسهیل کنندهای خواهند داشت (فارغ زاده ، 2014) ، (بیدگلی و همکاران،1397).
معمولاً اولین گام جهت اجراي موفق یک طرح در یک سیستم، شناخت عوامل مؤثر بر اجراي آن طرح در سیستم است. جهت اجراي طرح هوشمندسازي مدارس نیز عواملی وجود دارند که نقش مهمی را نسبت به سایر عوامل ایفا می کنند. عوامل کلیدي موفقیت به سازمان ها کمک می کند تا با تمرکز قوا حول محورهاي اصلی، روند اجراي سیستم مورد نظر تسهیل و تسریع گردیده و از اتلاف منابع جلوگیري شود (شیرزاد کبریا و سید محمدی،1394).
هدف مدارس هوشمند، کمک به اجراي اهداف ملی آموزش کشور و نیز تقویت و پرورش نیروي کار آمد براي مواجه با رویدادهاي قرن 21 بوده است. در این مدارس یادگیري بر اساس سرعت انفرادي، تشریک مساعی، خود گردانی، پیوستگی بین موضوعات درسی بوده است و محتواي درس فقط محدود به کتاب هاي چاپی نیست بلکه شامل کتاب هاي الکترونیک، نرم افزارهاي چند رسانه اي، درس افزارها و پایگاه هاي اطلاعاتی است. در مدارس هوشمند، فن آوري به منزله پلی ارتباطات بین معلمان، دانش آموزان و والدین را آسان ده که فنآوري اطلاعات موثرتر میسازد. در گزارشی از سازمان یونسکو موجب ایجاد تغییراتی اساسی در فرآیند یادگیري شده است. امروزه با توجه به گوناگونی جوامع، انسان ها، خلاقیتها و علاقهمنديهاي آنان، نیاز به وجود تنوع روشهاي یادگیري وجود دارد و این امر نیازمند یک قالب جدید از آموزش است که انعطاف کافی را در این ،زمینه داشته باشد.
همان طور که می دانیم کلید پیشرفت جوامع امروزی در دست آموزش و پرورش است اگر نظام تعلیم و تربیت با بحثهای نظری مشغول گردد و با شیوههای ناکارآمد و قدیمی راه خود را ادامه دهد یقین همه ابعاد جامعه با روکوت فراگیر روبرو خواهد شد آیا در جهانی که امروزه عمر بحث های علمی و نظریه های آن کوتاه شده و بسیار سریع دچار تغییر می گردد پرواز با همان روشهای قدیم دستگاه عظیم آموزش و پرورش نظارت و ارزیابی شود؟ آیا ابزار و ساز و کارهای موجود در مدارس جوابگوی روش های کیفیت یادگیری جدید هست؟ آیا اهداف جهان مدرن با ابزار و امکانات غیر مدرن قابل ارزشیابی هستند؟ آیا انگیزه دانش آموزان در هنگام ورود به مدرسه و خروج از آن قابل مقایسه است؟ بنابراین باید به عنصر ارتباطات و ارتباطات نوین در مدارس امروزی توجه ویژه شود.
با توجه به اینکه مشکل عمده کشورها سطح پایین عملکرد و کیفیت یادگیری دانشآموزان است در همین راستا تاکید بر رویکرد آموزشی دانش آموز محور برای بالا بردن سطح عملکرد کیفیت یادگیری دانش آموزان ضروری است به همین منظور سیستم ارزشیابی مدارس هوشمند باید با تاکید بر رویکرد دانش آموز محور سطح کلی عملکرد دانش آموزان را بالا ببرد.
هوشمند سازی مدارس از 5 ﻋﻨﺼﺮاﺻــﻠﯽ ﺗﺸــﮑﯿﻞ ﺷــﺪه اﺳــﺖ: 1) محیط ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮﻣﺤﺘﻮاي ﭼﻨﺪرﺳﺎﻧﻪ اي؛ 2) زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪﯾﺎﻓﺘﻪ ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت؛ 3) ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﺪرﺳﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ راﯾﺎﻧﻪاي؛ 4) ﺑﺮﺧﻮرداري از ﻣﻌﻠﻤﺎن آﻣﻮزش دﯾﺪه درﺣﻮزه ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت؛ 5) ارﺗﺒﺎط ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ راﯾﺎﻧﻪاي ﺑﺎ ﻣﺪارس دﯾﮕﺮ درﺣﻘﯿﻘﺖ ﻣـﺪارس ﺑـﺮاي ﺗﺒـﺪﯾﻞ ﺑـﻪ ﯾـﮏ ﻣﺪرﺳـﻪ ﮐـﺎﻣﻼ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪﮐﻠﯿﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ ذﮐﺮﺷـﺪه را ﺗـﺄﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨـﺪ ﻫﺪف از اﯾﺠﺎد اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺪارس ﻋﺒﺎرت از: رﺷﺪ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒـﻪ داﻧﺶ ارﺗﻘـﺎء، (دانش آﻣـﻮزان) ذﻫﻨـﯽ، ﺟﺴـﻤﯽ، ﻋـﺎﻃﻔﯽ و رواﻧـﯽ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎ و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻧﯿﺮوي اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﺘﻔﮑﺮ، ﻫﺎي ﻓﺮدي و آﺷﻨﺎ ﺑﻪ ﻓﻦ اﻓﺰاﯾﺶ ارﺗﻘﺎء و ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣﺮدﻣﯽ اﺳﺖ (چراغی و همکاران،1400). این پژوهش کوششی است بر اینکه هوشمند سازی مدارس بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران چگونه تاثیر دارد؟
آقایی وهمکاران (1400) در پژوهش خود با عنوان نتایج حاکی از آن است که وضعیت موجود عناصر برنامه درسی مبتنی بر رویکرد فرآیند شناختی در مدارس هوشمند دوره ابتدایی در سطح بالاتر از متوسط و کمتر از مطلوب قرار دارند. هم چنین تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که وضعیت موجود میزان حاکمیت دیدگاه فرآیند شناختی در اهداف محتوا و سازماندهی آن ، فعالیت یاددهی و کیفیت یادگیری و در روش های ارزشیابی در مدارس هوشمند دوره ابتدایی از بالاتر از متوسط ارزیابی شد.
رستگار (1399) تحقیقی تحت عنوان بررسی ارتباط بین هوشمندسازی مدارس، یادگیری دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی انجام داد. پژوهش حاضر به بررسی مروری ارتباط بین هوشمندسازی مدارس، کیفیت یادگیری دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی پرداخته است و می توان کفت انتخاب درست سبک کیفیت یادگیری، با توجه به تفاوتهای فردی و استفاده صحیح از مدارس هوشمند با تمرکز بر زیر ساخت ها می تواند پیشرفت تحصیلی را بهبود بخشد.
قربانی و همکاران (1398) در مقاله ای با عنوان «بررسي اثربخشي نرم افزار چندرسانه ای محقق ساخته بر ميزان خلاقيت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پایه پنجم در درس علوم تجربي» که با روش شبه آزمایشي با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از چندرسانه ای آموزشي محقق ساخته بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلي دانش آموزان در درس علوم پنجم دبستان تأثیرمثبت داشته است.
حسین پور و همکاران (1396) تحقیقی تحت عنوان تاثیر هوشمندسازی مدارس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان مسجد سلیمان در سال تحصیلی 96-1395 انجام دادند. نتایج تحلیل آماری این تحقیق حاکی از آن است که هوشمند سازی مدارس شهرستان مسجد سلیمان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان این شهر تاثیر معناداری دارد.
آنیتا منون پری (2015) پژوهشی را تحت عنوان «تاثیر آموزش در کلاس هوشمند در پیشرفت درس شیمی دانش آموزان دبیرستانی» انجام داد. نتايج نشان داد که دانش آموزان در کلاس های هوشمند نسبت به حالت معمولی به يادگیری بالاتر و برتری دست يافتند.
کور چاچرا در سال (2015) به بررسی تأثیر آموزش در کلاس های هوشمند بر پیشرفت تحصیلی و سطوح مختلف هوش معنوی دانش آموزان در درس علوم اجتماعی پرداخت. نتیجه نشان داد که آموزش در کلاس درس هوشمند، در هر سه سطح هوشی دانش آموزان موثرتر است.
نتايج تحقيقات نشان ميدهد اين مدارس باعث ايجاد روحيه محققي و پژوهشگري در فراگير مي شود به عبارتي روح پژوهش و جستوجوگري، جايگزين روحيه بي هدف دانش آموز خواهد شد (عطاران، ١٣٨٣). دانش آموزان ميآموزند كه چگونه اطلاعات مورد نياز خود را از طريق شبكه هاي اطلاعاتي استخراج كنند، چگونه در مورد آن ها بينديشند و چگونه حاصل يافتههاي خود را در جهت حل مسايل و مشكلات خود و جوامعشان به كار گيرند (مؤيدنيا، ١٣٨٤). بنابراين فناوري اطلاعات فرد را قادر ميسازد تا از رايانه و برنامههاي رايآن هاي به منظور موفقيت در محيطهاي آموزشي، محيطهاي كاري و اهداف شخصي استفاده كند .
روش تحقیق
پژوهش حاضر از نوع کاربردی نیمه آزمایشی و در گروه تحقیقات کمی است. جامعه آماری دانشآموز دختر و پسر منطقه 5 است. روش نمونه گیری تصادفی بود. جهت روش نمونه گیری ابتدا تعداد مدراس دخترانه منطقه 5 ؛ که جامعه آماری را تعیین می کند ، 30 مدرسه دولتی و غیر دولتی است که 4 مدرسه (دخترانه و پسرانه) انتخاب شد که 30 نفر در کلاس های هوشمند و 30 نفر در کلاس های که به صورت سنتی تدریس می شد قرار گرفتند.روش گردآوری اطلاعات مطالعات کتابخانه ای و میدانی بود و گروه آزمایش در یک ماه طی جلسات 45 دقیقهای مفید در کلاس های هوشمند آموزش دیدند، در حالی که گروه کنترل در طی این مدت برنامه روزانه خود را دنبال میکردند و هیچگونه مداخله آموزشی دریافت نکردند. پس از اجرای برنامه آموزشی، مجددا پرسشنامه کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی بر روی هر دو گروه اجرا گردید. برای سنجش پیشرفت تحصیلی میانگین دو نیمسال1398 و 1399 دانش اموزان مد نظر قرار گرفته است. برای سنجش کیفیت یادگیری از پرسشنامه رحمانی (1389) با هدف ارزیابی کیفیت یادگیری دانش آموزان قبل و بعد هوشمندسازی تهیه گردیده است. که متشکل از 25 سوال و 5 مولفه (نگرش ها و ادراكات، اکتساب و درهم تنیدن دانش، بسط و اصلاح دانش، استفاده معنا دار از دانش، عادت های ذهنی) می باشد. روایی پرسشنامه توسط اساتید دانشگاه پیام نور مهاباد مورد تایید قرار گرفته است ( روایی صوری)و پایایی این پرسشنامه به صورت کلی توسط آزمون آلفای کرونباخ 80/0 محاسبه گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss نسخه 21 و از آزمون های آماری توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و تحلیل کواریانس جهت آزمون فرضیه ها استفاده شد.
4-2- آمار توصیفی
جدول (4-1) . توزیع فراوانی جنسیت در مدارس سنتی
|
طبق نتایج حاصل از جدول 4-1 دانش آموزان در کلاس سنتی برابر 15 دختر و 15 پسر است.
جدول (4-2). توزیع فراوانی جنسیت در مدارس هوشمند
|
طبق نتایج حاصل از جدول 4-2- دانش آموزان در کلاس هوشمند برابر 15 دختر و 15 پسر است.
جدول (4-3). آمار توصیفی متغیرهای پژوهش | ||||
پیشرفت تحصیلی | کیفیت یادگیری |
| ||
سنتی | هوشمند | سنتی | هوشمند | |
5000/2 | 2000/3 | 0107/3 | 4960/3 | میانگین |
93772/0 | 80516/0 | 40872/0 | 34064/0 | انحراف معیار |
1/0 | 1/0 | 16/2 | 52/2 | حداقل |
4/0 | 4/0 | 72/3 | 4/0 | حداکثر |
طبق نتایج حاصل از پژوهش (4-3) میانگین معدل در کلاس هایی که معدل دانش آموزان در گروه سنتی 50/2 است ومیانگین معدل در گروه کلاس هوشمند 20/3 است و نشان از تفاوت میانگین ها بین دو گروه سنتی و هوشمند است. در خصوص کیفیت یادگیری نیز، میانگین کیفیت یادگیری سنتی در کلاس 01/3 است و در کلاس های هوشمند 49/3 است و هر دو بالاتر از حد میانگین 3 میباشد ولی میزان میانگین کیفیت یادگیری هوشمند بالاتر از گروه کلاس با آموزش سنتی است.
4-3-آمار استنباطی
فرضیه اصلی پژوهش: شرکت در کلاسهای مدارس هوشمند بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران سال تحصیلی 1400-1399 تاثیر دارد.
جدول (4-4). آمار توصیفی پیشرفت تحصیلی
|
طبق نتایج حاصل از جدول4-4، میانگین معدل در کلاس با آموزش سنتی 50/2 بود و در کلاس های هوشمند 20/3 بود. که میانگین گروه هوشمند بالاتر از گروه کلاس های سنتی میباشد.
جدول (4-5). آزمون تی پیشرفت تحصیلی
| ||||||||||
| تفاوت گروه ها | T | Df | درجه معنادار | ||||||
میانگین | انحراف معیار | میانگین انحراف معیار | 95% Confidence Interval of the Difference | |||||||
حداقل | حداکثر | |||||||||
| پیشرفت تحصیلی | 70000/0- | 14921/1 | 20982/0 | 12912/1- | 27088/0 | 336/3- | 29 | 002/0 |
برای براي ازمون فرضيه که آیا شرکت در کلاسهای مدارس هوشمند بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران سال تحصیلی 1400-1399 تاثیر دارد با استفاده از آزمون t، طبق نتایج جدول بالا، مقدار درجه معنادار کمتر از 05/0 است و تایید شده است و لذا فرضیه پژوهش تایید می شود.
جدول (4-6). آمار توصیفی کیفیت یادگیری | |||||
میانگین انحراف معیار | انحراف معیار | تعداد | میانگین |
| |
86556/1 | 21808/10 | 30 | 2667/75 | سنتی | کیفیت یادگیری |
55482/1 | 51611/8 | 30 | 4000/87 | هوشمند |
طبق نتایج حاصل از پژوهش در خصوص میانگین کیفیت یادگیری در دانش آموزان ابتدایی در کلاس با کیفیت یادگیری سنتی برابر 26/75و در گروه هوشمند برابر 40/87 است و بالاتر از گروه سنتی میباشد.
جدول (4-7). آزمون تی کیفیت یادگیری
|
برای سنجش این موضوع که آیا شرکت در کلاسهای مدارس هوشمند بر کیفیت یادگیری دانش آموزان ابتدایی استان تهران سال تحصیلی 1400-1399 تاثیر دارد با استفاده از آزمون t، طبق نتایج جدول بالا، مقدار درجه معنادار کمتر از 05/0 است و تایید شده است و لذا فرضیه پژوهش تایید می شود.
فرضیههای فرعی پژوهش:
شرکت در کلاسهای مدارس هوشمند بر کیفیت یادگیری دانش آموزان ابتدایی استان تهران سال تحصیلی 1400-1399 تاثیر دارد.
جدول (4-8). آمار توصیفی
|
طبق نتایج حاصل از پژوهش در رابطه با میانگین مولفه های نگرش ها وادراكات در گروه سنتی 89/2و در کلاس هوشمند 16/3 بود، اكتساب و درهم تنیدن دانش در کلاس سنتی برابر 73/2 و در گروه هوشمند برابر 11/3 بود، میانگین متغیر بسط و اصلاح در گروه سنتی بربابر 12/3 و در گروه هوشمند برابر 25/3 بود، میانگین متغیر استفاده معنا دار از دانش در گروه سنتی 96/2 و در گروه هوشمند برابر 22/3 بود و متغیر عادت های ذهنی در گروه سنتی برابر 03/3 و در گروه هوشمند برابر 27/3 بود.
جدول (4-9). آزمون تی
|
طبق نتایج جدول، درجه معناداری متغیرهای نگرش ها وادراكات، اكتساب و درهم تنیدن دانش، استفاده معنا دار از دانش و عادت های ذهنی کمتر از 05/0 است و معنادار است و می توان بیان داشت شرکت در کلاسهای مدارس هوشمند بر کیفیت یادگیری دانش آموزان ابتدایی استان تهران سال تحصیلی 1400-1399 از منظر متغیرهای مورد اشاره تاثیر دارد ولی متغیر بسط و اصلاح بیشتر از درجه معناداری 0.000 است و برابر 0104/0 است و معنادار نیست و رد می گردد.
شرکت در کلاسهای مدارس هوشمند بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران سال تحصیلی 1400-1399 تاثیر دارد.
جدول (4-10). آمار توصیفی
|
طبق نتایج، پیشرفت تحصیلی در گروه هوشمند هم در ترم اول و هم در ترم دوم بیشتر از گروه سنتی میباشد.
جدول (4-11). آزمون تی
|
طبق نتایج جدول، درجه معناداری پیشرفت تحصیلی در ترم یک و ترک دو معنادار است و درجه معناداری کمتر از 05/0 است، لذا شرکت در کلاسهای مدارس هوشمند بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران سال تحصیلی 1400-1399 تاثیر دارد.
نتیجه گیری : هدف تحقیق حاضر شناسایی خط مشی های اثر بخش هوشمند سازی مدارس بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران است. منطبق بر فرضیه اصلی شرکت در کلاسهای مدارس هوشمند بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران سال تحصیلی 1400-1399 تاثیر دارد. نتایج این فرضیه با یافته های رضائی وهمکاران (1389) مهدی زاده و همکاران (1390) ، کاظمی (1391) ، کندی (1991)، شپلی( 2000) ، لی و همکاران ( 2002) ، گاریسون (2003) ، وندرو (2005)، فاضلیان (1382) ، حج فروش و اورنگی (1383) ، شیخ زاده و مهرمحمدی ( 1383) ، زمانی (1385) ، کرمی و عطاران ( 1385) ، عقیلی ( 1392) ،اسچاکتر (1999)، کاچالا به نقل ازاسچاکتر (1999) ، ونگلینسکی به نقل ازاسچاکتر (1999) به نقل نجفی (2006) ،لینسکی به نقل از سیف و هیلز به نقل از نجفی(2006) ،پور جمشیدی (2007) شبیری و عطاران ( 2007) ،زارع داویجانی ( 2009) ، دریاکالا و همکاران (2009) صفاریان و همکاران (2011) ضامنی و کاردان (2011) ،سلیمان پور و همکاران (2010) همسو می باشد.
مدرسه هوشمند با فراهم نمودن محیطی پویا و جذاب، زمینه ساز شکوفایی کامل استعدادها و بروز خلاقیت هاي فردي و جمعی دانش آموزان گشته و انگیزه آن ها را براي انجام بهتر فعالیت هاي برنامه درسی افزایش می دهد (نوری، 2013). امروزه اگر در کلاس از روش هاي سنتی (سخنرانی) استفاده گردد، میزان تعامل افراد کاهش یافته و معلمان را وادار میکند محتوا را در زمان کوتاهی که در اختیار دارند، انتقال دهند. ضمن اینکه بدون توجه به اهمیت موضوع درسی، همیشه بعد از حدود 15تا 20دقیقه میزان توجه رو به افول می گذارد (زندی و جریحی، 1986) واین عامل موجب کاهش انگیزه تحصیلی می گردد. انگیزه تحصیلی، انگیزه درونی روانشناختی فراگیري است که با اثرگذاري بر انواع مختلف فعالیت هاي تحصیلی به تمایل فرد براي رسیدن به هدف هاي تحصیلی اشاره دارد. این سازه با حصول آگاهی از چگونگی تأثیر فرآیندهاي شناختی- انگیزشی شخص روي فعالیت هایی که براي پیشرفت تحصیلی وي اهمیت دارند، برآورد می شود. انگیزش تحصیلی با هدفهاي ویژه، نگرش ها و باورهاي خاص، روشهاي نائل شدن به آن ها و تلاش و کوشش فرد در ارتباط است. همچنین مدارس هوشمند بر کیفیت یادگیری نیز موثر بود. در هر نظام تعلیم و تربیت میزان «کیفیت یادگیری» دانش آموزان، یکی از شاخصهاي موفقیت در فعالیت هاي علمی است. سنجش میزان کیفیت یادگیری و عوامل مؤثر بر آن از جمله مسائل عمدهاي هستند که توجه محققان مختلف را به خود جلب کرده اند (غلامی و همکاران، 2006). پیري به نقل از زمانی و افخمی (2006)، در تحقیقی با عنوان موانع بهره گیري از فناوري آموزشی در فرآیند یاددهی-یادگیري به نتایج متفاوتی دست یافت، از جمله این که استفاده از فناوري هاي آموزشی در تدریس و یادگیري، باعث خارج شدن کلاس از حالت یکنواختی، فعال شدن دانش آموزان، بروز خلاقیت و نوآوري و تسریع در امر یادگیري فراگیران میشود. در پژوهش نجفی (2004) که تأثیر آموزش تصویري بر پیشرفت تحصیلی نشان داد که آموزش تصویري به صورت اجراي معلم محور در مقایسه با گروه گواه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مؤثر است. فاضلیان و سعادتمند (2004)، در پژوهش خود گزارش کرده اند که دانش آموزان راهبردهاي جدیدي را براي همکاري با همسالان و دوستان خود به کار می برند، یادگیري آن ها توأم با انگیزه است و در انجام دادن کارها از اعتمادبه نفس بالایی برخوردارند.
همچنین در خصوص فرضیه های فرعی، شرکت در کلاسهای مدارس هوشمند بر کیفیت یادگیری دانش آموزان ابتدایی استان تهران سال تحصیلی 1400-1399 تاثیر دارد. طبق نظریه و پژوهش های صاحب نظرانی مانند رضائی وهمکاران (1389) مهدی زاده و همکاران (1390) ، کاظمی (1391) ، کندی (1991)، شپلی( 2000) ، لی و همکاران ( 2002) ، گاریسون (2003) ، وندرو (2005) بین فعالیت های فناورانه انجام شده در مدارس و به کارگیری تجهیزات مدارس هوشمند با ارتقاء مهارت های کیفیت یادگیری خود راهبر و کنترل پیشرفت خود کیفیت یادگیری و به خصوص با ارتقاء خود راهبری کیفیت یادگیری دانش آموزان رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد، و بالطبع با یافته های پژوهش حاضر نیز همسویی دارند. یافتهها در زمینه هوشمند سازی مدارس و بهکارگیری فناوری اطلاعات در آموزش فراگیران و دانش آموزان بیانگر این حقیقت است که انجام فعالیت های مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از تجهیزات رایانه ای (برد هوشمند، دیتا پروژکتور، ویژیولابزر و ... )، اینترنت، نرم افزار ها و به کارگیری فیلم و تصاویر، که سرجمع امکانات مرتبط مدارس هوشمند محسوب می شوند، موجب آن خواهند شد تا دانش آموزان ابتکار عمل در کیفیت یادگیری خود را بدست گرفته یا افزایش دهند یا به زبان دیگر طبق نظر رحمانی (1385) فراگیران می توانند با استفاده از فناوری به منابع کیفیت یادگیری وسیعی دست یابند؛ انگیزه کیفیت یادگیری خود را افزایش دهند و شکل های مختلف کیفیت یادگیری را مورد استفاده قرار دهند.
بی تردید فناوری های نوین آموزشی به عنوان یك ویژگی کلیدی، تاثیر بدون انکاری در آموزش و نظام آموزشی امروز دارند. از آنجایی که مدارس هوشمند می توانند محیط متنوع تری را برای دانش آموز مهیا کنند و همچنین با استفاده از امکانات این مدارس می توان از حواس بیشتری برای انتقال آموزش کمك گرفت واضح است که در مراحل کیفیت یادگیری و ویژگی های دانش آموزان تاثیراتی مثبت دارند. از این منظر حضور فناوری می تواند در اکثر فراگیرانی که بتوانند با آن ارتباط مثبتی برقرار کنند و تا حدوی در سمت و سوی کیفیت یادگیری خود جوش مرتفع نماید و موجب اقدام شخصی او برای کیفیت یادگیری، بررسی و تحقیق خود خواسته، خواهد شد. پس بدین شکل نیز ایجاد مدارس هوشمند راه و روشی خواهد بود برای ایجاد ارتباط دانش آموز با فناوری های جدید و به کارگیری حواس بیشتر او، و همچنین آشنایی با برخی از امکانات مدارس هوشمند مانند شیوه استفاده صحیح از اینترنت میتواند محدودیت زمان و مکان را برای کسب علم را برطرف نماید. بنابراین حضور در مدارس هوشمند و آشنایی با کیفیت یادگیری نوین شیوه ای ساده و ارزان برای کیفیت یادگیری مادام العمر و مدیریت کیفیت یادگیری توسط خود فرا را حاصل خواهد شد.
شرکت در کلاسهای مدارس هوشمند بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران سال تحصیلی 1400-1399 تاثیر دارد. در نظرات و پژوهش های فاضلیان (1382) ، حج فروش و اورنگی (1383) ، شیخ زاده و مهرمحمدی ( 1383) ، زمانی (1385) ، کرمی و عطاران ( 1385) ، عقیلی ( 1392) ،اسچاکتر (1999)، کاچالا به نقل ازاسچاکتر (1999) ، ونگلینسکی به نقل ازاسچاکتر (1999) به نقل نجفی (2006) ،لینسکی به نقل از سیف و هیلز به نقل از نجفی(2006) ،پور جمشیدی (2007) شبیری و عطاران ( 2007) ،زارع داویجانی ( 2009) ، دریاکالا و همکاران (2009) صفاریان و همکاران (2011) ضامنی و کاردان (2011) ،سلیمان پور و همکاران (2010)، بین فعالیت های مرتبط به مدارس هوشمند و انگیزه پیشرفت تحصیلی، ارتقا پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت، که بدین ترتیب با یافته های پژوهش حاضر در رابطه با شناسایی خط مشی های اثر بخش هوشمند سازی مدارس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز همسویی دارند. اگر چه نباید از نقش معلم و مدرسه به عنوان تسهیل کننده و واسطه گر غافل شد. اما مدارس هوشمند علاوه بر مهیا سازی انگیزش بیرونی محیط مناسب تری جهت ارضای رقابت، و موجب خود گردانی فرد شده که بالطبع انگیزه درونی را افزایش می دهد. لذا واضح است که فعالیت اینگونه مدارس با انگیزه پیشرفت تحصیلی فراگیران ارتباط مثبت خواهند داشت. یافته ها در این زمینه ها نیز بیانگر این حقیقت بودند که بکارگیری فناوری و توصیه های مدارس هوشمند موجب می شود تا فراگیر در انجام تکالیف آموزشگاهی از خود تلاش و جدیت بی شائبه ای نشان میدهند، طبق نظر محمدی (2007) استفاده از اینترنت در تسهیل کیفیت یادگیری، بهبود فعالیت های درسی، افزایش علاقه به کیفیت یادگیری و دسترسی سریع به اطلاعات مؤثر بوده است.
توجه به هوشمند سازی به عنوان یك عامل درکنار دیگر عوامل کلیدی موثر بر رشد ویژگی های شخصیتی لازم وضروری است. لذا علاوه بر فناوری و هوشمند سازی توجه به تاثیر تعامل اجتماعی، توانمندی دبیران، تفاوت های فردی و عواملی از این قبیل بدیهی است. آموزش و پرورش و انجمن های اولیاء و مربیان خود را ملزم به مهیا سازی محیطی مناسب برای تمامی دانش آموزان در اقصا نقاط کشور بدانند تا توانایی خود مدیریتی ، رغبت به کیفیت یادگیری و خود کنترلی همچنین انگیزه پیشرفت دانش آموزان ارتقا یابد. معلمین و دبیران مدارس به جهت ارتقاء توانمندی خود در به کار گیری تجهیزات هوشمند سازی و کنجاندن این توانمندی در ارائه و شیوه تدریس خود کوشا باشند تا میزان همراهی و علاقه مندی دانش آموزان را جلب نمایند. یافته های اینگونه پژوهش ها برای طراحان برنامه های درسی و سیاست گذاران حوزه های تعلیم وتربیت و گروه های آموزشی فعال در آموزش و پرورش کشور مورد استفاده و توجه قرار گیرند.
پیشنهاد می گردد معلمان با استفاده از محتوای درسی الکترونیکی موجب تفهیم بهتر مطالب درس و صرفه جویی در وقت شوند زیرا دانش آموزان هم این فرصت را دارند که توانایی و قابلیت های خود را آشکار و به تولید محتوا بپردازند. پیشنهاد می گردد در تحقیقات آینده تجربه و جنسیت معلمان به عنوان متغیر تعدیل گیر در موضوع پژوهش به کار گیرد. پیشنهاد می گردد موضوع پژوهش در سایر رده های تحصیلی نیز به کار گرفته شود. پیشنهاد می گردد موضوع پژوهش در دیگر مدارس و به صورت مقایسه ای بین شهر ها نیز مورد بررسی قرار گیرد. پیشنهاد می گردد در تحقیقاتی اتی، از ابزار مصاحبه و با استفاده از رویکرد کیفی نیز این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
منابع
آقایی ستار، جلالوندی مهناز ، ناطقی فائزه (1400)، بررسی وضعیت موجود عناصر برنامه درسی مبتنی بر رویکرد فرایند شناختی در مدارس هوشمند دوره ابتدایی ، مجله توسعه ی آموزشی جندی شاپور ، فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی ،سال دوازدهم ویژه نامه1400.
احمدی اذر سنگان، زینب؛ محمدی، دکتر فايقه؛ محمودی، فیروز (1399)، تولید محتوای الکترونیکی با استفاده از منابع آموزشی موجود در وب برای تدریس کلاسی در مدارس هوشمند ابتدایی شهر تبریز: چالش ها و راهکارها ، نشریه نظریه و عمل در برنامه درسی ، پاییز و زمستان ،سال هشتم - شماره 16.
اردلان، محمدرضا؛ عبدالملکی، جمال؛ احمدی، محسن؛ امانی، مرتضی؛ حیدری سورشجانی، نسرین (1399) ،نقش سواد اطلاعاتی در کیفیت یادگیری مادام العمر معلمان مدارس هوشمند منطقه پنج تهران، نشریه اندیشه های نوین تربیتی ،دوره شانزدهم - شماره 3،ص117-144
بیدگلی زهرا اشرف السادات.، و نوروزی داریوش، و مقامی، حمیدرضا (1397). تأثیر فناوری های هوشمندسازی مدارس برخلاقیت دانش آموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 7(4 ), 241-262.
سلیمی جمال ، رمضانی قباد (1394). شناسایی مولفه های هوشمندسازی مدارس و ارزیابی وضعیت مدارس متوسطه شهر سنندج بر اساس آن مولفه ها. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی, 6(2 (پیاپی 22)), 41-61.
شیرزادکبریا بهارک، و سیدمحمدی سیده زینب. (1394). بررسی مولفه های موثر بر هوشمندسازی مدارس و ارائه مدل مفهومی مناسب. پژوهش در کیفیت یادگیری آموزشگاهی و مجازی, 3(10 ), 37-46.
درطوطیان اصفهانی, صدیقه, پرور, حمید رضا. (1401). آسیب شناسی اجرای خطمشیهای آموزش نظام اداری با استفاده از مدل سه شاخگی در کارکنان وزارت نفت. خطمشیگذاری عمومی در مدیریت, 13(1( پیاپی 45 بهار 1401)), 73-88. doi: 10.30495/ijpa.2022.51791.10861
چراغی نسرین؛ باتمانی فردین؛ شیربیگی ناصر(1400)، طراحی و اعتبارسنجی الگوی شایستگی های مدیران مدارس هوشمند، نشریه مدیریت مدرسه :: تابستان 1400 ،سال نهم - شماره 2،ص304-331.
رحیمی خوراسگانی، زینب وفایی، زینب غفاری، مریم(1399)، مقایسه عملکرد مدارس هوشمند و مدارس عادی بر عملکرد نوآورانه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر اصفهان، نشریه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، بهار ،دوره ششم - شماره1،ص59-62
غزنوی، محمد رضا، و دایی زاده، حسین، و فلاح، وحید، و اللهی، ذبیح اله. (1398). هوشمندسازی از نظریه تا عمل. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 10(1 (پیاپی 37) ), 69-84.
هدایتی، معصومه؛ نجفی پنبه چوله، زهرا؛ غلامحسین زاده، کلثوم (1399) ، تاثير هوشمندسازي مدارس بر خودكارامدي و انگيزه تحصيلي دانش آموزان دوره ي دوم ابتدايي ناحيه يك ساري، نشریه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی ،زمستان1399 - شماره 56 ،ص25-36.
Anita Menon Pri.(2016).Effectiveness of smart classroom teaching on the achievementin chemistry of secondary school students.American International Journal of Researchin Humanities,Arts and Social Science.
Identifying effective policies for school smartening on the quality of learning and academic achievement of elementary students in Tehran province
Abstract
Context: Making schools smarter is a human need in the new century, and its development is the solution to most of the problems in the education system. Some of the gaps in the organization are caused by the shortcomings of the implementation of effective policies to make schools smarter in the new era.
Purpose: This research aimed to identify the effective policies of smartening schools on the quality of learning and academic progress of elementary school students in Tehran province.
Research methodology: The research method was semi-experimental. The statistical population of 60 male and female students were selected by random sampling and received the questionnaire. Then, 4 schools (girls and boys) were selected randomly, 30 people were placed in smart classes and 30 people were placed in traditional classes. The experimental group was trained in useful 45-minute sessions in smart classrooms for a month, while the control group followed their daily schedule during this period and did not receive any educational intervention. After the implementation of the educational program, the questionnaire was again administered to both groups.
Findings: Data analysis using covariance analysis showed that participation in smart classes was significantly effective in improving the quality of students' learning.
Conclusion: The results show that the identification of effective school smartening policies has had a positive and significant impact on the quality of learning and academic progress of students.
key words:Intelligence, schools, learning, academic achievement, elementary students