Analysis of the implementation of the document of fundamental change in education
Subject Areas : Public Policy In Administrationafsane navidkia 1 , reza vaezi 2 , vajihollah ghorbanizaddeh 3
1 - Graduated from the Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University of Tehran.
2 - Professor, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran
3 - Associate Professor, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran
Keywords: document of fundamental transformation of education, implementation of policy, General policy,
Abstract :
Since education as a cultural and social institution plays an essential and irreplaceable role in training human resources and producing social and cultural capital in the process of growth and excellence of the country, the researcher considers the main purpose of the study to document the fundamental transformation of education for successful implementation or Its failure has put it in the country's education organization. The research approach is qualitative and in the research, the method of content analysis has been used. For this purpose, 8 semi-structured specialized interviews with experts and presenters have been conducted. Data analysis in the open coding process led to the emergence of 429 codes in the form of 4 main sections. Data analysis based on content analysis shows that the four factors of the role of the implementing organization, the role of the policy-making system, the role of policy makers, the role of the nature of the policy, have an impact on the success and failure of the document of fundamental change in education. The data obtained as a whole document the fundamental transformation of education in implementation has been associated with failure.
امراللهی، سکینه (1394). بررسی موانع اجرایی پیش رو سند تحول بنیادین آموزشوپرورش از دیدگاه معلمین آموزشوپرورش منطقه2 شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی.
آزاد, سمانه (1391). "موانعی که سر راه تحول سبز شدهاند؛ مشکلات اجرای سند تحول بنیادین از زبان مدیران." رشد مدیریت مدرسه 91 (11) : 4.
تجاری، فرشاد و حاتمی، حجت (1396)، بررسی جایگاه آموزش و تربیت آموزش ابتدایی، فصلنامه رشد. شماره 25
خان محمدی، هادی (1393). رساله الگوی مشارکت شهرندی در مدیریت دولتی مبتنی بر تعالیم نهج البلاغه.
خدایی، معصومه (1392)، جایگاه تربیت بدنی و ورزش در سند تحول، هفتمین همایش تربیت بدنی و علوم ورزشی. دوره چهارم، شماره48
داناییفرد، حسن، (1395). گفتارهای جدید در خطمشی گذاری عمومی، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
داناییفرد، حسن، تراب زاده جهرمی، محمدصادق (1396). تحلیلی بر انسجام نظریه عدالت در خطمشیهای آموزشی جمهوری اسلامی ایران رویکرد ارزیابی نظریه برنامه. اندیشه مدیریت راهبردی 21 (11) : 73-108.
رضایی، سعید (1396). رساله طراحی و تبیین الگوی مدیریت منابع انسانی با رویکرد مشتری مداری در صنایع تولیدی.
سیف، علیاکبر (1380). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش) تهران: نشر آگاه.
عبدالهی، شیرزاد (1392). چالشهای آموزشی ایران چیست؟ به نقل از وبلاگ فرهنگیان نیوز.
فانی، علیاصغر، قربان لو، محسن، داناییفرد، حسن، دلخواه، جلیل (1396). طراحی چارچوبی برای انتخاب آمیخته ابزارهای خطمشی عمومی (موردمطالعه: آموزشوپرورش). چشمانداز مدیریت دولتی 32: 41-64.
فیوضات، یحیی (1390). مبانی برنامهریزی آموزشی، تهران: نشر ویرایش.
قریب، غلامرضا (1393). نگاهی به فرایند اجرای خطمشی عمومی، همایش بینالمللی مدیریت، تهران، موسسه سفیران فرهنگی مبین.
قلی پور، رحمتالله، فانی، علیاصغر، دلبری راغب، فاطمه، امیری، مجتبی، مهر محمدی، محمود (1397). طراحی الگوی خطمشی گذاری در آموزشوپرورش ایران با رویکرد قابلیت. سیاستگذاری عمومی 15 (4) :159-176.
قلی پور؛ رحمتالله، بیگی؛ وحید، سعدآبادی؛ علیاصغر (1396). تحلیلی بر خطمشی راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب: آسیبشناسی اجرا با رویکردی فازی، فصلنامه مدیریت دولتی دوره اول، شماره یک، بهار 1396، 136-107.
کیخا، احمد، (1396). رویکرد انتقادی به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، کنگره بینالمللی دستاوردهای جهانی علوم اجتماعی، روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، دبیرخانه دائمی کنگره.
مرزوقی، رحمتالله؛ عقیلی، رضا؛ مهر وز، محبوبه (1395). تحلیل و نقد نظری و روششناختی اسناد تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران. علوم تربیتی: پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، شماره 2.
مک ناب، دیوید ای (1932). روشهای تحقیق کمی و کیفی مدیریت دولتی و سازمانهای غیرانتفاعی. (مترجمین: رضا واعظی، محمدصادق آزمندیان). تهران: صفار، اشراقی، 1390.
منوریان، عباس، (1394). اجرا و ارزیابی خطمشی عمومی، تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
نویدادهم، مهدی (1391). الزامات مدیریتی تحول بنیادین در آموزشوپرورش. راهبرد فرهنگ 17-18 (5) : 295-324.
نویدپور، فاطمه (1396). شناسایی موانع اجرایی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ایران بر مبنای روششناسی کیو. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
نویدی ادهم، مهدی (1393). الزامات مدیریتی در سند تحول آموزش و پرورش. راهبرد فرهنگ، شماره17.
نیومن، ویلیام لارنس (2000). شیوههای پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی و کمی. (ترجمه حسن دانایی فرد و حسین کاظمی، 1398). تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
الوانی، سید مهدی، شلویری، میثاق (1395). اجرای خطمشی عمومی: دیدگاههای نظری و راهکارهای علمی. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری 1394.
وردی نژاد، ف (1390). چالشها، فرصتها، تهدیدها و الگوی مناسب مدیریتی برای تحقق اهداف سند چشمانداز، برگرفته از سایت مرکز علمی جهاد دانشگاهی.
_||_Anderson, J.E. (1975) public policy- Making, Now York: Praeger.
Annor, S. and Allen, P. (2008), "Why is it difficult to promote public mental health? A study of policy implementation at local level", Journal of Public Mental Health, Vol. 7 No. 4, pp. 17-29.
DeLeon, P. (1999) The missing link revisited: Contemporary implementation research, policy studies Review, 16 (3/4):311_38
Espinoza, O. (2009), “Reflexiones sobre los conceptos de politica, politica publica y politica educacional”, Archivos Analiticos de Politicas Educativas, Vol. 17/8,
Geurts, Thei (2014) "Public Policy Making - the 21st Century Perspective" eBook (PDF), 60 Pages.
Given, L. M. (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods. Sage Publications.
Hill.M, Hupe.P. L, (2002), Implementing Public Policy: Governance in Theory and in Practice (SAGE Politics Texts series), Publisher: Sage Publications Ltd.
King, N., and Horrocks, C. (2010). Interviews in Qualitative Research. London: Sage.
Lester, J. P. and Googin, M. L. (1998). Back to the Future. The Rediscovery of Implementation Studies. Policy Currents, 8, 1–9.
OToole, L.J. (2000a) “Research on policy implementation:Assessment and prospects, Journal of public Administration Reserch and Theory,102): 263_88.
Philip,DahidaDeewua & Peter,Maidoki B (2013)" Public Policy Making and Implementation in Nigeria: Connecting the Nexus",Public Policy and Administration Research, Vol.3, No.6,PP:56-64
Qian, H. and Walker, A. (2011), "The ‘Gap’ Between Policy Intent and Policy Effect: An Exploration of the Interpretations of School Principals in China", Huang, T. and Wiseman, A.W. (Ed.) The Impact and Transformation of Education Policy in China (International Perspectives on Education and Society, Vol. 15), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 187-208.
Rayou, P. and A. Van Zanten (2015), Les 100 mots de l'éducation, Presses universitaires de France, Paris
Stevenson.H, (2006),Education Policy: Process, Themes and Impact (Leadership for Learning), Publisher: Routledge; 1 edition.
Van Zanten, A. (2014), Les politiques d'éducation, Presses universitaires de France, Paris.