Developing a Native Structural-Interpretive Model of Persuasive Methods Used In Social Media Messages and Its Impact on Voter Behavior in City Council Elections (Case Study: Citizens of Isfahan)
Subject Areas : CommunicationParvin Javanbakht 1 , Reza Esmaili 2 , Faezeh Taghipour 3
1 - دانشجوی دکتری ارتباطات، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - دانشیار، گروه علوم ارتباطات، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
Keywords: participation in elections, Social Persuasion in Virtual Networks, Voter Behavior, Social Networks, Elections,
Abstract :
Candidates' behavior and election strategies have created a widespread tendency for citizens to choose social media as a persuasive priority, so that they can gain more votes. With this approach, this study tries to understand the broader dimensions and the necessary behavioral and motivational strategies and through this can suggest better electoral solutions. The present study is an applied research in terms of purpose because its results can be used in practice. Data were analyzed using interpretive equation modeling. Overall, the results showed that solving traffic problems, unity of procedure in the city, addressing, achieving profit-seeking goals and solving biological problems in the first level of importance for persuasion and affect the variables of urban management change, health and economic prosperity and these variables in The next level is important and affects the variables of cultural development, stimulating a sense of unity, propaganda, creating excitement, charity, social upliftment of the city, more religious beliefs, reform of collective behaviors and education and cultural growth. People are located.The results confirms the role of social media persuasive practices in voting behavior.
افخمی، ح،ع. و دشتگلی، م. (1396). "تحلیل گفتمان انتقادی فیلمهای تبلیغاتی نامزدهای پیروز کارزارهای انتخاباتی بررسی موردی دورههای هفتم و نهم انتخابات ریاست جمهوری ایران"، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره 13، شماره 49، صص. 105-127.
بازرگان، ع. و حجازی، ا. (1399) "روشهای تحقیق در علوم رفتاری"، نشر اگه.
پیشگاهیفرد، ز.، حسینی، س.م. و حسینی، س.ع. (1394). "تحلیلی بر چگونگی پراکندگی کرسیهای مجلس شورای اسلامی در ایران، پژوهشهای جغرافیای انسانی"، دوره 47، شماره 1، صص. 1-20.
جوادی نوبندگانی، م.ج. و عقیلی، س.و. (1395). "بررسی تبلیغات سیاسی انتخابات ریاست جمهوری دهم و ارائه یک مدل بومی تبلیغاتی، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران" دوره 8، شماره 3، صص. 115-129.
دهقان، ع.ر. و طاهری، آ. (1394). "معرفی و ارزیابی مدل اقناعی احتمال موشکافی"، فصلنامه وسایل ارتباط جمعی "رسانه"، دوره 25، شماره 2، صص. 5-30.
روشندلاربطانی، ط. (1395). "تأثیر شبکههای اجتماعی در بهبود وفاداری و ارتباط مشتریبرند (مطالعه موردی: برند لپتاپ)"، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت بازرگانی، دوره 8(3)، صص. 587-606.
زارعزاده، ر. (1396). "تبیین رفتار رأیدهی مردم تهران در انتخاباتهای اخیر (با تأکید بر انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی)"، فصلنامه علوم سیاسی، دوره 20، شماره 80، صص. 149-176.
کاظمی، ف. و ارمغانی، م. (1396). "بررسی زبان تبلیغات در بیلبوردهای تهران و لندن از منظر فنون اقناع"، دو ماهنامه علمی پژوهشی جستارهای زبانی، دوره 8، شماره 7(42)، صص. 391-427.
عقیلی، س.، روشندل اربطانی، ط. و فرجیان، م،م. (1396). "تأثیر تلویزیون در شکلدهی به مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری در ایران با توجه به ظهور شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل"، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره 13، شماره 49، صص. 130-160.
مهدیزاده طالشی، س.م.، خالدیان، ا. و فردوسی، م. (1396). "نقش نرمافزار اجتماعی «تلگرام» در تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از منظر رأیدهندگان"، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، دوره 3، شماره 10، صص. 1-39.
یزدانپناه درو، ک.، غلامی، م.، فریدونیان، ز. و جعفری، م. (1396). "بررسی جغرافیایی حضور زنان در مجلس شورای اسلامی در ایران"، فصلنامه زن در فرهنگ و هنر، دوره 9، شماره 2، صص. 313-291.
Adrian, A. (2008). “No One Knows You Are a Dog: Identity and Reputation in Virtual Words”, Computer Law and Security Report, Vol. 24. PP. 366-374.
Barnidge, M., Homero Gil de, Z. & Trevor, D. (2017) “Second Screening and Political Persuasion on Social Media”, Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol. 61(2), PP. 309-331, DOI: 10.1080/08838151.2017. 1309416.
Boyd, D.M. & Ellison, N.B. (2007). “Social network sites: definition, history, and scholarship”, Journal of Computer-Mediated Communication, Vol. 13(1), PP. 210-230.
Brian, E.W., Alberto, A.A. &, Homero Gil de, Z. (2016). “Online Influence? Social Media Use, Opinion Leadership, and Political Persuasion”, International Journal of Public Opinion Research, Vol. 29(2), PP. 214-239, doi:10.1093/ijpor/edv050.
McAllister, I. & Muller, D. (2018). “Early voting, election campaigning and party advantage in Australia”, Electoral Studies, Vol. 52, PP. 103-110.
Hill, S.J. (2018). “Changing votes or changing voters? How candidates and election context swing voters and mobilize the base”, Electoral Studies, Vol. 48, PP. 131-148
_||_Adrian, A. (2008). “No One Knows You Are a Dog: Identity and Reputation in Virtual Words”, Computer Law and Security Report, Vol. 24. PP. 366-374.
Barnidge, M., Homero Gil de, Z. & Trevor, D. (2017) “Second Screening and Political Persuasion on Social Media”, Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol. 61(2), PP. 309-331, DOI: 10.1080/08838151.2017. 1309416.
Boyd, D.M. & Ellison, N.B. (2007). “Social network sites: definition, history, and scholarship”, Journal of Computer-Mediated Communication, Vol. 13(1), PP. 210-230.
Brian, E.W., Alberto, A.A. &, Homero Gil de, Z. (2016). “Online Influence? Social Media Use, Opinion Leadership, and Political Persuasion”, International Journal of Public Opinion Research, Vol. 29(2), PP. 214-239, doi:10.1093/ijpor/edv050.
McAllister, I. & Muller, D. (2018). “Early voting, election campaigning and party advantage in Australia”, Electoral Studies, Vol. 52, PP. 103-110.
Hill, S.J. (2018). “Changing votes or changing voters? How candidates and election context swing voters and mobilize the base”, Electoral Studies, Vol. 48, PP. 131-148