Female Users' Experiences of Identification with Cosmetic Surgery in Instagram Content
Subject Areas : CommunicationMina Jelvan 1 , Abbas Zamani 2
1 - Master in Communication Sciences, Institute of Higher Education of Daneshpajoohan Pishro Higher Education Institute (DHEI), Isfahan, Iran
2 - PhD in Media Management, Head of Department Social Communication Sciences, Daneshpajoohan Pishro Higher Education Institute (DHEI), Isfahan, Iran
Keywords: identification, female users, Instagram, experiences, cosmetic surgeries,
Abstract :
The present study was conducted with the aim of explaining the experiences of female users of identifying with cosmetic surgery in Instagram content. The research method was a qualitative type of phenomenology. For this purpose, based on the qualitative research process and selected methods, from the field of research, which was all women who performed cosmetic surgery or cosmetic surgery through the Instagram program, a number of them were selected as the final sample based on heterogeneous targeted sampling. There were 7 people whose information was collected using semi-structured interviews and the interviews were continued until information saturation. In the following, the findings were analyzed using the 7-step method of Claysey. From the total findings of this research, a number of 186 related sentences and phrases were extracted, and after removing duplicate codes, 92 conceptual codes were obtained. First, the codes were converted into simple concepts and then they were categorized into 9 categories with the same concept and 2 main propositions, which included environmental factors with 5 sub-concepts, background factors with 4 sub-concepts. The findings indicated that women who underwent cosmetic surgery through Instagram had successful and unsuccessful experiences, which were the result of research and searching on Instagram, consultation with friends and clinic consultants, family supervision, and finally their own personal opinions. And of course the influencing factors were the family's situation and opinions, economic situation and interest in changing body and being modern
_||_
تجارب كاربران زن از همذاتپنداری با جراحیهای زيبايي در محتواهاي اينستاگرام
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب كاربران زن از همذاتپنداری با جراحیهای زيبايي در محتواهاي اينستاگرام انجام یافت. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدار شناسی بود. بدین منظور بر اساس روند تحقیقات کیفی و روش های انتخاب شده، از حوزه پژوهش که کلیه زنانی بودند که از طریق برنامه اینستاگرام عمل زیبایی یا جراحی زیبایی انجام دادند، بر اساس نمونه گیری هدفمند ناهمگن تعدادی از آنها به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. این تعداد 7 نفر بود که اطلاعات آنها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری و انجام مصاحبه ها تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. در ادامه یافته ها با به کار گیری روش 7 مرحله ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از مجموع یافته های این پژوهش تعداد 186 جمله و عبارت مرتبط استخراج شد که بعد از حذف کد های تکراری تعداد 92 کد مفهومی به دست آمد. ابتدا کدها به مفاهیم ساده تبدیل شد و سپس در 9 دسته هم مفهوم و 2 گزاره اصلی دسته بندی گردید که این گزاره ها شامل، عوامل محیطی با 5 زیر مفهوم، عوامل زمینه ای با 4 زیر مفهوم بودند. یافته ها بیانگر این بود که زنانی که از طریق اینستاگرام عمل جراحی زیبایی انجام دادند تجارب موفق و ناموفق داشته اند که این تجارب ناشی از تحقیق و جستجو در اینستاگرام، مشورت با دوستان و مشاوران کلینیک ها، نظارت خانواده ها و در نهایت نظرات شخصی خودشان بوده است و البته عوامل موثر بر آن وضعیت و نظرات خانواده، وضعیت اقتصادی و علاقه به تغییر اندام و مدرن بودن بودند.
کلیدواژهها: تجارب، كاربران زن، همذاتپنداری، جراحیهای زيبايي، اينستاگرام.
Female users' experiences of identification with cosmetic surgery in Instagram content
Abstract
The present study was conducted with the aim of explaining the experiences of female users of identifying with cosmetic surgery in Instagram content. The research method was a qualitative type of phenomenology. For this purpose, based on the qualitative research process and selected methods, from the field of research, which was all women who performed cosmetic surgery or cosmetic surgery through the Instagram program, a number of them were selected as the final sample based on heterogeneous targeted sampling. There were 7 people whose information was collected using semi-structured interviews and the interviews were continued until information saturation. In the following, the findings were analyzed using the 7-step method of Claysey. From the total findings of this research, a number of 186 related sentences and phrases were extracted, and after removing duplicate codes, 92 conceptual codes were obtained. First, the codes were converted into simple concepts and then they were categorized into 9 categories with the same concept and 2 main propositions, which included environmental factors with 5 sub-concepts, background factors with 4 sub-concepts. The findings indicated that women who underwent cosmetic surgery through Instagram had successful and unsuccessful experiences, which were the result of research and searching on Instagram, consultation with friends and clinic consultants, family supervision, and finally their own personal opinions. and of course the influencing factors were the family's situation and opinions, economic situation and interest in changing body and being modern.
Keywords: experiences, female users, identification, cosmetic surgeries, Instagram.
مقدمه
بدن و زیبایی آن در عصر کنونی بهعنوان یکی از منابع هویتی و منزلتی، نقش مهم و مؤثری در تعاملات اجتماعی افراد پيدا کرده است. این پررنگ بودن بدن و جذابیت آن برای افراد جامعه بهویژه زنان باعث این شده است که به تغییر و بهبود وضعیت بدنشان بپردازند. امروزه زنان سعی میکنند از طریق جراحی پلاستیک، اصلاح سینه، تغییر مو، سوراخ کردن گوش، بینی؛ استفاده از اجزای مصنوعی چون دندانی ناخن، مژه و رژیمهای غذایی به خوش فرم کردن و تعدیل وزن یا بهاصطلاح مانکن شدن بدنشان بپردازند. بهنوعی آنها بدنشان را مدیریت میکنند (شربتیان، ۱۳۸۸).
مدیریت بدن به معنای تغییر در شکل ظاهری بدن است که با شکل گیر جامعه مصرفی و تبدیل آن به جامعه نمایشی از اهمیت بسیاری برخوردار شده است. امروزه بدن بهصورت جزئی از بازتابندگی فرد در جامعه درآمده است. رژیمهای ویژه و توجه به آرایش و دستکاری بدن در چند سال اخیر باعث توجه به پدیده مدیریت بدن شده است (گیدنز، 1387).
این موضوع، پدیده جدیدی است که در سالهای اخیر اندیشمندان را از حوزههای گوناگون به خود جلب کرده است۔ «مباحث این دسته از اندیشمندان بیانگر آن است که مسئله مدیریت بدن بیشتر موضوعی اجتماعی و فرهنگی است که متأثر از جهانیشدن فرهنگ و گسترش فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی به یک پدیده فرهنگی جهانی تبدیل شده است» (خجیر، ۱۳۹۶). مطالعات متعددی چون (یوسفی فر، ۱۳۹۶) ذکایی سوامی (۲۰۱۹) اکبرزاده جهرمی و دیگران (۲۰۱۹) نشان داده است که رسانههای ارتباطی جدید یکی از ابزارهای مصرف فرهنگی زنان در حوزه مدیریت بدن شده است بهنحویکه پژوهش اکبرزاده جهرمی و دیگران (۲۰۱۹) نشان میدهد رسانههای اجتماعی یکی از مهمترین منابع هویتبخشی زنان و ابزاری برای مدیریت بدن آنهاست (اکبرزاده جهرمی و دیگران، ۲۰۱۹: ۷). یکی از این رسانههای اجتماعی شبکههای اجتماعی مجازی است.
جذابیت فنی شبکههای اجتماعی از یک سو و سهولت فعالیت در این شبکهها باعث شده در طی یک دوره زمانی استفاده از شبکههای اجتماعی باعث تغییرات سبک زندگی کاربران بهویژه زنان شود (شکاری نمین وحاجی انیح 1393). امروزه در بین شبکههای اجتماعی، اینستاگرام از محبوبیت زیادی برخوردار است. اینستاگرام یک پلتفرم رسانه اجتماعی است که خدمات بهاشتراکگذاری تصویر و فیلم انجام میدهد۔ در شبکه اجتماعی اینستاگرام روزانه میلیونها عکس به اشتراک گذاشته میشود که بخشی از این عکسها بازنمود۔خود بهخصوص بدن کاربران است. اینستاگرام فضایی را برای زنان ایجاد میکند که علاوه بر نشاندادن بدن خود در فضای مجازی، با شیوههای گوناگون مدیریت تغییر و بهبود بدن آشنا میشود و متأثر از آن به مدیریت بدن میپردازند. ازآنجاکه اینستاگرام یکی از محبوبترین شبکه اجتماعی در بین ایرانیان است وبر طبق یافتههای متعدد بیش، از نیمی از کاربران اینستاگرام در ایران زنان هستند و این امکان برای آنها فراهم شده است که مدیریت بدن خود را متأثر از آن انجام دهند.
در نگاه دنيس مك كوايل " نظريه ميانجي رسانه و جامعه " و نظريه ” جايگزين رسانه و جامعه " و نظريه جامعه توده وار ” با بر شمردن پيش فرضهاي نظريه ميانجي و خصايص آنها ، و با الگوي روابط اين نظريه ، رسانه ها را بيش تر وابسته به نهادهاي سياسي ، اقتصادي ، حقوقي و … مي دانند تا كنترل كننده آنها دنيس مك كويل با تاكيد بر روابط متقابل نهادهاي سياسي ، اقتصادي و حقوقي ، اصول حاكم بر روابط رسانه و جامعه را چنين بيان مي كند :
· فلسفه و هنجارهاي حاكم بر فعاليت رسانه ها كه نشات گرفته از پيش فرضهاي ايدئولوژيك است.
· قوانين رسمي كه برخي محدوديت ها را براي رسانه ها ايجاد مي كند.
· مناسبات اقتصادي حاكم بر فعاليت رسانه ها
· پيوندهاي غير رسمي بين رسانه ها و نهادهاي آموزشي ، فرهنگي ، ديني و …
مك كويل1 در تحليل گرايش هاي متمايل به مركز رسانه ها (نقش رسانه ها در تقويت و استحكام ارزش ها و باورهاي موجود ) و گريز از مركز رسانه ها ( نقش رسانه ها در تضعيف ارزش هاي موجود و نوگرايي و امروزي شدن ) اذعان مي دارد كه از برخورد اين دو بعد چهار موضع نظري با وجود مثبت و منفي به وجود مي آيد:
گرايش متمايل به مركز رسانه ها در وجه مثبت بر وحدت بخشي و يكپارچه سازي رسانه ها تاكيد مي كند و در وجه منفي بر كنترل و دخل و تضعيف ارزش ها. گرايش گريز از مركز رسانه ها در وجه مثبت بر نوگرايي ، آزادي خواهي و تحرك اجتماعي رسانه ها تاكيد مي كند و در وجه منفي بر انزوا ، از خود بيگانگي و تضعيف ارزش ها تاكيد مي كند(مهدی زاده، 1400).
کشور ما از نظر جراحیهای زیبایی، حداقل در مورد جراحی بینی، در رتبههای نخست قرار دارد. روند صعودی جراحی زیبایی بینی، ایران را در میان ۱۰ کشور دارای بالاترین میزان این جراحیها قرار داده است. در این میان حتی ممکن است فرد نسبت به قبل زیبایی کمتری داشته باشد اما ازآنجاکه جامعه به سمتوسویی میرود که هرچه فردی به یک سلبریتی، شبیهتر شود، احساس رضایت بیشتری میکند، پس برایش مهم نیست که زیبایی یا معمولی بودن طبیعیاش، آنقدر تغییر کند که موجب جلبتوجه و البته گاهی اشمئزاز اطرافیان شود. تأثیر عوامل اجتماعی - فرهنگی بر ایدهآلهای تصویر بدن در سالهای اخیر به طور فزایندهای شناخته شده است (استافین2 و همکاران، 2019). مدل تأثیر سهجانبه نارضایتی از بدن بر نقش رسانهها در شروع، ایجاد و حفظ تصویر منفی بدن (کری و همکاران، 2004؛ سومپسون، 1999) تأکید میکند و علاقه به استراتژیهای اصلاح بدن مانند جراحی زیبایی (نرینی و همکاران، 2019) را تقویت میکند.
چندین مطالعه اخیر نشان دادهاند که سایتهای شبکههای اجتماعی تأثیر قابلتوجهی بر تصویر بدن زنان جوان دارند (کاسل3 و همکاران، 2019؛ دیگستو4 و همکاران، 2020؛ ولدهیوس5 و همکاران، 2020؛ وراسترو6 و همکاران، 2020). شبکههای اجتماعی مجازی به متداولترین وبسایتهای قابلدسترسی در اینترنت تبدیل شدهاند (تیگمان7 و همکاران، 2014)و استفاده از آنها بهعنوان کانال اصلی برای تعامل اجتماعی(رولرو8 و همکاران، 2019)، به طور مداوم در میان بزرگسالان جوان درحالرشد است. برخلاف شکلهای سنتی رسانهها، مانند مجلات یا فیلمها، شبکههای اجتماعی مجازی به کاربران اجازه میدهند نهتنها گیرندههای غیرفعال محتوا باشند، بلکه همچنین سازندگان فعال پروفایلهای خصوصی یا عمومی فردی باشند، اشکال مختلفی از محتوای شخصی را به اشتراک بگذارند، با دنبالکنندگان تعامل داشته باشند، و مشاهده کنند، نظر بدهند و همچنین «دوست داشتن» محتوای تولید شده توسط همتایان را به اشتراک بگذارند (تیگمان، 2017؛ بویرسیر9، 2020؛ بویرسیر، 2018؛ کوهن10، 2018؛ هولند11، 2018؛ کاس، 2017).
شبکههای اجتماعی مجازی به کاربران اجازه میدهند تا زمانی که به اینترنت از طریق تلفن هوشمند، لپتاپ و لپتاپ دسترسی دارند، جریان ثابتی از اطلاعات (مانند اشتراکگذاری تصویر و ویدئو، برچسبگذاری و فید خبری) را از دوستان و همچنین افراد مشهوری که دنبال میکنند، دریافت کنند (هو و همکاران، 2016)؛ بنابراین، در مقایسه با محیط رسانههای سنتی که در آن قرارگرفتن در معرض محتوا به دلیل دسترسی فیزیکی به مطالب یا زمان نمایش صفحه (مثلاً دسترسی به مجلات مد یا تماشای تلویزیون)، محیط شبکههای اجتماعی مجازی به زنان جوان بیشتر در معرض بدن ایدئال قرار میگیرد. عکس پروفایل ویرایش شده دوستان یا جدیدترین عکسهای افراد مشهور (هو و همکاران، 2016).
قبل از بررسي و تحليل نظريه جامعه توده وار به تعريف مفهوم توده و توده رسانه مي پردازند. مهمترين ويژگي اين واژه دو پهلو بودن و تناقض دروني آن است. در تفكر اجتماعي اين واژه ، هم معناي كاملاً مثبت و هم معنايي كاملاً منفي داشته و هر دوي اين معاني نيز حفظ شده است. وجه منفي آن از گذشته به توده غوغاگر و اوباش اطلاق مي شده است. به ويژه توده مردم جاهل و بي اعتنا به قانون. در اين نگاه ، در اين تعريف واژه توده فرهنگ ، هوش و حتي خردمندي وجود ندارد. اما در معناي مثبت و مشخصاً در سنت سوسياليستي ، از واژه “ توده ” مردم معمولي و زحمت كشي كه براي تحقق اهداف جمعي سازمان يافته اند استنباطي مي شود. وقتي كميت زياد بار مثبت داشته باشد اين واژه نيز معناي مثبت مي يابد مثلاً حمايت توده اي ، يا جنبش توده اي و اقدام توده اي و غيره ، جدا از ارجاع به تعداد زياد در هر دو معناي مثبت و منفي ، نكته مهم در اين است كه اين مجموعه عمل كننده عليه سركوب مي شود يا اينكه به نظم مستقر و موجود خدمت مي كند. اين تفاوت در ارزش گذاري ، چه حال و چه در گذشته هميشه بستگي به موضع گيري و عقيده داشته است. نوع سومي كه هربرت بلومر “ همگان ” مي خواند كه بسيار بزرگ ، پراكنده و پايدار است معمولاً حول موضوع يا هدف مربوط به زندگي عموم مردم تشكيل شده و هدف اوليه اش پيش برد منافع يا عقيده اي خاص و تحقيق دگرگوني سياسي است. همگان عنصري اساسي در نهاد سياسي دموكراتيك و مبتني است بر آرمان برخورد عقايد در چارچوب يك نظام سياسي باز و غالباً از بخش هاي آگاه تر جامعه تشكيل مي شود. پيدايش همگاني از نگاه مشخصه نظام هاي دموكراسي ليبرال مدرن بوده و با ظهور روزنامه حزبي يا بورژوا در پيوند بوده است. نظريه جامعه توده وار بر وابستگي متقابل نهادهايي كه اعمال قدرت مي كنند و در نتيجه به يگانگي رسانه ها با منابع قدرت و اقتدار اجتماعي تاكيد دارد. احتمال دارد كه محتوا به منافع سياسي و اقتصادي صاحبان قدرت خدمت كند ، البته از رسانه نمي توان انتظار داشت كه تعريفي انتقادي يا جايگزين از دنيا ارائه كند. اما گرايش رسانه ها به اين است كه به مردم ياري دهد تا خود را با سرنوشت خويش سازگار كنند (شریفی، 1401).
رسانهها از طریق فرایند میانجی مقایسه اجتماعی بر سطوح نارضایتی بدن تأثیر میگذارند، یعنی تمایل به ارزیابی ابعاد خود، مانند بدن، از طریق مقایسه با دیگران. مقایسه اجتماعی نیز در نگرش نسبت به جراحی زیبایی نقش دارد (استاتیستا12، 2021). زنانی که ایدهآلهای زیبایی را درونی میکنند، ممکن است بیشتر درگیر مقایسه ظاهر فیزیکی شوند تا مشخص کنند که آیا استانداردهای فرهنگی مشترک زیبایی را برآورده میکنند. اگر مقایسه ظاهری نشان دهد که یک زن با اندازه و شکل افراد دیگر مطابقت ندارد، آن زن ممکن است نارضایتی از بدن خود را تجربه کند. نرینی و همکاران (2019) نشان داد که سطوح بالاتر مقایسه ظاهر فیزیکی با پذیرش بیشتر جراحی زیبایی در میان زنان جوان ایتالیایی ارتباط مثبتی دارد. شبکههای اجتماعی مجازی یک بستر ایدئال برای مقایسه اجتماعی ارائه میدهند (کاسو و همکاران، 2019). در واقع، به نظر میرسد که مردم کاملاً علاقهمند به فضولی و شناخت در مورد دیگران در شبکههای اجتماعی مجازی هستند، زیرا بیشتر فعالیتهای شبکه شامل مرور پروفایلهای دیگران بدون شروع تعامل اجتماعی است (فردولی، 2018).
زنان جوان بهصراحت اعلام کردند که از شبکههای اجتماعی مجازی بهمنظور مقایسه اجتماعی، بهویژه هنگام مشاهده پستها و عکسهای دیگران استفاده میکنند (برون13، 2016). بر اساس نظریه مقایسه اجتماعی، جدا از دیگران مشابه، مردم تمایل دارند خود را با کسانی که بهتر تصور میشوند، مانند افراد مشهور که استانداردهای زیبایی تصور میشوند، مقایسه کنند. هالند و تیگمن14 (2016) در بررسی سیستماتیک خود در مورد تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر تصویر بدن و پیامدهای غذا خوردن بینظم، پیشنهاد کردند که مشارکت در مقایسههای اجتماعی رابطه بین زمان آنلاین و ارزیابی تصویر بدن را واسطه میکند. علاوه بر این، فردولی و وارطانیان15 (2015) در نمونه خود از دانشجویان دختر دانشگاه، ارزش بررسی مقایسههای ظاهری فیزیکی را در جایی که ظاهر خود فرد نسبت به سایرین کمتر جذاب یا جذاب است، شناسایی کردند.
این عمل با نرخ بالاتر نارضایتی از بدن و اختلال در خوردن همراه است. گزارش شده است که زنان جوان بیشتر از مردان جوان این رفتار را انجام میدهند. به نظر میرسد ارسال عکسهای شخصی در شبکههای اجتماعی مجازی مقایسه ظاهر خود با دیگران را برای زنان آسانتر میکند (کلمن و همکاران، 2018)؛ زیرا افراد تمایل دارند عکسهایی از خود به اشتراک بگذارند که در آن از نظر زیباییشناختی جذاب و بدون هیچ نقصی هستند (تیگمان، 2013).
پرسش اصلی
تجارب كاربران زن از همذاتپنداری با جراحیهای زيبايي در محتواهاي اينستاگرام چیست؟
· عوامل مؤثر بر همذاتپنداری کاربران زن با جراحیهای زیبایی در محتواهای اینستاگرام چيست؟
· شرایط زمینهای کاربران زن در همذاتپنداری با جراحیهای زیبایی چیست؟
پیشینه پژوهش
آتیه16 و همکاران(2021) در مطالعه ای با عنوان «فعالیت های مبتنی بر تصاویر اینستاگرام، مقایسه ظاهری و نارضایتی از بدن زنان» تعداد 305 زن ایتالیایی (میانگین سنی 23 سال) را مورد مطالعه قراردادند. در این پژوهش افراد مورد مطالعه پرسشنامه ای شامل مقیاس فعالیت تصاویر اینستاگرام، مقایسه ظاهر اینستاگرام، پرسشنامه شکل بدن و مقیاسپذیرش جراحی زیبایی را تکمیل کردند نتایج نشان داد که فقط فعالیتهای مبتنی بر تصویر مربوط به افراد مشهور و خود به طور قابلتوجهی با پذیرش جراحی زیبایی مرتبط است، درحالیکه فعالیتهای مرتبط با اینستاگرام دوستان با این متغیر ارتباط معنیداری نداشت. همچنین تأثیر غیرمستقیم فعالیتهای تصویری از خود و افراد مشهور اینستاگرام بر پذیرش جراحی زیبایی از طریق مقایسه ظاهری اینستاگرام و نارضایتی از بدن معنادار بود.
دیگستو17 و همکاران (2021) تحقیقی با هدف «نقش تأثیرات رسانههای اجتماعی بر پذیرش جراحی زیبایی در زنان جوان» انجام دادند. نتایج این تحقیق، مداخلات احتمالی مفید برای جلوگیری از تأثیرات منفی رسانههای اجتماعی بر تصویر بدن و پذیرش روشهایی باهدف اصلاح بدن به دلایل صرفاً زیباییشناختی ارائه کرد.
النا چاتزوپولا18 (۲۰۲۰) در پژوهش کیفی به دنبال «چگونگی برداشتهای کاربران مرد اینستاگرام از تصویر و رفتار بدنشان» بود. این پژوهش نشان داد که نخست خود اینستاگرام؛ برای بهدستآوردن محبوبیت و موفقیت خودش درصدد ایجاد رقابت در بین کاربران علاقهمند به تصویر بدنشان است، همچنین کاربران اینستاگرام از لایک و یادداشتهای کاربران دیگر به بهبود تصویر بدنشان میپردازند و کاربرانی که از لایک و کامنت کمتری برخوردار هستند دچار احساس اضطراب و ضعف اعتمادبهنفس میشوند. همچنین کاربرانی که پیامهای مثبتی در خصوص بدنشان در اینستاگرام دریافت میکنند با اعتمادبهنفس بیشتری به حفظ تناسباندام؛ زیبایی و تغذیه سالم خود میپردازند.
توتونچی19 و همکاران (2022) در پژوهشی با عنوان «تحلیل محتوای پست های جراحان زیبایی در اینستاگرام» با استفاده از تحلیل محتوای متنی و بصری در 200 پست اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده توسط جراحان زیبایی نشان دادند که محتوای پستهای تحلیل شده را میتوان بهعنوان 12 زیر مضمون دستهبندی کرد که حول چهار موضوع اصلی دستهبندی میشوند. نتایج نشان داد که افراد ممکن است عیوب بدنی یا نقایص بدن نگرانکننده داشته باشند که روش زیبایی راهحل آن است.
تمنایی و همکاران (1401) مطالعه ای با هدف «اثر مشاهده تصاویر خویشانداز زنان تأثیرگذار اینستاگرام بر نگرش و گرایش خانمها به انجام جراحیهای زیبایی با میانجیگری نارضایتی چهرهای» انجام شد. پژوهش از نوع آزمایشی با عامل بینآزمودنیِ نوع تصاویر اینستاگرامی مورد مشاهده (زنان تاثیرگذار اینستاگرام حوزه زیبایی، زنان بازیگر فعال در اینستاگرام، و تصاویر غیرانسان) بود. شرکتکنندگان نمونهای دردسترس از 201 خانم ١٦ تا ٤٠ ساله بودند که پس از مشاهدۀ تصاویر به پرسشنامههای نارضایتی چهرهای (تیگمان20 و همکاران، 2018)، نگرش به جراحی زیبایی (هندرسون کینگ و هندرسون کینگ21، 2005)، گرایش به انجام جراحی زیبایی، و مقایسه ظاهری بالاسو (اوبرین22 و همکاران، 2009) پاسخ دادند. یافته ها نشان داد که مشاهده تصاویر تاثیرگذاران زیبایی منجر به گرایش بالاتر به انجام جراحی زیبایی بدن نسبت به مشاهده تصاویر بازیگران شد، اثر مستقیم نوع تصاویر مورد مشاهده بر بعد درونفردی نگرش به جراحی زیبایی و گرایش به انجام جراحی زیبایی بدن و صورت معنادار بود و در نهایت ارائه تصاویر خویشانداز(سلفی) اینستاگرامی کمتر از حد انتظار بر نارضایتی چهرهای و بر نگرش و گرایش به انجام جراحی زیبایی تأثیرگذار بود.
خجیر و همکاران (1401) در تحقیقی با عنوان «رابطه بین استفاده از اینستاگرام و مدیریت بدن زنان شهر تهران» انجام دادند. روش این پژوهش پیمایشی و جامعه آماری آن کاربران (اینستاگرام) زن 19 تا 45 سال ساکن شهر تهران و تعداد حجم نمونه 407 نفر بود و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. یافتهها نشان داد توجه 81 درصد از پاسخگویان به مدیریت بدنشان در حد کم بوده و استفاده از لوازم آرایش و رعایت رژیم غذایی گزینههای سوم و چهارم است. همچنین نتایج نشان داد که استفاده از اینستاگرام در حد بسیار ضعیفی باعث توجه کاربران به مدیریت بدنشان شده است. در بین شیوههای چهارگانه مدیریت بدن نیز با افزایش استفاده از اینستاگرام در حد ضعیفی بر فعالیت ورزشی و استفاده از لوازمآرایش کاربران (برای بهبود مدیریت بدنشان) افزوده شده است. همچنین بین استفاده از اینستاگرام و جراحی زیبایی و رعایت رژیم غذایی همبستگی معناداری وجود نداشت.
روش
در اين پژوهش باتوجه به موضوع مورد مطالعه از روش تحقيق کيفی با رويکرد پدیدارشناسی استفاده خواهد شد. پدیدارشناسی، برای استخراج عصاره ذات تجربه انسانی، شیوهای از تحقيقات با مختصات توصيفی، انعکاسی و تفسيری را پيشنهاد میکند. در اين توصيف شيوه تجربه و آنچه افراد تجربه میکنند، ارائه میشود. پدیدارشناسی به عنصر اساسی تجربه در زندگی روزمره مردم توجه دارد؛ لذا تجربه، نقطه مرکزی تمرکز پدیدارشناسی قرار گرفته است. هدف اصلی پدیدارشناسی سادهسازی تجربيات شخصی افراد در رابطه با يک پديده و توصيف جوهره کلی آن است. ازآنجا که محقق در صدد شناخت تجارب زنان استفادهکننده از برنامه اینستاگرام که عملهای جراحی انجام دادند بود، روش تحقيق خود را از نوع کيفی بر اساس روش پديدارشناسی هرمنوتيکی انتخاب نموده است تا با مصاحبه نیمهساختارمند به عمق تجارب دانشجويان موردمطالعه وارد شده و تجارب آنان را در اين زمينه درک و تفسير نمايد. پديدارشناسی هرمنوتيکی، در حقيقت پدیدارشناسی تفسيری است که محوريت آن، تجربه زيسته انسان است. در پدیدارشناسی هرمنوتيکی، نوع خاصی از تفسير دنبال میشود؛ تا در نهايت معانی نهفته در پديده شفاف گردد(دارتیک، 1392).
حوزه پژوهش این تحقیق کلیه زنانی بود که از طریق برنامه اینستاگرام عمل زیبایی یا جراحی زیبایی انجام داده بودند. باتوجه به موضوع و حوزه پژوهش، محقق با انتخاب و دعوت از مشارکتکنندگان به تعداد 7 نفر جهت انجام مصاحبه حضوری، دادههای پژوهش را با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند جمعآوری کرد.
یافتهها
یافته های پژوهش بر حسب روش کلایزی انجام شدهاست؛ روش کلایزی، یکی از انواع روش پدیدارشناسی در تحقیقات کیفی است که در هفت گام انجام می شود.
روش کلایزی در نهایت عنوان می کند که باید توضیحی جامع از پدیده مورد بررسی را در یک ساختار منظم و بدون ابهام طبقه بندی کرد، بنابراین محقق سعی نمود تا یک توصیف واقعی از مرحله قبل را به وجود آورد و در جدول زیر مشخص گردیده است. در ادامه یافته های پژوهش به صورت دسته بندی بیان شده است:
جدول(1) یافته های پژوهش
مفاهیم اولیه | کدها | مقوله ها | دسته بندی عوامل |
رضایت از عمل دکتر | 54 | 1- رضایت و عدم رضایت کاربران از عمل های زیبایی | عوامل محیطی مؤثر بر همذاتپنداری کاربران زن با جراحیهای زیبایی |
تفاوت عمل تا واقعیت | 55 | ||
عدم اطلاع رسانی دکتر از عوارض عمل | 56 | ||
انجام مراقبت های بعد عمل | 57 | ||
زیباسازی با عمل های مختلف | 58 | ||
اعتیاد به عمل زیبایی | 64 | ||
ترجیح خرید واقعی | 25 | ||
تفاوت جنس خریداری شده با جنس واقعی | 44 | ||
چهره های غیر طبیعی | 65 | 2- رضایت کاربران از مواد آرایشی بهداشتی برای زیبایی | |
جوانسازی با مواد شیمیایی | 66 | ||
عمل زیبایی ناموفق | 67 | ||
اهمیت مدرن بودن | 5 | 3- مدرن بودن و به روز بودن | |
اهمیت منطقه کلینیک | 7 | ||
جستجو مکان های خوب و مزون از اینستاگرام | 10 | ||
عدم اهمیت به مغازه های سطح شهر | 12 | ||
تناسب هزینه و کیفیت | 8 | 4- عوامل اقتصادی | |
هزینه بالا برای زیبایی | 9 | ||
هزینه در مسیر نتیجه بخش بودن | 34 | ||
هزینه و کیفیت کارهای پزشکی | 47 | ||
هزینه بسیار زیاد برای عمل زیبایی | 63 | ||
وسواس در خرید | 24 | ||
تاثیر خانواده در انجام اقدامات زیبایی | 88 | 5- وضعیت خانواده و نظرات آنها در مورد زیبایی | |
فرهنگ ساده بودن دختران | 104 | ||
معیارهای زیبایی متفاوت در کشورهای مختلف | 105 | ||
علاقه به عمل زاویه فک | 13 | 1- علاقه به تغییرات چهره و اندام | شرایط زمینهای کاربران زن در همذاتپنداری با جراحیهای زیبایی |
علاقه به تغییرات بسیار در چهره | 48 | ||
آسیب زدن در عمل جراحی | 61 | ||
مخالفت با پیکر تراشی | 62 | ||
علاقه به ظاهر خاص | 69 | ||
بالا بردن اعتماد به نفس | 20 | 2- حس رضایت وزیبایی | |
حس رضایت بخشی | 21 | ||
اهمیت به خود و هزینه کردن برای خود | 22 | ||
احساس رضایت از خود | 35 | ||
حفظ هویت واقعی | 37 | ||
علاقه به جوان ماندن | 38 | ||
سابقه عمل زیبایی | 42 | ||
اولویت زیبایی چهره واقعی خود | 50 | ||
بالا بردن روحیه | 51 | ||
عدم توجه به نظرات دیگران در مورد خود | 52 | ||
اهمیت حس دیگران | 59 | ||
نا رضایتی از چهره خود | 60 | ||
نکات مثبت افراد | 78 | ||
اهمیت به ظاهر افراد | 79 | ||
علاقه به ظاهر خاص | 68 | ||
مقایسه بر اساس معیارهای زیبایی | 89 | ||
استاندارد های زیبایی به تفکیکی جنسیت | 91 | ||
رایج شدن عمل بینی | 94 | ||
عادی سازی اقدامات زیبایی | 93 | ||
تغییرات گسترده در زیبایی چهره و اندام | 106 | ||
جذب بیننده با زیبایی چهره | 90 | ||
شبیه بودن افراد به یکدیگر | 80 | 3- علاقه به فرم استاندارد زیبایی | |
داشتن فرم عادی استاندارد زیبایی | 81 | ||
داشتن هیکل زیبایی | 82 | ||
خودنمایی در شبکه مجازی | 83 | ||
مقایسه خود با سلبریتی ها | 84 | ||
تاثیر گذاری بالای اینستاگرام و تیک تاک | 85 | ||
فشن شو بودن اینستاگرام | 86 | ||
استفاده از سلبریتی ها برای تبلیغات | 32 | 4- الگو گیری از سلبریتی ها | |
تمایل به سمت کارهای زیبایی با دیدن تبلیغات سلبریتی ها | 33 | ||
پیگیری پیج های بازیگران | 40 | ||
علاقه به بازیگران و کارهای زیبایی آنان | 41 | ||
علاقه به سلبریتی ها | 71 | ||
علاقه به شباهت به سلبریتی ها | 72 | ||
تقلید از سلبریتی ها | 87 | ||
بت کردن سلبریتی ها | 92 |
عوامل سطح اول به دو دسته عوامل محیطی، زمینه ای تقسیم بندی شده اند که ملاحظه می فرمایید. در ادامه نموداری کلی پژوهش نیز آمده است:
شکل(1) یافته های پژوهش
بحث و نتیجهگیری
1) عوامل محیطی مؤثر بر همذاتپنداری کاربران زن با جراحیهای زیبایی چیست؟
عوامل محیطی عبارتند از: رضایت و عدم رضایت کاربران از عمل های زیبایی، رضایت کاربران از مواد آرایشی بهداشتی برای زیبایی، مدرن بودن و به روز بودن، عوامل اقتصادی، وضعیت و نظرات خانواده آنها در مورد زیبایی.
متاسفانه علی رغم بهترین تلاش های پزشک جراح، در بعضی موارد یک بیمار ممکن است از نتیجه جراحی دکتر خود ناراضی باشد.این اتفاق می تواند علل مختلفی داشته باشد از جمله خطای جراحی یا انتظارات غیر واقع بینانه از طرف بیمار. ،جراح ممکن است تغییر شکل بدون جراحی یا اگر جزو افراد واجد شرایط برای جراحی ترمیمی باشید جراحی ترمیمی را به شما پیشنهاد کند. عمل زیبایی می تواند علت های خاصی داشته باشد و همچنین عدم رضایت از عمل زیبایی نیز می تواند دلایل خاص خود را داشته باشد. از جمله این علت ها می تواند آسیب دیدگی ناشی از تصادفات رانندگی باشد و اینکه عارضه به دلیل بیماری خاصی به وجود آمده باشد. به هر حال عوارض بینی به هر دلیلی باشد نتیجه آن بهبود ظاهر و رفع ایرادات می باشد. مصاحبه شونده شماره 7 در این باره بیان کرده است که: بعد از دوران نقاهت و اینکه به هرحال نزدیک 50کیلو وزن کم کردم و ان چیزی که می خواستم شد که این مقدار وزن کم کردن با رژیم غذایی و ورزش برای من ممکن نبود، خوب صددر صد رضایت داشتم مثلا خودم را که تو اینه می دیدم می گفتم من به ان چیزی که می خواستم رسیدم. مثلا خودم را تصور می کردم توی مثلا عکسای سلبریتی ها که مثلا کنار دریا هستند اندامشون مشخصه گفتم منم این اتفاق برام افتاده و اون هیکل زیبا را بهش رسیدم. کاربر شماره 1 در این باره بیان داشت که: تو دایرکت از مسئول کلینیک سوال می کنم که ببینم از لحاظ اجتماعی به روز هستند یا چیپ هستند. همچنین کاربر شماره 2 می گوید: در مورد اینکه چه حسی دارم به طبع وقتی برای خودم هزینه کردم و وقت گذاشتم حس خیلی خوبی دارم.
در تبیین این سوال می توان گفت که با نمود حوزه تجارت در رسانه، موضوعات جدیدی در حوزه زیبایی مانند مد، لباس و حتی رنگ مو تحت تأثیر قرار گرفته است. هنرمندان، سلبریتیها و بلاگرها نیز با فعالیتهای خود در رسانه، تعاریف جدیدی در حوزه زیبایی و زیباشناسی مطرح کردند. به علت گسترش و توزیع فضای مجازی و درپی آن افزایش کاربران فضای مجازی، دسترسی افراد به محتوای رسانه بیشتر شده و نوع پوشش یا حتی آرایش سلبریتیها و هنرمندان، به نوعی الگو برای افراد جامعه تبدیل شده است. فضای مجازی تعریف جدیدی برای حوزه زیبایی پدید آورد؛ بهطوریکه نوع آرایش، پوشش و حتی جراحیهای زیبایی نوعی ابزار محسوب میشود و در حقیقت فشار رسانهای بر معیارهای زیبایی میتواند تأثیرگذاری بسیاری داشته باشد. به عبارتی تعداد بسیاری از درخواست کنندگان عملهای زیبایی در مراکز، با واسطه یا بیواسطه با فضای مجازی در ارتباط بودهاند، از طریق فضای مجازی به پزشک معرفی شدهاند یا نوع عمل زیبایی انتخابی آنها، الهام گرفته از فضای مجازی بوده است.
2) شرایط زمینهای کاربران زن در همذاتپنداری با جراحیهای زیبایی چیست؟
عوامل زمینه ای عبارتند از: علاقه به تغییرات چهره و اندام، حس رضایت و زیبایی،علاقه به فرم استاندارد زیبایی و الگوگیری از سلبریتی ها.
زیبایی یک مجموعه یا یک کل است و بیشتر هارمونی اعضای چهره و بدن در کل باعث میشود فردی زیبا به نظر برسد نه زیبایی تکتک اعضای چهرهاش. افلاطون هم زیبایی را با اندازهها و نسبتهای اجزا که در رابطه هارمونیک کنار هم قرار میگیرند، تعریف میکند. توجه به قسمت آخر این تعریف، یعنی رابطه هارمونیک اجزا، بسیار مهم است. نکته مهمتری که در مورد زیبایی وجود دارد، این است که در چهره افراد بسیار زیبا هم نقصهایی وجود دارد که خیلی وقتها جذابترشان میکند و آنها را از حالت بیروح یک مجسمه تراشیده شده درمیآورد و چهره واقعیتر و انسانیتری به آنها میدهد. خیلی از افراد این نکته را نمیدانند و تصور میکنند اگر با جراحی پلاستیک نقصهای هر یک از اجزای چهرهشان را برطرف کنند، زیباتر به نظر میرسند درحالیکه اینطور نیست و انسانها به دنبال زیبایی طبیعی هستند نه زیبایی مصنوعی. مصاحبه شونده هفتم می گوید: هدا بیوتی تو اکثر پلتفرم ها تبلیغ می کنه و اینو القا می کنه که با ارایش زیباتر می شید و اعتماد به نفس افراد را پایین می یاره.و بهشون این فکر رو تزریق میکنه چهره خودتون بدون دستکاری خوب نیست و تبلیغات محصولات ارایشی و جراحی های زیبایی می کنن. اینا یه بسترهایی فراهم کردند که به مردم القا کنن لیفت سینه کنن پروتز کنن و به سمت زیبا تر شدن برن. و دائما به فکر تغییر خود باشند. بعضی ادمهایی که دست به این تغییرات می زنند هرچه در گرداب این تغییرات بیفتند ادامه دار میشه و بازهم میبینند از خودشون راضی نیستند. با اینکه باید بشینند این تغییرات را از تغییر ذهنی و نگرششون شروع کنن. و خودشون را دوست داشته باشند و نخواهند به خاطر اینکه توجه جلب کنند عمل زیبایی کنند. در این باره کاربر شماره 1 می گوید: با انجام عمل های زیبایی و شبیه کردن خودم به آنها اعتماد به نفسم خیلی بالامیره و مهمترین چیز برام اینه که خوشحالم به خودم اهمیت دادم و پول را خرج خودم کردم و حس رضایت بخشی دارم. کاربر شماره 2 بیان داشت: در مورد اینکه چه حسی دارم به طبع وقتی برای خودم هزینه کردم و وقت گذاشتم حس خیلی خوبی دارم. کاربر شماره 4 نیز عنوان داشت که: بعد تو آینه که خودتو میبینی بیرون که می خواهی بری خودت باید از خودت رضایت داشته باشی.من کاری به دیگران ندارم که چی می خواند بگند من می گم خود آدم باید حسش به خودش خوب باشه.
در تبیین این فرضیه می توان گفت که قطعاً در آینده هرچه رسانه تعریف کند، تبدیل به معیار خواهد شد و رسانه با تولید محتوا، معیارهای زیبایی را تغییر میدهد. گروهی از جامعه نیز با نیاز به دیده شدن و نداشتن موضوعی برای عرضه، با تعریف مدلی از زیبایی توسط رسانهها، به سمت مدلهای جدید سوق پیدا میکنند تا حداقل گروهی اندک به واسطه این اقدام آنها را ببینند. بسیاری از مدلها از لاغری شدید رنج میبرند و برخی برای رسیدن به این معیار، اقدام به درآوردن دندههای خود میکردند یا برای داشتن قدی بلندتر، با جراحی ضایعههایی را به بدن خود اضافه میکردند، حتی اگر رسانه کوتاهی قد را به عنوان یک معیار زیبایی تعریف کند، احتمال دارد که فرد اقدام به قطع مقداری از بدن خود کند تا با معیار بیان شده تطبیق داشته باشد. شبکههای اجتماعی و مجازی به محلی برای حضور اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و مکان تبادل آرا و افکار ایشان و تامین نیازهای متناسب با زندگی اجتماعی جوانان تبدیل شده است و جای تردید نیست که فضای کنونی رسانههای نوین ارتباطی همچون شبکههای اجتماعی مجازی، تولید و ساخت مد و ارائه الگو در راستای مدیریت و کنترل بدن را به دنبال دارد.
منابع
تمنائی، نجات، دکتر پگاه، شکری، امید. (1401). اثر مشاهدۀ تصاویر خویشانداز زنان تأثیرگذار اینستاگرام بر نگرش و گرایش خانمها به انجام جراحیهای زیبایی با میانجیگری نارضایتی چهرهای. فصلنامه روان شناسی کاربردی.
خجیر. یوسف(1401). رابطه بین استفاده از اینستاگرام و مدیریت بدن زنان شهر تهران. رهپویه ارتباطات و فرهنگ، 1(1)، 23-38.
خجیر. یوسف (۱۳۹۶). نقش آگهی های شبکه های ماهوارهای فارسی زبان در نگرش به مدیریت بدن، تهران: مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما، گروه پژوهشهای رسانه های نوین و ماهواره
زاهدین فرد، توکلی رستمی. (1401). تفاوت همبومپنداری از دیدگاه دیوید هرمن با همذاتپنداری در روایتشناسی. مطالعات نقد ادبی، 16(51)، 41-54.
شربتیان، محمدحسن (۱۳۸۸). رویکردهای فرهنگی و اجتماعی در حوزه بدن انسان، مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، دوره ۶ ، شماره۱۳. –
شریفی، مهدی(1401) نظریه های رسانه. انتشارات ادیبان روز. چاپ هفتم.
شکاری نمین، شیدا و حاجیانی، شیدا (۱۳۹۳). بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی (فیسبوک) بر سبک زندگی جوانان، مجله مدیریت فرهنگی، سال هشتم، شماره
گیدنز، آنتونی (۱۳۸۷)تجدد و تشخص. ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشرنی
مهدی زاده، سید محمد(1400) کتاب نظریههای رسانه. انتشارات همشهری. چاپ دهم.
یوسفی فر، طاهره. (۱۳۹۶). بررسی نقش عوامل اجتماعی ـ فرهنگی در مدیریت بدن در میان زنان شهر قم، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان، پردیس خواهران.
Akbarzadeh Jahromi Seyed Jamaledin, razavizadeh seyed nouraldin, sheikhi mohaddese(2019) “The role of Instagram in Women Body Management Case Study: Districts 1 and 20 of Tehran” new media studied, Vol 5, No 20; Page(s) 37 To 79.
Atiyeh, B. S., & Chahine, F. (2021). to-the-editor: predictors of acceptance of cosmetic surgery: instagram images-based activities, appearance comparison and body dissatisfaction among women. Aesthetic Plastic Surgery, 1-3.
Boursier V, Manna V (2018) Selfie expectancies among adolescents: Construction and validation of an instrument to assess expectancies toward selfies among boys and girls. Front Psychol 9:839. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00839
Brown Z, Tiggemann M (2016) Attractive celebrity and peer images on Instagram: Effect on women’s mood and body image. Body Image 19(4):37–43. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2016.08.007
Casale S, Gemelli G, Calosi C, Giangrasso B, Fioravanti G (2019) Multiple exposure to appearance-focused real accounts on Instagram: Effects on body image among both genders. Curr Psychol. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00229-6
Caso D, Fabbricatore R, Muti F, Starace C (2019) Sessualizzazione e oggettivazione femminile su Instagram: Il ruolo delle influencer. Psicologia Sociale 14(3):441–463. https://doi.org/10.1482/94944
Chatzopola, elena (2020) Instagram and Body Image: MoƟvaƟon To Conform To The ‘Instabod’ And Consequences On Young Male Wellbeing, Journal of Consumer Affairs, Volume54, Issue4
Chiuso, A., & Pillonetto, G. (2019). System identification: A machine learning perspective. Annual Review of Control, Robotics, and Autonomous Systems, 2, 281-304.
Cohen R, Newton-John T, Slater A (2018) ‘Selfie’-objectification: The role of selfies in self-objectification and disordered eating in young women. Comput Hum Behav 79:68–74. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.10.027
Di Gesto C, Matera C, Nerini A, Policardo GR, Stefanile C (2020) Misurare le attività relative alle immagini su Instagram e il confronto relativo all’apparenza: validazione della Instagram Image Activity Scale e della Instagram Appearance Comparison Scale. Psicologia della Salute 3:109–128. https://doi.org/10.3280/PDS2020-003005
Di Gesto, C., Nerini, A., Policardo, G. R., & Matera, C. (2021). Invited Response on:“Letter to the Editor: Predictors of Acceptance of Cosmetic Surgery–Instagram Images-Based Activities, Appearance Comparison and Body Dissatisfaction Among Women”. Aesthetic Plastic Surgery, 1-4.
Fardouly J, Vartanian LR (2015) Negative comparisons about one’s appearance mediate the relationship between Facebook usage and body image concerns. Body Image 12(1):82–88. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2014.10.004
Fardouly J, Willburger BK, Vartanian LR (2018) Instagram use and young women’s body image concerns and self-objectification: Testing mediational pathways. New Media Soc 20(4):1380–1395. https://doi.org/10.1177/1461444817694499
Fersini, Elisabetta, Debora Nozza, and Paolo Rosso. "Overview of the evalita 2018 task on automatic misogyny identification (ami)." EVALITA Evaluation of NLP and Speech Tools for Italian 12 (2018): 59.
Ho SS, Lee EW, Liao Y (2016) Social network sites, friends, and celebrities: The roles of social comparison and celebrity involvement in adolescents’ body image dissatisfaction. Social Media Soc 2(3):1–11
Holland G, Tiggemann M (2016) A systematic review of the impact of the use of social networking sites on body image and disordered eating outcomes. Body Image 17(2):100–110. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2016.02.008
Kleemans M, Daalmans S, Carbaat I, Anschütz D (2018) Picture perfect: The direct effect of manipulated Instagram photos on body image in adolescent girls. Media Psychol 21(1):93–110. https://doi.org/10.1080/15213269.2016.1257392
Kuss DJ, Griffiths MD (2017) Social networking sites and addiction: Ten lessons learned. Int J Environ Res Public Health 14(3):311. https://doi.org/10.3390/ijerph14030311
Nerini A, Matera C, Di Gesto C, Policardo GR, Stefanile C (2019) Exploring the Links Between Self-Compassion, Body Dissatisfaction, and Acceptance of Cosmetic Surgery in Young Italian Women. Front Psychol 10:2698. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02698
Rollero C, Daniele A, Tartaglia S (2019) Do men post and women view? The role of gender, personality and emotions in online social activity. Cyberpsychol JPsychosocial Res Cyberspace. https://doi.org/10.5817/CP2019-1-1
Statista (2021). Instagram dossier. www.statista.com/study/21392/instagram-statista-dossier/.
Stefanile C, Nerini A, Matera C, Schaefer LM, Thompson JK (2019) Validation of an Italian version of the sociocultural attitudes towards appearance questionnaire-4-revised (SATAQ-4R) on non-clinical Italian women and men. Body Image 31(4):48–58. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2019.08.005
Tiggemann M, Slater A (2013) NetGirls: The Internet, Facebook, and body image concern in adolescent girls. Int J Eat Disord 46(6):630–633. https://doi.org/10.1002/eat.22141
Tiggemann M, Slater A (2014) NetTweens: The internet and body image concerns in preteenage girls. J Early Adolescence 34(5):606–620. https://doi.org/10.1177/0272431613501083
Tiggemann M, Slater A (2017) Facebook and body image concern in adolescent girls: A prospective study. Int J Eat Disord 50(1):80–83. https://doi.org/10.1002/eat.22640
Tootoonchi Tabrizi, M., & Öztürk, S. A. (2022). How cosmetic surgeons portray cosmetic procedures through Instagram? A content analysis on cosmetic surgeons’ posts on Instagram. Health Marketing Quarterly, 39(1), 43-60.
Veldhuis J, Alleva JM, Bij de Vaate AJ, Keijer M, Konijn EA (2020) Me , my selfie, and I: The relations between selfie behaviors, body image, self-objectification, and self-esteem in young women. Psychology of Popular Media 9(1):3–13. https://doi.org/10.1037/ppm0000206
Verrastro V, Liga F, Cuzzocrea F, Gugliandolo MC (2020) Fear the Instagram: beauty stereotypes, body image and Instagram use in a sample of male and female adolescents. Qwerty-Open Interdisciplinary J Technol Culture Education 15(1):31–49
[1] McQuill
[2] Staffin
[3] Cass
[4] digest
[5] Woldheus
[6] Verastro
[7] Tigman
[8] roller
[9] Boyercier
[10] Cohen
[11] Holland
[12] Statista et al
[13] Brun et al
[14] Holland and Tigman
[15] Fardouli and Vartanian
[16] Atiyeh et al
[17] digest
[18] Elena Chatsopula
[19] Tootoonchi
[20] Tigman
[21] Henderson King and Henderson King
[22] O'Brien