The Impact of Fashion Innovativeness (FI) on Consumer-based Brand Equity
Subject Areas : Jounal of Marketing ManagementSayed mohammad Shamszadeh alavi 1
1 - PhD Student in Public Management, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran
Keywords: Brand Image, Brand Loyalty, fashion innovativeness (FI), consumer-based brand equity, love-marks,
Abstract :
In this this study the researcher investigated the impact of fashion innovativeness (FI) on consumer-based brand equity. Brand equity refers to brand image, love-marks and brand loyalty. The sample for this study are 240 consumers from Hacoupian men clothing brand in Tehran city. This study used survey questionnaire for data collection to describe different relationships and correlations between all variables and phenomena at the individual level and SPSS applied for data analysis. The result of this study indicated that fashion innovativeness positively affect consumer-based brand equity (brand image, love-marks and brand loyalty) in Hacoupian men clothing brand in Tehran city. Moreover based on the result rand image positively affect love-marks and love-marks can positively affect and enhanced the consumers’ brand loyalty. Therefore based on the result of this study managers, brand investigators and business developers may enhance consumer-based brand equity by focusing and enhancing FI, brand image, love-marks and brand loyalty.
باقری، ص.، رحیمنیا، ف. و کاظمی، م. (1394). "بررسی تأثیر کیفیت خدمات، ارزش درکشده و تصویر شرکت بر وفاداری مشتری در شعب بانک ملت شهر مشهد"، مجله اقتصادی، دوره 2، شماره 2، صص. 1-26.
بهاری، ج.، فراهانی، ب.، بهاری، ش.، بذله، م. و بهاری، ح. (1394). "تأثیر رضایت مشتری و تصویر برند بر وفاداری به برند در صنعت هتلداری (مطالعه موردی هتلهای پنج ستاره شهر تبریز)"، فصلنامه فضای گردشگری، دوره 5، شماره 19، صص. 1-19.
جلالی، س.م.، خیری، ب. و خادم، م. (1390). "بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری برند و قصد خرید مجدد در مصرفکنندگان ایرانی (مطالعه موردی لوازم خانگی)"، فصلنامه مدیریت، دوره 8، شماره 24، صص. 59-69.
حکیمی، ق. و بزرگخو، ح. (1392). "مطالعه و بررسی تأثیر ارزش ویژه برند، تجربیات پیشین از برند، رضایت از برند و اعتماد به برند بر وفاداری به برند (مطالعه موردی خریداران کفش اکو)"، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، دوره 12، شماره 6، صص. 41-52.
خادمی, ع.ا.، گلشنی، ع. و فرازنده، ه. (1399). "بررسی نقش انگیزشهای روانشناختی مصرفکننده بر درگیرسازی مشتری، دلبستگی و وفاداری به برند (مورد مطالعه: فروشگاههای زنجیرهای هایپرمی شهرتهران)"، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 15، شماره 48، صص. 47-64.
خدایاری، ف.، خدایاری، ب. و شیخلر، ل. (1399). "تأثیر ویژگیهای نوآوری محصول و ارتباطات برند بر ارزش ویژه برند (مورد مطالعه: شرکت کشت و صنعت قارچ رامند مجار)"، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 15، شماره 48، صص. 1-14.
رشیدی، ح. و رحمانی، ز.ع. (1392). "برند و تأثیر آن بر وفاداری مشتری"، مجله اقتصادی، دوره 2، شماره 10، صص. 65-80.
رضائیان، ع. (1385). "مبانی سازمان و مدیریت"، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ نهم.
رنجبرفرد، م. و بختیاری، م. (1393). "رضایت بیمهگذاران از خدمات بیمه شخص ثالث"، پژوهشنامه بیمه، دوره 29، شماره 1، صص. 79-104.
سعیدنیا، ح.ر.، جمالینژاد. س. (1389). "ارزیابی تأثیر درگیری محصول بر میزان وفاداری به برند تلفنهای همراه مطالعه موردی: دانشجویان"، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 5، شماره 8، صص. 167-191.
شیرخدایی، م.، شاهی، م.، نجات، س. و محمودینسب، س. (1396). "بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی بر شکلگیری اعتماد و وفاداری به برند در جامعه برند (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی اینستاگرام)"، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 7، شماره 3، صص. 106-124.
غضنفری، م.، بدیعی، ا. و مصلحی، ف. (1397). "شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت بازاریابی در یکی از شعب بانک تجارت با استفاده از تکنیکهای داده کاوی"، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 13، شماره 38.
قدمگاهی، م. (1393). "شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری به نشان تجاری از دیدگاه مصرفکنندگان داروهای ایرانی (مطالعه موردی: بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در شهر مشهد)"، فصلنامه تأمین اجتماعی، دوره 13، شماره 46، صص. 121-152.
کاظمی، ع.ر. و شکیبا، ع.ر. (1390). "بررسی عوامل تأثیرگذار در ایجاد نوآوری"، خلاقیت و کارآفرینی (تحقیق موردی شرکت هپکو).
کرباسیور، ع.ر. و یاردل، س. (1390). "ارزیابی ارزش ویژه نام و نشان تجاری و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه مصرفکننده"، فصلنامه مدیریت، دوره 8، شماره 21، صص. 14-29.
مطهری، ع. (1386). "کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری"، تهران، آزادمهر.
مهرنوش، م. و آقبلاغی طهماسبی، د. (1396). "اثر ارزش ویژه برند و سرمایه اجتماعی بر تصویر برند (مورد مطالعه: برند خودروی سمند)"، مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 4، صص. 905-925.
میرویسی، م. (1388). "ارزیابی تأثیر مشتریگرایی از طریق اعتماد کارکنان در صنعت بانکداری (مبتنی بر مدل کره) بر رضایتمندی، تعهد و خرید مجدد مشتریان بانکی در استانهای شمال شرقی کشور (خراسان شمالی، رضوی و جنوبی)"، فصلنامه هنر مدیریت، دوره 6، صص. 20-11.
مؤمنی، م. (1386). "تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS"، تهران: انتشارات کتاب نو، 20-108.
ناظمی، ش. و سعادتیار، ف.س. (1392). "نقش متغیرهای شهرت و نوآوری بر وفاداری مشتریان رستوران با در نظر گرفتن نقش واسط رضایت و ارزش ارداک شده"، فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 8، شماره 22، صص. 51-72.
Aaker, D.A. (1991). “Managing Brand Equity”, the Free Press, New York, NY.
Cho, E., Fiore, A.M. & Russell, D.W. (2015). “Validation of a fashion brand image scale capturing cognitive, sensory, and affective associations: testing its role in an extended brand equity model”, Psychology and Marketing, Vol. 32(1), PP. 28-48.
Cho, E., Fiore, A.M. & Yu, U.J. (2018). “Impact of fashion innovativeness on consumer-based brand equity”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 35(4), PP. 1-30.
Cho, E., Yu, U.-J. & Fiore, A.M. (2015). “The role of fashion innovativeness, Brand image, and love-marks in enhancing loyalty towards fashion-related brands”, Paper presented at the International Textile and Apparel Association Annual Conference Proceedings.
Fournier, S. (1998). “Consumers and their brands: developing relationship theory in consumer research”, Journal of consumer research, Vol. 4(24), PP. 353-343.
Keller, K.L. (1993). “Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity”, Journal of Marketing, Vol. 57(1), PP. 1-22.
Omar, N.A., Kassim, A.S., Shah Alam, S. & Zainol, Z. (2021). “Perceived retailer innovativeness and brand equity: Mediation of consumer engagement”, The Service Industries Journal, Vol. 41(5-6), PP. 355-381.
Puiu, A.-I., Ardeleanu, A. M., Cojocaru, C. & Bratu, A. (2021). “Exploring the Effect of Status Quo, Innovativeness, and Involvement Tendencies on Luxury Fashion Innovations: The Mediation Role of Status Consumption”, Mathematics, Vol. 9(9), P. 1051.
Roberts, K. (2008). “Lovemarks: The future beyond brands”, New York: Power house books.
Simon, C.J. & Sullivan, M.W. (1993). “The Measurement and Determinates of Brand Equity: A Financial Approach”, Marketing Science, Vol. 12(1), PP. 28-52.
Unal, S. & Aidn, H. (2013). “An Investigation on the Evaluation of the Factors Affecting Brand Love”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 9(2), PP. 85-76.
_||_باقری، ص.، رحیمنیا، ف. و کاظمی، م. (1394). "بررسی تأثیر کیفیت خدمات، ارزش درکشده و تصویر شرکت بر وفاداری مشتری در شعب بانک ملت شهر مشهد"، مجله اقتصادی، دوره 2، شماره 2، صص. 1-26.
بهاری، ج.، فراهانی، ب.، بهاری، ش.، بذله، م. و بهاری، ح. (1394). "تأثیر رضایت مشتری و تصویر برند بر وفاداری به برند در صنعت هتلداری (مطالعه موردی هتلهای پنج ستاره شهر تبریز)"، فصلنامه فضای گردشگری، دوره 5، شماره 19، صص. 1-19.
جلالی، س.م.، خیری، ب. و خادم، م. (1390). "بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری برند و قصد خرید مجدد در مصرفکنندگان ایرانی (مطالعه موردی لوازم خانگی)"، فصلنامه مدیریت، دوره 8، شماره 24، صص. 59-69.
حکیمی، ق. و بزرگخو، ح. (1392). "مطالعه و بررسی تأثیر ارزش ویژه برند، تجربیات پیشین از برند، رضایت از برند و اعتماد به برند بر وفاداری به برند (مطالعه موردی خریداران کفش اکو)"، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، دوره 12، شماره 6، صص. 41-52.
خادمی, ع.ا.، گلشنی، ع. و فرازنده، ه. (1399). "بررسی نقش انگیزشهای روانشناختی مصرفکننده بر درگیرسازی مشتری، دلبستگی و وفاداری به برند (مورد مطالعه: فروشگاههای زنجیرهای هایپرمی شهرتهران)"، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 15، شماره 48، صص. 47-64.
خدایاری، ف.، خدایاری، ب. و شیخلر، ل. (1399). "تأثیر ویژگیهای نوآوری محصول و ارتباطات برند بر ارزش ویژه برند (مورد مطالعه: شرکت کشت و صنعت قارچ رامند مجار)"، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 15، شماره 48، صص. 1-14.
رشیدی، ح. و رحمانی، ز.ع. (1392). "برند و تأثیر آن بر وفاداری مشتری"، مجله اقتصادی، دوره 2، شماره 10، صص. 65-80.
رضائیان، ع. (1385). "مبانی سازمان و مدیریت"، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ نهم.
رنجبرفرد، م. و بختیاری، م. (1393). "رضایت بیمهگذاران از خدمات بیمه شخص ثالث"، پژوهشنامه بیمه، دوره 29، شماره 1، صص. 79-104.
سعیدنیا، ح.ر.، جمالینژاد. س. (1389). "ارزیابی تأثیر درگیری محصول بر میزان وفاداری به برند تلفنهای همراه مطالعه موردی: دانشجویان"، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 5، شماره 8، صص. 167-191.
شیرخدایی، م.، شاهی، م.، نجات، س. و محمودینسب، س. (1396). "بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی بر شکلگیری اعتماد و وفاداری به برند در جامعه برند (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی اینستاگرام)"، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 7، شماره 3، صص. 106-124.
غضنفری، م.، بدیعی، ا. و مصلحی، ف. (1397). "شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت بازاریابی در یکی از شعب بانک تجارت با استفاده از تکنیکهای داده کاوی"، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 13، شماره 38.
قدمگاهی، م. (1393). "شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری به نشان تجاری از دیدگاه مصرفکنندگان داروهای ایرانی (مطالعه موردی: بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در شهر مشهد)"، فصلنامه تأمین اجتماعی، دوره 13، شماره 46، صص. 121-152.
کاظمی، ع.ر. و شکیبا، ع.ر. (1390). "بررسی عوامل تأثیرگذار در ایجاد نوآوری"، خلاقیت و کارآفرینی (تحقیق موردی شرکت هپکو).
کرباسیور، ع.ر. و یاردل، س. (1390). "ارزیابی ارزش ویژه نام و نشان تجاری و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه مصرفکننده"، فصلنامه مدیریت، دوره 8، شماره 21، صص. 14-29.
مطهری، ع. (1386). "کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری"، تهران، آزادمهر.
مهرنوش، م. و آقبلاغی طهماسبی، د. (1396). "اثر ارزش ویژه برند و سرمایه اجتماعی بر تصویر برند (مورد مطالعه: برند خودروی سمند)"، مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 4، صص. 905-925.
میرویسی، م. (1388). "ارزیابی تأثیر مشتریگرایی از طریق اعتماد کارکنان در صنعت بانکداری (مبتنی بر مدل کره) بر رضایتمندی، تعهد و خرید مجدد مشتریان بانکی در استانهای شمال شرقی کشور (خراسان شمالی، رضوی و جنوبی)"، فصلنامه هنر مدیریت، دوره 6، صص. 20-11.
مؤمنی، م. (1386). "تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS"، تهران: انتشارات کتاب نو، 20-108.
ناظمی، ش. و سعادتیار، ف.س. (1392). "نقش متغیرهای شهرت و نوآوری بر وفاداری مشتریان رستوران با در نظر گرفتن نقش واسط رضایت و ارزش ارداک شده"، فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 8، شماره 22، صص. 51-72.
Aaker, D.A. (1991). “Managing Brand Equity”, the Free Press, New York, NY.
Cho, E., Fiore, A.M. & Russell, D.W. (2015). “Validation of a fashion brand image scale capturing cognitive, sensory, and affective associations: testing its role in an extended brand equity model”, Psychology and Marketing, Vol. 32(1), PP. 28-48.
Cho, E., Fiore, A.M. & Yu, U.J. (2018). “Impact of fashion innovativeness on consumer-based brand equity”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 35(4), PP. 1-30.
Cho, E., Yu, U.-J. & Fiore, A.M. (2015). “The role of fashion innovativeness, Brand image, and love-marks in enhancing loyalty towards fashion-related brands”, Paper presented at the International Textile and Apparel Association Annual Conference Proceedings.
Fournier, S. (1998). “Consumers and their brands: developing relationship theory in consumer research”, Journal of consumer research, Vol. 4(24), PP. 353-343.
Keller, K.L. (1993). “Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity”, Journal of Marketing, Vol. 57(1), PP. 1-22.
Omar, N.A., Kassim, A.S., Shah Alam, S. & Zainol, Z. (2021). “Perceived retailer innovativeness and brand equity: Mediation of consumer engagement”, The Service Industries Journal, Vol. 41(5-6), PP. 355-381.
Puiu, A.-I., Ardeleanu, A. M., Cojocaru, C. & Bratu, A. (2021). “Exploring the Effect of Status Quo, Innovativeness, and Involvement Tendencies on Luxury Fashion Innovations: The Mediation Role of Status Consumption”, Mathematics, Vol. 9(9), P. 1051.
Roberts, K. (2008). “Lovemarks: The future beyond brands”, New York: Power house books.
Simon, C.J. & Sullivan, M.W. (1993). “The Measurement and Determinates of Brand Equity: A Financial Approach”, Marketing Science, Vol. 12(1), PP. 28-52.
Unal, S. & Aidn, H. (2013). “An Investigation on the Evaluation of the Factors Affecting Brand Love”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 9(2), PP. 85-76.