The effect of business intelligence on financial performance with the role of mediating brand value and creativity (Case study of private banks in Khuzestan province)
Subject Areas : Jounal of Marketing Managementhashem Rashidi goghakhor 1 , ali Rezaian 2
1 - Master of Business Administration, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Management, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
Keywords: private banks of Khuzestan province, business intelligence, Financial Performance, brand value, Creativity,
Abstract :
The present study was conducted with the aim of the effect of business intelligence on financial performance with the mediating role of brand value and creativity of private banks in Khuzestan province. The research was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population in this study consists of all employees of private banks in Khuzestan province that 1000 employees were considered as the statistical population and the sample size was selected using the Cochran's formula of 287 employees; And is simple using the random method; And standard financial performance questionnaires of Qaranfleh et al. (2010), Popovij et al. (2020) business intelligence questionnaire, Sin and Verma brand sharpening questionnaire (2017) and Doriji et al. (2001) creativity questionnaire were performed on them; Using Cronbach's alpha test, the reliability of financial performance questionnaire (0.86), business intelligence questionnaire (0.85), brand equity questionnaire (0.85) and creativity questionnaire (0.86) were obtained. The collected data were analyzed using SPSS software version 24 and from descriptive statistics (mean, standard deviation, etc.) and for structural equations from AMOS software, the results showed. Business intelligence affects the financial performance of private banks. Also, business intelligence with the mediating role of brand equity and creativity has a positive and significant effect on the financial performance of private banks in Khuzestan province.
احمدزاده، م. (1399). "مسئولیتپذیری اجتماعی بر قصد خرید با نقش میانجی ارزش برند و شهرت سازمانی در بانک صادرات تهران"، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک.
حسنی جعفرآباد، ا. و نشاط، م.ع. (1395). "رابطه بین هوش تجاری و عملکرد سازمانی"، پنجمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین، تهران، شرکت ارتباط ارغوان ایرانیان.
زارعی, ب. و زارعی، ژ. (1397). "اثر هوش تجاری بر عملکرد مالی بانکهای ایران (با تأکید بر شاخصهای سلامت مالی بانکها)"، فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، دوره 7، شماره 25، صص. 111-130.
صدیقی، م. (۱۳۹۷). "بررسی نقش هوش تجاری در افزایش عملکرد سازمان از دیدگاه مدیران حسابداری سازمانها"، کنفرانس ملی چشماندازهایهای نوین در حسابداری، مدیریت و کارآفرینی، کرج، دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداریها.
طلوعی، م. و الوندی، م. (1393). "هوش تجاری و تأثیر آن در بهبود عملکرد سازمان"، سومین همایش ملی سالیانه علوم مدیریت نوین، گرگان، انجمن علمی و حرفهای مدیران و حسابداران گلستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول.
علیپور، م. (1399). "تأثیر هوش تجاری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی قابلیتهای بازاریابی در اداره تدارکات شرکت ملی نفت خیز جنوب"، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
کدیور، ر. (1398). "کاربرد هوش تجاری در ارزیابی چند بعدی عملکرد سازمان و پرسنل"، هفتمین همایش ارزیابی عملکرد، تهران - دانشگاه الزهرا، مرکز توسعه آموزشهای مدیریت آزما پارسیان.
مجدطاهری، م.، جلالی فراهانی، ک. و هاشمزاده خوراسگانی، غ. (1395). "اثر هوش تجاری بر چابکی و عملکرد سازمان از طریق تکنولوژیهای نوین در صنعت بانکداری مورد مطالعه: بانک کشاورزی"، نخستین کنفرانس بینالمللی پارادیمهای نوین مدیریت هوشمندی تجاری و سازمانی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
موغلی، ع. و حسامی، ف. (1397). "راهنمای تدوین اصل مقاله تأثیر هوش تجاری بر عملکرد بازرگانی"، دومین کنفرانس بینالمللی نوآوری و تحقیق در علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اجتماعی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
نریمسا، ا. (1396). "بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد سازمان با نقش میانجیگری مدیریت دانش کارکنان زندان شهرستان اهواز"، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه.
Kumar, M. (2018). “Strategic Orientations, Marketing Capabilities and Innovation Patterns and Performance of Large and Small Organizations”, Procedia Technology, Vol. 16, PP. 145-163.
Morgan, K. & Zawiyah, M. (2018). “Market Orientation, Marketing Capabilities and Organizational Performance”, 18 th International Strategic Management Conference.
Popovic, A,. Puklavec, B. & Oliveira, T. (2020). “Justifying Business Intelligence Systems Adoption in Smes: Impact of Systems Use on Firm Performance”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 25(37), PP. 561-579.
Smranova, L., Zerbini, F., Golfetto, F. & Gibbert, M. (2019). “Direct and Indirect Impact of Marketing Capabilities on Organizational Performance”, Procedia Computer Science, Vol. 189, PP. 896-913.
Sung, S. & Choi, J. (2020). “Effects ofteam Knowledge Management on the Creativity Andfinancial Performance of Organizational Teams”, Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol. 118(26), PP. 4-13.
Theodosio, M. & Cater, T. (2017). “The Impact of Marketing Capabilities on Organizational Performance”, Industrial Marketing Management, Vol. 79(29), PP. 856-869.
_||_احمدزاده، م. (1399). "مسئولیتپذیری اجتماعی بر قصد خرید با نقش میانجی ارزش برند و شهرت سازمانی در بانک صادرات تهران"، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک.
حسنی جعفرآباد، ا. و نشاط، م.ع. (1395). "رابطه بین هوش تجاری و عملکرد سازمانی"، پنجمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین، تهران، شرکت ارتباط ارغوان ایرانیان.
زارعی, ب. و زارعی، ژ. (1397). "اثر هوش تجاری بر عملکرد مالی بانکهای ایران (با تأکید بر شاخصهای سلامت مالی بانکها)"، فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، دوره 7، شماره 25، صص. 111-130.
صدیقی، م. (۱۳۹۷). "بررسی نقش هوش تجاری در افزایش عملکرد سازمان از دیدگاه مدیران حسابداری سازمانها"، کنفرانس ملی چشماندازهایهای نوین در حسابداری، مدیریت و کارآفرینی، کرج، دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداریها.
طلوعی، م. و الوندی، م. (1393). "هوش تجاری و تأثیر آن در بهبود عملکرد سازمان"، سومین همایش ملی سالیانه علوم مدیریت نوین، گرگان، انجمن علمی و حرفهای مدیران و حسابداران گلستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول.
علیپور، م. (1399). "تأثیر هوش تجاری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی قابلیتهای بازاریابی در اداره تدارکات شرکت ملی نفت خیز جنوب"، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
کدیور، ر. (1398). "کاربرد هوش تجاری در ارزیابی چند بعدی عملکرد سازمان و پرسنل"، هفتمین همایش ارزیابی عملکرد، تهران - دانشگاه الزهرا، مرکز توسعه آموزشهای مدیریت آزما پارسیان.
مجدطاهری، م.، جلالی فراهانی، ک. و هاشمزاده خوراسگانی، غ. (1395). "اثر هوش تجاری بر چابکی و عملکرد سازمان از طریق تکنولوژیهای نوین در صنعت بانکداری مورد مطالعه: بانک کشاورزی"، نخستین کنفرانس بینالمللی پارادیمهای نوین مدیریت هوشمندی تجاری و سازمانی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
موغلی، ع. و حسامی، ف. (1397). "راهنمای تدوین اصل مقاله تأثیر هوش تجاری بر عملکرد بازرگانی"، دومین کنفرانس بینالمللی نوآوری و تحقیق در علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اجتماعی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
نریمسا، ا. (1396). "بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد سازمان با نقش میانجیگری مدیریت دانش کارکنان زندان شهرستان اهواز"، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه.
Kumar, M. (2018). “Strategic Orientations, Marketing Capabilities and Innovation Patterns and Performance of Large and Small Organizations”, Procedia Technology, Vol. 16, PP. 145-163.
Morgan, K. & Zawiyah, M. (2018). “Market Orientation, Marketing Capabilities and Organizational Performance”, 18 th International Strategic Management Conference.
Popovic, A,. Puklavec, B. & Oliveira, T. (2020). “Justifying Business Intelligence Systems Adoption in Smes: Impact of Systems Use on Firm Performance”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 25(37), PP. 561-579.
Smranova, L., Zerbini, F., Golfetto, F. & Gibbert, M. (2019). “Direct and Indirect Impact of Marketing Capabilities on Organizational Performance”, Procedia Computer Science, Vol. 189, PP. 896-913.
Sung, S. & Choi, J. (2020). “Effects ofteam Knowledge Management on the Creativity Andfinancial Performance of Organizational Teams”, Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol. 118(26), PP. 4-13.
Theodosio, M. & Cater, T. (2017). “The Impact of Marketing Capabilities on Organizational Performance”, Industrial Marketing Management, Vol. 79(29), PP. 856-869.