Efficiency of the operating cycle And sales growth of companies In the shadows pay attention to Philosophy Tools of Evolution Steps of Management Accounting
Subject Areas : Management AccountingFarshad Sabzalipour 1 , Ali Sayyadi Soumar 2 , Khadijeh Nasri 3
1 - Assistant. Prof of Accounting, Department of Literature and Humanities Ilam University. Ilam, Iran
2 - Ph.D. Student of Accounting, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
3 - MSc. Student of Accounting, Department of Literature and Humanities, Islamic Azad University, Ilam Branch, Ilam, Iran
Keywords: Tools of Evolution Steps of Ma, Operational cycle, sales growth Companies,
Abstract :
The main purpose of the current paper is to investigate The degree influence of operational cycle and sales growth As a result of use Advanced management accounting tools in companies. For this purpose, in the current paper has been used of a questionnaire with the financial statements of 1394 companies listed in the Tehran Stock Exchange. Analysis of research data has been made at two levels of inferential and descriptive statistics With the use of Smart pls and spss softwares. The results show that companies use the tools of developmental stages higher ,Because of using tools More advanced cost management, uses Maximum of capacity limits ,And more attention to the life cycle and value chain of goods; they have a more efficient operating cycle. as well results show Which evolved tools management accounting For reasons such as Market downturn And lack of competitive strategy in companies , not Significant impact on sales growth ,But companies that use Quarter IV Evolution tools have higher sales growth.
* پاک مرام، عسگرو بیژن محمدی ،جعفر بیک زاد (1389). عوامل موثر بر کاربرد سیستم های مدیریت هزینه در صنعت پتروشیمی ایران، مجله فراسوی مدیریت، دوره4، شماره 14، صص131-155.
* پورموسی، علی اکبر (1388). مدیریت بر مبنای فعالیت ها(ABM)، نشریه صنعت لاستیک ایران، شماره5، صص74-80.
* حساس یگانه، یحیی و زهرا دیانتی دیلمی، ابرهیم نوروزبیگی (1390). بررسی وضعیت حسابداری مدیریت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله حسابداری مدیریت، دوره4، شماره8، صص1-18.
* حسن زاده، اشرف (1390) .هزینه یابی بر مبنای هدف، ابزار قدرتمند واحدهای تحقیق و توسعه . R&D ماهنامه کنترل کیفیت، سال هفتم، شماره46، صص 60-73.
* حسینیان، کاظم (1388). روش هزینه یابی کایزن در حسابداری و نقش آن در کاهش بهای تمام شده، ماهنامه صنعت سیمان، سال نهم، شماره 102، صص33-37.
* خدامی پور، احمد و رقیه طالبی (1389). بررسی کاربرد ابزارهای حسابداری مدیریت توسط مدیران شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله دانش حسابداری، سال اول، شماره 2، صص117-130.
* خوش طینت، محسن و اشرف جامعی (1381). هزینه یابی هدف، شناخت، کاربرد و به کارگیری آن، مجله حسابرس، شماره16، صص45-51.
* دیانتی دیلمی، زهرا و امیرحسین حسین پور، حسین احمدی (1393). اثر ابزارهای مراحل تکامل حسابداری مدیریت بر روی سود عملیاتی شرکتها، بررسیهای تجربی حسابداری مالی، سال12، شماره46، صص 55-78.
* رهنمای رودپشتی، فریدون (1392). حسابداری مدیریت راهبردی، انتشارات دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
* رهنمای رودپشتی، فریدون و هاشم نیکومرام، بهاره بنی طالبی دهکردی، (1395). نظام اطلاعات حسابداری مدیریت مبتنی بر شبکه کنشگران، انتشارات ترمه، چاپ اول، تهران، ایران، صص131.
* سپاسی، سحر و علی اصغر انواری رستمی، علی صیادی سومار (1394). تاثیر توانایی مدیریت بر تجدید ارائه صورتهای مالی با تاکید بر انگیزههای فرصت طلبانه، فصلنامه دانش حسابداری مالی، دوره2، شماره4، صص 89-110.
* شریفی میلانی، هامون (1386). یکپارچه سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت، هزینه یابی بر مبنای هدف و مهندسی ارزش برای توسعه زنجیره تامین، ماهنامه روش، شماره107، صص50-52.
* طالقانی، محمد و فریبا اسماعیل پور (1392). مدیریت کیفیت جامع (مفاهیم، کاربردها، روش)، ماهنامه مهندسی مدیریت، سال ششم، شماره15، صص12-19.
* فخاریان، ابوالقاسم (1383) .هزینه یابی هدف، ابزاری مدیریت هزینه، مجله حسابدار، سال هجدهم، شماره 159، صص43-45.
* گودرزی، احمد (1386).مدیریت بر مبنای فعالیت نشانه گیری به سمت علت ها، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 180، صص 31-34.
* مهرانی، ساسان و کاوه مهرانی ، حمیدرضا لهراسبی (1389) .تاثیر مدیریت هزینه و تمایز محصول بر عملکرد مالی بلند مدت ، مطالعات تجربی حسابداری مالی، شماره 27 ، پاییز 1389، صص59-74.
* نادی قمی ، ولی (1387). حسابداری مدیریت : پارادایم قرن 21، دانش و پژوهش حسابداری، شماره14، سال4، صص38-45.
* نیکبخت، محمدرضا و زهرا دیانتی دیلمی (1391). حسابداری مدیریت، موسسه کتاب مهربان نشر، چاپ دوم، صص 370-530.
* Abdel- Kader, M. And Robert, L. IFAK S, Conception Of The Evolution Of Management Accounting: A Research Note, Advances In Management Accounting, Volume15, 229-247. 2006.
* Abdul rahman, i.k, tew, y.h, and omar, n., management accounting practices of small and medium industries (smi) in Malaysia: a preliminary study, a paper presented at asian management accounting forum in fukuoka, japan, 1-4, 2002.
* Amel Ben Hadj Salem-Mhamdia, Bahia Bejar Ghadhab, Value management and activity based costing model in the Tunisian restaurant, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 24 Iss: 2, pp.269 – 288, 2012.
* Buckingham. M, and loomba, A.P.S, Advantageous Cost Structure: A Strategic Costing Case Study. Production & Inventory Management Journal 1st, Quarter, 42, (1), 12. 18, 2001.
* Chan, y.k. (2002), management accounting practices in sangapor, a paper presented at asian management accounting forum in fukuoka, japan, 1-4, 2002.
* Chin, W. W, The partial least Squares approach to structural equation modeling in modern Methods for Business Research. Marcoulides, G.A. (Ed), Lawrennce Erlbaum Associates, Mahwah, NJ.1295-1336, 1998.
* Huber, F, Hermmann, A, Frederik, M, Vogel, j, Vollhardt, K, Casual model lierung mit partial Least Squares, wend orient Gabler, 2007.
* Robert Kee, Michele Matherly, Target Costing in the Presence of Product and Production Interdependencies, Advances in Management Accounting, Volume 22.Emerald Group Publishing Limited , pp.135-158, 2013.
* Sukurai.M. M, Integrated Cost Management: Companywide Prescription for Higher Profits and Lower costs, Portland, Oregon, 1996.
* Zengin, y and Ada, E, Cost Management through Product design: Target costing approach, International journal of production Research, 4(19), 5593-5611,2010
_||_* پاک مرام، عسگرو بیژن محمدی ،جعفر بیک زاد (1389). عوامل موثر بر کاربرد سیستم های مدیریت هزینه در صنعت پتروشیمی ایران، مجله فراسوی مدیریت، دوره4، شماره 14، صص131-155.
* پورموسی، علی اکبر (1388). مدیریت بر مبنای فعالیت ها(ABM)، نشریه صنعت لاستیک ایران، شماره5، صص74-80.
* حساس یگانه، یحیی و زهرا دیانتی دیلمی، ابرهیم نوروزبیگی (1390). بررسی وضعیت حسابداری مدیریت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله حسابداری مدیریت، دوره4، شماره8، صص1-18.
* حسن زاده، اشرف (1390) .هزینه یابی بر مبنای هدف، ابزار قدرتمند واحدهای تحقیق و توسعه . R&D ماهنامه کنترل کیفیت، سال هفتم، شماره46، صص 60-73.
* حسینیان، کاظم (1388). روش هزینه یابی کایزن در حسابداری و نقش آن در کاهش بهای تمام شده، ماهنامه صنعت سیمان، سال نهم، شماره 102، صص33-37.
* خدامی پور، احمد و رقیه طالبی (1389). بررسی کاربرد ابزارهای حسابداری مدیریت توسط مدیران شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله دانش حسابداری، سال اول، شماره 2، صص117-130.
* خوش طینت، محسن و اشرف جامعی (1381). هزینه یابی هدف، شناخت، کاربرد و به کارگیری آن، مجله حسابرس، شماره16، صص45-51.
* دیانتی دیلمی، زهرا و امیرحسین حسین پور، حسین احمدی (1393). اثر ابزارهای مراحل تکامل حسابداری مدیریت بر روی سود عملیاتی شرکتها، بررسیهای تجربی حسابداری مالی، سال12، شماره46، صص 55-78.
* رهنمای رودپشتی، فریدون (1392). حسابداری مدیریت راهبردی، انتشارات دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
* رهنمای رودپشتی، فریدون و هاشم نیکومرام، بهاره بنی طالبی دهکردی، (1395). نظام اطلاعات حسابداری مدیریت مبتنی بر شبکه کنشگران، انتشارات ترمه، چاپ اول، تهران، ایران، صص131.
* سپاسی، سحر و علی اصغر انواری رستمی، علی صیادی سومار (1394). تاثیر توانایی مدیریت بر تجدید ارائه صورتهای مالی با تاکید بر انگیزههای فرصت طلبانه، فصلنامه دانش حسابداری مالی، دوره2، شماره4، صص 89-110.
* شریفی میلانی، هامون (1386). یکپارچه سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت، هزینه یابی بر مبنای هدف و مهندسی ارزش برای توسعه زنجیره تامین، ماهنامه روش، شماره107، صص50-52.
* طالقانی، محمد و فریبا اسماعیل پور (1392). مدیریت کیفیت جامع (مفاهیم، کاربردها، روش)، ماهنامه مهندسی مدیریت، سال ششم، شماره15، صص12-19.
* فخاریان، ابوالقاسم (1383) .هزینه یابی هدف، ابزاری مدیریت هزینه، مجله حسابدار، سال هجدهم، شماره 159، صص43-45.
* گودرزی، احمد (1386).مدیریت بر مبنای فعالیت نشانه گیری به سمت علت ها، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 180، صص 31-34.
* مهرانی، ساسان و کاوه مهرانی ، حمیدرضا لهراسبی (1389) .تاثیر مدیریت هزینه و تمایز محصول بر عملکرد مالی بلند مدت ، مطالعات تجربی حسابداری مالی، شماره 27 ، پاییز 1389، صص59-74.
* نادی قمی ، ولی (1387). حسابداری مدیریت : پارادایم قرن 21، دانش و پژوهش حسابداری، شماره14، سال4، صص38-45.
* نیکبخت، محمدرضا و زهرا دیانتی دیلمی (1391). حسابداری مدیریت، موسسه کتاب مهربان نشر، چاپ دوم، صص 370-530.
* Abdel- Kader, M. And Robert, L. IFAK S, Conception Of The Evolution Of Management Accounting: A Research Note, Advances In Management Accounting, Volume15, 229-247. 2006.
* Abdul rahman, i.k, tew, y.h, and omar, n., management accounting practices of small and medium industries (smi) in Malaysia: a preliminary study, a paper presented at asian management accounting forum in fukuoka, japan, 1-4, 2002.
* Amel Ben Hadj Salem-Mhamdia, Bahia Bejar Ghadhab, Value management and activity based costing model in the Tunisian restaurant, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 24 Iss: 2, pp.269 – 288, 2012.
* Buckingham. M, and loomba, A.P.S, Advantageous Cost Structure: A Strategic Costing Case Study. Production & Inventory Management Journal 1st, Quarter, 42, (1), 12. 18, 2001.
* Chan, y.k. (2002), management accounting practices in sangapor, a paper presented at asian management accounting forum in fukuoka, japan, 1-4, 2002.
* Chin, W. W, The partial least Squares approach to structural equation modeling in modern Methods for Business Research. Marcoulides, G.A. (Ed), Lawrennce Erlbaum Associates, Mahwah, NJ.1295-1336, 1998.
* Huber, F, Hermmann, A, Frederik, M, Vogel, j, Vollhardt, K, Casual model lierung mit partial Least Squares, wend orient Gabler, 2007.
* Robert Kee, Michele Matherly, Target Costing in the Presence of Product and Production Interdependencies, Advances in Management Accounting, Volume 22.Emerald Group Publishing Limited , pp.135-158, 2013.
* Sukurai.M. M, Integrated Cost Management: Companywide Prescription for Higher Profits and Lower costs, Portland, Oregon, 1996.
* Zengin, y and Ada, E, Cost Management through Product design: Target costing approach, International journal of production Research, 4(19), 5593-5611,2010