Analysis and ranking of Municipalities tasks in Iran with using TOPSIS model
Subject Areas : Urban Management StudiesSaeed Maleki 1 , Sajad Monfared 2
1 -
2 -
Keywords: Municipality tasks, Ranking, topsis model, Iran,
Abstract :
Introduction: Municipality is an organization in City that is formed to responding the diverse needs of Citizens. This Organization has the responsibility Multiple and varied tasks Accordance to the law. The purpose of this study is Investigate the importance and ranking of Municipality tasks in Iran and prioritize them with expert's opinion. Methodology: The type of present research is theoretical – Applied and Research Methodology is Descriptive – analytical. Firstly, Components and Definiteness suitable is Extracted by investigating the tasks of Municipality in Iran and Experts opinion. Then few experts have rated to this components and Definiteness. Finally, this this components and Definiteness have been evaluated with using TOPSIS model. Results: The analysis shows that the utilities Factor is preferred on other Factors. The civil constructional factor has been in the next rank. Also Socio-cultural and monitoring factors are next ranks. This shows the Important of utilities and civil constructional factors as compared to other factors. Conclusion: According to expert opinions and the output TOPSIS model, In general it can be said, that according to the existing laws in the field of municipal tasks and also citizen expectations, to be concentrated the Major power of municipalities on urban services and Construction tasks fields and also increasing the quality of service in this fields.
-ایمانی جاجرمی، حسین، فیروز آبادی، سید احمد (1386): بررسی مدلهای سنجش عملکرد مدیریت محلی: با تاکید بر سازمانهای مدیریت شهری و روستایی در ایران، فصلنامه نامه علوم اجتماعی، شماره 22.
برآبادی، محمود (1384): الفبای شهر، چاپ اول، انتشارات سازمان شهرداریها ودهیاریهای کشور.
برکپور، ناصر، گوهریپور، حامد، کریمی، مهدی (1389): ارزیابی عملکرد شهرداریها بر پایه سنجش میزان رضایت مردم از خدمات شهری (نمونه موردی: مناطق 1 و 11 شهر تهران)، دو فصلنامه مدیریت شهری، شماره 25.
تقوایی، مسعود، صفرآبادی، اعظم (1390): نقش مدیریت شهری در دستیابی به توسعه پایدار گردشگری شهری مطالعه موردی شهر کرمانشاه، مجله مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، سال اول ، شماره چهارم.
حاجیپور، خلیل (1385): برنامهریزی محله مبنا رهیافتی کارآمد در ایجاد مدیریت شهری پایدار، نشریه هنرهای زیبا، شماره 26.
رضویان، محمد تقی (1381): مدیریت عمران شهری، انتشارات پیوند نو.
رفیع پور، سعید، داداشپور، هاشم، رحمانی، مریم، هادوی، فرامرز (1389): ارزیابی اثربخشی عملکرد شهرداری قاین از دیدگاه شهروندان، دوفصلنامه مدیریت شهری، شماره26.
ساسانپور، فرزانه (1388): ارزیابی توان پایداری محیط شهری برای مدیریت خوب شهری، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، شماره 13.
لطفی، حیدر، عدالتخواه، فرداد، میرزایی، مینو، وزیرپور، شببو (1388): مدیریت شهری و جایگاه آن در ارتقاء حقوق شهروندان، فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیای انسانی، سال دوم، شماره اول.
محمدی، کاوه (1387): مدیریت شهری یکپارچه و اهداف ایران 1400، ماهنامه شهرداریها، سال نهم، شماره92.
مسعودیفر، یوسف (1387): مدیریت، ساماندهی و بهبود خدمات شهری (مدیریت مواد زاید جامد)، مجله علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز، شماره 25.
منفرد، سجاد (1391): ارزیابی سطح رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری در حوزه خدمات شهری نمونه موردی: شهر ایلام، پایاننامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز.
نوری، ایرج، بختیاری، علی (1388):کاربرد QFD به منظور شناسایی مشخصههای اصلی طراحی وب سایت با استفاده از TOPSIS فازی، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال چهارم، شماره 9.
-Boyne, G. & Chen, A (2006): Performance targets and public service improvement, Journal of Public Administration Research and Theory, 17, 455-477.
-McGill,R (1998): Urban management in development countries, cities, vol15,No6.
-Momeni,mostafa, shamskooshki, hanieh, javadian, marjan (2011): Application of neighborhoods council associatins in sustainable urban management based on citizen participation, procedia Engineering 21, 65-71.
-Mzini.Lb (2011): The relationship between accountability and customer satisfaction in Sedibeng District Municipality, South Africa, A Multinational Conference on Improving the Quality of Public Services,Moscow,Russia.