اعتبارسنجی یک مدل پلی-تروپیک مبنای نشتی و پیشبینی تغییرات چرخهای جریان از شکافها در یک موتور اشتعال جرقه ای گازسوز
Subject Areas : International Journal of Industrial Mathematics
1 - گروه مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
Keywords: SI engine, Blowby, Polytropic, Cyclic variation, Thermodynamic Model, CNG,
Abstract :
با توجه به لقی لازم بین بوش سیلندر و پیستون موتور احتراق داخلی رفت و برگشتی، چند شکاف مابین رینگهای تراکم، سیلندر و پیستون ظاهر میشود. اگرچه نشت گاز به داخل محفظهی میللنگ را می توان به طور قابل ملاحظهای با استفاده از دو یا سه رینگ تراکمی کنترل کرد، اما حذف شکافهای موجود و روزنههای رینگ مجموعهی سیلندر-پیستون-رینگ غیرممکن است. فرار مخلوط نسوخته به داخل شکافها میتواند منجر به تأثیر جدی روی کار انجام شده در هر سیکل، راندمان تبدیل سوخت و انتشار آلایندهها شود که همگی در چرخه احتراقی مهم هستند. در کار حاضر، ابتدا یک مدل نشتی پلیتروپیک مبنا (PBBM) با استفاده از یک کد شبیهساز ترمودینامیکی (TSC) مجهز به یک زیرمدل نشتی تأیید شد. سپس، با استفاده از نتایج تجربی استخراج شده از یک موتور پژوهشی تک سیلندر اشتعال جرقهای در حالت پرش جرقه و سوخت گازطبیعی،P-q یک سیکل میانگین (EAC) از P-q 200 سیکل تجربی محاسبه شد. آهنگهای جریان شکاف EAC با استفاده از TSC و PBBM برآورد شد و نتایج حاصله توافق خوبی بین آنها نشان داد. مطالعه نشتی در 200 سیکل تجربی با استفاده از PBBM نشان داد که تغییرات سیکلی موجود در فشار سیلندر باعث تغییرات سیکلی متناظر در افت خالص جرم سیلندر (NCML) و جرم خالص عبوری (NMP) از طریق روزنههای رینگ و فشار داخل شکافها میشود. یک همبستگی خطی بین حداکثر NCML و حداکثر فشار سیلندر مشاهده شد در حالی که یک همبستگی معکوس بین فشار حداکثر سیلندر و NCML در موقعیت EVO مشاهده شد.
[1] L. L. Ting, J. E. Mayer, Piston Ring Lubrication and Cylinder Bore Wear Analysis, Part 1 - Theory, Journal of Lubrication
Technology (1974) 305-314.
[2] M. Namazian, J. B. Heywood, Flow in the Piston-Cylinder-Ring Crevices of a SparkIgnition Engine: Effect on Hydrocarbon Emissions, Efficiency and Power, SAE Paper, 820088, 1982.
[3] M. M. Havas, T. Muneer, Mathematical model for calculating the blowby rate, Energy Conversion and Management 21 (1981) 213-218.
[4] D. A. Kouremenos, C. D. Rakopoulos, D. T. Hountalas, The maximum compression pressure position relative to top dead centre as an indication of engine cylinder condition and blowby, Energy Conversion and Management 35 (1994) 857-870.
[5] G. Koszalka, A. Niewczas, Influence of top ring axial clearance on oil consumption in diesel engine, KONES Internal Combustion Engine 10 (2003) 437-442.
[6] E. Abdi Aghdam, M. M. Kabir, Validation of blowby model using experimental results in motoring condition with the change of compression ratio and engine speed, Experimental Thermal and Fluid Science 34 (2010) 197-209.
[7] E. Abdi Aghdam, Improvement and validation of a thermodynamic S.I. engine simulation code, PhD Thesis, Department of Mechanical Engineering, University of Leeds, 2003.
[8] S. Tahouneh, E. Abdi Aghdam, Validation of a Polytropic-Base Blowby Model using Experimental Data of Gasoline Fuelled Motoring Cycles, Modares Mechanical Engineering 17 (2017) 205-212 (in Persian).
[9] E. Abdi aghdam, A. Zamzam, Study of the Effect of Engine Speed and the Operating life on Blowby in Fueled Motoring for XU7JP/L3 Engine, Journal of Mechanical Engineering, 2019; 48(??): 209-218. (In Persian)
[10] A. Irimescu, C. Tornatore, L. Marchitto, S. S. Merola, Compression ratio and blowby rates estimation based on motored pressure trace analysis for an optical spark ignition engine, Applied Thermal Engineering 61 (2013) 101-109.
[11] S. Gargate, R. Aher, R. Jacob, S. Dambhare, Estimation of blowby in dieselengine: case study of a heavy duty diesel engine, Emerging Engineering Research and Technology 2 (2014) 165-170.
[12] R. R. Malagi, Estimation of blowby in multicylinder diesel engine using finite element approach, SAE International 2012-01-0559, 2012.
[13] G. Koszalka, M. Guzik, Mathematical model of piston ring scoling in combustion engine, Polish Mari Time Research 21 (2014) 66-78.
[14] I. Arsie, C. Pianese, G. Rizzo, Models for the Prediction of Performance and Emissions in a Spark Ignition Engine, A Sequentially Structured Approach.; SAE paper 980779, 1998.
[15] N. C. Blizard, J. C. Keck, Experimental and Theoretical Investigation of Turbulent Burning Model for Internal Combustion Engines; SAE paper 740191, 1974.
[16] RJ. Tabaczynski, CR. Ferguson, K. A. Radhakrishnan turbulent entrainment model for spark-ignition engine combustion, SAE International, papernr 770647, 1977.
[17] S. Merdjani, CGW. Sheppard, Gasoline engine cycle simulation using the Leeds turbulent burning velocity correlations, SAE International, papernr, 932640, 1993.
[18] S. Verhelst, R. A. Sierens, A quasidimensional model for the power cycle of a hydrogen-fuelled ICE, Int. J. Hydrogen Energy 32:3545-54, 2007.
[19] S. Verhelst, C. Sheppard, Multi-zone thermodynamic modelling of spark-ignition engine combustion{an overview, Energy Conversion and management 50 (2009) 1326-1335.
[20] Perini Federico, Paltrinieri Fabrizio, Mattarelli Enrico, A quasi-dimensional combustion model for performance and emissions of SI engines running on hydrogenmethane blends, Int. J. Hydrogen Energy 35 (2010) 4687-701.
[21] Anand M. Shivapuji, S. Dasappa, Quasi dimensional numerical investigation of syngas fuelled engine operation: MBT operation and parametric sensitivity analysis, Applied Thermal Engineering 124 (2017) 911-928.
[22] J. Vancoillie, L. Sileghem, S. Verhelst, Development and validation of a quasidimensional model for methanol and ethanol fueled SI engines, Applied Energy 132 (2014) 412-425.
[23] M. Sarabi, Simulation and development and validation of dual-fuel (Gasoline-Natural gas) thermodynamic multi zone SI engine code using experimental results obtained from CT300 research engine, University of Mohaghegh Ardabili, PhD thesis, Jan. 2020.
[25] M. Sarabi, E. Abdi Aghdam, Experimental analysis of in-cylinder combustion characteristics and exhaust gas emissions of gasoline{natural gas dual-fuel combinations in a SI engine, Journal of Thermal Analysis and Calorimetry 6 (2020) 3165-3178, http://dx.doi.org/10.1007/ s10973-019-08727-2./