A Study on Existentialism Thoughts in Shamloo’s poetry Based on Nietzsche's Ideas
Subject Areas : شعرPeyman Pasban Zoqi 1 , Lida Naamdaar 2 , Javad Taheri 3 , Gholam Reza Heidari 4
1 - PhD Candidate, Faculty of Persian Language & Literature, Islamic Azad University, Khoda Bandeh Branch
2 - Assistant Professor, Faculty of Persian Language & Literature and Comparative Literature, Islamic Azad University, Khoda Bandeh Branch
3 - Assistant Professor, Faculty of Persian Language & Literature, Islamic Azad University, Abhar Branch
4 - Assistant Professor, Faculty of Persian Language & Literature, Islamic Azad University, Abhar Branch
Keywords: Individuality, Existentialism, Nietzsche, Existence, poetry,
Abstract :
Existentialism is one of the central concepts of Nietzsche's thought, which is clearly reflected in contemporary poetry, especially in Shamloo’s. Prominent examples of it, including the primacy of existence over nature, commitment and responsibility, individuality, the exaggeration of life as well as the world, death and demise, freedom, apprehension and anxiety, loneliness and solitude in Shamloo's poetry are fully represented by the artist. The present research which is done by descriptive – analytical method, studies the relationship between literature and other branches of the humanities based on the comments of American School of Comparative Literature. It seeks to answer the question: how existentialism thoughts were developed in Shamloo’s mind and language and what was his thought and philosophy of existence focused on? The main purpose of the present article is explaining and drawing existentialism in Shamloo’s poetry according to Nietzsche's views. Findings of the research show that Shamloo has had a deep connection with existentialism topics and thoughts, and existential concepts and concerns have been reflected in his poems in a contemplative and very high frequency. These concepts intersect with Nietzsche's existentialism views.
احمدی، بابک. 1380ش، ساختار و تأویل متن، چ پنجم، تهران: مرکز.
احمدی، بابک. 1385ش، معمای مدرنیته، چ چهارم، تهران: مرکز.
استرن، ج.پ. 1373ش، نیچه، ترجمه عزتالله فولادوند، چ دوم، تهران: طرح نو.
بارت، ویلیام. 1362ش، اگزیستانسیالیسم چیست، ترجمه منصور مشکینپوش، چ دوم، تهران: آگاه.
باقی نژاد، عباس. 1394ش، انسانگرایی در شعر شاملو، ارومیه: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه.
پاشایی، علی. 1378ش، نام همه شعرهای تو، زندگی و شعر احمد شاملو، تهران: ثالث.
حریری، ناصر. 1385ش، درباره هنر و ادبیات، چ پنجم، تهران: نگاه.
حمید، حمید. بی تا، درآمدی بر فلسفه غرب، چ دوم، تهران: زوار.
سیدحسینی، رضا. 1387ش، مکتبهای ادبی، ج دوم، تهران: نگاه.
شاملو، احمد.1380ش، مجموعه آثار احمد شاملو دفتر یکم، به کوشش نیاز یعقوبشاهی، چ دوم، تهران: انتشارات نگاه.
شمیسا، سیروس. 1383ش، راهنمای ادبیات معاصر(شرح و تحلیل گزیده شعر فارسی)، تهران: نشر میترا.
شمیسا، سیروس. 1390ش، مکتبهای ادبی، چ چهارم، تهران: قطره.
صدری، محمود. 1392ش، دایرة المعارف بزرگ اسلامی، تهران: مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی.
گنجی، محمدحسین. 1384ش، کلیات فلسفه، تهران: سمت.
نیچه، فردریش. 1355ش، دجال، ترجمه عبدالعلی دستغیب، تهران: آگاه.
نیچه، فردریش. 1377ش، حکمت شادان، ترجمه جمال آل احمد، تهران: جامی.
نیچه، فردریش. 1386ش، چنین گفت زرتشت، ترجمه مسعود انصاری، چ هشتم، تهران: جامی.
نیچه، فردریش. 1392ش، غروب بتها، ترجمه داریوش آشوری، تهران: آگه.
یالوم، آروین. 1381ش، وقتی نیچه گریست، ترجمه مهشید میرمعزی، تهران: نشر نی.
مقالات و پایاننامهها
اکوان، محمد و محبوبه رمضانی. 1389ش، «مرگ و زندگی از دیدگاه نیچه و کرکگور»، مطالعات نقد ادبی، شماره 18، بهار، صص 84-57.
دانیاری، کیانوش. 1390ش، «تحلیل دیوان ناصرخسرو با تأکید بر مکتب اگزیستانسیالیسم»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه لرستان.
رضازاده، حسن و محمدرضا رحمانی اصل. 1392ش، «مقایسه معنای زندگی از دیدگاه محمدتقی جعفری و فریدریش نیچه»، دوفصلنامه انسان پژوهی دینی، سال 10، شماره 30، پاییز و زمستان، صص 134-115.
عبدالکریمی، بیژن. 1398ش، «غلبه رویکرد مفهومی بر رویکرد وجودشناسانه و پیامدهای تربیتی آن در دوره معاصر»، غربشناسی بنیادی، سال دهم، شماره اول، بهار و تابستان، صص 117-91.
فرزاد، عبدالحسین و یونس مرادی جعفرلو و سمیه مرادی جعفرلو. 1399ش، «نگاهی تطبیقی به مفهوم آزادی در شعر احمد شاملو و احمد مطهر»، مطالعات ادبیات تطبیقی، سال چهاردهم، شماره 56، زمستان، صص 165-145.
کریمی والا، محمدرضا و محمدعلی کمالی نسب. 1395ش، «تحلیل خودباختگی انسان در اندیشه انتخاب خود محور و غیر محور اگزیستانسیالیستی»، دو فصلنامه انسان پژوهی دینی، سال 13، شماره 36، پاییز و زمستان، صص 111-91.
محمودی، حسین. 1387ش، «انسان، انتخاب، تنهایی(مبانی اخلاق از منظر فلسفههای اگزیستانس)»، بازتاب اندیشه، ش 101، شهریور، صص 529-526.
نصرتی، یحیی. 1386ش، «بررسی پدیده رنج در مسیحیت با رویکرد اگزیستانسیالیستی کرکگور»، پایاننامه، آذربایجان، دانشکده تربیت معلم آذربایجان.
_||_
Ahmadi, Babak 2001, Text Structure and Interpretation, Tehran: Markaz Press.
Ahmadi, Babak 2006, The Mystery of Modernity, 4th edition, Tehran: Markaz Press.
Stern, J.P. 1994, Nietzsche, translated by Ezatollah Fooladvand, Tehran: Tarh e No Press
Barrett, William. 1983, What is Existentialism, translated by Mansour Meshkinpoosh, Tehran: Agah.
Baghi Nejad, Abbas. 2015, Humanism in Shamloo’s Poetry, Urumia: Islamic Azad University of Urumia Publications.
Pashaei, Ali 1999, The names of all your poems, life and poetry of Ahmad Shamloo, Tehran: Saales.
Hariri, Nasser 2006, On Art and Literature, Tehran: Negah.
Hamid, Hamid, An Introduction to Western Philosophy, Tehran: Zavar.
Seyyed Hosseini, Reza, Literary Schools, Volume II, Tehran: Negah.
Shamloo, Ahmad. 2001, Collection of works by Ahmad Shamloo, Book One, due to the efforts of Yaghoubshahi, Tehran: Negah Publications.
Shamisa, Sirus. 2004, Guide to Contemporary Literature (Description and Analysis of Selected Persian Poetry), Tehran: Mitra Publishing.
Shamisa, Sirus. 1390, Literary Schools, Tehran: Qatreh.
Sadri, Mahmoud 2013, The Great Islamic Encyclopedia, Tehran: The Great Islamic Encyclopedia Center.
Ganji, Mohammad Hossein 2005, Generalities of Philosophy, Tehran: SAMT Press.
Nietzsche., Friedrich. 1976, The Antichrist, translated by Abdol Ali Dastgheib, Tehran: Agah Press
Nietzsche, Friedrich. 1998, The Gay Science, translated by Jamal Al-Ahmad, Tehran: Jaami.
Nietzsche, Friedrich. 2007, Thus Spoke Zarathustra, translated by Massoud Ansari, Tehran: Jaami.
Nietzsche, Friedrich. 1392, Twilight of the Idols, translated by Dariush Ashouri, Tehran: Agah Press
Yalom, Arvin. 2002, When Nietzsche Wept, translated by Mahshid Mir Moazi, Tehran: Ney Publishing.
Articles and Theses
Akwan, Mohammad and Mahboubeh Ramezani. 2010, "Death and Life from the perspective of Nietzsche and Kierkegaard", Literary Criticism Studies, No. 18, Spring, pp. 57-84.
Daniari, Kianoosh 2011, "Analysis of Naser Khosrow's Divan with Emphasis on the Existentialism School ", Master Thesis, Lorestan University.
Rezazadeh, Hassan and Mohammad Reza Rahmani Asl. 1392, "Comparison of the meaning of life from the perspective of Mohammad Taghi Jafari and Friedrich Nietzsche", Bi-Quarterly Journal of Religious Anthropology, Volume 10, Number 30, Fall and Winter, pp. 115-134.
Abdol Karimi, Bijan 2019, "Conversion of the conceptual approach to the Existentialism Approach and its educational consequences in the contemporary period", Basic Western Studies, Year 10, First Edition, Spring and Summer, pp. 91-117.
Farzad, Abdolhossein and Younes Moradi Jafarloo and Somayeh Moradi Jafarloo. 2020, "A Comparative Look at the Concept of Freedom in Ahmad Shamloo’s Poetry and Ahmad Motahar", Comparative Literature Studies, Fourteenth Year, No. 56, Winter, pp. 145-165.
Karimi Vala, Mohammad Reza and Mohammad Ali Kamali Nasab. 2016, "Analysis of human self-loss in the thought of self-centered and non-centered existentialist choice", Bi-Quarterly Journal of Religious Anthropology, Volume 13, Number 36, Fall and Winter, pp. 91-111.
Mahmoudi, Hossein 2008, "Man, Choice, Loneliness (Fundamentals of Ethics from the Perspective of Existential Philosophies)", Reflection of Thought, Vol. 101, September, pp. -526-529.
Nusrati, Yahya 2007, "Study of the Phenomenon of Suffering in Christianity with the Existentialist Approach of Kierkegaard", Thesis, Azerbaijan, Azerbaijan Teacher Training College.