The Significance of Fictional Spaces in Persian and Syrian Maritime Literature (The Novels Ahl-e Ghargh by Moniro Ravanipour and Al-Shera va Al-Asifa by Hanna Mina: A Case Study)
Subject Areas : شعرrobabeh ramezani 1 , GHader Pariz 2
1 - Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
2 - Member of the Department of Arabic Language and Literature, Faculty, Allameh Tabataba'i University
Keywords: ", The Drowned", Hanna Mina", maritime literature", Al-Shera va Al-Asifa", Moniro Ravanipour",
Abstract :
Stories with settings of the sea, the port, and the island are considered maritime literature.The sea is one of the outstanding concepts in Persian and Syrian literature.In the current study,Moniro Ravanipour from Iran and Hanna Mina fromSyria represent maritime literature in modern fiction writing.It is worth mentioning that novels in the maritime literature domain often seek to bring about change,and,as a result of the deep and unknown nature of the sea,call for radical change and emphasize the socio-political struggles of the people.In these novels,sailors or fishermen and the people of port cities and villages symbolize the masses.This study aims to introduce, analyze,and elaborate on these two novels written in the field of maritime literature:the novelAhl-e Ghargh(The Drowned)by Moniro Ravanipour and the novelAl-Shera va Al-Asifa(The Sail and the Storm).Ahl-e Ghargh refers to the people’s social changes in Jofreh village in Bushehr,Iran and illustrates their transition from rural simplicity and traditional beliefs to a modern and industrial society,considering the notion of tradition and modernism as contradictory.Moreover,the novelAl-Shera vaAl-Asifa by Hanna Mina is concerned about the evolution of theSyrian society from ignorance and submission to a warrior and well-informed society.Employing the a descriptive-analytical methodology.this research explores the impact of space on characters, the element of myth-making(mythopoeia),and the representation of rituals and customs in these two novels.Observing different elements of the story with an eye to the settings,this research finds the search for profound and fundamental change and the relationship of setting and all elements of the story as prominent characteristics of maritime novels.
احمدی ریشهری، عبدالحسین (1381). سنگستان. شیراز. انتشارات نوید شیراز.
الباردی، محمد. (1993). حنا مینه روائی الکفاح و الفرح. دمشق، عالم الفکر.
بحراوی، حسن (2009). بنیة الشکل الروائی. بیروت. الدار البیضاء.
برادعی، سمیرة (2011). شعریة الفضاء فی روایة الشراع و العاصفة لحنا مینة. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه بن المهیدی أم البواقی. الجزائر.
رضایی، نرگس (1395). بررسی و تحلیل حضور عناصر فولکوریک در داستانهای منیرو روانیپور (اهل غرق، سیریا سیریا، سنگهای شیطان، کنیزو). فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهش ادبیات فارسی. شماره 40. صص 105 - 135
روانی پور، منیرو (1368). اهل غرق. تهران. خانه آفتاب.
ریاض وتار، محمد. (2002). توظیف التراث فی الروایة العربیة. دمشق. اتحاد الکتاب العرب.
فتوحی، محمود. (1385ش). بلاغت تصویر، تهران، سخن.
مالمیر، تیمور، ناصر بافقی، علیرضا (1393) تحلیل ساختاری رمان اهل غرق. فصلنامه متن پژوهی. دوره 18. شماره 60.
محمد عطیة، احمد (2012). أدب البحر. قاهره. دارالمعارف.
مینة، حنا (1999). الشراع و العاصفة. چاپ هشتم. بیروت. دارالآداب.
مینة، حنا (2000). هواجس فی التجربة الروائیة. بیروت. دارالآداب.
مونسان، فرزانه، خائفی، عباس، تسلیمی، علی، خزانه دارلو، محمدعلی (1393) بینش اساطیری در آثار منیرو روانیپور. فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. سال 10. شماره 37. 303- 337.
ناظمیان، رضا، کماسی، احیاء. (1398) أدلجة الاشتراکیة التکاملیة فی روایة الشراع و العاصفة لحنا مینة. مجلة علمی- پژوهشی الجمعیة الإیرانیة للغة العربیة و آدابها، شماره 53. زمستان 1398. صص 1-20
نضال، صالح. (2001). النزوع الأسطوری فی الروایة العربیة. دمشق. اتحاد الکتاب العرب.
References
Mohammad Atiyah, A. (2012). Adab al-bahr. Cairo, Egypt: Dar al-Maaref.
Mina, H. (2000). Havajes fi al-tajrebah al-ravaeia. Beirut: Dar al-Adaab.
Baradei, S. (2011). Sheria al-faza fi revata Al-Shera va Al-Asifa (Unpublished master’s thesis). Larbi Ben M’hidi University of Oum El Bouaghi. Algeria.
Albaredi, M. (1993). Hanna Mina ravaee al-kefah va al-farah. Damascus, Syria: Alam al-Fekr.
Nazemian, R., & Kamasi, A. (2019) Adleja al-eshterakiya al-takamoliya fi ravayate Al-Shera va Al-Asifa le Hanna Mina. Scientific-Research Journal of Al-Jameiyia al-Iraniya le-Loqat al-Arabiya va Adabeha, 15(53), 1–20.
Mina, H. (1999). Al-shera va al-asifa (8th ed.). Beirut: Dar al-Adaab.
Ravanipour, M. (1990). Ahl-e ghargh. Tehran: Khane-ye Aftab.
Ahmadi Reyshahri, A. (2002). Sanegstaan. Shiraz, Iran: Navid-e Shiraz.
Riyadh Wattar, M. (2002). Tozif al-taraas fi al-revayata al-arabiya. Damascus: Etehad al-Ketab al-Arab.
Rezaei, N. (2016). An analysis of folkloric elements in Moniro Ravanipour’s stories (Ahl e Ghargh, Siria Siria, Sanghaye Sheytan, Kanizu). Pizhuhish-I Zaban va Adabiyyat-I Farsi, (40), 105–135.
Malmir, T., & Naser Bafqi, A. (2014). Analysis of the structure of Ahl-e Gharq. Literary Text Research (Persian Language and Literature), 18(60), 7–23.
Moonesan, F., Khaefi, A., Taslimi, A., & Khazanehdarloo, M. (2015). Binesh-e asatiri dar asar-e Moniro Ravanipour. Journal of Mytho-Mystic Literature, 10(37), 303–337.
Fotouhi, M. (2006). Belaqat-e tasvir. Tehran, Iran: Sokhan.
Nazaal, S. (2001). Al-nozou al-ostouriya fi al-revata al-arabiya. Damascus: Etehad al-Ketab al-Arab.
Bahraavi, H. (2009). Beniyah al-shekl al-ravaei. Beirut, Lebanon: Al-dar al-Bayza
_||_