Noah (AS) communication model in Quran
Subject Areas : Quarterly Sabzevaran FadakMeysam Farrokhi 1 , Amin Amini sadr 2
1 - * Graduate PhD Culture and Communication University of Imam Sadeq (AS).
2 - ** MA degree in Islamic studies and culture and communication, University of Imam Sadeq (AS).
Keywords: مخاطب, audience, حضرت نوح, الگوی ارتباطی, مدل هایدر, پیام, پیامفرست, Noah, communication model, Haydr model, massage, sender,
Abstract :
In this article Noah (AS) communication model in Quran base on Haydr model is studied. The model consists of three elements: sender, massage and audience. The sender wants to change attitude audience. Sire of communication with the prophets in the Qur'an can be paraphrased as the "sender" must have features such as source credibility, central argument, trust in God, and so forth."Message" as well as other elements of the communication process have features such as integrated content and also to have concerted and sustained .If the "audience" seeks to wrong expectations and create conflict, obstinacy, communication mission have led to the failure and changing attitude of the majority of the audience will not happen.
کتابنامه
قرآن کریم.
خندان، محسن. 1374، تبلیغ اسلامی و دانش ارتباطات اجتماعی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
دادگران، سید محمد. 1383، مبانی ارتباطات جمعی، تهران: فیروزه.
رفیع پور، فرامرز. 1377، آناتومی جامعه، تهران: شرکت سهامی انتشار.
طباطبایی، محمد حسین. 1417ق، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
قرائتی، محسن. 1375، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
محسنیان راد، مهدی. 1387، ارتباط شناسی، تهران: انتشارات سروش.
مقالات
حیدرزادگان، علیرضا و فاطمه مشهدی عباس. 1392، «فرآیند برنامه ریزی استراتژیک از منظر قرآن»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دانشگاه آزاد جیرفت، سال چهارم، شماره 16.
ذاکری، علی. 1391، «تمدنهای بشری از منظر قرآن کریم»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دانشگاه آزاد جیرفت، سال سوم، شماره 11.