AlastiTestamentfrom the perspective ofthe Holy Quranand Infallibles’ Narratives, peace be upon them
Subject Areas : Quarterly Sabzevaran FadakMahdi Momtahen 1 , Akhtar Soltani 2 , Maryam Khosravani 3
1 -
2 -
3 -
Keywords: قرآن, the Holy Quran, عهد ألست, میثاق, آیات و روایات, ارواح بشر, AlastiTestament, convention, The verses and Hadith,
Abstract :
Faculty member of Islamic Azad University, Eslamabad branch, Iran There aredifferent opinions aboutthe testament that Godhas withhis creatures. Infallibles’ Narratives, peace be upon them, has confirmed “Alasti testament”, and the exit of Adam’s generation in the world ofscatteringand taking their agreement on divinity, prophecy and pontificate by God are also distinguished.Even its location is specified in the narrative,too.Relying on strong and successive narratives,and as a obedient of Muslim Sharia, there is no doubt on the correctness and authenticity of Alasti Testament;but a group are of the opinionthat Alasti verse is an aspect of allegory.Another group alsobelieve in obtaining the agreement of the spirits in the world of spirits.This paper deals with the lexical and idiomatic meaning of the Testament,the verses and Hadith about itand the analysis of reasonsforboth groups.
ابن ابى الحدید، عزالدین ابوحامد. ( 1337 ). شرح نهج البلاغه، قم: کتابخانه آیت الله مرعشى نجفى.
- . ( 1375 ). جلوة تاریخ، ترجمة محمود مهدوى دامغانى، تهران: نشر نى.
- ابن منظور، محمد بن مکرک. ( 1414 ). لسان العرب، بیروت: صادر.
- بحرانى، سیدهاشم. ( 1415 ). البرهان فى تفسیر القرآن، تهران: مؤسسه البعثه.
- بروجردى، سید محمّدابراهیم. ( 1341 ). تفسیر جامع، تهران: صدرا.
فصلنامه ،« خلود و جاودانگى در بهشت و جهنم از منظر قرآن کریم » .( جمشیدیان، نیره و سوسن آل رسول. ( 1389
. علمى – پژوهشى فدک دانشگاه آزاد اسلامى واحد جیرفت، س اول، ش 3
- حاج سیدجوادى، احمدصدر؛ بهاءالدین خرمشاهى و کامران فانى. ( 1380 ). دایرة المعارف تشیّع، تهران: شهید سعید محبّى.
- حجازى، فخرالدّین؛ محمدحسین فریدنى و على مشکینى. ( 1363 ). یادنامة دوّمین کنگرة نهج البلاغه، تهران: وزارت
فرهنگ و ارشاد اسلامى بنیاد نهج البلاغه.
- حرّ عاملى، محمد بن حسن. ( 1409 ). وسائل الشّیعه، قم: رضى.
- حسینى استرآبادى، سید شرف الدین على. ( 1409 ). تأویل الآیات الظاهره، قم: نشر اسلامى.
- رخرمشاهى، بهاء الدین. ( 1377 ). دانشنامة قرآن و قرآن پژوهى، تهران: دوستان- ناهید.
- دهخدا، على اکبر. (ب ىتا). لغ تنامة دهخدا، تهران: دانشگاه تهران.
- رازى، ابوالفتوح رازى. ( 1408 ). تفسیر رو ضالجنان و روح الجنان، مشهد: آستان قدس رضوى.
- راغب الاصفهانى،حسین بن محمّد. ( 1412 ). المفردات فى غریب القرآن، دمشق، بیروت: دارالعلم، دارالشامیه.
- شریف لاهیجى، بهاءالدین محمد بن على. ( 1373 ). تفسیر شریف لاهیجى، تهران: داد.
- صدوق، محمّد بن على. (ب ىتا). علل الشّرایع، قم: مکتبه الدوارى.
- طباطبایى، محمّدحسین.( 1417 ). المیزان فى تفسیر القرآن، قم: نشر الاسلامى.
- طبرسى، فضل بن حسن.( 1377 ). تفسیر جوام عالجامع، مشهد: بنیاد پژوهش-هاى آستان قدس رضوى.
- طیب، سید عبدالحسین. ( 1378 ). اطیب البیان فى تفسیر القرآن، تهران: اسلام.
- عروسى هویزى، عبد على بن محمّد. ( 1415 ). تفسیر نورالثقلین، قم: اسماعیلیان.
- عیاشى، محمد بن مسعود. ( 1380 ). تفسیر عیاشى، تهران: چاپخانه علمیه.
- فرغانى، معیدالدین سعید. ( 1379 ). مشارق الدارى، قم: دفتر تبلیغات اسلامى.
- فیض کاشانى، ملّامحسن. ( 1416 ). تفسیر الصّافى، تهران: مکتبه الصدر.
- قرشى، سید على اکبر. ( 1377 ). تفسیر احسن الحدیث، تهران: بنیاد بعثت.
- قمى، على بن ابراهیم. ( 1367 ). تفسیر قمى، قم: الکتاب.
- کاشانى، ملّا فتح اله. ( 1336 ). تفسیر منهج الصادقین، تهران: کتابفروشى محمّد حسن علمى.
- کلینى، ابوجعفر محمد بن یعقوب. ( 1365 ). اصول کافى، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
. (ب ىتا). فروع کافى، بیروت: دارالاضواء.
- مجلسى، محمدباقر. ( 1404 ). بحارالانوار، بیروت: الوفاء.
- مفید، محمد بن نعمان. ( 1424 ). تفسیر مفید، قم: بوستان کتاب.