The Objectives of the Formation of Traditionalism in the Intellectual System of Nasr
Subject Areas :
Iranian Political Research
seyedsajjad aleseyedghafour
1
,
masoud moeinipour
2
1 - علوم سیاسی
2 - قم
Received: 2017-04-14
Accepted : 2017-05-26
Published : 2017-06-22
Keywords:
tradition,
traditionalism,
Skinner,
Objective,
Seyed Hussein Nasr,
Abstract :
The subject of this article is the objective context of the thought of Seyed Hossein Nasr. (Problem) It is therefore important that the traditionalist discourse, along with two fundamentalist and modernist discourses of Islam, has many thinkers and critics. Various methods can be used to study the thoughts of thinkers. In this research, we tried to use the skinner's hermeneutic method to explain the objective fields of Nasr's political thought. First, Skinner's method and its main concepts are explained, which emphasizes the two elements of intention and context. It has also been attempted to draw a perspective on the possibilities of the above methodology for analyzing political thought. Then he explains the life of Nasr as the subject of his thinking. The objective fields of thought of Seyyed Hossein Nasr mean the study of biography and biography of a person from the beginning of life to the attainment of intellectual maturity, and then to better understand how the formation of thoughts and ideas of the author in the context of history, how education in social relations in The opinions of one person are influenced and then they examine the intellectual and political environment of the author, which allows him to understand his work better. (Findings)
References:
قرآن کریم
آبراهامیان، برواند(1377) ایران بین دو انقلاب از مشروطه تا انقلاب اسلامی، ترجمه کاظم فیروزمند، حسن شمسآوری، محسن مدیر شانهچی، مرکز، تهران.
ازغندی، علیرضا(1379) تاریخ تحولات اجتماعی ایران، سمت، تهران.
اسکینر، کوئنتین(1390) ماکیاولی، ترجمه عزتالله فولادوند، نشر نو، تهران.
اعوانی، غلامرضا، سنتگرایی در نظرخواهی از غلامرضا اعوانی(1377) مجله نقد و نظر، ش 16-15.
امجد، محمد(1380) ایران از دیکتاتوری سلطنتی تا دینسالاری، ترجمهی حسین مفتخری مرکز بازشناسی اسلام و ایران، تهران.
بابایی، حبیبالله، نصر متأخر نصر اسلام گرا(1384) آینه پژوهش، شماره 91.
بروجردی، مهرزاد، (1378) روشنفکران ایرانی و غرب، پژوهش فروزان روز، تهران.
بهنام، جمشید؛ جهانبگلو، رامین، تمدن و تجدد(1382)، مرکز، تهران.
تولی، جیمز(1383) روش اسکینر در تحلیل اندیشه سیاسی، ترجمه غلامرضا بهروزیلک، علوم سیاسی، شماره 28.
خندقآبادی، حسین(1380) حکمت جاویدان، مؤسسه توسعه دانش و پژوهش ایران، تهران.
ضرابی، علی اصغر، مجموعه مباحثهها (1351) بامداد، تهران.
قوچانی، محمد، بازگشت نصر و نسبت او با جمهوری اسلامی، روزنامه شرق، 26 اردیبهشت 1383.
کاتوزیان، محمدعلی(1381) اقتصاد سیاسی ایران، ترجمهی محمدرضا نفیسی و کامبیز عزیزی، مرکز، تهران.
گنون، رنه(1365) سیطره کمیت و علائم آخرالزمان، نشر دانشگاهی، تهران، چاپ دوم.
معین، محمد(1388) فرهنگ فارسی، امیرکبیر، تهران.
مکی، حسین، (1362) تاریخ بیست ساله ایران، ناشر، تهران.
ملکیان، مصطفی، (1381)راهی به رهایی، جستارهایی در باب عقلانیت و معنویت، نگاه معاصر، تهران.
منوچهری، عباس(1383) شریعتی، عرفان مدنی و هرمنوتیک رهایی بخش، عقل نقاد دینی، ترجمه حسین خندق آبادی، مؤسسه تحقیقات علوم انسانی، تهران.
میلانی، محسن(1381) شکلگیری انقلاب اسلامی، ترجمه مجتبی عطارزاده، گام نو، تهران.
نجاتی، محمد(1373) تاریخ سیاسی بیست و پنج ساله ایران: از کودتا تا انقلاب، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، تهران.
نصر، سیدحسین(1379) نیاز به علم مقدس، ترجمه حسن میانداری، طه، قم.
نصر، سیدحسین(1380) معرفت و معنویت، ترجمه انشاءالله رحمتی، سهروردی، تهران.
نصر، سیدحسین(1383) در غربت غربی، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، تهران.
نوذری، عزتالله(1385) سالشمار تاریخ ایران، نوید شیراز، شیراز.
هاشمی، محمدمنصور(1384) هویت اندیشان و میراث فکری احمد فرید، کویر، تهران.
سایت www.Nasr.org
_||_