Noteable Thematic and Features in Bayazid's "shathiyyat"
Subject Areas :
Persian language and literature texts
Fatemeh Heidari
1
1 - Associate Professor Islamic Azad University, Karaj Branch, Karaj, Iran.
Received: 2020-03-04
Accepted : 2020-03-04
Published : 2019-12-22
Keywords:
نماد,
تأویل,
symbol,
بایزید,
Shath,
شطح,
paradox,
متناقض نمایی,
شبه استعاره,
Bayazid,
Interpratation,
Like-metaphor,
Abstract :
Although Mystic passes moments of his life in transcendental empyrean world that it is nonspace and nontemporal, and it is empty of any plurality, when he narrates about his experience of Unity, he has to use ways of the Plural world that they are concept and logical and he uses from both literal and virtual languages for his description, However his speech is paradoxical and needs explanation and Interpretation. Bayazid-e-Bastami reports from various experiences after intuition of unity his finite self with Universal Self or infinite that makes his description Language, artistic and aesthetic. And it has made his mystically propositions, meaningless for some people, the people accepted them; they cannot either denied them or verified. He uses literal and virtual languages and imagery as simile, metaphor, symbol to describe absolute unity world. He familiarizes the audience who is beginner at the mystical journey with intuition of God, Khlyfhatollahi status, of transcendental world that it is beyond the limit of expression and it doesn't have any place or time to explain. However his paradoxical speech doesn't overflow from his language for aesthetic value and poetic beauties, they have imaginary and phenomenal images. This article tries to study structural features of rhetorical and thematic of Bayzid's "Shathiyyat".
References:
قرآن کریم، ترجمه مهدی الهی قمشهای، چاپ سوم، تهران: انتشارات مروی.
آدونیس، علیاحمدسعید (1380) تصوف و سوررئالیسم، ترجمۀ حبیبالله عباسی، چاپاول، تهران: نشر روزگار.
آلستون، ویلیام، پ (1380) فلسفه زبان، ترجمه نادر جهانگیری، بیچا، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
احمدی، بابک(1380) ساختار و تاویل متن، چاپ پنجم، تهران: نشر مرکز.
استیس، والتر ترنس(1392) عرفان و فلسفه، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی، چاپ هشتم، تهران: انتشارات سروش.
انصاری، خواجه عبدالله(1362) طبقاتالصوفیه، مقابله و تصحیح محمدسرور مولائی، بیچا،تهران: توس.
بقلیشیرازی، روزبهان(1394) شرح شطحیات، به تصحیح هانریکربن، چاپهفتم، تهران: انتشارات طهوری.
چناری، امیر(1377) متناقضنمایی در ادب فارسی، تهران: انتشارات فرزان روز.
حافظ، خواجه شمسالدین محمد(1370) دیوان، از روی نسخه قدسی، چاپاول، تهران: انتشارات مهشاد.
زرینکوب، عبدالحسین (1369) جستجو در تصوف ایران، چاپ چهارم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
ستاری، جلال(1392) مدخلی بر رمزشناسی عرفانی، چاپ پنجم، تهران: نشر مرکز.
سراج طوسی، ابونصر(1388) اللمع فیالتصوف، ترجمه مهدی محبتی، چاپدوم، تهران: انتشارات اساطیر.
سمرقندی، ابوحفص عمربنحسن (1354) منتخب رونقالمجالس و بستانالعارفین و تحفهالمریدین، به تصحیح احمدعلی رجایی، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
سنایی غزنوی، ابوالمجد مجدودبنآدم (1374) حدیقهالحقیقه و شریعهالطریقه، تصحیح و تحشیه مدرس رضوی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
سهلگی، محمدبنعلی (1384) دفتر روشنایی از میراث عرفانی بایزید بسطامی، ترجمه محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ اول، تهران: انتشارات سخن.
شبستری، محمودبن عبدالکریم (1386) گلشن راز، مقدمه، تصحیح و توضیحات صمد موحد، چاپ دوم، تهران: انتشارات طهوری.
شفیعی کدکنی، محمدرضا(1392) صور خیال در شعر فارسی، چاپ شانزدهم، تهران: آگه.
شوالیه، ژان و آلن گربران (1384) فرهنگ نمادها، ج2و 3، ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی، چاپ دوم، تهران: انتشارات جیحون.
عطار نیشابوری، شیخ ابیحامد محمد بنابیبکر ابراهیم فریدالدین(1322) تذکرهالاولیاء، ج1، به سعی و اهتمام و تصحیح رنولد الن نیلکسون، بیچا، مطبعه بریل: لیدن.
---------،--------- (1371) دیوان، به اهتمام و تصحیح تقی تفضلی،چاپ ششم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
--------،---------- (1388) منطقالطیر، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعیکدکنی، چاپ هفتم، تهران: انتشارات سخن.
عینالقضات همدانی، عبداللهبنمحمد (1387) نامهها، ج3، چاپ دوم، تهران: انتشارات اساطیر.
غزالی، ابوحامد محمد بن محمد (1393) کیمیای سعادت، ج1، به کوشش حسین خدیوجم، چاپ شانزدهم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
فروزانفر، بدیعالزمان(1370) احادیث مثنوی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
فولادی، علیرضا (1387) زبان عرفان، بیچا، قم: انتشارات فراگفت.
کاسیرر، ارنست(1382) زبان فلسفه، مجموعه مقالات، روژه گارودی، ترجمه مهرداد رهسپار، بزرگ نادرزاده، باقر پرهام، چاپ دوم، تهران: سازمان چاپ و انتشارات مقالات مجله رودکی.
لاهیجی، شمسالدین محمد(1388) مفاتیحالاعجاز فی شرح گلشن راز، مقدمه و تصحیح و تعلیقات محمدرضا برزگر خالقی و عفت کرباسی، چاپ هشتم، تهران: انتشارات زوار.
مولوی، جلالالدین محمد بلخی (1365) مثنوی معنوی، دفتر1،2،3، به سعی و اهتمام رینولد الین نیکلسون، چاپ چهارم، تهران: انتشارات مولی.
میبدی، ابوالفضل رشیدالدین(1382) کشفالاسرار و عدّهالابرار، ج5، به سعی و اهتمام علی اصغر حکمت، چاپ هفتم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
نجم رازی، ابوبکر عبدالله بن محمد بن شاهاوربن انوشروان(1387) مرصادالعباد، به اهتمام محمد امین ریاحی، چاپ سیزدهم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
نسفی، عزیزالدین (1386) کشفالحقایق، به اهتمام و تعلیق احمد مهدوی دامغانی، چاپ چهارم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
نویا، پل (1373) تفسیر قرآنی و زبان عرفانی، ترجمهاسماعیلسعادت، چاپاول، تهران: مرکزنشر دانشگاهی.
ولک، رنه و آوستن وارن (1373) نظریۀ ادبیات، ترجمه ضیاء موحد و پرویز مهاجر، چاپ اول، تهران: اندیشههای نو.
هجویری غزنوی، ابوالحسن علی بن عثمان الجلالی (1389) کشفالمحجوب، تصحیح ژوکوفسکی، مقدمه قاسم انصاری، چاپ یازدهم، تهران: طهوری.
هیک، جان (1390) فلسفه دین، ترجمه بهزاد سالکی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات الهدی.
یوسفپور، محمدکاظم (1380) نقدصوفی، چاپ اول، تهران: انتشارات روزنه.
مقالات
اسدی، محمدجعفر(1389) شطحیات و حال در عرفان، فصلنامه تخصصی عرفان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، سال ششم، شماره 24، تابستان89، صص157-173.
بازرگان، ابراهیم (1395) بررسی رابطه سمبولیسم و شطح بر پایه شرح شطحیات روزبهان بقلی با رویکردتحلیلی-توصیفی، فصلنامه علمی-پژوهشی آیین حکمت، سال هشتم، تابستان، شماره28، صص39-65.
جابری، سیدناصر و علیاصغر قهرمانی مقبل (1395) شطح و شیوه بیان آن در مثنوی، مجله شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز، سال هشتم، شماره اول، بهار پیاپی27، صص41-62.
رحیمی، سعیدهزمان و محمدامیر عبیدینیا (1387) از سوررئالیسم تا روزبهان بقلی، جلوههایی فراواقعی در شطحیات صوفیه، نامه پارسی، شماره46و47، صص33-59.
زرقانی، سیدمهدی و الهام اخلاقی (1391) تحلیل ژانر شطح بر اساس نظریه کنشگفتار، دو فصلنامه علمی-پژوهشی ادبیات عرفانی دانشگاه الزهراء،سال سوم،شماره 6،بهار و تابستان،صص61-79
فضیلت، محمود (1392) بنیانهای معرفتشناسانه و ادبی در ناهمخواننماهای سنایی، پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 13،شماره اول،بهار، صص33-56.
_||_