The Analysis of Modernism Elements in Mahmud Dawlatabadi s Kelidar
Subject Areas :
Persian language and literature texts
alirezam onajati
1
,
seyed Ahmad Hosseini Kazerooni
2
,
Shamsolhajiyeh Ardalani
3
1 - PhD student in Persian Language and Literature, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran.
2 - Professor, Department of Persian Language and Literature, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran.
Received: 2020-04-15
Accepted : 2020-04-15
Published : 2020-03-20
Keywords:
رمان,
مدرنیته,
کلیدر,
modernity,
محمود دولت آبادی,
Kelidar,
Mahmud Dawlatabadi,
Abstract :
Fiction which is the product of modernism in turn, has taken a role in reflecting the experience of contrast between tradition and modernity. This research centerpiece is the analysis of modern concepts reflected in Kelidar. Although Kelidar is a local story happened in rural locations, but, due to its story and adventures, especially affected by that time social and political events(1946-1948), as like as the inflamed political atmosphere in Iran after the second world war, it can be said that some modernity elements like change and transformation, critical approach to issues, fundamental thoughts, philosophical and anthropological theories, in contrast between tradition and modernity are reflected. The methodology of this research is descriptive-analytical and based on library studies.
References:
احمدی، بابک (1392) مدرنیته و اندیشه انتقادی، تهران: مرکز.
اسحاقیان، جواد (1383) کلیدر؛ رمان حماسه و عشق، تهران: گل آذین.
چهل تن، امیر حسین و فریاد، فریدون (1380) ما نیز مردمی هستیم، تهران: فرهنگ معاصر و چشمه.
دولت آبادی، محمود (1393) کلیدر، تهران: فرهنگ معاصر.
____________ (1368) ما نیز مردمی هستیم، تهران: پارسی.
سپانلو، محمدعلی (1387) نویسندگان پیشرو ایران، تهران: نگاه.
شیرمحمدی، عباس (1380) بیست سال با کلیدر، تهران: کوچک.
گلدمن، لوسین (1371) دفاع از جامعه شناسی رمان، ترجمه محمدجعفر پوینده، تهران: هوش و ابتکار.
میرصادقی، جمال (1382) داستان نویس های نام آور معاصر ایران، تهران: اشاره.
مقالات
پرستش، شهرام (1383) گفتگوی شهرام پرستش با کریستوف بالایی نویسنده کتاب پیدایش رمان فارسی، کتاب ماه علوم اجتماعی، شمارۀ 78، صفحات 13-9.
خاکسار، نسیم (1366) کلیدر رمانی ماندنی در ادبیات معاصر ایران، چشم انداز، شمارۀ 2، صفحه 10.
رحمانی، کیومرث (1391) نقد مکتبی داستانهای محمود دولت آبادی، فصلنامۀ علمی پژوهشی زبان و ادب فارسی، دانشکدۀ ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال چهارم، شمارۀ13، صفحات 73-41.
رحیمی، رضا (1368) ارزیابی رمان کلیدر، پیوست «پر»، شمارۀ 42.
طاهری، قدرتاله (1391) ردپای ایدئولوژی در آثار اولیه محمود دولتآبادی، فصلنامۀ علمی-پژوهشی پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شمارۀ 24، صفحات 141-125.
قانون پرور، محمدرضا(1367) عروج یک یاغی: راه برد روایت در کلیدر، مجلۀ ایران نامه، شمارۀ 26، صفحات 366-355.
محسنی، احمد (1383) مکتبهای ادبی در رمانهای دولتآبادی با نگاهی نو به کلیدر و جای خالی سلوچ، مجله رشد آموزش زبان و ادب فارسی، شمارۀ 72، صفحات 59-54.
محمدی، مجید(1369) کلیدر: روایت عشق و رنج، ارغوان، شمارۀ 2، صفحه 15.
نواب پور، رضا (1369) سنتهای ایرانی ادبیات عامه در کلیدر، ترجمۀ محمد افتخاری، کلک، شمارۀ 7، صفحه 11.
هاجری، حسین. (1381)، نمود مدرنیسم در رمان فارسی (78- 1358)، نشریۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، دوره 45، شمارۀ 185، صفحات 167-143.
یارشاطر، احسان (1365) بزرگترین رمان فارسی، ایران نامه، سال پنجم، شمارۀ 1، صفحه 18.
پایان نامه ها
21- بر، عبدالباسط (1389) «بررسی جنبه های رئالیستی و ناتورالیستی رمان کلیدر»، دانشگاه اصفهان.
22- عسکری، مریم (1383) «سنت و تجدد و انعکاس آن در آثار داستانی محمود دولت آبادی»، دانشگاه تربیت معلم.
_||_