A moderate Particularism approach from Sae'di's ethical perspective compared with the ethic of care
Subject Areas : Persian language and literature textsFATTANEH semsar khiabanian 1 , kamran pashaie fakhry 2 , parvaneh adelzadeh 3
1 - Lecturer
2 - faculty member islamic azad university of iran tabriz brench
3 - faculty member of islamic azad university of iran tabriz brench
Keywords: اخلاق مراقبت, اخلاق سعدی, جنسیت اخلاق, اخلاق فمینیسم, Ethics of Care, Particularism of Sae', di, Sae', di ethics, moderate Particularism, Emotion in ethics,
Abstract :
As beginning to know himself, human being felt an urgent need providing his psychological security whose presence brought security both for him and for those with him. This need associated with human spirit cannot be something other than ethics/morality. Since bearing a concealed esteem in nature, moral laws always carry enforcement which has caused the ethics to be in a level and dignity beyond a nation's movements and historical development. Within the limit of these morals, each culture and community defines and establishes itself. Undoubtedly, the key to the development of each nation's culture is the eternity of these ethics. Recognizing both human and morality in addition to the obligatory presence and enforcement of ethics in communities, Sae'di has accurately and deliberately found out that human spirit owns delicacy to fertilize moral individualities which demands some skills. Such skills are in a way that an overview on ethics should be avoided, which does not mean inclusion of morality for a special group in a community but considering the circumstance of each community, ethics should be defined in a way to be enforced every time and place. This issue, by nature, resembles a debate raised by psychologists as ethics of care in the 19th and 20th. The only difference between them is that the former one does exclude the latter one's extremism.
- قرآن کریم
- احمدیان، سکینه؛ (1387)، پژوهشی پیرامون جایگاه تربیت و اخلاق در اسلام با تکیه بر آثار مولانا و سعدی، چاپ اول، تهران، انتشارات لوح زرین.
- اسلامی، سیدحسن، (1387)، جنسیت و اخلاق مراقبت، مطالعات راهبردی زنان، فصلنامه شورای اجتماعی زنان، سال یازدهم.
- -------------، (1387)، «اخلاق و جنسیت در حدیث خصال النساء»، علوم حدیث، شماره49 .
- پرکینز گیلمن، شارلوت، (1388)، زنستان، ترجمه نوشین احمدی خراسانی، تهران: نشر توسعه.
- تانگ، رزمری، (1387)، نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریههای فمینیستی، ترجمة منیژه نجمعراقی، تهران: نشر نی.
- ترابی، علی اکبر، (1376)، جامعه شناسی ادبیات فارسی، تبریز: فروغ آزادی.
- جناب زاده، محمد، (1317)، تعلیم و تربیت از نظر سعدی، تهران: سیروس.
- جی گنسلر، هری، (1385)، درآمدی جدید به فلسفه اخلاق، ترجمهی حمیده بحرینی، تهران: نشر آسمان خیال.
- خزائلی، محمد، (1356)، شرح بوستان، تهران: جاویدان.
- خطیب رهبر، خلیل، (1378)، گلستان سعدی، تهران: صفی علیشاه، چاپ بیست و یکم.
- دشتی، علی، (1338)، در قلمرو سعدی، تهران: کیهان.
- شهیدی، سید جعفر، (1370)، ترجمه نهج البلاغه،گردآوری سید رضی، تهران: انتشارات آموزش انقلاب اسلامی.
- صانعی دره بیدی، منوچهر، (1387)، فلسفه اخلاق و مبانی رفتار، تهران: سروش، چاپ دوم.
- طباطبایی، سیدمحمدحسین، (1382)، المیزان فی تفسیرالقرآن، ترجمه سید محمدباقر موسویهمدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- طوسی، خواجه نصیرالدین، (1373)، اخلاق ناصری، تحقیق مجتبی مینوی و علیرضا حیدری، تهران: خوارزمی.
- فروغی، محمد علی، (1351)، کلیات سعدی، تهران: انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم.
- فوشه کور، شارل – هنری دو؛ (1377)، اخلاقیات: مفاهیم اخلاقی در ادبیات فارسی، چ اول، مترجمان: محمدعلی امیر معزی و عبدالحمید روح بخشان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی و انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران.
- کانت، ایمانوئل، (1375)، بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق: گفتاری در حکمت کردار، (ترجمه حمید عنایت و علی قیصری)، تهران: خوارزمی.
- ---------، (1380)، مابعدالطبیعه اخلاق: مبانی مابعدالطبیعی تعلیم فضیلت (فلسفه فضیلت)، (ترجمه منوچهر صانعی درهبیدی)، تهران: نقش و نگار.
- کمیسیونملییونسکو-ایران، (1374)، ذکر جمیل سعدی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات.
- مدرسی، سیدمحمدرضا، (1371)، فلسفه اخلاق، تهران: سروش.
- میل، جان استوارت، (1379)، انقیاد زنان، ترجمة علاءالدین طباطبایی، تهران: هرمس.
- هاشمی، جمال، (1378)، سعدی و روان شناسی نوین، تهران: شرکت سهامی انتشار.
- هدفیلد، ژ.آ، (1351)، روانشناسی و اخلاق، ترجمه دکتر علی پریور، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- یثربی، یحیی، (1384)، عرفان عملی در اسلام، قم: دفتر نشر معارف، چاپ دوم.
1-Robinson, Fiona, (1997). Globalizing Care, Ethics, Feminist Theory, and International Relations, in: Alternatives: Global, Local, Political, Vol. 22, No. 1, Published by: Sage Publicrations, Inc. Article Stable URL: http://www.jstor.org/stable/40644882
_||_