Magic and Witchcraft in One Thousand and One Nights and Holy Quran
Subject Areas : Persian language and literature textsMostafa Khodayari 1 , Zakiye Dehnamaki 2
1 - استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی،، دانشگاه آزاد اسلامیواحد گرمسار، گرمسار، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامیواحدگرمسار، گرمسار، ایران
Keywords: قرآن کریم, ادبیات, زنان, Literature, Holy Quran, سحروجادو, طلسم, هزار و یکشب, magic and witchcraft, spell, One Thousand and One Nights,
Abstract :
One Thousand and One Nights is full of fiction and magic. The fictitious episodes of the book depict the events that despite their being normal and usual in the world in which they happen, they are not simply believable. They are weird for us because we consider them as supernatural. Magic and witchcraft are really significant in One Thousand and One Nights, for rather than everybody, only two groups of people exercise them, i.e. the good and the bad, and the wizards and the charmers are mainly women. The world of One Thousand and One Nights is the one in which the common people live with the ogres and the fairies, and because they cannot react against them equally, they exercise magic and witchcraft to fight back the evils, the disasters and even the other common people. Now what makes us to believe in magic and witchcraft is nothing but our Holy Quran asserting them. Some verses in Holy Quran admit the possibility of magic and witchcraft while disallow people exercising them. However, exercising magic and witchcraft is common and familiar in One Thousand and One Nights. The present research is to compare and contrast the magic and witchcraft in One thousand and One Nights and the Holy Quran, where the focus is verse 102 of Al-Baqara Chapter.
- قرآن کریم.( 1373) ترجمه کاظم پورجوادی، تهران، انتشاراتوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ دوم.
- احمدیان، ابراهیم.(1385) گزیده نهج الفصاحه، قم، گلستان ادب، چاپ اول.
- اسماعیل آذر،امیر.(1387) ادبیات ایران در ادبیات جهان، تهران،سخن.
- اصفهانی، راغب.(1376) مفردات، تهران، مرتضوی، چاپ دوم.
- ایروین، رابرت.(1383) تحلیلی از هزار و یکشب، ترجمه فریدون بدره ای، تهران، فرزان، چاپ اول.
- بابایی، احمدعلی.(1376) برگزیده تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ دوم.
- بهبودی، محمدباقر.(1387) تدبری در قرآن، تهران، سنا، چاپ اول.
- پور سیف، عباس.(1387) خلاصه تفاسیر المیزان و نمونه، تهران، انتشارات شاهد، چاپ اول.
- تسوجی، عبداللطیف.(1383) هزار و یکشب، تهران، هرمس، چاپ اول.
- ثمینی، نغمه.(1379) کتاب عشق و شعبده، تهران، مرکز، چاپ اول.
- خاقانی، افضل الدین.(1386) گزیده اشعار خاقانی. انتخاب و شرح، عباس ماهیار، تهران، قطره، چاپ یازدهم.
- خرمشاهی، بهاء الدین.(1389) دانشنامه قرآن و قرآنپژوهی، تهران، علمی و فرهنگی، چاپ اول.
- خسروی حسینی، سید غلامرضا.(1374) مفردات الفاظ قرآن، تهران، مرتضوی، چاپ سوم.
- حافظ، خواجه شمسالدین محمد.(1388) دیوان، تهران، آسیم، چاپ چهارم.
- دورانت، ویل/آریل.(1391) تاریخ تمدن،ترجمه گروه مترجمان، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ پانزدهم.
- فردوسی، ابوالقاسم. (1388) شاهنامه، تهران، قطره، چاپ شانزدهم.
- کریستن سن، آرتور. (1355) آفرینش زیانکار در روایات ایرانی، ترجمهی احمد طباطبایی، تبریز، مؤسسهی تاریخ و فرهنگ ایران، چاپ اول.
- کومون، فرانتس. (1377) ادیان شرقی در امپراتوری روم، ترجمهی ملیحه معلم و پروانه عروج، تهران، سمت، چاپ اول.
- معین، محمد. ( 1375) فرهنگ فارسی، تهران، امیرکبیر، چاپ نهم.
- مولوی،جلال الدین محمد بن محمد.(1375)مثنوی معنوی، تصحیح عبدالکریم سروش، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول.
- نظامی، الیاس بن یوسف. (1363) هفتپیکر، تصحیح حسن وحید دستگردی، تهران، مؤسسه انتشارات علمی، چاپ اول.
- نظامی، الیاس بن یوسف. (1384) پرده ی سحر سحری، گزینش و گزارش رضا انزابی نژاد، تهران، جامی، چاپ ششم.