Heavenly Settler in Ruins
Owl and Its Being Auspicious or Ominous in the Works of the Great Iranian Poets (Ferdowsi, Khaqani, Nezami, Sa'adi and Sa’eb)
Subject Areas :
Persian language and literature texts
Naeimeh Motevaseli
1
,
Marzieh Nadafi
2
1 - مدرس، دانشگاه آزاد اسلامیواحد دشتستان، برازجان، ایران.
2 - مدرس، مرکز آموزش عالی، واحد استهبان، استهبان، ایران.
Received: 2016-09-04
Accepted : 2016-09-04
Published : 2016-02-20
Keywords:
سعدی,
فردوسی,
نظامی,
صائب,
Nezami,
خاقانی,
Khaqani,
Ferdowsi,
خجستگی و گجستگی,
جغد,
owl,
auspiciousness,
ominousness,
Sa&rsquo,
eb,
Sa',
adi,
Abstract :
The culture of a nation is formed by a set of beliefs and convictions, which have emerged gradually or have been borrowed from other cultures and nations. In the ethos of the Iranian people, as well as the other nations, there are beliefs that have origins in Iranian culture or are the outcome of interaction of different cultures with the Iranian culture. Iran has been invaded three times in different periods, and in addition to the vast destructions and losses, has been culturally influenced by so many subduing beliefs. One of the non-Iranian beliefs is to consider the owl as an ominous and hated animal despite its being beautiful and heavenly auspicious in Iranian culture. In this study, after a brief introduction about Iranian culture and the influence of foreign cultures on it, the focus shifts to the owl and the common belief in its auspiciousness and ominousness. Then the impact of these beliefs have been discussed in the works of Ferdowsi, Khaqani, Nezami, Sa'adi and Sa’eb, and in the end, the origins of Iranian's belief as to consider the owl an auspicious bird is explored
References:
اسدی توسی، ابونصر علی بن احمد، (1365)، لغت فرس، تهران: خوارزمی.
اعلم، هوشنگ، (1377)، دانشنامهی جهان اسلام (مدخل بوم)، زیر نظر: غلام علی حداد عادل، چ: اول، تهران: بنیاد دایره المعارف اسلامی.
خاقانی شروانی، افضل الدین بدیل بن علی، (1379)، دیوان، با مقدمه، بدیعالزمان فروزانفر، به اهتمام: جهانگیر منصور، چ: اول، تهران: گل آرا.
زمردی، حمیرا، (1392)، نقد تطبیقی ادیان و اساطیر در شاه نامه فردوسی، خمسهی نظامی و منطق الطیر، چ: سوم، تهران: زوار.
ژینیو، فیلیپ، (1372)، ارداویراف نامه، ترجمه و تحقیق: ژاله آموزگار، تهران: شرکت انتشارات معین ،انجمن ایران شناسی فرانسه.
سامی، علی، (1342)، تمدن ساسانی، شیراز: سمت.
سعدی شیرازی، شیخ مصلح الدین، (1377)، کلیات سعدی، بر اساس نسخهی محمدعلی فروغی، تصحیح، مقدمه و تعلیقات: کمال اجتماعی خجندی، چ: اول، تهران: سخن.
سلطانی، سیما، (1389)، «جغد در گذر روزگاران»، بخارا، تهران، ش 75، 393 – 373.
صائب تبریزی، میرزا محمدعلی، (1333)، کلیات صائب تبریزی، مقدمه و شرح حال: به قلم امیری فیروزکوهی، تهران: خیام.
صائب تبریزی، میرزا محمدعلی، (1391)، دیوان، به کوشش محمد قهرمان، تهران: علمی و فرهنگی، دوره 7 جلدی، ششم.
صائب تبریزی، میرزا محمدعلی، (1392)، دیوان، به اهتمام: جهانگیر منصور، تهران: نگاه، چ: هفتم
عبداللهی، منیژه، (1381)، فرهنگ نامه جانوران در ادب فارسی (بر پایهی واژه شناسی، اساطیر، باورها، زیبایی شناسی و ...)، چ: نخست، تهران: پژوهنده.
عفیفی، رحیم، (1383)، اساطیر و فرهنگ ایرانی در نوشتههای پهلوی، چ: دوم، تهران: توس.
فردوسی، ابوالقاسم حسن، (1383)، شاه نامه، بر اساس نسخهی نه جلدی چاپ مسکو/ زیر نظر ی. ا. برتلس، دورهی دو جلدی، چ: سوم، تهران: ققنوس.
فرنبغ دادگی، (1369)، بندهشن، گزارنده: مهرداد بهار، چ: اول، تهران: توس.
قلی زاده، خسرو، (1392)، دانشنامه اساطیری جانوران و اصطلاحات وابسته، تهران: پارسه.
کزازی، میر جلال الدین، (1386)، نامهی باستان: ویرایش و گزارش شاه نامه فردوسی، ج: هشتم، چ: اول، تهران: سمت.
نامه تنسر به گشنسب، (1354)، تصحیح: مجتبی مینوی، چ: اول، تهران: خوارزمی.
نظامیعروضی سمرقندی، احمد بن عمر، (1388)، چهار مقاله، تصحیح: علامه محمد قزوینی، تعلیقات: دکتر محمد معین، چ: اول، تهران: زوار.
نظامیگنجوی، الیاس بن یوسف، (1388)، شرفنامه، تصحیح و حواشی: حسن وحید دستگردی، چ: دوم، تهران: زوار.
نظامیگنجوی، الیاس بن یوسف، (1388)، مخزن الاسرار، تصحیح و حواشی: حسن وحید دستگردی، چ: دوم، تهران: زوار.
نظامیگنجوی، الیاس بن یوسف، (1388)، خسرو و شیرین، تصحیح و حواشی: حسن وحید دستگردی، چ: دوم، تهران: زوار.
نظامیگنجوی، الیاس بن یوسف، (1389)، هفت پیکر، تصحیح و حواشی: حسن وحید دستگردی، چ: دوم، تهران: زوار.
یاحقی، محمد جعفر، (1386)، فرهنگ اساطیر و داستان وارهها در ادبیات فارسی، چ: چهارم، تهران: فرهنگ معاصر.
_||_